förbjuda sporthojar

HanneZ skrev:
Hur många åker till bana för att lära sig köra bättre, bli en bättre förare och sedan köra lugnare i trafiken? Finns dom ens?

Av någon anledning kom jag att tänka på våra jägare. Alltid när jägare är på TV pratar de om naturupplevelsen och gemenskapen. Jag som trodde att det roliga var att välja vapen, provskjuta lite och sedan sänka en älg eller två med någon piratimporterad rysk dunderammo.

Bankörning känns som att ligga och pressa på skjutbanan för att sedan promenera runt i skogen med ett k-pist utan att avlossa ett enda skott.

oj...fika... kommer!

a_xc skrev:
läste precis att de nu vill förbjuda alla under 25 år att köra sporthoj...... .

Fick präcis nu intern info från SMC´s folk som jobbar med/mott EU i körkorts frågan och tillhörande ålder;

-----Original Message-----
From: ELSY [
Sent: Tuesday, December 06, 2005 11:24 PM
To: 'Maria Nordqvist'; 'SMC Styrelsen'; 'Morgan Darmell'; 'Lars Mellgren'; petra.tholander x svmc.se
Subject: Det tredje körkortsdirektivet - inget beslut på Ministermötet i går

Hej,

Blev inget beslut kring det tredje körkortsdirektivet på mötet i Bryssel i går.
Det var framför allt frågan kring utbyte av gamla körkort som kom upp och som man inte var överens om.

Nu kommer ärendet upp tidigast i mars nästa år vilket innebär att vi kan fortsätta lobba för våra ståndpunkter kring 21 år i stället för 24 och ingen test eller utbildning mellan A2 och A.

.....

Känns som att det finns risk för en positiv lösning - eller en fördröjning.....

Maax skrev:
Syftade nog mer på dina "något" luddiga komentarer oavsett vad man skriver.

"Något" skev bild av staterna, visst...men man har en tendens att "överdriva" när man försöker få fram en poäng till folk som vägrar att koppla och enbart kommenterar ett ord el. liknande. :näsblod

Läs istället hela meningar och FÖRSÖK greppa HELHETEN av det som skrivs.

Sättet många skriver på angående alla regler i Sverige verkar tyda på att dom tror att alla regler är av ondo och allvarligt inkränker på deras personliga frihet och intigritet och jämför på fullt allvar det med kommunism :rolleyes:

Regler är till för att SKYDDA "vanliga" medborgare från diverse dårar som tyvär saknar förmågan att tänka själva. Regler är INTE till för att förtrycka dessa dårars personliga frihet och intigritet. Om man tror det är det ytterligare ett bevis på att man behöver en "morsa" brevid sig 24/7.

O kom inte o säg att USA är ett lysande exempel på demokrati...då har du inte en susning om vad du snackar om.
Mina "luddiga" kommentarer har kanske ett samband med att du, som du själv säger, "har en tendens att överdriva". Svårt för mig att sitta och gissa på vad du egentligen tycker, och således ge annat än ett luddigt svar...

Ingen tror nog heller att regler är till för att medvetet och cyniskt förtrycka människor, däremot kan man ändå vara emot att det ska finnas regler och förbud för "allt".

Men, att få en betongsosse att hänga med i det resonemanget är nog lika troligt som att Elvis lever. :kryckor :trött

Bonnie skrev:
Av någon anledning kom jag att tänka på våra jägare. Alltid när jägare är på TV pratar de om naturupplevelsen och gemenskapen. Jag som trodde att det roliga var att välja vapen, provskjuta lite och sedan sänka en älg eller två med någon piratimporterad rysk dunderammo.

Bankörning känns som att ligga och pressa på skjutbanan för att sedan promenera runt i skogen med ett k-pist utan att avlossa ett enda skott.

oj...fika... kommer!

:rofl

Ludde78 skrev:
Mina "luddiga" kommentarer har kanske ett samband med att du, som du själv säger, "har en tendens att överdriva". Svårt för mig att sitta och gissa på vad du egentligen tycker, och således ge annat än ett luddigt svar...

Ingen tror nog heller att regler är till för att medvetet och cyniskt förtrycka människor, däremot kan man ändå vara emot att det ska finnas regler och förbud för "allt".

Men, att få en betongsosse att hänga med i det resonemanget är nog lika troligt som att Elvis lever. :kryckor :trött

:rofl Ja, jag säger då det :rofl

Visste inte att du var betongsosse? :fyllisar :näsblod

Last edited:
Maax skrev:
O kom inte o säg att USA är ett lysande exempel på demokrati...då har du inte en susning om vad du snackar om.
honkiie skrev:
Vad tycker du är ett lysande exempel på demokrati?
Maax skrev:
Suck :näsblod
Vad tycker DU är ett lysande exempel på demokrati?
......

Ludde78 skrev:
Maax skrev:
Visste inte att du var betongsosse? :fyllisar :näsblod

Kanske papegojsosse är en bättre benämning på dig ändå. :pannkyss

:corn

Psychodad skrev:
Blir inte alls förvånad om det blir så, vi får säkert exakt vad vi förtjänar i det här landet. Nån har väl röstat in sossarna och miljöpartiet till den plats där dom är idag.

...Skyll det bara inte på mej.. :(

...håller med

Ducati for life skrev:

detta är en fråga som avgörs på EU-nivå. vad jag vet så är inte miljöpartiet några direkta eu anhängare...
och är det någon som hört motstånd till detta från moderat håll?

frågan är ständig.. vad fan ska man då rösta på?

Alltzzzzååå. Förbjuda sporthojar för dom under 25?
Jag vet att detta har varit uppe ett antal gånger på forumet, men är det bara jag som tror och personligen kommer köra vilken tung båge som helst vid 20(då med giltigt körkort såklart "så att säga")! Jag kommer iallafall att totalignorera dom reglerna OM dom införs för ja har inte riktigt nått 25, har en bit kvar dit :brinnerup !

Och _antalet_ olyckorna ökar, men det är för att antal hojar på vägarna ökar. Men procentiellt ska det vara en minskning, så regeringsnissarna kan ju liksom framföra frågan som dom vill, dom kan säga att antalet olyckor ökar eller så kan dom säga att det är en procentiell minskning. Dvs dom kan liksom framföra de dom vill säga positivt för oss eller negativt. Kan göran persson bestämma onödiga saker, kan jag bränna sönder onödiga vägar :gnissla !

/Upp me fingret och fortsätt burna:yoparty

Bonnie skrev:

oj...fika... kommer!
Word :) ..bankörning ser jag som en sjö med inplanerad fisk, jömfört med flugfiske i en strid fors med vatten upp till bröstet, som får stå som äkta hojåkning i svenska kulturlandskapet.

:tungan ..allt runtomkring landsvägskörning, dofter, dolda faror, övrig trafik - bidrar till en unik upplevelse, varje gång man kör samma väg. En bana är kal, tråkig, och samma sak varje varv. Vill jag pressa tider, så kan jag pyssla med nåt annat än hojåkning...

IronMike skrev:
..allt runtomkring landsvägskörning, dofter, dolda faror, övrig trafik - bidrar till en unik upplevelse, varje gång man kör samma väg...

Ja på landsväg kan man verkligen få en unik kontakt med naturen, träd, stenar, diken, riktiga stolpar... och stolpar som kör bil och andra fordon... :rolleyes:

Niklasinorr skrev:
Ja på landsväg kan man verkligen få en unik kontakt med naturen, träd, stenar, diken, riktiga stolpar... och stolpar som kör bil och andra fordon... :rolleyes:
Sen kanske det bara är jag som gillar att köra i hyfsat snabb hastighet på kurvig väg med en sjö på ena sidan och Fin grön skog på andra sidan. Känna doften av sommar och frihet. Ersätt sjön och skogen med andra vackra sommarsaker som kanske en äng eller liknande men du förstår min poäng. Istället för då en bensinstinkande bana hela dagarna. Jag säger inte att det är tråkigt att köra på bana för jag ha aldrig provat. Jag tror tvärtom att det är svinkul att köra på bana men vi har inga banor här uppe (vilket jag antar att du vet nu när jag såg att du är från luleå :tungan ). Fast jag tror även om det fanns en skulle jag ändå vilja köra på gatan också.

honkiie skrev:
Sen kanske det bara är jag som gillar att köra i hyfsat snabb hastighet på kurvig väg med en sjö på ena sidan och Fin grön skog på andra sidan. Känna doften av sommar och frihet. Ersätt sjön och skogen med andra vackra sommarsaker som kanske en äng eller liknande men du förstår min poäng. Istället för då en bensinstinkande bana hela dagarna. Jag säger inte att det är tråkigt att köra på bana för jag ha aldrig provat. Jag tror tvärtom att det är svinkul att köra på bana men vi har inga banor här uppe (vilket jag antar att du vet nu när jag såg att du är från luleå :tungan ). Fast jag tror även om det fanns en skulle jag ändå vilja köra på gatan också.

Det är jättehärligt att köra bredvid sjön med koblaja i näsan och all detta, men det ena utesluter ju inte det andra. Eftersom jag har upplevt bägge sakerna så ser jag fördelar med allt. Vi har inga banor här uppe (förutom att gasa på Hedenbasen i Boden) men det gör å andra sidan att när vi väl åker bana så gör vi det ordentligt, dvs vi far ett gäng och kör bana i flera dagar, snackar bana, ljuger i bastun, kränger däck, kör ännu mer osv. Det går inte att jämföra med koblaja och en vacker sjö. När jag kör på gatan så handlar det mer om att åka hoj, det finns så mycket runt omkring som måste få uppmärksamhet, andra fordon, trafikregler, poliser, koblajadofter och titta på sjöar. När man är på bana så Kör man hoj, inte åker hoj, det är stor skillnad. Det finns ingenting i hojkörningsväg som slår det, att BARA fokusera på vägen och hojen, inget annat, det är bara såååå j-vla befriande. Om du inte har provat på bankörning så har du aldrig riktigt kört hoj, så är det bara och det kommer du att förstå när du har provat, vilket jag hoppas att du snart gör. Om du tittar i Luleåtråden så har Bemari hyrt Kemora en helg i Juli, anmäl dej och häng på, du kommer inte att ångra dej. Sen är det körning på Mittsverigebanan 1-4 juni, med av SMC anordnade kurser i Sporthojsprojektet, det är skitkul att gå en sådan kurs och du kommer garanterat att vara en mycket bättre förare efteråt, rekommenderas...
:tummenupp

För mej är hojkörning att hela tiden utvecklas, i begreppet utveckling ingår alla saker, både att köra runt sjön och känna dofterna men också att lära sej att behärska hojen, och en hoj kan du inte lära dej behärska på gatan, så är det bara, antingen tror du på mej eller så tror du mej inte, men återkom gärna efter att du varit på bana, och helst att du gått en kurs...

Oavsett om du anmäler dej till Midlanda 1-4 juni eller om du följer med till Kemora så kan du väl söka upp mej så skall jag hjälpa dej till rätta, jag kommer att vara instruktör vid bägge tillfällena och det finns inget roligare än att öppna ögonen på hojåkare som aldrig varit på bana tidigare. Jag har hittils aldrig träffat någon som provat på bankörning som inte har ångrat sej efteråt, ångrat sej att dom inte har provat tidigare alltså :)

IronMike skrev:
:tungan ..allt runtomkring landsvägskörning, dofter, dolda faror, övrig trafik - bidrar till en unik upplevelse, varje gång man kör samma väg. En bana är kal, tråkig, och samma sak varje varv. Vill jag pressa tider, så kan jag pyssla med nåt annat än hojåkning...

Nu får du väl klippa till dig. Ska du behålla imagen som bad boy-outlaw-fuck the police så kan du ju inte skriva att du vill åka och lukta på blommor som en annan touringåkare. Det passar sig helt enkelt inte förstår du väl?
Jag vet inte hur länge eller hur mycket du har kört hoj men har du testat någon bandag nånsin?
Om inte så kan ingen tvinga dig men det är något dom flesta uppskattar och tycker att dom lär sig något. :tummenup

@Niklasinorr: Vet du nånting om mcnorr ska ha nånting i vår?

IronMike skrev:
Word :) ..bankörning ser jag som en sjö med inplanerad fisk, jömfört med flugfiske i en strid fors med vatten upp till bröstet, som får stå som äkta hojåkning i svenska kulturlandskapet.

Fint exempel på att attityder inte åldersbetingade. :näsblod

Victor skrev:
Nu får du väl klippa till dig. Ska du behålla imagen som bad boy-outlaw-fuck the police så kan du ju inte skriva att du vill åka och lukta på blommor som en annan touringåkare. Det passar sig helt enkelt inte förstår du väl?
Okej, det kanske var lite mesigt skrivet.. Men meningen var väl underförstådd
:rolleyes: ..Japp jag har kört bana. Tycker ändå det är trevligare ute på vägarna. En sak jag skrev som kanske tolkades fel "vill jag press tider, kan jag lika gärna göra ngt annat"...tider pressas, men då snackar vi bulten hallå :rofl det är en helt annan sak, sveriges motsvarighet till isle of man.

Victor skrev:
@Niklasinorr: Vet du nånting om mcnorr ska ha nånting i vår?

Jag var in till Thomas igår för att fråga om det men vi började snacka om annat så jag glömde det...ibland suger jag fett... :va

Jag skall kolla igen...

Jag blir så trött på dom här trådarna...
jag är 18 år och jag kör inte farligare med hojen än jag gör med porschen. När jag åker hoj är det t.o.m. mindre risk att man skadar andra.

ska dom förbjud sportbilar oxå då eller???

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden