Första hojköp !

hpnotiq-r6

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Ja
Hej gott folk

Ska förhoppningsvis köpa min första hoj kommande vecka och ska göra detta själv. Har ingen aning om vad som är viktigt att göra samt vad som måste göras.

Undrar lite om någon god själ här kan berätta lite om hur man skriver på ägarbytet ifall det inte ska stå på mitt namn, då det blir betydligt billigare om man ställer den på föräldrarna. Kan man skriva sitt egna namn men ha försäkringen på någon annan?

SLutligen vad man bör kolla på eventuellt då vädret inte står på min sida.

Sakkunniga, vänligen dränk mig i er kunskap :yoparty

Nej du kan inte ha den reggad på dig och försäkrad på någon annan.
Du kan ha den skriven på någon annan om du uppfyller vissa vilkor hos FB.

Sedan vad vädret har med saken att göra har jag ingen aning om, men jag kan berätta att det blåser som fan i Skåne nu!

okej tackar hemskt mycket

vädret syftade jag mest på att jag kommer förmodligen inte kunna provåka skönheten, utan måste kolla på plats ifall något inte är som det ska dvs.. :)

Ingen fara om du har den skriven på dina peepz så länge ni har samma adress. Samma hushåll får bruka alla dess fordon obegränsat.

Viss kan man ställa hojjen på någon av sina föräldrar, dock inte bokstavligt, utan att de behöver bli några problem.
Dom regel gäller att man är mantalsskriven på samma adress och att man är över 24 år. Under 24 och dubbel självrisk vid vagnskada.
Till detta finns andra viklkor hos resp. FB.

Sedan kan jag ju tycka att om man e 24 år så ska man kanske satsa på att flytta hemifrån istället för att tjacka hoj. Inte för att det gäller TS, som jag inte vet något om, utan mer som en generell regel.

En annan generell regel i min boka att att man ska stå lite på egna ben och kunna hålla/underhålla de saker man skaffar sig. Någon gång ska ju strängen klippas. Hur mycket man än vill så lever inte ens föräldrar för evigt och det kan ju vara kul och befriande att kunna ha kvar sitt intresse trots att ens föräldrar går bort.
Kolla på cyklar som är rimliga att försäkra och kör lugnt och håll dig på hjulen. Det är den klart bästa sparbössan på sikt. Orka hålla på med urkundsförfalskningar, särskilda postadresser, alternativt åka till mossan o fassan en gång i veckan för att hämta posten.

Visst det e surt att inte köra superR direkt med nytt kort i storstad, men jag kan trösta dig med att jag väntade i 14 år innan jag köpte klass 7-hoj.

Ta med dig en person som kan motorcyklar och vet vad man ska titta på. Känner du dig osäker så låt någon opartisk firma kolla igenom den åt dig. Gör upp med en mc firma i närheten av där motorcykeln säljs om en tid som passar säljaren och be denne dyka upp där med motorcykeln.

Kolla med försäkringsbolaget vad som gäller ifall du skriver motorcykeln på en av dina föräldrar. Är ni skrivna på samma adress kan det gå mot en högre självrisk om något händer. Se till att den som försäkrar motorcykeln också har det ekonomiska intresset. Det vill säga att dina föräldrar köper motorcykeln. Detta är ett känsligt ämne här på forumet. Det finns de som inte fått ut något på sina försäkringar på grund av sk skenförsäkringar. Detta är något man får göra upp med försäkringsbolaget i förväg. Bättre att vara öppen och kolla med olika bolag vilka villkor som gäller än att bli förvånad ifall de inte är villiga att betala ut en krona för att man inte tagit reda på vad som gäller.

Se till att inte skenförsäkra motorcykeln. Då blir du inte populär här. Så länge du uppfyller ditt försäkringsbolags villkor kan dock ingen ha någon åsikt om saken. Det är en fråga mellan försäkringstagaren och försäkringsbolaget.

Lycka till med köpet.

tack för alla utförliga svar !

tror försäkringen ställs på mig tillslut då det blir enklast så och hade ingen aning om att skenförsäkring togs så seriöst.

Får bara hoppas att det blir ett köp!

/ T :)

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back