förbjuda sporthojar

BridgeMill skrev:
Kör med insidan så ordnar det sig... :kocko

skall dom införa åldersgräns för att köra sportbil oxå då eller :confused:
Fanns det sportbilar som hade 1000+ hästar skulle folk vilja förbjuda även sportbilar. Men ingenting i bilvärlden (förutom F1 bilar) kommer i närheten på en supersport mc vad det gäller vikt/effekt förhållandet.

ksann skrev:
Fanns det sportbilar som hade 1000+ hästar skulle folk vilja förbjuda även sportbilar. Men ingenting i bilvärlden (förutom F1 bilar) kommer i närheten på en supersport mc vad det gäller vikt/effekt förhållandet.

Inte om du inte har en stadig veckopeng och sådär runt miljonen över i godispengar :D

Bra ide, faktiskt

Sporthojs körkort, men ingångsåldern på tok för lågt lagd.
40 + är en perfekt ålder, låg försäkringsklass, uppnådd mognadsålder, kör försiktigt, har omdömme, fortfarande allert i trafiken ve vad som krävs av en sporthojsförare, är en oftast omdömesfull och ödmjuk hjälpsam trafikant som inte behöver bevisa att han / hon är en mästare på att vara bäst.

Jag stöder ett sådant förslag fullt ut......sporthåj åt alla över 40.....

Röstar även på Socialdemokraterna i kommande val.

Orca69 skrev:
"införa en 25-årsgräns och att föraren haft mc-körkort i fem år"
Gissningsvis skulle detta kunna bli verklighet om ca 1 år (vet ej hur långt gången undersökningen är just nu), och då är det mest troligt bara körkort som tas efter det datum som lagen/regeln börjar verka ifrån som kommer att innefattas.

Ja föhoppningsvis blir det väl så.

I mitt fall då som har kämpat med A1 när man var 16 för att senare vandra upp på A begränsad vid 18 och då en ny uppkörning. Ingen av hojarna var strypta som alla säkert redan förstår. Kubiken höll nere farten ändå.

Sedan år 2000 har jag velat ha en gsx-r 750 -00 och sett fram emot den och min dag för tungt kort. I år har jag ägt två sådana. Hehe. Skulle jag då bli av med mitt mc kort eller har dom resonerat något kring detta?

Någon hade visst läst statistik om att det var fler som var inblandade i olyckor som inte hade ägt hojen ett år ens. Jag har bara ägt en hoj över ett år men den var under lagning halva tiden. Varför bekymra sig om statistik på sådant?

tassen skrev:

Ett sådant förslag skulle ju aldrig funka i verkligheten.

Hur bra funkar regeln om strypta hojar idag? Skulle den vara strypt så ligger man där och pressar ur varenda litet 100rpm som går att öka för att testa hur fort det går att köra. Är den inte strypt så finns ju papper att läsa på hur fort den går istället och kan då hålla ögonen på vägen istället för att glo på hastighetsmätaren bara.

Nummerplåtar hamnar hemma, folk kör ifrån poliser ännu mer för att inte bli tagna men istället så drattar dom omkull när dom blir hetsade.

Det skulle inte bli någon bättre lösning att höja åldern. UTBILDNING är ordet.

Maverick_ou812 skrev:
Ibland undrar jag om sporthoj.com är översållat med högersympatisörer, alternativt icke läskunniga personer. Men eftersom dom klarar av att skriva inlägg här så måste dom (väl) kunna läsa också?

...

Kunde inte sagt det bättre själv Madicken! :tummenupp

tassen skrev:
Sporthojs körkort, men ingångsåldern på tok för lågt lagd.
40 + är en perfekt ålder, låg försäkringsklass, uppnådd mognadsålder, kör försiktigt, har omdömme, fortfarande allert i trafiken ve vad som krävs av en sporthojsförare, är en oftast omdömesfull och ödmjuk hjälpsam trafikant som inte behöver bevisa att han / hon är en mästare på att vara bäst.

Röstar även på Socialdemokraterna i kommande val.

Vissa människor är glad om dom klarar leva till 40, Livet är ju slut efter 30 så då är det ju ingen vits med att köra hoj då man är pensionär, Om jag nu lever så länge så skulle jag liksom du hålla mig till trotoaren :rofl

ksann skrev:

Dom vill väl inte införa ett förbud för att vikt/effekt förhållandet är för sort utan p.g.a. antalet dödsolycker... Men hade bara en del billister förstått att ett ljus inte alltid betyder moped så hade olyckerna förmodligen sjunkit rejält, visst ser man hojåkare som kör som :kocko men de verkar ha förmåga att klara sig. Utan det e väl en annan som jag (som kör ganska mesigt) som kommer att sluta i diket... :huvet

Chii skrev:
Vissa människor är glad om dom klarar leva till 40, Livet är ju slut efter 30 så då är det ju ingen vits med att köra hoj då man är pensionär, Om jag nu lever så länge så skulle jag liksom du hålla mig till trotoaren :rofl

jag kör min sporthoj oftast på trottoarer, gångbanor och cykelbanor.,,,,, :va För alla dessa som skulle ha varit där dom hör hemma vistas ta mig fan överallt utom just där...

trötta bilister som knappt orkar acca bilen till 30 i stan, fullt med moppefjantar å cyklister mitt i vägen fast det finns cykelbana, å fotgängare överallt på gatorna....ja, jag är irriterad efter den här jvla helgen med idoiter"" i trafiken,

Jag blev anklagad för att vara en intorellant, arrogant senildement jävel som inte bryr sig....

det stämmer, själv kallar jag min skukdom för OBSTINAT DEMENS, dvs
motorcyklist,

Chii skrev:
hur långt ska förmyndarpolitiken gå? Du är myndig då du fyller 18 men trots det ska du inte få köra motorcykel även om du anses ansvarig för ditt handlande långt tidigare. Logiken blir lite konstig "stifta lagar för att skydda mig mot mig själv :va jag tycker det känns konstigt.

Logiken är inte så konstig. Andra lagar som skyddar mig mot mig själv: förbud mot droger, minsta mönstertjocklek på däck, hjälmtvång, tvång att använda fegsnöre i bil, hastighetsbergränsningar, körkortsgräns vid 18.

Last edited:
tassen skrev:
jag kör min sporthoj oftast på trottoarer, gångbanor och cykelbanor.,,,,, :va
Varför skriver du en mängd kommatecken efter varandra? Vad betyder det, har det någon särskilt mening, är det för att det skall se fult ut, slant du och råkade hamra till komma-tangenten flera gånger eller sniffar du lim?

sgtpepper skrev:
Varför skriver du en mängd kommatecken efter varandra? Vad betyder det, har det någon särskilt mening, är det för att det skall se fult ut, slant du och råkade hamra till komma-tangenten flera gånger eller sniffar du lim?
:hihi

Från och med nu låter jag Maverick_ou812 göra mina inlägg i detta
ämne :tummenupp

Själv strular jag bara till det :huvet

P.S. Frihet och eget bestämmande låter jäkligt bra ju. funkar ju alldeles utmärkt i Staterna tex. :död

Last edited:
Chii skrev:

Va tuff du låter!! :Bugar :D (Been there done that)

Moralisk fråga..

Att förbjuda skulle rädda liv. Att förbjud bilar skulle också rädda liv. Dock är det två skilda saker, de som dör på hoj är oftast yngre män med vissa undantag av rena olyckhändelser.

Men i slutändan handlar det ofta om en effektstark hoj samt yngre förare eler oerfaren förare, oftast under 30.

Förbud är nog fel. Men kanske krav på erfarenhet av andra typer av hojjar innan r-hoj torde vara hyffsad lösning? ..kanske att man inte får köpa r-hoj förrän efter 3 år, eller 6000 mils erfarenhet av effektsvagare hojjar? ..det sållar kanske bort de mest onödiga dödsoffren. Vissa har ngt slags medfött "försvar" eller försiktighet, medan andra saknar spärrar. Men kanske det skulle rädda minst 1 liv, vilket då är ett vettigt förslag.

Sen borde nog mer vikt läggas åt de som tar vanligt b-kort, att lära sig hantera sin omgivning..

