förbjuda sporthojar

xanlar skrev:
Jag blir så trött på dom här trådarna...
jag är 18 år och jag kör inte farligare med hojen än jag gör med porschen. När jag åker hoj är det t.o.m. mindre risk att man skadar andra.

ska dom förbjud sportbilar oxå då eller???
Nja,. fast kika på statistiken så ser det mörkt ut, att jämföra procentuellt antal skadade + döda, sporthojjar vs. sportbilar, så ska du nog se att det är minst femdubbelt så hög risk att förolyckas på hoj. Det är nog så the government reflekterar :huvet

xanlar skrev:
Jag blir så trött på dom här trådarna...
jag är 18 år och jag kör inte farligare med hojen än jag gör med porschen. När jag åker hoj är det t.o.m. mindre risk att man skadar andra.

ska dom förbjud sportbilar oxå då eller???

Då kör du nog ganska mesigt med hojen :hihi

Bara som lite OT men iallafall ganska skrämmande, jag hittade lite statistik från 1976, året innan hjälmlagen på moped infördes...

1 106 lättare skador
680 svåra skador
73 döda

Och detta är bara mopedister...alla döda körde förresten utan hjälm...

Ludde78 skrev:

Har varken ork eller lust att förklara vad en demokrati är, men en liten ledtråd kan jag ge: En "demokrati" med 2 partier som på daglig basis bryter mot internationella regler och mänskliga rättigheter faller inte in i kategorin "lysande exempel på demokrati"

Fel forum...move along.

Niklasinorr skrev:
Vi har inga banor här uppe (förutom att gasa på Hedenbasen i Boden) men det gör å andra sidan att när vi väl åker bana så gör vi det ordentligt, dvs vi far ett gäng och kör bana i flera dagar, snackar bana, ljuger i bastun, kränger däck, kör ännu mer osv. Det går inte att jämföra med koblaja och en vacker sjö.

Det låter som en rätt sund inställning med tanke på förutsättningarna.

Hur är det att gasa på Hedenbasen i Boden? Jag brukar åka upp till Norrbotten strax utanför Boden i stort sett varje år. När jag landar på Kallax flygplats brukar jag köra på södra sidan av Luleälven mot Boden förbi Avan. Från början var det mest för att komma undan alla kameraskåpen (misstänker att de är tomma allihop) på Bodenvägen. Insåg senare att jag gjorde en rätt bra tidsbesparing på kuppen. Dessutom är sträckan vacker och avkopplande att köra. Det var nog inte vad politikerna tänkte när de satte upp kameraskåpen för ett antal år sedan.

Är där uppe allt för sällan för att ta mig tid att hitta de riktigt fina vägarna om sådana nu existerar där uppe. Många vägar jag kört på är i bedrövligt skick. De gånger jag möter en sporthoj där uppe frågar jag mig vart de brukar köra för att få ut något av sin maskin. För tillfället finns det bara en sträcka jag skulle vilja köra med motorcykel där uppe, den mellan Kiruna förbi Riksgräsen mot Narvik. Naturupplevelsen är nästan oslagbar och vägen håller väl så hög klass som här nere (i alla fall sist jag körde sträckan).

Niklasinorr skrev:
[...]med till Kemora så kan du väl söka upp mej så skall jag hjälpa dej till rätta, jag kommer att vara instruktör vid bägge tillfällena och det finns inget roligare än att öppna ögonen på hojåkare som aldrig varit på bana tidigare. Jag har hittils aldrig träffat någon som provat på bankörning som inte har ångrat sej efteråt, ångrat sej att dom inte har provat tidigare alltså :)

Var ligger den banan?

Första säsongen körde jag landsväg strax över 400 mil. Andra säsongen bokade jag in mig på en bankörning (Broms och kurvteknik) med SMC på Knutstorp. Den dagen lärde jag mig mer än vad jag gjorde under hela första säsongen på landsväg. Mot bakgrund av det kan jag varmt rekommendera alla att någon gång prova på att köra bana gärna med ett upplägg likande det SMC använder sig av.

Harmon Rabb skrev:
kan jag varmt rekommendera alla att någon gång prova på att köra bana gärna med ett upplägg likande det SMC använder sig av.
Så att man kan köra ännu hårdare på vanliga vägar :va

..det är oftast där kunskapen tas ut för fullt efteråt. *bra där*, det "ökar säkert" allmänna säkerheten. Fri bankörning till alla, så man lär sig att knäskrapa i generatorböjjen på bogesund "korrekt".

Suck..*ironi allting*, allt är fel... :fatta!

Nu blev det en massa OT här men... :tuttar

Harmon Rabb skrev:
Hur är det att gasa på Hedenbasen i Boden? Jag brukar åka upp till Norrbotten strax utanför Boden i stort sett varje år. När jag landar på Kallax flygplats brukar jag köra på södra sidan av Luleälven mot Boden förbi Avan. Från början var det mest för att komma undan alla kameraskåpen (misstänker att de är tomma allihop) på Bodenvägen. Insåg senare att jag gjorde en rätt bra tidsbesparing på kuppen. Dessutom är sträckan vacker och avkopplande att köra. Det var nog inte vad politikerna tänkte när de satte upp kameraskåpen för ett antal år sedan.

Nej det finns inte mycket till vägar häruppe, 3-4 stycken som går att köra hyfsat... därför kör jag 2-300 mil bana varje år... :)

Hedenbasen är lite skoj, 40 meter bred och 2800 meter lång, det vore ganska enkelt att med små medel försöka göra en schysst motorsportanläggning där men efter kontakt med myndigheter och försvaret (som äger stället) så är intresset mycket svalt (årets underdrift)... hursomhelst så är det kul att gasa där, Hondan toppar 299 på mätaren redan efter halva rakan, det säjer lite grann om storleken på anläggningen :tummenupp Men att svänga hårt är svårt på grund av att det är hala lagningar i banan...

Harmon Rabb skrev:
Var ligger den banan?

Vi bor väldigt centralt i Luleå, det är 48 mil till Mittsverigebanan, 52 till Kemora, 67 till Virtasalmi och drygt 50 nånting till Mo i Rana... :huvet

Kemora ligger ungefär i höjd med Jakobstad i Finland, ganska precis mitt i... en MYCKET trevlig bana som dom lade ny beläggning på förra året, slät som ett salsgolv och snorbillig att hyra jämfört med svenska banor...

IronMike skrev:
Så att man kan köra ännu hårdare på vanliga vägar :va

..det är oftast där kunskapen tas ut för fullt efteråt. *bra där*, det "ökar säkert" allmänna säkerheten. Fri bankörning till alla, så man lär sig att knäskrapa i generatorböjjen på bogesund "korrekt".

Suck..*ironi allting*, allt är fel... :fatta!

Ironi är jobbigt på Internet :)

Men många har den åsikten om banåkning och det kan mycket väl stämma i många fall. Men tanken med just SMC:s sporthojskurser är att försöka förändra attityden på sporthojsåkare, visst lär man sej att köra fortare på en kurs men man lär sej också att köra säkrare, dom flesta sporthojsrelaterade olyckorna är singelolyckor på 70-väg där föraren inte vågar lägga ner hojen och kör av.

Om fler åkare har varit på en bankurs så kommer det att bli mycket färre sådana incidenter där föraren förhoppningsvis klarar kurvan men med 200 i puls och kanske börjar tänka efter lite grann. På SMC:s kurser sker inte bara körträning utan även riskbedömning och försök till attitydinförändring. Det finns ju alltid dom som skiter i detta och bara lär sej att köra fortare, och så småningom så skrotar dom lik förb-nnat, men då har vi åtminstone försökt, och dom här människorna skulle förmodligen skrota iallafall...

En annan effekt av banåkning, både för mej och för en stor majoritet av mina kompisar är att vi alla tycker att det är trist att köra gata, det finns inte sådana kurvor på gata som det finns på banorna och man blir snabbt beroende av kicken som får när man kör i doserade kurvor med feta nedlägg, det ger mej rysningar av välbehag bara att tänka på det :D :tummenupp

Men det är ganska trevligt att köra med förhöjd styrfart på den kurviga vägen bredvid sjön, med koblajadoften i näsan... men det har egentligen ganska lite med aktiv hojkörning att göra även om man kör fort... :)

Niklasinorr skrev:
Vi bor väldigt centralt i Luleå, det är 48 mil till Mittsverigebanan, 52 till Kemora, 67 till Virtasalmi och drygt 50 nånting till Mo i Rana... :huvet

Blev lite OT här som sagt...

Vad är avstånd för en norrlänning? :D

Eftersom Hedenbasen tillhör försvarsmakten som allt annat där uppe misstänker jag att man måste fråga dem först för att få tillträde. Inte direkt öppen för allmänheten eller hur?

Svaret till IronMike stämmer väl överrens med vad jag själv skulle skrivit :tummenupp

Niklasinorr skrev:
SMC:s sporthojskurser är att försöka förändra attityden på sporthojsåkare.

Intressant :tummenupp Jag skulle vilja veta mer om sporthojsåkares attityder.

Vilken attityd är det ni vill förändra och varför?

Hur identifierar ni denna attityd? Eller samlar ni ihop samtliga deltagare i en och samma grupp, och behandlar gruppen som om alla har samma attityd?

Hur går ni tillväga när ni förändrar attityder hos förarna?

En sista fråga. På vilket sätt korrelerar olika attityder till säkerhet?

Last edited:
a_xc skrev:
läste precis att de nu vill förbjuda alla under 25 år att köra sporthoj.
Ulrica Mässing tycker visst det är en alldeles utmärkt idé.
Läste idag artikeln i sydsvenskan. i artikeln står det även direkta felaktigheter som att antalet döda motorcyklister ökar för vart år?
vart FAN har dem fått de ifrån?
vad jag vet så har iallafall antal döda sporthojsåkare minskat flera år i rad trots att vi blivit fler och fler.
näääääääääää dags att visa att vi inte är sämre änn andra upp till kamp :mad:

Niklasinorr skrev:
Om fler åkare har varit på en bankurs så kommer det att bli mycket färre sådana incidenter där föraren förhoppningsvis klarar kurvan men med 200 i puls och kanske börjar tänka efter lite grann.
Jo håller med dig där.. Men, men men men ;) har bara en känsla av att det ger upphov till högre farter. De som kanske inte kan eller har förmåga som newbies -en del kör faktiskt rätt lugnt, att dom efter en kurs, kör hårdare och med högre farter och hamnar i samma situation fast i högre fart? :va

Hm invecklad formulering kanske..men du kanske förstår ändå? :) det är bara min teori. Jag skiljer helt på bana / gata. Antingen kör man bara gata, eller så kör man bara bana, i min skalle. Skulle jag köra både och skulle det sluta illa, då skulle jag köra bana både på bana och gata...

Sen vänder man tillbaks på det. Den riktigt duktiga gatåkaren är bättre än banåkaren på gata (tidsmässigt t ex på bulten), banåkaren är bättre på sin bana än den grymma gatåkaren :) Men att summera dessa två termer blir som 1 + 1 = 3..

:3freak ..har ingen slutsats. bara några tankar. hm hmm

#Olsson# skrev:
Intressant :tummenupp Jag skulle vilja veta mer om sporthojsåkares attityder...

Jaha, långtbrevvarning här...

Attityder? Ja det är en svår fråga, attityd betyder ju "förhållningssätt" mot nånting, attityd är ju dessutom ett i regel lite laddat ord som av många upplevs som negativt, att attityd är lika med kaxig...

För mej så betyder attityd precis det som det är, ett förhållningssätt till nånting, i det här fallet ett förhållningssätt till mckörning och trafik.
I sverige har vi till exempel vissa attityder gentemot sådant som enligt lagboken är olagligt, till exempel så tycker "dom flesta" (TM) att det är okej att ha en hembränninsapparat så länge man kokar lite grann för husbehov, det är också för många helt ok att gå ut och hugga sej en julgran, lite tjuvfiske är också ok i många kretsar, så länge det inte sker i stor skala...

I trafiken finns det många attityder som är allmänt vedertagna även om det inte är alla som erkänner det, man tutar om man blir arg, man gasar som ett svin om någon tränger sej, man blinkar för att varna andra för att farbror blå har en kontroll och man kör lite för fort i allmänhet...

Om man frågar "folk i allmänhet" så säjer dom flesta att det kanske händer ibland, eller "-Jag gör inte så..." men att i allmänhet är accepterat i allafall.

Vi människor är experter på att förtränga saker, det är i många fall ett skydd för att klara av att leva efter svåra traumatiska upplevelser, man måste försöka "glömma" för att komma vidare.
Det här med att förtränga innebär vissa problem just i fallet med trafikattityder, eftersom det i många fall får följder. Om man blir förbannad över en annan bilist så "straffar" man vederbörande genom att köra som ett arsel och kanske blinka och tuta, då blir han (och du) stressade och i värsta fall händer det en olycka. Om man blinkar och varnar andra för att fabror blå har en kontroll så kanske man också varnar rattfylleristen som några veckor eller månader senare kör ihjäl ett litet barn...

Visst är detta ytterligheter och i många fall långsökt men det är inte helt otroligt att det kan hända, allt man gör får konsekvenser, speciellt i trafiken som i vardagslivet är det som mest skiljer oss från våra förfäder, vi har inte sinnen som är konstruerade för farter över 15-20 km/h, så är det bara.

Om vi nu då kommer in på oss sporthojsåkare, för dom attityder som vi pratar om nu är just relaterade mest till sporthojsåkare. När jag började hänga på PotatoesMC för flera år sedan så var det allmänt vedertaget att man skulle köra fort som f-n, att man skulle köra på bakhjulet överallt, att man skulle vara huligan i trafiken och så vidare, detta är inget nytt. Redan på 50-talet var det så att knuttarna försökte odla en "farlig" image gentemot övriga samhället, på 80-talet när jag började köra hoj så fanns det ett gäng som körde "stora 1100 kubikare" och betedde sej, körde fort och på bakhjulet och levde om, inget nytt under solen alltså...

Men idag är läget lite annorlunda, vi har blilvit så många att vi i "svenssons" ögon inte längre är en kuriosa, vi har blivit ett problem. Det huliganerna gjorde på 80-talet fick exempelvis till följd att det infördes restriktioner på ljud, det fanns inte innan, inte i praktiken iallafall. Det var lite upp till var och en att sköta sej, frihet under ansvar alltså. Men som vanligt så fixar vi inte det...och då kör myndigheterna sitt rejs.

Nu befinner vi oss i det läget att vi står på kanten av någon sorts begränsning i vårat åkade, och detta kommer sej av att hela sporthojskollektivet i europa beter sej i trafiken...och framförallt kör ihjäl sej. I myndigheternas ögon så spelar det ingen roll att vi minskar olyckorna så mycket som vi gjort bara sen förra året, i statitisken kan det vara bara något tillfälligt. Det som är problemet är att så få motorcyklister står för så många olyckor, och det är ett stort problem i myndigheternas ögon, oavsett vad vi tycker...

SMC är en organisaton som jobbar för motorcyklisterna, både skägg- och kromgänget och vi som lutar oss framåt när vi kör. SMC har dragit igång Sporthojsprojektet för att "mota Olle i grind", SMC (och jag) tror på att man skall utbilda istället för att förbjuda, och det tror jag att vi alla är överens om, eller hur?

I den här utbildningen/kursen så ingår en massa olika moment, både körmässigt och teoretiskt, tanken är att vi skall bli bättre på att köra vårat fordon så att vi på det sättet minskar en del av olyckorna. Men många röster höjdes mot detta eftersom många tror att man tar med sej kunskaperna för att köra fortare på gatan, vilket förmodligen händer om man bara utbildar för banåkning.
För att lösa detta så måste vi förändra våran attityd gentemot gatåkandet, vi kan inte längre acceptera ett beteende där vi tar kål på oss själva, antingen kör vi ihjäl oss eller så blir vi förbjudna, enkel matematik.

Om man tittar på Sporthoj.com när sajten startade så har det hänt mycket, speciellt det senaste ett och ett halvt året, attityden har svängt och det är inte längre acceptabelt med huliganandet i trafiken. Det blir ganska beska kommentarer om någon kört ifrån polisen, kör oförsäkrat, oreggat eller till och med utan blinkers, och så var det inte för tre år sedan...

Attitydförändringen på SMC-kurserna är INTE pekpinnevarianten, attitydförändringen skall komma som ett led i att utbildningen syftar till ett annat RISKBEDÖMANDE, det är där kärnan ligger. Det finns ingen människa som skall komma och påstå att det går att göra sporthoj lagligt, jag kan det då inte, den är inte byggd för att lufsa i 70 knutar.
Alltså kommer vi att köra for fort med våra hojar, men vi måste f-n se till att bedöma risker när vi gör det. Själv kör jag nästan bara på bana eftersom jag bedömer risken som minst att jag skadar mej eller någon annan där. Om jag kör på gatan så bedömer jag risken som överhängade farlig om jag kör fort i tätbebyggda områden där det finns annan trafik, inne i stan eller där det finns korsningar, leriga traktorspår eller andra tecken på att det KAN hända något. Alltså kör jag inte fort där...
Attitydförändringen skall finnas i utökad fantasi, TÄNK FÖR H-VETE PÅ HUR OCH VAR NI KÖR... då kommer dom minskade olyckorna som ett brev på posten och det är bra för oss alla, både för myndigheterna och oss själva...

IronMike skrev:
Jo håller med dig där.. Men, men men men ;) har bara en känsla av att det ger upphov till högre farter. De som kanske inte kan eller har förmåga som newbies -en del kör faktiskt rätt lugnt, att dom efter en kurs, kör hårdare och med högre farter och hamnar i samma situation fast i högre fart? :va

Hm invecklad formulering kanske..men du kanske förstår ändå? :) det är bara min teori. Jag skiljer helt på bana / gata. Antingen kör man bara gata, eller så kör man bara bana, i min skalle. Skulle jag köra både och skulle det sluta illa, då skulle jag köra bana både på bana och gata...

Sen vänder man tillbaks på det. Den riktigt duktiga gatåkaren är bättre än banåkaren på gata (tidsmässigt t ex på bulten), banåkaren är bättre på sin bana än den grymma gatåkaren :) Men att summera dessa två termer blir som 1 + 1 = 3..

:3freak ..har ingen slutsats. bara några tankar. hm hmm

I mitt föregående jättelånga brev så finns det lite förklaringar till dina frågor, jag vill bara förtydliga att i min värld så är gat- och banåkning inte alls oförenliga, både jag själv och alla som jag kör med kör både bana och gata. Det är så stor skillnad mellan dom olika körsätten att det inte är några problem, inte för oss iallafall.
Sen kan jag bara tala för mej själv när det gäller "hur snabbt man kör" på olika vägsträckor. Det finns en fundamental skillnad mellan banan och gatan, en bana är designad för att ha olika svårigheter, doserade kurvor med olika radier, kurvor som nyper eller öppnar upp, olika korta eller långa rakor som i kombination med kurvorna ger olika sorters "flyt". Landsvägen är inte byggd enligt dessa principer, den följer i bästa fall någon gammal kostig och bonden som en gång i tiden vallade korna därefter tänkte förmodligen inte på hur han skulle få korna att luta på ett visst sätt så att dom inte knallade av vägen om kurvan nyper för en srenbumling...men jag kan ju ha fel :)

Banåkare kontra gatåkare då, tja, du har delvis rätt, gatåkaren kör förmodligen "Bulten" snabbare än banåkaren, men det beror inte på kunskap hur man tar en kurva, där är vanligtvis banåkaren helt överlägsen (undantag finns givetvis) men skillnaden ligger i riskbedömning, gatåkaren tror sej veta hur fästet i kurvan är, eller att det faktiskt inte är någon bonde på fältet som kommer efter det lilla skogspartiet. Banåkaren förutsätter att fästet är dåligt eftersom han inte vet, han/hon förutsätter också att bonden är på åkern tills motsatsen har bevisats. Gatåkaren tar generellt betydligt högre risker och kör därför fortare på gatan...jag vet inte om jag vill kalla det en merit?

Jag vet inte hur många gånger jag sett "gatans kung" åka med till banan första gången, oftast efter massor av övertalning, och ofta i grupp med resten av gänget... "-Nu j-vlar blir det åka av, jag skall köra skiten ur dej" är det sista dom säjer dom till varandra. Senast jag såg det så var det sex hojar som kraschade och det var före arrangörerna ens kommit och öppnat banan... :tummenupp :rolleyes:

För mej är hojåkning att utvecklas, både i trafikanpassning och i kunskap att köra mitt fordon, trafikanpassningen får jag öva på gatan, att behärska hojen är nästintill omöjligt att lära sej utanför banan... Om man inte är intresserad av utveckla sin körförmåga så visst, strunta i att köra bana, men ingen kan övertyga mej om att man lär sej behärska sin motorcykel på gatan...och att köra fort innebär INTE att man kan köra hoj...

Förresten varför inte höja körkort för bil till 25 när vi ändå är igång...
:kocko !

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...