förbjuda sporthojar

Personligen så tror jag inte en galen kille på en r1:a är särskilt mycket farligare än en galen kille å en sv650 eller liknande. Eller r1:an har ju mer pulver men troligtvis bättre bromsar och sånt också? Motorcyklar dödar ingen, det gör förare.
 
LocDog skrev:
Jag är helt inne på politikernas idé om att förbjuda sporthojar....ja men först ska vi legalisera droger och bjuda 5årigar på starkvin (passande varm nu i juletider).
Spritdoppade pepparkakor och anabolaförsedda lussekatter.

Ja just de, sen ska politikerna ha lönesänkning med ett nyutvecklad och unik bonussystem.

Alltså maxlön på 15tkr och all bonus och övertid skall det betalas skatt på om ett minimum av 100%.

And Laila Freidwals for president! :fyllisar
Titta, ytterligare en icke läskunnig!

Därför vill Försäkringsförbundet och STR, Trafikskolornas riksförbund, införa en 25-årsgräns och att föraren haft mc-körkort i fem år för att få köra supersportmotorcykel.

Vilka politiker är det du menar och sitter dom i Försäkringsförbundet eller STR, Trafikskolornas riksförbund?
 
honkiie skrev:
Perfekt när man har hoj som man betalar av på om dom skulle förbjuda mig att köra den. Skulle jag gilla.

Om det blir en ny lag så kommer den med största sannolikhet, att gälla de som tar körkort efter att lagen träder i kraft. Jag tror inte att staten kan förbjuda en kille som kört sin sporthoj i några år, att köra.
 
Last edited:
Spelar väl ingen roll om dom inför 25års gräns. De flesta i den här tråden har väl passerat den åldern? :rolleyes:
Dessutom lär dom väl inte få igenom förslaget, har ju varit på tapeten förut och det har inte hänt så mycket.

Men hur skulle träning se ut då? Billigare bandagar? Få köra av sig/stunta på någon flygraka någonstans? Bättre uppkörningar med hårdare träning på manövergården?
 
Maverick_ou812 skrev:
Oj, farbror polisen kan inte heller läsa.... Varför är jag inte förvånad....

Kalla mig hellre korkad än fabror. Vad är det jag inte kan läsa?
 
CHROLO skrev:
Kalla mig hellre korkad än fabror. Vad är det jag inte kan läsa?
Ditt inlägg var en bekräftelse på att du inte röstat fram en socialdemokratisk regering. Inlägget som du citerade hänvisade till att han inte heller röstat fram den socialdemokratiska regering som lagt förslaget om att man skulle begränsa möjligheten till att få köra "värsting" hoj.

"Tyvärr" hade inte personen du citerade läst att förslaget inte kom från någon politiker utan från Försäkringsförbundet och STR, Trafikskolornas riksförbund utan han skrek/skrev först och tänkte sen (inte ett helt ovanligt fenomen på sporthoj.com)

I ett inlägg strax ovanför ditt kom mitt inlägg som försökte förklara detta för
alternativ 1. högersympatisörer som älskar att klanka ner på regeringen
alternativ 2. icke läskunniga.

Du kvalificerade dig automatiskt i båda grupperna.

Således är du inte korkad, bara "farbror Polisen"
 
en fundering bara...

visst det e inte helt riskfritt att köra hoj, men e inte det ett val man själv ska få göra? jag har ingen aning om någon statistik men jag kan tänka mig att hoj åkare sällan har ihjäl nån annan än sig själv?
 
Marcus84 skrev:
visst det e inte helt riskfritt att köra hoj, men e inte det ett val man själv ska få göra? jag har ingen aning om någon statistik men jag kan tänka mig att hoj åkare sällan har ihjäl nån annan än sig själv?
Som nån annan sa:
Bilbältet räddar väl ingen annan än dig själv och ändå är det lag på det.
Du hör väl sällan någon klaga på den lagen?

Jag är också emot begränsningar i individens frihet och dumma lagar men detta förslaget tycker i alla fall inte jag är dumt.
Vad är dumt med att rädda några unga människors liv? En SV 650, en Bandit 600, en VFR800, en Fazer FZ6, den nya Kawwan ER 6 är faktiskt rätt hyggliga hojar som går som fan, dock utan att vara monster. Varför kan man inte nöja sig med att börja med en sån och sedan efter några år byta upp sig till R1, Fireblade, ZX10 eller motsvarande? Är det så tråkigt att inte få kasta sig direkt på det värsta som finns? Statistiken talar sitt tydliga språk, det är inga nybörjarhojar. Mognaden och kunskapen att hantera dem kommer med tiden.

Är det bara jag som är dum eller? :va
 
Maverick_ou812 skrev:
Är det bara jag som är dum eller? :va

Du köper en gammal Ducati för att använda som banhoj och vill sen ha ett ärligt svar på den frågan?
Fast du har helt rätt angående åldersgräns tror jag. Det kommer säkert rädda något liv eller hinda någon invalitet.
Men om det beror på att yngre kommer köra mindre eller andra hojar vet jag inte. Och alla fyllon som kör en sporthoj hem från krogen utan hjälm kommer man inte åt heller.
 
honkiie skrev:
Personligen så tror jag inte en galen kille på en r1:a är särskilt mycket farligare än en galen kille å en sv650 eller liknande. Eller r1:an har ju mer pulver men troligtvis bättre bromsar och sånt också? Motorcyklar dödar ingen, det gör förare.

Eftersom jag tror att man gärna testar att dra fullt rakt fram med sin nya hoj långt innnan man lär sig svänga ordentligt, så håller jag inte riktigt med. En "galen" nybörjare på en SV 650 är en betydligt mindre säkerhetsrisk än en på en R1:a, eftersom han på SV:n kan få göra sina nybörjarmisstag i mer blygsamma farter.
 
Victor skrev:
Du köper en gammal Ducati för att använda som banhoj och vill sen ha ett ärligt svar på den frågan?
Fast du har helt rätt angående åldersgräns tror jag. Det kommer säkert rädda något liv eller hinda någon invalitet.
Men om det beror på att yngre kommer köra mindre eller andra hojar vet jag inte. Och alla fyllon som kör en sporthoj hem från krogen utan hjälm kommer man inte åt heller.
:D :tummenupp Okej, får ge dig rätt om Duccen då....

Dom yngre kommer inte att köra mindre, det är coolt att köra hoj!
Fyllon och idioter kommer man aldrig åt genom lagar o bestämmelser. Dom får fan köra ihjäl sig istället. Tragiskt men sant.
 
Fred00 skrev:
Jag förstår att de vill förbjuda sporthojar, eller i alla fall försöka begränsa användningen av dessa. Det är (bevisligen) ett farligt fordon som egentligen inte hör hemma på allmäna vägar. Med 25-årsgräns skulle vi säkert få bort de värsta nötterna i alla fall.

Folk får börja tänka på hur de kör, annars dröjer det nog inte så länge innan det blir något sorts förbud eller begränsning.


Bra då kan du ju börja med att avregistrera din då!
 
honkiie skrev:
Personligen så tror jag inte en galen kille på en r1:a är särskilt mycket farligare än en galen kille å en sv650 eller liknande. Eller r1:an har ju mer pulver men troligtvis bättre bromsar och sånt också? Motorcyklar dödar ingen, det gör förare.


anledningar till att du har fel:

1 ska du wheela ettan ut på en sv650 så blir det 70km/h på ettan, medan på en fireblade blir det 140km/h, tror inte bromsarna på firebladen bromsar bättre från 140 än dom på svn från 70.

2 du kommer ur en kurva o ser en raka framför dig, du ger full gas. på svn suger den iväg, på firebladen gör du en highsider

3 hojar låter som coolast på höga varv, skall du stila för brudarna i stan så är det än en gång 70 med svn o 140 me firebladen.

4 du har mindre framåtlutad sittställning på en sv än på en fireblade. alltså har du bättre överblick över trafiken, inte helt oviktigt om du aldrig kört i trafik förrut.

jag hade en sv650 innan o har en fireblade nu, därav jämförelsen, men en r1 o fireblade är ju mkt lika.
 
Niklasinorr skrev:
Därför att det är populistiskt att slå mot en minoritet och få en majoritet att tycka att det är bra...

...det vore politiskt självmord att införa en ny motbok i sverige... :)

Om Messing, Persson och dom andra skulle köra sporthoj så vore det en annan sak... :tungan


Jag verkar ha fördomar, tror inte att Messing eller Göran Persson skulle köra sporthoj. Göran tycker om att glida fram i sin Volvo och äta choklad.

Däremot kan jag mycket väl tänka mig att Fredrik Reinfeldt kör sporthoj!
 
Bikerbitch skrev:
Men hur skulle träning se ut då? Billigare bandagar? Få köra av sig/stunta på någon flygraka någonstans? Bättre uppkörningar med hårdare träning på manövergården?

Där sa du något!
En asfalts plan/raka för både stunt och 0-402 m som är tillgänglig varje helg.
Billigare bandagar

Tror dock inte man håller igen på vägarna om du kör bana 2 ggr per år men givetvis får man en större kännedom om var gränsen går. En närliggande bana kan dock förändra statestiken rätt dramatiskt tror jag

Här i Götlabörg byggde dom igen rakan vid Torslanda, förbjöd hojåka på Blackrace. Närmaste bana är falkenberg, vissa onsdagar (10-15 mil)

Inte konstigt att det anordnas illegala race som Göteborg open, folk kör som svin inne i stan osv.

Farten har alltid lockat människor sen urminnes tider. Att ändra gränser osv är känns mest som en tillfällig lösning för VV att bränna lite extra skattepengar.
 
Maax skrev:
Från och med nu låter jag Maverick_ou812 göra mina inlägg i detta
ämne :tummenupp

Själv strular jag bara till det :huvet

P.S. Frihet och eget bestämmande låter jäkligt bra ju. funkar ju alldeles utmärkt i Staterna tex. :död
Nä, tacka vet jag Sovjet. :tummenupp

Maverick_ou812 skrev:
Jag är också emot begränsningar i individens frihet och dumma lagar men detta förslaget tycker i alla fall inte jag är dumt.
Lätt för dig att säga, som varken är ung eller sugen på supersporthoj. :ätapiller :jäs
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top