Vissa vägar borde även bygga om, eller varför inte, bygga avåknings-zooner på populära hojvägar i den mån det går. Inte för att man ska pressa mer, det görs redan... Kan dom inte få bort busåkandet från vissa vägar, så kan dom väl iaf försöka göra dessa säkrare.

Men knappast förbjuda hojjar då de redan finns här för att stanna!

sgtpepper skrev:
:lol

Dagens skratt!

IronMike skrev:
Moralisk fråga..

Att förbjuda skulle rädda liv. Att förbjud bilar skulle också rädda liv. Dock är det två skilda saker, de som dör på hoj är oftast yngre män med vissa undantag av rena olyckhändelser.

Men i slutändan handlar det ofta om en effektstark hoj samt yngre förare eler oerfaren förare, oftast under 30.

Förbud är nog fel. Men kanske krav på erfarenhet av andra typer av hojjar innan r-hoj torde vara hyffsad lösning? ..kanske att man inte får köpa r-hoj förrän efter 3 år, eller 6000 mils erfarenhet av effektsvagare hojjar? ..det sållar kanske bort de mest onödiga dödsoffren. Vissa har ngt slags medfött "försvar" eller försiktighet, medan andra saknar spärrar. Men kanske det skulle rädda minst 1 liv, vilket då är ett vettigt förslag.

Sen borde nog mer vikt läggas åt de som tar vanligt b-kort, att lära sig hantera sin omgivning..

Vissa vägar borde även bygga om, eller varför inte, bygga avåknings-zooner på populära hojvägar i den mån det går. Inte för att man ska pressa mer, det görs redan... Kan dom inte få bort busåkandet från vissa vägar, så kan dom väl iaf försöka göra dessa säkrare.

Men knappast förbjuda hojjar då de redan finns här för att stanna!
Ehhhhhh.... vänta nu lite?
Har du läst vad förslaget handlar om? Inte för att det gör något alls för ditt förslag är ju ungefär i linje med det STR och Försäkringsförbundet vill införa?

Jag citerar:
"Därför vill Försäkringsförbundet och STR, Trafikskolornas riksförbund, införa en 25-årsgräns och att föraren haft mc-körkort i fem år för att få köra supersportmotorcykel."

sgtpepper skrev:

Nu har jag korrekturläst och begrundat.
, jävlatecknet anger antalet cyklister jag knuffat omkull i helgen efter att ha blivit totalt och omoraliskt utnyttjad av en :nurse med otroligt vackra :tuttar , vi drack upp en rejäl mängd glögg spetsad med läkarsprit.
Såg en otroligt dålig hockeymatch, lamhockye där ADHD mötte Damp igår innan jag skrev in mig tråden. Sniffa lim när det finns riktiga grejor ? :yoparty

Det läskiga i detta resonemang är väll att försäkringsbolagen får yttligare en orsak att klämma dit oss.
Det kommer ju inte bli billigare att äga en cykel ur "sporthojs klassen" direkt. Vi har ju för ett litet tag sedan infört begränsning när man tar tungt kort. Vad blir nästa steg?
Tror inte det kommer bli något av detta.. tack vare EU
kan ju inte våra svenska politiker hitta på vilka tokigheter som helst i alla fall.

Jag är helt inne på politikernas idé om att förbjuda sporthojar....ja men först ska vi legalisera droger och bjuda 5årigar på starkvin (passande varm nu i juletider).
Spritdoppade pepparkakor och anabolaförsedda lussekatter.

Ja just de, sen ska politikerna ha lönesänkning med ett nyutvecklad och unik bonussystem.

Alltså maxlön på 15tkr och all bonus och övertid skall det betalas skatt på om ett minimum av 100%.

And Laila Freidwals for president! :fyllisar

"De utgör bara 4–5 procent av mc-parken, men svarar för mer än en fjärdedel av dödsolyckorna. Därför vill Försäkringsförbundet och STR, Trafikskolornas riksförbund, införa en 25-årsgräns och att föraren haft mc-körkort i fem år för att få köra supersportmotorcykel."

Men antalet dödsolyckor sjönk plötsligt en hel del i år, men då blev det dödstyst, varför vill ingen just säga nåt om detta, är det roligare med nattsvarta dödssiffror.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden