Zilversurfer
Så, in i träsket igen
T509 skrev:2567802Hehe, jag hamnade i denna diskusion i en annan tråd!!!
Lagen säger att den som kör oförsäkrat är ändå försäkrad av TFF. Orsakar man en olycka som inte klassas som grov vårdslöshet är skyldig att betala en avgift till TFF som ligger på 1/10 av basbelopp mao. starx under 4000 samt en avgift att du kör oförsäkrat fordon.
Skulle det vara att du är skyldig till grov vårdslöshet så kan du åka på en del eller i värsta fall hela skulden. För att klassas som grov vårdslöshet krävs det mycket!!!
Åker man dit för polisen så kostar det att man kör oförsäkrat fordon, har för mig att böterna ligger under 1000 kr.
Motparten är alltid försäkrad genom TFF så även om man blir påkörd av någon utan försäkring så får man ut ersättning för sina skador och skador på ditt fordon!!!
Ja jag tror att det blir fler som kör utan försäkring...
Kvalificerat skitsnack. Visst får jag ut från mitt F-bolag, men du tror väl inte att mitt F-bolag nöjer sig glatt med att betala. Dom vill gärna ha tillbaka dessa pengar, och gissa vem dom kräver? Om du nu skulle köra på mig tex och en skada uppkommer, stämmer jag dig inför domstol till vållande för kroppsskada alt. grov vållande, det gör jag oavsett vem det är OM personen kör oförsäkrat, enbart för att driva det till spets, samt att vederbörande skall förstå att det lönar sig att betala försäkringen. Vem tror du får betala ALLA kostnader om du förlorar målet? + kraftigt skadestånd från 5 pb vid invaliditet. Då går inte TFF och betalar...
Kör man utan försäkring så kör själva!!!!!!!