#Olsson# skrev:
Intressant

Jag skulle vilja veta mer om sporthojsåkares attityder...
Jaha, långtbrevvarning här...
Attityder? Ja det är en svår fråga, attityd betyder ju "förhållningssätt" mot nånting, attityd är ju dessutom ett i regel lite laddat ord som av många upplevs som negativt, att attityd är lika med kaxig...
För mej så betyder attityd precis det som det är, ett förhållningssätt till nånting, i det här fallet ett förhållningssätt till mckörning och trafik.
I sverige har vi till exempel vissa attityder gentemot sådant som enligt lagboken är olagligt, till exempel så tycker "dom flesta" (TM) att det är okej att ha en hembränninsapparat så länge man kokar lite grann för husbehov, det är också för många helt ok att gå ut och hugga sej en julgran, lite tjuvfiske är också ok i många kretsar, så länge det inte sker i stor skala...
I trafiken finns det många attityder som är allmänt vedertagna även om det inte är alla som erkänner det, man tutar om man blir arg, man gasar som ett svin om någon tränger sej, man blinkar för att varna andra för att farbror blå har en kontroll och man kör lite för fort i allmänhet...
Om man frågar "folk i allmänhet" så säjer dom flesta att det kanske händer ibland, eller "-Jag gör inte så..." men att i allmänhet är accepterat i allafall.
Vi människor är experter på att förtränga saker, det är i många fall ett skydd för att klara av att leva efter svåra traumatiska upplevelser, man måste försöka "glömma" för att komma vidare.
Det här med att förtränga innebär vissa problem just i fallet med trafikattityder, eftersom det i många fall får följder. Om man blir förbannad över en annan bilist så "straffar" man vederbörande genom att köra som ett arsel och kanske blinka och tuta, då blir han (och du) stressade och i värsta fall händer det en olycka. Om man blinkar och varnar andra för att fabror blå har en kontroll så kanske man också varnar rattfylleristen som några veckor eller månader senare kör ihjäl ett litet barn...
Visst är detta ytterligheter och i många fall långsökt men det är inte helt otroligt att det kan hända, allt man gör får konsekvenser, speciellt i trafiken som i vardagslivet är det som mest skiljer oss från våra förfäder, vi har inte sinnen som är konstruerade för farter över 15-20 km/h, så är det bara.
Om vi nu då kommer in på oss sporthojsåkare, för dom attityder som vi pratar om nu är just relaterade mest till sporthojsåkare. När jag började hänga på PotatoesMC för flera år sedan så var det allmänt vedertaget att man skulle köra fort som f-n, att man skulle köra på bakhjulet överallt, att man skulle vara huligan i trafiken och så vidare, detta är inget nytt. Redan på 50-talet var det så att knuttarna försökte odla en "farlig" image gentemot övriga samhället, på 80-talet när jag började köra hoj så fanns det ett gäng som körde "stora 1100 kubikare" och betedde sej, körde fort och på bakhjulet och levde om, inget nytt under solen alltså...
Men idag är läget lite annorlunda, vi har blilvit så många att vi i "svenssons" ögon inte längre är en kuriosa, vi har blivit ett problem. Det huliganerna gjorde på 80-talet fick exempelvis till följd att det infördes restriktioner på ljud, det fanns inte innan, inte i praktiken iallafall. Det var lite upp till var och en att sköta sej, frihet under ansvar alltså. Men som vanligt så fixar vi inte det...och då kör myndigheterna sitt rejs.
Nu befinner vi oss i det läget att vi står på kanten av någon sorts begränsning i vårat åkade, och detta kommer sej av att hela sporthojskollektivet i europa beter sej i trafiken...och framförallt kör ihjäl sej. I myndigheternas ögon så spelar det ingen roll att vi minskar olyckorna så mycket som vi gjort bara sen förra året, i statitisken kan det vara bara något tillfälligt. Det som är problemet är att så få motorcyklister står för så många olyckor, och det är ett stort problem i myndigheternas ögon, oavsett vad vi tycker...
SMC är en organisaton som jobbar för motorcyklisterna, både skägg- och kromgänget och vi som lutar oss framåt när vi kör. SMC har dragit igång Sporthojsprojektet för att "mota Olle i grind", SMC (och jag) tror på att man skall utbilda istället för att förbjuda, och det tror jag att vi alla är överens om, eller hur?
I den här utbildningen/kursen så ingår en massa olika moment, både körmässigt och teoretiskt, tanken är att vi skall bli bättre på att köra vårat fordon så att vi på det sättet minskar en del av olyckorna. Men många röster höjdes mot detta eftersom många tror att man tar med sej kunskaperna för att köra fortare på gatan, vilket förmodligen händer om man bara utbildar för banåkning.
För att lösa detta så måste vi förändra våran attityd gentemot gatåkandet, vi kan inte längre acceptera ett beteende där vi tar kål på oss själva, antingen kör vi ihjäl oss eller så blir vi förbjudna, enkel matematik.
Om man tittar på Sporthoj.com när sajten startade så har det hänt mycket, speciellt det senaste ett och ett halvt året, attityden har svängt och det är inte längre acceptabelt med huliganandet i trafiken. Det blir ganska beska kommentarer om någon kört ifrån polisen, kör oförsäkrat, oreggat eller till och med utan blinkers, och så var det inte för tre år sedan...
Attitydförändringen på SMC-kurserna är INTE pekpinnevarianten, attitydförändringen skall komma som ett led i att utbildningen syftar till ett annat RISKBEDÖMANDE, det är där kärnan ligger. Det finns ingen människa som skall komma och påstå att det går att göra sporthoj lagligt, jag kan det då inte, den är inte byggd för att lufsa i 70 knutar.
Alltså kommer vi att köra for fort med våra hojar, men vi måste f-n se till att bedöma risker när vi gör det. Själv kör jag nästan bara på bana eftersom jag bedömer risken som minst att jag skadar mej eller någon annan där. Om jag kör på gatan så bedömer jag risken som överhängade farlig om jag kör fort i tätbebyggda områden där det finns annan trafik, inne i stan eller där det finns korsningar, leriga traktorspår eller andra tecken på att det KAN hända något. Alltså kör jag inte fort där...
Attitydförändringen skall finnas i utökad fantasi, TÄNK FÖR H-VETE PÅ HUR OCH VAR NI KÖR... då kommer dom minskade olyckorna som ett brev på posten och det är bra för oss alla, både för myndigheterna och oss själva...