Försäkringsärende: Ja eller Nej?

mcflickan

Jordling
Gick med
13 Jun 2013
Hoj
F650GS
Hej!

Kan man avbryta/dra tillbaka en skadeanmälan efter att ha skickat in den?
Jag försöker förstå ifall det är värt det eller inte.

Vilka är för och nackdelarna?
Vad borde jag tänka på?

Måste fixas för att få den i körbart skick:
Ny blinkers framtill,
nytt bromshandtag som behöver justeras - det verkar som att frambromsen är i ett låst läge nu mot hjulet, men den går att rulla, men trögt,
fotbroms-"pinnen" måste bytas ut (Säger man bara "fotbromsen"?)
Framhjulet ser snett ut, vet inte om det är skärmen eller hjulet (lagret?) som är snett =\
Styränden (tyngd) helt av på höger sida.
Vet ju inte heller hur jag kan kolla ifall alla lager är ok.
Änden på centralstödet är sönder på ena sidan och där måste kanske en ny bit svetsas på?

Även om jag lagar den så är den sönderskrapad precis överallt och har en flisa på tanken. =\

Hjälmen köptes in för ca 2600:- för ett år sedan, har kvitto kvar.
Övriga kläder klarade sig bra (regnstället utanpå är sönderslitet).

Har den helförsäkrad med en självrisk på 2500:-
Bärgaren fick komma och hämta, så det är ju minst 1000:- i sig.
Det finns liknande exemplar på blocket för 14k resp 11k,
men de har gått 1000 mil längre än min hade.

Kan man ta tillbaka en skadeanmälan?
Om försäkringsbolaget erbjuder en hemskt liten summa som inte ens räcker till hälften av utgifterna för att köpa in en ny, kan jag då "ångra mig" och satsa på att försöka laga den själv då?
Går ens egen premie upp i fortsättningen om jag har ett tidigare försäkringsärende?

Vad brukar man reparera när försäkringsbolaget väljer att göra det?
Och om den löses in istället och jag får en summa pengar är det då t.ex. säg 13000:- -2500 i självrisk, -2500 i vagnskadesjälvrisk, så jag bara får ut 8k? eller är det 10500:- jag får ut?

Vad har ni för erfarenheter?

Hej,
Jag tycker att du definitivt ska ta detta som ett försäkringsärende, troligtvis så kommer dom att lösa in hojen åt dig ändå. Dom kommer inte att ge dig hälften av vad hojen är värd, då kan du säga att dom får laga den istället.
2500:- är en struntsumma i detta sammanhang.
Du får ju en liten genomgång av hojen samtidigt om du lämnar i den som försäkringsärende.
Du har bara en självrisk i detta fall och det är vagnskadesjälvrisken, och ja det kan påverka din premie. Så som det låter på din beskrivning av skadorna så överskrider dom med lätthet 10 000:- bara att fixa till tanken kostar minst 4000:-

Last edited:
Först, hur mår DU då?!
Hoppas allt är bra med dig?

Nu vet jag inte vad du har för ekonomi, men 2,500:- är inget i jämförelse med kostnaden att laga iordning den.
Hade jag varit du så hade jag alla gånger låtit värderingsmannen från FB kolla på den och höra vad han/hon säger. Bestämmer dom sig för att lösa in den (vilket jag finner troligt) så kommer dom ju att ge dig ett bud som ska motsvara mc:ns marknadsvärde. Det är ju vid besiktningen dom gör som du ska påtala allt som var speciellt bra med just din hoj jämfört med andra av samma sort, skicket, milen, extrautrustning etc.
Tycker du dom skambjuder så kan du ju alltid neka och kräva reparation. Om det skulle bli tvist om detta så vet jag faktiskt inte riktigt vad som sker, men hur som så är det ju fortfarande din mc.

