Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
om detta stämmer så måste jag hålla med dig...T509 skrev:2567802Hehe, jag hamnade i denna diskusion i en annan tråd!!!
Lagen säger att den som kör oförsäkrat är ändå försäkrad av TFF. Orsakar man en olycka som inte klassas som grov vårdslöshet är skyldig att betala en avgift till TFF som ligger på 1/10 av basbelopp mao. starx under 4000 samt en avgift att du kör oförsäkrat fordon.
Skulle det vara att du är skyldig till grov vårdslöshet så kan du åka på en del eller i värsta fall hela skulden. För att klassas som grov vårdslöshet krävs det mycket!!!
Åker man dit för polisen så kostar det att man kör oförsäkrat fordon, har för mig att böterna ligger under 1000 kr.
Motparten är alltid försäkrad genom TFF så även om man blir påkörd av någon utan försäkring så får man ut ersättning för sina skador och skador på ditt fordon!!!
Ja jag tror att det blir fler som kör utan försäkring...
En miniskylt på ditt gamla härke hade ifs bara sett konstigt ut. Fel proportitioner ju...GSXR1100R skrev:2567930Man får väl som vanligt se till att lägga sin hobby på den nivå som man har råd med, jag skulle aldrig köpa en ny gathoj pga försäkringspremierna, inte heller vill jag ha miniskylt och riskera 1500:- i böter, jag har t.o.m satt dit ett lagligt blås för att slippa jiddret.
Fakta kvarstår att man sällan kan "vinna" över Trafikpolisen, man kan möjligen ha tur ett tag men det går alltid över.
T509 skrev:2567802Åker man dit för polisen så kostar det att man kör oförsäkrat fordon, har för mig att böterna ligger under 1000 kr.
Titta dig i spegeln så förstår du varför, det är bara snorisar som kör med miniskylt, vem är så korkad att han eller hon vill riskera 1500:- i böter för en sådan sak.CorbenDallas skrev:2567966Jag har ifs aldrig förstått denna miniskylt/miniblinkersnoja ändå så...
Somliga hade skitkul i 4 månader...GSXR1100R skrev:2567996Fortkörning ger oxo böter och straff om dom tar en, men då har man iaf haft adrenalinkul en stund.
nu e du dum. surgubbeGSXR1100R skrev:2567996Titta dig i spegeln så förstår du varför, det är bara snorisar som kör med miniskylt, vem är så korkad att han eller hon vill riskera 1500:- i böter för en sådan sak.
Det kommer jag inte ihåg så det har aldrig hänt....CorbenDallas skrev:2568049Somliga hade skitkul i 4 månader...![]()
GSXR1100R skrev:2567996Hur kan man få en kick av en liten plastbit![]()
Motorrad skrev:2567984Nu har jag ingen fakta på hur det verkligen förhåller sig men är det inte så här?
- Om man har fordonet påställt och inte har en försäkring då träder TFF in och man får betala flera hundralappar per dag. Betalar man inte kommer fogden tillslut att beslagta saker från dig, t.ex. ditt fordon. Stoppar polisen en då kan de inget göra eftersom man har en försäkring via TFF.
- För att köra oförsäkrat då måste fordonet vara avställt. Vid ett polisstopp då får man böter för avställt och oförsäkrat fordon och det är nog mer än 1000:-.
Ps.
Jag har originalblinkers, originalplacering på skylten och originalblås.![]()
T509 skrev:2568416Man kan inte vara försäkrad genom TFF eftersom då hade det inte kostat om man är grovt vårdslös, inte heller basbeloppet eftersom det inte finns självrisk på trafikförsäkring.
Maffan skrev:2568572Jag har en extremsports försäkring separat som täcker alt från dykning till bergsklättring och alla sorters motorsport... Gäller också till och från träning/tävling och om jag krockar i de civila med just hoj..
Trygg Hansa,, den heter extremsports försäkring,, tog den när jag skulle upp på Kebne under vintern och isklättra,, 190:- månaden..*Superlight* skrev:2568620Vad heter din försäkring o vilket bolag är det?
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |