förbjuda sporthojar

Nu är vi där igen att en del verkar tro att alla tror att "bana åt alla" kommer att lösa alla problem. Många har den erfarnheten att bana lugnar ner men lika många har den motsatta erfarenheten. Hur många åker till bana för att lära sig köra bättre, bli en bättre förare och sedan köra lugnare i trafiken? Finns dom ens?

HanneZ skrev:
Nu är vi där igen att en del verkar tro att alla tror att "bana åt alla" kommer att lösa alla problem. Många har den erfarnheten att bana lugnar ner men lika många har den motsatta erfarenheten. Hur många åker till bana för att lära sig köra bättre, bli en bättre förare och sedan köra lugnare i trafiken? Finns dom ens?
Och framförallt, vem skall betala byggandet av banor? Dom [tm]?

valmers skrev:
Och framförallt, vem skall betala byggandet av banor? Dom [tm]?
Staten fattar du väl, först ska dom bygga banor, sen ska dom betala 300 kr per förare o bankörning då det är för dyrt nu. Sen ska förarna åka omkull så det blir massa sjukhuskostnader på de. Det låter väl som en kanonbra investering från statens sida :rofl

HanneZ skrev:
Staten fattar du väl, först ska dom bygga banor, sen ska dom betala 300 kr per förare o bankörning då det är för dyrt nu. Sen ska förarna åka omkull så det blir massa sjukhuskostnader på de. Det låter väl som en kanonbra investering från statens sida :rofl
Det är ju detta jag brukar försöka förmedla i alla dessa trådar som funnits i ämnet. Brukar sluta med ett antal intelligenta PM, vars innehåll om man är snäll kan beskrivas som invektiv.

valmers skrev:
Det är ju detta jag brukar försöka förmedla i alla dessa trådar som funnits i ämnet. Brukar sluta med ett antal intelligenta PM, vars innehåll om man är snäll kan beskrivas som invektiv.
Härligt, jag ser fram emot lite PM.

Jag läste på aftonbladet(får hoppas på att faktan stämmer) att 1485 personer tog livet av sig i Sverige under 2002. Att tro eller ens tänka tanken att man ska börja bygga banor för att eventuellt rädda livet på några av de 40 st(ställt emot 1485) som dör när det utövar den FRIVILLIGA OCH ERKÄNT FARLIGA hobbyn motorcykleri är för mig helt i lalla-land.

HanneZ skrev:
Härligt, jag ser fram emot lite PM.

Jag läste på aftonbladet(får hoppas på att faktan stämmer) att 1485 personer tog livet av sig i Sverige under 2002. Att tro eller ens tänka tanken att man ska börja bygga banor för att eventuellt rädda livet på några av de 40 st(ställt emot 1485) som dör när det utövar den FRIVILLIGA OCH ERKÄNT FARLIGA hobbyn motorcykleri är för mig helt i lalla-land.
Färre kanske skulle ta livet av sig om dom fick köra mer bana? :tungan
Livskvalite' är underskattat! :hoppa

Om vi (samhället) inte låter individen ta ansvar kommer individen inte heller att lära sig ta ansvar!

Om samhället ska förbjuda allt som kan vara farligt (eller inbjuder till missbruk som tex en R1a på en lång rak tråkig väg gör) tvingas ju inte individen att tänka och ta ansvar själv. Den som inte klarar av att ta ansvar klarar ju knappt av det enklaste arbete som finns i dagens samhälle.

Jag kanske är en jätteegoist som tycker att jag ska få bestämma över mig själv (iaf när man är myndig)! I mitt tycke kan jag bedömma vad som är vettigt att göra, men det har jag lärt mig genom att prova...

Istället för att förbjuda kan vi ju hjälpa våra sporthojskamrater att lära sig behärska sina fordon (sporthojsprojektet), inte tycka det är ok med buskörning bland våra kompisar och acceptera att en sporthoj bara är riktigt bra till två saker, dvs 1. se cool ut utanför ett fik 2.gasa på bana

Vägverkets nya kursplan B (Bil) har ju ett nytt fokus på förarens reflektion över sin förmåga, så vi kan ju förvänta oss en ny kursplan A i samma anda, vilket ju kan vara en bra start när man tar sitt körkort!

Vart tog de där tröjorna vägen där det stog någonting som: För att bli gammal och erfaren måste man ha varit ung och galen!

HojBruden skrev:
Om vi (samhället) inte låter individen ta ansvar kommer individen inte heller att lära sig ta ansvar!

Om samhället ska förbjuda allt som kan vara farligt (eller inbjuder till missbruk som tex en R1a på en lång rak tråkig väg gör) tvingas ju inte individen att tänka och ta ansvar själv. Den som inte klarar av att ta ansvar klarar ju knappt av det enklaste arbete som finns i dagens samhälle.

Jag kanske är en jätteegoist som tycker att jag ska få bestämma över mig själv (iaf när man är myndig)! I mitt tycke kan jag bedömma vad som är vettigt att göra, men det har jag lärt mig genom att prova...

Istället för att förbjuda kan vi ju hjälpa våra sporthojskamrater att lära sig behärska sina fordon (sporthojsprojektet), inte tycka det är ok med buskörning bland våra kompisar och acceptera att en sporthoj bara är riktigt bra till två saker, dvs 1. se cool ut utanför ett fik 2.gasa på bana

Ja, du har så rätt. Å när man som då en "gammal å erfaren " hojare på talar att det kanske skulle till lite vett hos somliga så får man riktigt på skallen...

Har du läst den här tråden ??
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102697

Ludde78 skrev:
Nä, tacka vet jag Sovjet. :tummenupp

Att jag tycker att Staterna är totalt fucked up pga. egenbestämmande o frihet där alla ska få göra precis vad fan dom vill betyder så klart att jag menade att totalröd kommunism är den rätta modellen. :rolleyes:

Du förstod precis. :tummenupp

Det är skillnad på frihet under ansvar och TOTAL frihet och egenbestämmande.

Last edited:
Maax skrev:
Ludde78 skrev:
Nä, tacka vet jag Sovjet. :tummenupp

Att jag tycker att Staterna är totalt fucked up pga. egenbestämmande o frihet där alla ska få göra precis vad fan dom vill betyder så klart att jag menade att totalröd kommunism är den rätta modellen. :rolleyes:

Du förstod precis. :tummenupp

Det är skillnad på frihet under ansvar och TOTAL frihet och egenbestämmande.
Ja USA är ju fascinerande med sin "TOTAL frihet och egenbestämmande" och "egenbestämmande o frihet där alla ska få göra precis vad fan dom vill". :öl :cpparty

valmers skrev:
Och vem ska betala/subventionera?

Jag säger inte att man ska bygga en RR bana i stan absolut inte.

Om man tittar på hur mycket folk Blackrace drar (mitt i Centrum) där det enbart är rakt framåka med bil så ska det väl inte vara omöjligt att hitta ett säkert ställe som även inbjuder till hojåka & bil rakt fram.

Detta är såvitt jag vet inte bekostat av staten utan drivs enbart av entusiaster som tar anmälningsavgift & tjänar lite extra slantar på korvförsäljning vid körningar.

Faktum var att i början va både MC & Bil tillåtet vid racen tills någon kom på:
-Va fan, morfar på sin gubbräser från 73 går jämt med 800 hästars Supran.
-Det där kan juh inte vara säkert vid eventuell krasch

Vet inte hur det ser ut i Sthlm men i GBG finns shit om du kör 2 hjul, möjligen Bilsport evenemang 1 ggr/år ute vid Säve

Nicko@K.A.P skrev:
Jag säger inte att man ska bygga en RR bana i stan absolut inte.

Om man tittar på hur mycket folk Blackrace drar (mitt i Centrum) där det enbart är rakt framåka med bil så ska det väl inte vara omöjligt att hitta ett säkert ställe som även inbjuder till hojåka & bil rakt fram.

Detta är såvitt jag vet inte bekostat av staten utan drivs enbart av entusiaster som tar anmälningsavgift & tjänar lite extra slantar på korvförsäljning vid körningar.

Faktum var att i början va både MC & Bil tillåtet vid racen tills någon kom på:
-Va fan, morfar på sin gubbräser från 73 går jämt med 800 hästars Supran.
-Det där kan juh inte vara säkert vid eventuell krasch

Vet inte hur det ser ut i Sthlm men i GBG finns shit om du kör 2 hjul, möjligen Bilsport evenemang 1 ggr/år ute vid Säve
Är det en mänsklig rättighet att få köra streetracing, stunta, busköra?
Vill man ha något får man organisera sig, engagera sig och jobba som ett svin för det. Ingen annan gör det åt er. Falkenberg ligger ju inte 100 mil från Göteborg heller.

Gustav O skrev:
Är det en mänsklig rättighet att få köra streetracing, stunta, busköra?
Vill man ha något får man organisera sig, engagera sig och jobba som ett svin för det. Ingen annan gör det åt er. Falkenberg ligger ju inte 100 mil från Göteborg heller.
Det kan man verkligen fråga sig. Med tanke på Falkenbergs placering är göteborgarna mer lyckligt lottade än de flesta.

HojBruden skrev:
Istället för att förbjuda kan vi ju hjälpa våra sporthojskamrater att lära sig behärska sina fordon (sporthojsprojektet), inte tycka det är ok med buskörning bland våra kompisar...
Jag håller med dig till 100% men de som "buskör" och förstör för den stora massan tycker att det är deras förbannade rättighet och ett sätt att, citat: "känna att de lever".
Det stora problemet för dem är väl deras enorma behov av att få bekräftelse och de får man inte om man leker med hojarna i ett industriområde tex, det kan ju vem som helst göra.
Nej, busandet ska helst ske så centralt som möjligt där så många som möjligt kan se hur tuffa de är.

En intressant detalj är att så många tycker att "busandet" är häftigt och glatt hejar på för att sedan gråta ut i sånna här trådar om dumma politiker osv :rolleyes:

Jag har inget emot att folk bränner upp sina bakdäck, kör 3 km på bakhjulet eller toppar sin hoj, men gör det på ett vettigt ställe.
(Fast då är det ju ingen som ser en, fan också!)

Ludde78 skrev:
Ledtråd; jag tycker att din bild av USA är "något" skev, och det är nog du som har tappat bort dig själv... :tråkad

:corn

Syftade nog mer på dina "något" luddiga komentarer oavsett vad man skriver.

"Något" skev bild av staterna, visst...men man har en tendens att "överdriva" när man försöker få fram en poäng till folk som vägrar att koppla och enbart kommenterar ett ord el. liknande. :näsblod

Läs istället hela meningar och FÖRSÖK greppa HELHETEN av det som skrivs.

Sättet många skriver på angående alla regler i Sverige verkar tyda på att dom tror att alla regler är av ondo och allvarligt inkränker på deras personliga frihet och intigritet och jämför på fullt allvar det med kommunism :rolleyes:

Regler är till för att SKYDDA "vanliga" medborgare från diverse dårar som tyvär saknar förmågan att tänka själva. Regler är INTE till för att förtrycka dessa dårars personliga frihet och intigritet. Om man tror det är det ytterligare ett bevis på att man behöver en "morsa" brevid sig 24/7.

O kom inte o säg att USA är ett lysande exempel på demokrati...då har du inte en susning om vad du snackar om.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...