Svar på din fråga, Försäkringsärende? Ja

Kanske inte var till så stor hjälp, men hoppas allt löser sig.:tummenupp

Edit; Skriver som en pensionär, därav alltid pucktvåa. :rodnar

Last edited:
Dom kommer inte att ge dig hälften av vad hojen är värd, då kan du säga att dom får laga den istället.

Tycker du dom skambjuder så kan du ju alltid neka och kräva reparation. Om det skulle bli tvist om detta så vet jag faktiskt inte riktigt vad som sker, men hur som så är det ju fortfarande din mc.

Man kan naturligtvis inte tvinga försäkringsbolaget att laga hojen med argumentet att ersättningen för att lösa in hojen är för lågt. Då skulle ju alla med helförsäkring på gamla hojar och bilar kunna få ut flera gånger fordonens värden bara genom att hota med att man väljer reparation. Tänk totalskrotad Volvo 850... kostar 130 000 kr att laga och värd 15 000 kr. Snacka om bra förhandlingsläge om försäkringstagaren kan välja reparation vid missnöje med budet om lösen... naturligtvis rosa drömmar.

Är man missnöjd med budet från försäkringsbolaget när det gäller inlösen kan man istället begära att försäkringsbolaget ordnar så att en opartisk värderingsman, förordnad av Svenska handelskammaren, ska göra en värdering. Enligt villkoren är försäkringsbolagen bundna av värderingen.
Man får dock tänka på att man kan få stå hela, eller en del av, kostnaden för värderingsmannen om det visar sig att värderingen blir lika eller lägre än försäkringsbolagets. Blir värderingen högre tar försäkringsbolaget hela kostnaden enligt villkoren.

Edit: JA, jag vet att ingen normalt ställer frågor på sporthoj.com för att få rätt svar. Det handlar om att många skriver vad de tror/spekulerar, trådskaparna blir förvirrade, och övriga kan skratta åt tokigheten. Underhållning helt enkelt. Men jag såg att mcflickan var ganska ny här och hade kanske inte uppmärksammat hur det fungerar på forumet.

Last edited:
Man betalar ju aldrig självrisken ur fickan ifall dom inte lagar cykeln. Så man kan ju ha skitdålig ekonomi :-)
Sen har ju du ett val, du kan begära ersättning för skadorna å sen fixa själv eller skita i det å köra om de går. Men ge inte upp om du får ett skitbud i första hand! Begär 15000 va stenhård, överdriv hur fin den var, dem överdriver hur mycket fel och slitage de var :-)

Bestämmer dom sig för att lösa in den (vilket jag finner troligt) så kommer dom ju att ge dig ett bud som ska motsvara mc:ns marknadsvärde. Det är ju vid besiktningen dom gör som du ska påtala allt som var speciellt bra med just din hoj jämfört med andra av samma sort, skicket, milen, extrautrustning etc.

Min erfarenhet är att FB oftast börjar med att skambuda. Det är viktigt att komma ihåg att du inte behöver acceptera deras första bud, utan det finns alltid utrymme för förhandling. Om man inte kommer överens så kallar de in en oberoende värderingsman för att avgöra tvisten, men jag tror att det är sällan det går så långt.

Men stå på dig om de skambudar, fråga gärna varför budet inte är högre och lägg fram dina argument gällande varför det borde vara det.

Nar jag fick en hoj inlöst så använde de argument som "Det är snart höst, därför ligger priserna lägre".
Det argumentet höll inte särskilt länge då jag påpekade att jag inte valt själv att sälja hojen vid just det tillfället.

Edit:
Långsam vid tangentbordet, som vanligt.

Last edited:
Vad har hänt?! :confused:

Som de över säger så lönar det sig definitivt att ta det på försäkringen med en självrisk på 2500. Det värsta (förutom att bli av med hojen) är nog att premien mycket troligt går upp, men jag har ingen aning om hur mycket... Lycka till! Tur att du mår bra iaf, det är ju viktigast :tummenupp

Man kan naturligtvis inte tvinga försäkringsbolaget att laga hojen med argumentet att ersättningen för att lösa in hojen är för lågt. Då skulle ju alla med helförsäkring på gamla hojar och bilar kunna få ut flera gånger fordonens värden bara genom att hota med att man väljer reparation. Tänk totalskrotad Volvo 850... kostar 130 000 kr att laga och värd 15 000 kr. Snacka om bra förhandlingsläge om försäkringstagaren kan välja reparation vid missnöje med budet om lösen... naturligtvis rosa drömmar.

I detta fall handlar väl det inte om 130 000:- va?
Dom går ut på blocket och tittar värdet på hennes motorcykel.
FB säger att dom löser in den för 14 000:-
Mc-flickan säger nej! jag vill ha 18 000:- eller så får ni laga den.
Tror du att FB kommer att laga den eller betala ut 18 000:-?
Allting handlar ju om logik och fingertoppkänsla, man brukar alltid kunna komma överens med försäkringsbolaget! Och man brukar i 9 av 10 fall gå nån kr plus på det också.
Fast det beror ju på om man kan prata för sig.
Jag har kört hoj sedan -94 och har haft MÅNGA vänner som har klotat med inlösen som utgång och ingen av dom har klagat på FB än så länge.

Är man missnöjd med budet från försäkringsbolaget när det gäller inlösen kan man istället begära att försäkringsbolaget ordnar så att en opartisk värderingsman, förordnad av Svenska handelskammaren, ska göra en värdering. Enligt villkoren är försäkringsbolagen bundna av värderingen.
Man får dock tänka på att man kan få stå hela, eller en del av, kostnaden för värderingsmannen om det visar sig att värderingen blir lika eller lägre än försäkringsbolagets. Blir värderingen högre tar försäkringsbolaget hela kostnaden enligt villkoren.

Edit: JA, jag vet att ingen normalt ställer frågor på sporthoj.com för att få rätt svar. Det handlar om att många skriver vad de tror/spekulerar, trådskaparna blir förvirrade, och övriga kan skratta åt tokigheten. Underhållning helt enkelt. Men jag såg att mcflickan var ganska ny här och hade kanske inte uppmärksammat hur det fungerar på forumet.

Uttryckte mig väl lite fattigt kanske. Jag säger inte emot dig och värdesätter din rättelse.
Vad gäller inlösen kontra rep. så förutsatte jag att personen i fråga är vid sina sinnens fulla bruk och har en realistisk syn på värdet av objektet samt äger grundläggande förhandlingslogik, fel av mig.
Skrev dock att jag inte visste hur en tvist om detta löses.
Jag svarade iaf på hennes fråga, vilket du i din iver verkat råka glömma..:hihi

Låt det bli ett försäkringsärende. Då verkstadens timpenning är runt en tusenlapp, och den klockan börjar ticka bara för att göra en skadebesiktning så gissar jag på inlösen. Försäkringsbolag har dessutom en förmåga att ta tid på sig, så om du vill köra mer i år så skulle jag ringa på 11000kronorshojen idag, och åka o köpa den och en ny hjälm. Köra o ha kul o kanske köpa en annan senare, men så du har något att brumma på medan försäkringsbolaget trasslar.

Erbjuder försäkringsbolaget en liten summa så ska du säga emot och förhandla, första budet de lägger är alltid ett "hoppas han/hon tar det"-bud. Har du då redan en ny hoj att brumma med så är du inte köpkåt på en ny och tänker ahmenvafan okejrå bara ge mig pengarna så jag kan köpa en ny.
2500 i självrisk är ju bara vad ny hjälm kostar, så det är bara o ta, kolla igenom kläderna ordentligt efter skador med så du inte missat något.

Premien behöver inte gå upp. beror på företagets policy, många går på hur många skadefria år du haft. fick du hojkort för mindre än ett år sedan så hade du noll skadefria år, det är ju precis vad du har nu med.
Lycka till!

Försäkringsbolagen betalar generellt bra vid inlösen
Det är DIN hoj dom kan aldrig tvinga dig att lösa in (men då lagar dom den inte heller)
Klart du skall göra anmälan å grejjer , är du inte nöjd med summan dom erbjuder,förhandla ... fortfarande inte nöjd så ta in en oberoende värderingsman (du får betala kostnaden själv om han värderar "ner" den) , är du fortfarande inte nöjd , behåll hojjen å fixxa det nödvändigaste .... dom kan aldrig tvinga dig att acceptera

Lösen värdet har INGENTING att gör med eventuell reparationskostnad ... endast på fordonets värde i oskadat skick (dvs det skick den va innan olyckan)

Hej!

Kan man avbryta/dra tillbaka en skadeanmälan efter att ha skickat in den?
Jag försöker förstå ifall det är värt det eller inte.

Vilka är för och nackdelarna?
Vad borde jag tänka på?

Måste fixas för att få den i körbart skick:
Ny blinkers framtill,
nytt bromshandtag som behöver justeras - det verkar som att frambromsen är i ett låst läge nu mot hjulet, men den går att rulla, men trögt,
fotbroms-"pinnen" måste bytas ut (Säger man bara "fotbromsen"?)
Framhjulet ser snett ut, vet inte om det är skärmen eller hjulet (lagret?) som är snett =\
Styränden (tyngd) helt av på höger sida.
Vet ju inte heller hur jag kan kolla ifall alla lager är ok.
Änden på centralstödet är sönder på ena sidan och där måste kanske en ny bit svetsas på?

Även om jag lagar den så är den sönderskrapad precis överallt och har en flisa på tanken. =\

Hjälmen köptes in för ca 2600:- för ett år sedan, har kvitto kvar.
Övriga kläder klarade sig bra (regnstället utanpå är sönderslitet).

Har den helförsäkrad med en självrisk på 2500:-
Bärgaren fick komma och hämta, så det är ju minst 1000:- i sig.
Det finns liknande exemplar på blocket för 14k resp 11k,
men de har gått 1000 mil längre än min hade.

Kan man ta tillbaka en skadeanmälan?
Om försäkringsbolaget erbjuder en hemskt liten summa som inte ens räcker till hälften av utgifterna för att köpa in en ny, kan jag då "ångra mig" och satsa på att försöka laga den själv då?
Går ens egen premie upp i fortsättningen om jag har ett tidigare försäkringsärende?

Vad brukar man reparera när försäkringsbolaget väljer att göra det?
Och om den löses in istället och jag får en summa pengar är det då t.ex. säg 13000:- -2500 i självrisk, -2500 i vagnskadesjälvrisk, så jag bara får ut 8k? eller är det 10500:- jag får ut?

Vad har ni för erfarenheter?
Gick genom något liknande alldeles nyligen.

Min hoj skulle kosta 39k att reparera, finns exemplar ute från 19-25k.
Jag kunde välja att lösa in den för en summa som vi bestämde eller plocka ut hojen och få en betydligt mindre summa. Att reparera den på FKs räkning fanns inte ens på listan.
Hade jag valt att plocka ut hojen så hade jag varit tvungen att åtgärda samtliga fel de hade listat för att den skulle kunnas helförsäkras igen. Och då jag hade lån på den så var ett krav att jag var tvungen att ha den helförsäkrad.

Du får räkna såhär; vad kostar det att återställa allt skadat till det skick det var innan olyckan?
Det priset ställer du i jämförelse mot summan de kommer erbjuda för din hoj och utrustning, minus självrisken och ev bärgning.

är det en gammal hoj kommer de vilja lösa in eftersom reparationerna garanterat kommer kosta mer eftersom de kommer vilja lackera kåpor, byta tank om den är minsta bucklig, byta alla skadade delar etc.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT