Försäkringsskräcken

Vad tycker du om folk som tänker köra oförsäkrat?

• Antal röstningar
    0
T509 skrev:
2567802 Hehe, jag hamnade i denna diskusion i en annan tråd!!!

Lagen säger att den som kör oförsäkrat är ändå försäkrad av TFF. Orsakar man en olycka som inte klassas som grov vårdslöshet är skyldig att betala en avgift till TFF som ligger på 1/10 av basbelopp mao. starx under 4000 samt en avgift att du kör oförsäkrat fordon.

Skulle det vara att du är skyldig till grov vårdslöshet så kan du åka på en del eller i värsta fall hela skulden. För att klassas som grov vårdslöshet krävs det mycket!!!

Åker man dit för polisen så kostar det att man kör oförsäkrat fordon, har för mig att böterna ligger under 1000 kr.

Motparten är alltid försäkrad genom TFF så även om man blir påkörd av någon utan försäkring så får man ut ersättning för sina skador och skador på ditt fordon!!!

Ja jag tror att det blir fler som kör utan försäkring...

Kvalificerat skitsnack. Visst får jag ut från mitt F-bolag, men du tror väl inte att mitt F-bolag nöjer sig glatt med att betala. Dom vill gärna ha tillbaka dessa pengar, och gissa vem dom kräver? Om du nu skulle köra på mig tex och en skada uppkommer, stämmer jag dig inför domstol till vållande för kroppsskada alt. grov vållande, det gör jag oavsett vem det är OM personen kör oförsäkrat, enbart för att driva det till spets, samt att vederbörande skall förstå att det lönar sig att betala försäkringen. Vem tror du får betala ALLA kostnader om du förlorar målet? + kraftigt skadestånd från 5 pb vid invaliditet. Då går inte TFF och betalar...

Kör man utan försäkring så kör själva!!!!!!!

Swappe skrev:
2567905 Röstade på "Idioter....." innan jag läste Dennis inlägg.. dock tycker jag ändå att det är dumt att köra utan försäkring.

Som man så många gånger diskuterat, det är inte en allmän rättighet att få köra hoj, det är en prioritering och en fråga om man har råd.
Håller med dig Swappe men jag nöjer mig med att rösta på "dumt".

Angående att skippa trafikförsäkring och ta kravet från Trafikförsäkringsföreningen istället, så är det väl bara att testa så lär det nog märkas vad det kostar? ;)

Swappe skrev:
2567905 Röstade på "Idioter....." innan jag läste Dennis inlägg.. dock tycker jag ändå att det är dumt att köra utan försäkring.

Samma här....

Zilversurfer skrev:
2568905 Kvalificerat skitsnack. Visst får jag ut från mitt F-bolag, men du tror väl inte att mitt F-bolag nöjer sig glatt med att betala. Dom vill gärna ha tillbaka dessa pengar, och gissa vem dom kräver? Om du nu skulle köra på mig tex och en skada uppkommer, stämmer jag dig inför domstol till vållande för kroppsskada alt. grov vållande, det gör jag oavsett vem det är OM personen kör oförsäkrat, enbart för att driva det till spets, samt att vederbörande skall förstå att det lönar sig att betala försäkringen. Vem tror du får betala ALLA kostnader om du förlorar målet? + kraftigt skadestånd från 5 pb vid invaliditet. Då går inte TFF och betalar...

Kör man utan försäkring så kör själva!!!!!!!

Grejen är att jag har inte tagit denna informationen ur luften utan detta kommer direkt från TrafikFörsäkringsFöreningen. Det är just pga att folk kör utan försäkringa att denna förening finns. TFF försäkrar den oförsäkrade, kallas säkerhetsnät!!!

Om du gör ett civilmål av detta så kommer du att förlora, en olycka är precis det de är en olycka, då skulle man kunna stämma för vållande av kroppsskada även om man har försäkring. Nu pratar jag inte bakhjolskörning rakt i en klunga med förskolebarn utan en allmän olycka som händer varje dag i sverige!!!

FAKTA

Skada genom oförsäkrat fordon

När betalas ersättning?
Om ett oförsäkrat motorfordon orsakar en olycka behöver du som råkar ut för skada inte bli utan ersättning. Trafikförsäkringsföreningen reglerar skadan enligt samma regler som om fordonet varit trafikförsäkrat.

Skador som det oförsäkrade motorfordonet orsakar på andra motorfordon eller annan egendom utanför det oförsäkrade motorfordonet ersätts. Däremot ersätts inte skador på det oförsäkrade motorfordonet eller egendom som transporteras med detta.

Personskador till följd av olyckan ersätts. Det gäller såväl förare som passagerare i inblandade motorfordon som cyklister och gående som skadas.

Jämkning av personskadeersättning
Den skadade förarens personskadeersättning kan minskas om denne:
orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen) eller genom grov vårdslöshet,
varit rattfull och vårdslös.

Vid inträffad skadaSkriv skadeanmälan, helst redan på skadeplatsen. Om möjligt bör du och motparten gemensamt skriva och underteckna anmälans framsida. (Underskrifterna har inget med skuldfrågan att göra. De visar bara att ni har fyllt i blankettens framsida gemensamt.) Använd kopian så slipper ni skriva två blanketter. Var och en fyller sedan i baksidan vid lämpligt tillfälle. Anteckna alltid vittnens namn och adress.

Till vem skadeanmälan ska skickas beror på vad som är skadat:

Egendomsskada
Skada på motorfordon med vagnskadeförsäkring eller vagnskadegaranti anmäls i första hand till det bolag där försäkringen finns.

Skada på motorfordon som saknar vagnskadeförsäkring eller vagnskadegaranti anmäls till Trafikförsäkringsföreningen.

Skada på annan egendom anmäls till Trafikförsäkringsföreningen.

Personskada
Personskada på förare/passagerare i oförsäkrade motorfordon, cyklister och gående anmäls till Trafikförsäkringsföreningen.

Personskada i annat motorfordon anmäls till det försäkringsbolag där trafikförsäkring för motorfordonet finns.

För mer information om personskadeersättning i Sverige:

Svenska Engelska Tyska Franska

Återkrav av utbetald skadeersättning
Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2005 är återkravet högst 3940 kronor och för år 2006 är det 3970 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande.

Förlust av rätten till ersättning (Preskription)
Om skadan inte anmäls till oss eller ditt försäkringsbolag inom tre år - från det att du fick kännedom om din skada (i regel på skadedagen) - riskerar du att din rätt till ersättning helt eller delvis går förlorad (preskriberas).

Vid SKADA med oförsäkrat fordon får alltså den registrerade ägaren av det oförsäkrade fordonet betala upp till 10% av basbeloppet(2006=3970 kr) till TFF. Mer än så får varken TFF eller försäkringsbolagen ta ut i TRAFIKförsäkringssjälvrisk.

Den registrerade ägaren av ett fordon som är inregistrerat och oförsäkrat, får ganska snart ett krav på TRAFIKFÖRSÄKRINGSAVGIFT från TFF, oavsett om det inträffat en skada eller ej.

Huruvida den registrerade ägaren vill ta detta krav från TFF eller istället betala en egen trafikförsäkring, tjaaa..det är väl som sagt bara att testa så lär det nog märkas vad det kostar? ;)

Last edited:
T509 skrev:
2570039 Grejen är att jag har inte tagit denna informationen ur luften utan detta kommer direkt från TrafikFörsäkringsFöreningen. Det är just pga att folk kör utan försäkringa att denna förening finns. TFF försäkrar den oförsäkrade, kallas säkerhetsnät!!!

Om du gör ett civilmål av detta så kommer du att förlora, en olycka är precis det de är en olycka, då skulle man kunna stämma för vållande av kroppsskada även om man har försäkring. Nu pratar jag inte bakhjolskörning rakt i en klunga med förskolebarn utan en allmän olycka som händer varje dag i sverige!!!

Ok, så tingsrätten har fel imål, Advokat firma Andersson & partners har fel? En god vän jobbar för Andersson & Partner och haft ett exakt mål som jag beskrev. Där målsägande fick X ersättning. Borgenären var dock utan status, så ersättning kunde ej betalas, men ligger under bevakning. Så när borgenär får inkomster kommer krav.

Klart du kan vinna mål för vållande för kroppskada! Vaqd är det för konstigt med det?

Mr K skrev:
2570086 FAKTA

Skada genom oförsäkrat fordon

När betalas ersättning?
Om ett oförsäkrat motorfordon orsakar en olycka behöver du som råkar ut för skada inte bli utan ersättning. Trafikförsäkringsföreningen reglerar skadan enligt samma regler som om fordonet varit trafikförsäkrat.

Skador som det oförsäkrade motorfordonet orsakar på andra motorfordon eller annan egendom utanför det oförsäkrade motorfordonet ersätts. Däremot ersätts inte skador på det oförsäkrade motorfordonet eller egendom som transporteras med detta.

Personskador till följd av olyckan ersätts. Det gäller såväl förare som passagerare i inblandade motorfordon som cyklister och gående som skadas.

Jämkning av personskadeersättning
Den skadade förarens personskadeersättning kan minskas om denne:
orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen) eller genom grov vårdslöshet,
varit rattfull och vårdslös.

Vid inträffad skadaSkriv skadeanmälan, helst redan på skadeplatsen. Om möjligt bör du och motparten gemensamt skriva och underteckna anmälans framsida. (Underskrifterna har inget med skuldfrågan att göra. De visar bara att ni har fyllt i blankettens framsida gemensamt.) Använd kopian så slipper ni skriva två blanketter. Var och en fyller sedan i baksidan vid lämpligt tillfälle. Anteckna alltid vittnens namn och adress.

Till vem skadeanmälan ska skickas beror på vad som är skadat:

Egendomsskada
Skada på motorfordon med vagnskadeförsäkring eller vagnskadegaranti anmäls i första hand till det bolag där försäkringen finns.

Skada på motorfordon som saknar vagnskadeförsäkring eller vagnskadegaranti anmäls till Trafikförsäkringsföreningen.

Skada på annan egendom anmäls till Trafikförsäkringsföreningen.

Personskada
Personskada på förare/passagerare i oförsäkrade motorfordon, cyklister och gående anmäls till Trafikförsäkringsföreningen.

Personskada i annat motorfordon anmäls till det försäkringsbolag där trafikförsäkring för motorfordonet finns.

För mer information om personskadeersättning i Sverige:

Svenska Engelska Tyska Franska

Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2005 är återkravet högst 3940 kronor och för år 2006 är det 3970 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande.

Förlust av rätten till ersättning (Preskription)
Om skadan inte anmäls till oss eller ditt försäkringsbolag inom tre år - från det att du fick kännedom om din skada (i regel på skadedagen) - riskerar du att din rätt till ersättning helt eller delvis går förlorad (preskriberas).

Jag kommer att ringa dom på Måndag. Kan inte stämma att det kan löna sig att köra oförsäkrat. Det finns garanterat många undantag, speciellt vid person skador.

Min själv risk är högre än 10% av Pb. Men detta skall undersökas.

Ses på Söndag

Last edited:
Zilversurfer skrev:
2573212Jag kommer att ringa dom på Måndag. Kan inte stämma att det kan löna sig att köra oförsäkrat. Det finns garanterat många undantag, speciellt vid person skador.

Min självrisk är högre än 10% av Pb. Men detta skall undersökas.
Det skulle vara helt bissart om det skulle löna sig att köra oförsäkrat om man hamnar i en olycka. Det står ju dessutom såhär:

Misstänker (och hoppas) att trafikförsäkringsavgiften är bra mycket högre än själva trafikförsäkringen.

Bra att du kollar upp det Zilver, återkom när du vet mer.

Maverick_ou812 skrev:
2578355 Det skulle vara helt bissart om det skulle löna sig att köra oförsäkrat om man hamnar i en olycka. Det står ju dessutom såhär:

Misstänker (och hoppas) att trafikförsäkringsavgiften är bra mycket högre än själva trafikförsäkringen.

Saxat från deras hemsida

När tar Trafikförsäkringsföreningen ut trafikförsäkringsavgift?
Debiteringen av trafikförsäkringsavgift startar från och med den dag man blir ägare till ett trafikförsäkringspliktigt oförsäkrat fordon. Ägaren måste därför trafikförsäkra sitt fordon senast samma dag som han/hon blir ägare.

Det är en spridd missuppfattning att man har sju dagar på sig att försäkra sitt fordon och att föregående ägares försäkring gäller under den perioden. Detta är fel, föregående ägares försäkring upphör alltid från och med ägarbytet.

Vid beräkning av trafikförsäkringsavgiften utgår man från den högsta premie som något försäkringsbolag skulle ha tillämpat för ett fordon av samma fordonsslag t.ex. personbil. Vid jämförelsen tar man inte hänsyn till bilmodell, bonus eller annan premiesänkande faktor utan avgiften blir lika hög för samtliga modeller. Däremot tar man hänsyn till fordonets användningssätt. Den högsta premie som något försäkringsbolag tillämpar höjs sedan med 10 procent. Avgiften tas alltid ut med lägst 200 kr.

Maverick_ou812 skrev:
2578355 Det skulle vara helt bissart om det skulle löna sig att köra oförsäkrat om man hamnar i en olycka. Det står ju dessutom såhär:

Så här är det; Om du skulle vara med om trafikolycka i tex Juli 2006, och det senaste avställningsdatumet är sept 2005 blir kostnaden ca 58700:- i avgift. Även om din motorcyckel stått i ett garage i 2 år, du tar ut den på en tur vållar en olycka - får du alltså betala sedan senaste avställningsdagen. TFF räknar med att du kört oförsäkrat sedan senaste avställningsdagen, det går ej heller att överklaga. så 2 år blir det 142900,00.

Enilgt personen jag pratade med, är det många olyckor där föraren i det oförsäkrade fordonet räknas som vårdslös (det behöver inte vara grov vårdslöshet) och är återbetalningsskyldig. TFF är inte till för att skydda den oförsäkrade utan den försäkrade i första hand.

Egen spekulation
För att bli dömd får vårdslöshet är nog inga större problem. Åklagaren tittar nog inte mellan fingrarna när någon kört oförsäkrat, vilket redan där är olagligt

Mvh//ZS

Mitra skrev:
2578402 Den högsta premie som något försäkringsbolag tillämpar höjs sedan med 10 procent. Avgiften tas alltid ut med lägst 200 kr.

195,85:- per dag för MC

Last edited:
anledningen till att sporthojsåkare finner andra lösningar bottnar inte i att vi är mer snåla eller mer korkade än andra grupper i samhället. Däremot så har väl även vi insett att bolagen vill få bort alla sporthojar då man nu inte ligger i klass 7 som var max tidigare år, utan man konstruerar nya klasser för varje år med högre och högre premier. Nu är det klass 7-13 om jag inte tar helt fel. Så till nästa år har vi väl klass 7-17??

Så jag är inte förvånad över att en R1-99,blå kan ses samtidigt i Lund,Malmö och Hbg, då man har köpt den billigt i tyskland,reggat in den, för att kort därpå få sin regplåt "stulen". Således kan 3 pers åka på samma hoj. Vilken sheriff tar sig tid att kolla ramnummer m.m?? just det......ingen. Så om man ska tala om bristfällig moral bland oss som åker, kan man även ta diskussionen kring giriga fb och sporthojsåkare som en utrotningshotad grupp. Det har således blivit en klassfråga........patetiskt......
Din motpart är försäkrad vid olycka via TFF....

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park