förbjuda sporthojar

Kenya skrev:
Det läskiga i detta resonemang är väll att försäkringsbolagen får yttligare en orsak att klämma dit oss.
Det kommer ju inte bli billigare att äga en cykel ur "sporthojs klassen" direkt. Vi har ju för ett litet tag sedan infört begränsning när man tar tungt kort. Vad blir nästa steg?
Tror inte det kommer bli något av detta.. tack vare EU
kan ju inte våra svenska politiker hitta på vilka tokigheter som helst i alla fall.

En Kymco 250 kuståm, det är framtiden som väntar oss.
Den kommer att ha utvecklings potential som ingen förväntat sig.

EU är vägen att gå, där finns det visioner som är från före Stalins tid.
VOTE RED... :tungan

Perfekt när man har hoj som man betalar av på om dom skulle förbjuda mig att köra den. Skulle jag gilla.

Kenya skrev:
Det läskiga i detta resonemang är väll att försäkringsbolagen får yttligare en orsak att klämma dit oss.
Det kommer ju inte bli billigare att äga en cykel ur "sporthojs klassen" direkt. Vi har ju för ett litet tag sedan infört begränsning när man tar tungt kort. Vad blir nästa steg?
Tror inte det kommer bli något av detta.. tack vare EU
kan ju inte våra svenska politiker hitta på vilka tokigheter som helst i alla fall
.
Nä, just det... :näsblod
Men för faaaaaaaaaaannnnn LÄÄÄÄÄÄÄÄS!!!!

LocDog skrev:
Jag är helt inne på politikernas idé om att förbjuda sporthojar....ja men först ska vi legalisera droger och bjuda 5årigar på starkvin (passande varm nu i juletider).
Spritdoppade pepparkakor och anabolaförsedda lussekatter.

Ja just de, sen ska politikerna ha lönesänkning med ett nyutvecklad och unik bonussystem.

Alltså maxlön på 15tkr och all bonus och övertid skall det betalas skatt på om ett minimum av 100%.

And Laila Freidwals for president! :fyllisar
Du också!!!!! :huvet

Kravet framförs av Försäkringsförbundets vd Annika Lundius och STR-ordföranden Berit Johansson i en skrivelse till trafikminister Ulrica Messing.

– Statistiken visar att supersportmc i kombination med höga farter innebär höga olycksrisker. Utvecklingen internationellt har varit mer oroväckande än i Sverige, med ökande olyckstal och en överrepresentation för mc-olyckor jämfört med andra trafikolyckor. Många länder har därför velat få till stånd en skärpning i körkortsdirektivets krav för mc-körkort.

– Just nu pågår diskussioner i EU-parlamentet och i ministerrådet om ett förslag till ett nytt körkortsdirektiv.

Motorcyklisterna skeptiska

På SMC, Sveriges motorcyklisters centralorganisation, ogillar man förslaget om åldersgräns för supersport.
– Vi har redan ett fungerande system med stegvisa körkort för motorcykel, säger Maria Nordqvist, internationell sekreterare på SMC. Vi tycker också att man ska avvakta översynen av hela körkortsystemet inom EU.

Last edited:
Sen så kan man även fråga sig varför man kan vara gammal nog för att kriga men inte för att köra hoj.

Silwer skrev:
Men antalet dödsolyckor sjönk plötsligt en hel del i år, men då blev det dödstyst, varför vill ingen just säga nåt om detta, är det roligare med nattsvarta dödssiffror.
Siffrorna för 2005 ser förvisso mycket bättre ut, men de har tyvärr inte hunnit bli officiell statistik ännu.

honkiie skrev:
Sen så kan man även fråga sig varför man kan vara gammal nog för att kriga men inte för att köra hoj.

Därför att om du inte fattar det så ska du inte köra hoj.....

Kunde inte låta bli att vara MYCKET dryg.....

I Krig SKA man döda, med sporthoj SKA man överleva....å skaffa ett bra ligg å föröka sig så det blir fler sporthojare och mindre sosse politiker...

tassen skrev:
Därför att om du inte fattar det så ska du inte köra hoj.....Kunde inte låta bli att vara MYCKET dryg.....

I Krig SKA man döda, med sporthoj SKA man överleva....å skaffa ett bra ligg å föröka sig så det blir fler sporthojare och mindre sosse politiker...
Smart skrivet :rolleyes:

honkiie skrev:

Sorry, men visst, helidiotiskt att man får lära sig skjuta ihjäl folk vid 15 år( FBU)
men att ha kul med hoj, det är speciellt....
Som tex, att skaffa barn men inte behöva lämplighets intyg för det.

Man får inte visa sex å porr hur som helst, men kriig å död går bra, vilken jävla sne dubbelmoral i världen..... :mad: :huvet

tassen skrev:
Sorry, men visst, helidiotiskt att man får lära sig skjuta ihjäl folk vid 15 år( FBU)
men att ha kul med hoj, det är speciellt....
Som tex, att skaffa barn men inte behöva lämplighets intyg för det.

Man får inte visa sex å porr hur som helst, men kriig å död går bra, vilken jävla sne dubbelmoral i världen..... :mad: :huvet

Det är väl ingen som säger att man inte skall få ha kul med hoj?

enhjuling skrev:
Det är väl ingen som säger att man inte skall få ha kul med hoj?

Jo, indirekt . men läs hela tråden istället för bara enkilda meningar som blir ut ryckta ur sin helhet, ok ?

tassen skrev:
Jo, indirekt . men läs hela tråden istället för bara enkilda meningar som blir ut ryckta ur sin helhet, ok ?

Jag har läst hela tråden.
Förslaget är bla att höja körkortsåldern för supersporthojar.
Det innebär väl inte att man inte skall få ha kul med hoj.
Det innebär väl mera att de som har ställt förslaget tycker att det finns dom som behöver växa till sig lite så dom fattar att man inte skall leka och busa i trafiken.

enhjuling skrev:
Det innebär väl mera att de som har ställt förslaget tycker att det finns dom som behöver växa till sig lite så dom fattar att man inte skall leka och busa i trafiken.

ok, feluttryck av mig då. vi ska bara använda våra hojar......

enhjuling skrev:
Jepp, i slutänden är det så, men du skrev:

"Jag är helt inne på politikernas idé om att förbjuda sporthojar..."

Vilket jag reagerade på. Inget annat. :pannkyss

enhjuling skrev:
Jag skrev inte det....
Hi hi nej de var jag som gjorde :tuttar

Maverick_ou812 skrev:
Jepp, i slutänden är det så, men du skrev:

"Jag är helt inne på politikernas idé om att förbjuda sporthojar..."

Vilket jag reagerade på. Inget annat. :pannkyss
Hmm kanske du skulle ha läst hela texten innan :krama

Tror jag råkade komma åt "Ironi-knappen" där för en stund....

IronMike skrev:
Vissa vägar borde även bygga om, eller varför inte, bygga avåknings-zooner på populära hojvägar i den mån det går. Inte för att man ska pressa mer, det görs redan... Kan dom inte få bort busåkandet från vissa vägar, så kan dom väl iaf försöka göra dessa säkrare.
Halleluja; mycket ska man uppenbarligen höra innan man grävs ned.

BridgeMill skrev:
Dom vill väl inte införa ett förbud för att vikt/effekt förhållandet är för sort utan p.g.a. antalet dödsolycker... Men hade bara en del billister förstått att ett ljus inte alltid betyder moped så hade olyckerna förmodligen sjunkit rejält, visst ser man hojåkare som kör som :kocko men de verkar ha förmåga att klara sig. Utan det e väl en annan som jag (som kör ganska mesigt) som kommer att sluta i diket... :huvet
Om bilar hade samma effekt förhållande till samma pris så skulle många fler bilister dö varje år:

Om man titta på alla siffror så ser man klar och tydligt att singelolyckor med supersporthojar i åldersgrupp <30 är klar överrepresenterade. I klarspråk betyder det att vissa unga människor inte kan behärska sig och inte kan håller sig inom rimliga gränser.

Sedan vet jag inte vad jag tycker om ett förbud... jag är vanligtvis emot sådant av princip men någon gräns för vad är rimlig att köra på det allmänna vägnätet måste ju finnas (man får t.ex. inte köra en raketbil).

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden