Försäkringsskräcken

Vad tycker du om folk som tänker köra oförsäkrat?

• Antal röstningar
    0

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Jag hör mer och mer folk snacka om att dom ska köra oförsäkrat nästa år om trafikförsäkringen går upp.. IDIOTER tycker jag men de e min åsikt..

Jag vill se hur andra ställer sig till detta så svara gärna på pollen..

Otroligt korkat och köra oföräkrat, man vet aldrig när olyckan är framme.

Jag kör helförsäkrat och det var jag glad för en månad sen när jag la hojen.

Men om man kör oförsäkrat och kör omkull och det blir personskador, hur blir det då?
Räcker det med en personlig olycksfallsförsäkring eller går det under mc-försäkring?

/ Sportbikebabe-som sitter på sin sambo´s nick...

Last edited:
Hehe, jag hamnade i denna diskusion i en annan tråd!!!

Lagen säger att den som kör oförsäkrat är ändå försäkrad av TFF. Orsakar man en olycka som inte klassas som grov vårdslöshet är skyldig att betala en avgift till TFF som ligger på 1/10 av basbelopp mao. starx under 4000 samt en avgift att du kör oförsäkrat fordon.

Skulle det vara att du är skyldig till grov vårdslöshet så kan du åka på en del eller i värsta fall hela skulden. För att klassas som grov vårdslöshet krävs det mycket!!!

Åker man dit för polisen så kostar det att man kör oförsäkrat fordon, har för mig att böterna ligger under 1000 kr.

Motparten är alltid försäkrad genom TFF så även om man blir påkörd av någon utan försäkring så får man ut ersättning för sina skador och skador på ditt fordon!!!

Ja jag tror att det blir fler som kör utan försäkring...

T509 skrev:
2567802 Hehe, jag hamnade i denna diskusion i en annan tråd!!!

Lagen säger att den som kör oförsäkrat är ändå försäkrad av TFF. Orsakar man en olycka som inte klassas som grov vårdslöshet är skyldig att betala en avgift till TFF som ligger på 1/10 av basbelopp mao. starx under 4000 samt en avgift att du kör oförsäkrat fordon.

Skulle det vara att du är skyldig till grov vårdslöshet så kan du åka på en del eller i värsta fall hela skulden. För att klassas som grov vårdslöshet krävs det mycket!!!

Åker man dit för polisen så kostar det att man kör oförsäkrat fordon, har för mig att böterna ligger under 1000 kr.

Motparten är alltid försäkrad genom TFF så även om man blir påkörd av någon utan försäkring så får man ut ersättning för sina skador och skador på ditt fordon!!!

Ja jag tror att det blir fler som kör utan försäkring...
om detta stämmer så måste jag hålla med dig...

Jag inväntar vad trafikförsäkringen faktiskt kommer att kosta innan jag uttalar mig helt.

Röstade på "Idioter....." innan jag läste Dennis inlägg.. dock tycker jag ändå att det är dumt att köra utan försäkring.

Som man så många gånger diskuterat, det är inte en allmän rättighet att få köra hoj, det är en prioritering och en fråga om man har råd.

Själv ska jag ha min hoj avställd nästan hela året och köra bana. :)

"En anka är ingen fisk även om den hade haft gälar!"

Man får väl som vanligt se till att lägga sin hobby på den nivå som man har råd med, jag skulle aldrig köpa en ny gathoj pga försäkringspremierna, inte heller vill jag ha miniskylt och riskera 1500:- i böter, jag har t.o.m satt dit ett lagligt blås för att slippa jiddret.

Fakta kvarstår att man sällan kan "vinna" över Trafikpolisen, man kan möjligen ha tur ett tag men det går alltid över.

GSXR1100R skrev:
2567930 Man får väl som vanligt se till att lägga sin hobby på den nivå som man har råd med, jag skulle aldrig köpa en ny gathoj pga försäkringspremierna, inte heller vill jag ha miniskylt och riskera 1500:- i böter, jag har t.o.m satt dit ett lagligt blås för att slippa jiddret.

Fakta kvarstår att man sällan kan "vinna" över Trafikpolisen, man kan möjligen ha tur ett tag men det går alltid över.
En miniskylt på ditt gamla härke hade ifs bara sett konstigt ut. Fel proportitioner ju... :D

Jag har ifs aldrig förstått denna miniskylt/miniblinkersnoja ändå så...

T509 skrev:
2567802Åker man dit för polisen så kostar det att man kör oförsäkrat fordon, har för mig att böterna ligger under 1000 kr.

Nu har jag ingen fakta på hur det verkligen förhåller sig men är det inte så här?
  • Om man har fordonet påställt och inte har en försäkring då träder TFF in och man får betala flera hundralappar per dag. Betalar man inte kommer fogden tillslut att beslagta saker från dig, t.ex. ditt fordon. Stoppar polisen en då kan de inget göra eftersom man har en försäkring via TFF.
  • För att köra oförsäkrat då måste fordonet vara avställt. Vid ett polisstopp då får man böter för avställt och oförsäkrat fordon och det är nog mer än 1000:-.

Ps.
Jag har originalblinkers, originalplacering på skylten och originalblås. :hej

Last edited:
CorbenDallas skrev:
2567966Jag har ifs aldrig förstått denna miniskylt/miniblinkersnoja ändå så...
Titta dig i spegeln så förstår du varför, det är bara snorisar som kör med miniskylt, vem är så korkad att han eller hon vill riskera 1500:- i böter för en sådan sak.

Fortkörning ger oxo böter och straff om dom tar en, men då har man iaf haft adrenalinkul en stund.

Hur kan man få en kick av en liten plastbit :confused:

GSXR1100R skrev:
2567996 Titta dig i spegeln så förstår du varför, det är bara snorisar som kör med miniskylt, vem är så korkad att han eller hon vill riskera 1500:- i böter för en sådan sak.
nu e du dum. surgubbe:arsele

Motorrad skrev:
2567984 Nu har jag ingen fakta på hur det verkligen förhåller sig men är det inte så här?
  • Om man har fordonet påställt och inte har en försäkring då träder TFF in och man får betala flera hundralappar per dag. Betalar man inte kommer fogden tillslut att beslagta saker från dig, t.ex. ditt fordon. Stoppar polisen en då kan de inget göra eftersom man har en försäkring via TFF.
  • För att köra oförsäkrat då måste fordonet vara avställt. Vid ett polisstopp då får man böter för avställt och oförsäkrat fordon och det är nog mer än 1000:-.

Ps.
Jag har originalblinkers, originalplacering på skylten och originalblås. :hej

Man kan inte vara försäkrad genom TFF eftersom då hade det inte kostat om man är grovt vårdslös, inte heller basbeloppet eftersom det inte finns självrisk på trafikförsäkring.

T509 skrev:
2568416 Man kan inte vara försäkrad genom TFF eftersom då hade det inte kostat om man är grovt vårdslös, inte heller basbeloppet eftersom det inte finns självrisk på trafikförsäkring.

Men TFF går in o täcker upp den tid du inte är försäkrad av ett privat bolag, om man skulle missa teckandet av den riktiga förs.
Men nej..man kan inte vara försäkrad där permanent...som det är tänkt.
Annars är det bara att skita i o teckna en förs :rolleyes: ...så kommer TFF som ett brev på posten. Då blir det iofs VÄLDIGT dyrt.

Tyvärr är det ju så att de som är med om en olycka och inte är försäkrade smiter från platsen om de kan.

Kommer nog tyvärr bli så att fler och fler kör oförsäkrat både med bil och hoj. Men som någon innan skrev man får anpassa försäkring och hoj efter vad man har råd att betala.

Det är på grund av dom dyra personskadorna som dom ska höja.. Är det sagt...

Jag har en extremsports försäkring separat som täcker alt från dykning till bergsklättring och alla sorters motorsport... Gäller också till och från träning/tävling och om jag krockar i de civila med just hoj..

Det gör att jag kan höja självrisken på personskade delen massor på mc försäkringen och kommer på så vis ner till normala summor...

Jag är inte säker på att det fungerar om dom ändrar reglerna i samma veva, men nu fungerar det så ialla fall..

Maffan skrev:
2568572Jag har en extremsports försäkring separat som täcker alt från dykning till bergsklättring och alla sorters motorsport... Gäller också till och från träning/tävling och om jag krockar i de civila med just hoj..

Vad heter din försäkring o vilket bolag är det?

*Superlight* skrev:
2568620 Vad heter din försäkring o vilket bolag är det?
Trygg Hansa,, den heter extremsports försäkring,, tog den när jag skulle upp på Kebne under vintern och isklättra,, 190:- månaden..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park