förbjuda sporthojar

Psychodad skrev:
Blir inte alls förvånad om det blir så, vi får säkert exakt vad vi förtjänar i det här landet. Nån har väl röstat in sossarna och miljöpartiet till den plats där dom är idag.

...Skyll det bara inte på mej.. :(

word!

Maverick_ou812 skrev:
Ibland undrar jag om sporthoj.com är översållat med högersympatisörer, alternativt icke läskunniga personer. Men eftersom dom klarar av att skriva inlägg här så måste dom (väl) kunna läsa också?
Maverick_ou812, tummen upp! Jag satt också och förbannade alla jävla icke läskunniga idioter i den här tråden och tänkte att "fan, jag måste posta ett inlägg", men ser till min lycka att du redan skrivit inlägget med stort I! Tyvärr kommer inte idiot-analfabeterna att läsa det för det är alldeles för mycket text.

Andra uppkörning?

Tänkte bryta trenden i tråden och komma med ett motförslag istället.

Har för mig att i England har de något som kallas Advanced rider - vilket (rätta mig om jag har fel) egentligen bara är ett cert som visar att du klarat provet.

Men tänk om man skulle införa en andra uppkörning för just sporthojarna?

Hade innan dess gärna sett en obligatorisk längre utbildning på bana, i trafik och en massa teori med bland annat diskussioner om faran i trafik och konsekvenserna det kan få - för alla.

Rimligt?

TukTuk skrev:
Men tänk om man skulle införa en andra uppkörning för just sporthojarna?

Hade innan dess gärna sett en obligatorisk längre utbildning på bana, i trafik och en massa teori med bland annat diskussioner om faran i trafik och konsekvenserna det kan få - för alla.

Rimligt?

Jag har också tänkt den tanken, att man skall få ett sporthojs cert, obligatoriskt körprov på bana ungefär som halkkörning för bil. Skillnaden är den att i England så finns det väl ett 30-tal banor, plus alla gamla nedlagda flygfält vilket gör att en engelsman bara behöver åka några få mil till närmsta bana. Bor man i Sverige så är det en annan sak som alla vet. I norra sverige finns det ingenting... Något enstaka flygfält visserligen men då är det betong med skithal asfaltlagning så det går inte att köra inspirerat utom rakt fram... I Luleå så har vi 50 mil enkel väg till närmsta bana och i vissa delar av södra sverige så är det egentligen inte så mycket bättre... Detta gör att det rent ekonomiskt blir svårt att genomföra. Själv så kan jag tänka mej att köra 50 mil för ett cert, men det är för att jag vet att jag får köra bana, jag körde 113 mil enkel väg i somras till Kinekulle bara för att gå sporthojsinstruktörkursen, men jag är ju inte heller riktigt frisk så jag kan inte stödja ett förslag som blir ekonomisk nackdel för dom som är lite mindre sjuka än jag själv... :)

Jörgen Player Special skrev:
I Malysia tror jag inte du kan köpa en hoj större än 125cc för gatbruk.. Skulle gärna se en liknande regel i Sverige. Det skulle spara samhället många många miljoner och liv. .. Jag har kompisar som både dött och blivit förlamade på sporthojar på gatan.

De e tråkigt att höra men är det kubiken som gjort olyckan eller var det omständigheterna/ stoppet som var den kritiska faktorn

En 125a i 140 går lika snabbt som en hayabusa i 140.....

Fred00 skrev:
Tack för dina värdefulla åsikter.
Var så god de bjöd jag på....
Fattar inte vad åldern har med saken att göra ?
En person som är 15 år kan vara mer mogen i sitt tänkade än en som är 27 så e de.
Och att säga att "du måste vara 25 år för o köra sporthoj?????"
Bilar då? när ska vi börja införa förbud på de? :7peta

Och när vi ändå är igång så kan vi ju sätta 27 år gräns på R6an och på R1an så 37 års gräns..

Nä de ända rätta är att se till så utbildningen är vettig.
när jag tagit mitt körtkort visste jag INGET om
1:Motstyrning
2:Vobbel
3:Hur man kan komma ur en Highsider.
4: Säkert en hel del till
(och detta är inte för jag sovit på teorin eller liknande)
Däremot fick jag lära mig en del via detta forum/mc kompisar och sist men inte minst på banan.

Så behåll åldersgränserna som de är men se till så utbildningen funkar och ut med "körkortseleverna"på banan så de kan få lära sig hantera mcn mer.

Dagens körprov kankse skulle må bra av att ha "lite högre fart i någon del av provet? tex en undanmanöver i 110?

Dom borde införa 25kw på bilar också :hihi

Ne, men ett körkort för sporthoj efter man har haft A-kort ett antal år (ca 3) vore väl finemang om det inte blir svinigt dyrt. Annars så får man väl köra som piloterna gör. Jaha, 300 timmar rd350, du kan nu ta steget upp till cb750 :banana

Niklasinorr skrev:
Jahapp, här har vi månadens brev, lysande formulerat :tummenupp
Ja, ibland blir man så less och måste släppa på trycket lite.

Ukiwaza skrev:
Tack, se ovan! :tummenupp

sgtpepper skrev:
Maverick_ou812, tummen upp! Jag satt också och förbannade alla jävla icke läskunniga idioter i den här tråden och tänkte att "fan, jag måste posta ett inlägg", men ser till min lycka att du redan skrivit inlägget med stort I! Tyvärr kommer inte idiot-analfabeterna att läsa det för det är alldeles för mycket text.
Tyvärr får jag hålla med dig på det sista. Lättare att bara skrika utan att tänka.

Bara till att kolla inlägget längst upp av Teo. :pangihuve
Ny mening börjar alltid med stor bokstav, även om det bara är ett ord....

Förbudssverige...

Hör kanske inte hit egentligen..

"Den 17 oktober 2005 presenterades ett lagförslag om att reglera kampsporter. Lagförslaget (Ds 2005:46) innebär ett förbud mot kampsportsmatcher som anses vara ”lika farliga” för deltagarna som professionell boxning.

Lagförslaget har ingen saklig grund och är inte baserat på fakta utan förefaller istället grunda sig på åsikter och allmänt ogillande. Belägg för att kampsporter skulle vara lika farliga för deltagarna som professionell boxning saknas helt."

http://www.kampsportsfakta.se/default.asp?pe1=348&pe2=349

Mycket bråk om 25års gränsen var det (undrar vilka det är :rolleyes: ), men för er som bråkar om huruvida en 20åring kör lika bra som en 40åring tycker jag ni ska läsa förslaget igen.

"införa en 25-årsgräns och att föraren haft mc-körkort i fem år"

Vilket bör innebära att även en 40åring som tar mc-kort får vänta i 5 år, regeln slutar inte gälla för att man fyllt 25. Sen så gäller det supersport vilket egentligen inte innefattar så många mc. Det kommer nog finnas ett stort utbud att välja bland för de gasglada även efteråt.

Gissningsvis skulle detta kunna bli verklighet om ca 1 år (vet ej hur långt gången undersökningen är just nu), och då är det mest troligt bara körkort som tas efter det datum som lagen/regeln börjar verka ifrån som kommer att innefattas.

Jag tycker att en gräns på att ha haft mc-kort i 5 år för att få köra supersport är en bra sak, det är inte nån ultimat lösning men fortfarande bra.

Resultatet av en sån här reglering blir väl samma som med mellankortet. Ingen efterföljer det och lagen urholkas då ingen bryr sig. Visst är det tragiskt att folk kör ihjäl sig mrn hur långt ska förmyndarpolitiken gå? Du är myndig då du fyller 18 men trots det ska du inte få köra motorcykel även om du anses ansvarig för ditt handlande långt tidigare. Logiken blir lite konstig "stifta lagar för att skydda mig mot mig själv :va jag tycker det känns konstigt.

Men det är väl klart att nollvisionen går före allt vad frihet och eget bestämmande. Trors allt finns det ju människor som jobbar med att ta reda på vad som är bäst för dig. Skulle detta förslag gå genom skulle min reggplåt stanna hemma tills jag fyller 25

XRV-Henning skrev:
Jag läste MC-OLA, VVs sammaställning av dödsolyckor i Sverige sedan 2000, den stödjer INTE din tes...

CBR900 var den absolut vanligaste hojen inblandad i dödsolyckor, den och förare under 25. Nästan samtliga hade dött av skallskador.

ha ha ha ska jag bli orolig nu??? är under 25 har en cbr900rrt men vill inte dö o kommer inte göra det hoppas jag :va :lol

Kör med insidan så ordnar det sig... :kocko

skall dom införa åldersgräns för att köra sportbil oxå då eller :confused:

BridgeMill skrev:
Kör med insidan så ordnar det sig... :kocko

skall dom införa åldersgräns för att köra sportbil oxå då eller :confused:

har kört sport hoj sen jag var 18 och annat skit innan, har inte vurpat en.. men skulle säga att tänk innan du gasar till alla....så klarar man sig om ingen annan kör på dig :D

AleX skrev:
3:Hur man kan komma ur en Highsider.
Vet du det nu så får du gärna berätta hur man gör. Det går fort när det händer...

@Maverick: bra där. Men det är mer en mognadsfråga än en höger-vänsterfråga. De flesta av dem som skriker som grisar med kniven i halsen kommer att rösta på sossarna större delen av sitt vuxna liv. De är bara inte där än, i sitt vuxna liv alltså.

Bingo skrev:
Vet du det nu så får du gärna berätta hur man gör. Det går fort när det händer...

@Maverick: bra där. Men det är mer en mognadsfråga än en höger-vänsterfråga. De flesta av dem som skriker som grisar med kniven i halsen kommer att rösta på sossarna större delen av sitt vuxna liv. De är bara inte där än, i sitt vuxna liv alltså.
Reagerade bara på att "folk" kastar sig på tangenterna och skyller på regeringen innan dom ens fattat att förlaget inte kom därifrån. Och har en tokstolle tolkat det så så hänger gärna nästa högerman på och skriker samma sak.

Bingo, jag håller med dig. Det handlar om mognad och erfarenhet inte höger / vänsterpolitik. Något som både försäkringsbolagen och trafikskolorna tydligen kopplat men inte en del här på SH. Antingen vill man inte eller så kan man inte tolka statistik, tyvärr så ljuger den inte.

Vill sedan tillägga att det alltid finns undantag. Det finns säkert flera 18 - 25 åringar som kör hoj som gudar, bättre än dom flesta andra oavsett ålder och erfarenhet. Men dom är inte många och man kan inte skapa regler utifrån deras kunskaper.

KAS-CBR900RR skrev:
ha ha ha ska jag bli orolig nu??? är under 25 har en cbr900rrt men vill inte dö o kommer inte göra det hoppas jag :va :lol

Orolig får du väl bli bäst du själv finner lämpligt. Jag förmedlar endast Vägverkets uppgifter. Ta det försiktigt därute så ökar du dina chanser.

hmmmm.........

Om det blir förbud, undrar vad som händer med alla som redan äger en sån hoj som dom förbjuder.

Kul om man sitter med lån etc. Blir inte lättsåld direkt!! :kocko

Kanske´går o få dispans.. :Bugar

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing