Ersättare till Ottomotorn?

  • Thread starter Thread starter J.F
  • Start date Start date
Ähh 20 mil snacka de om på discovery å 90 blås, de är väl inte fy skam? skulle kosta typ 2 spänn att fylla upp tuberna igen.

Fast bilen lät ju lite mysko förstås...
 
Ähh 20 mil snacka de om på discovery å 90 blås, de är väl inte fy skam? skulle kosta typ 2 spänn att fylla upp tuberna igen.

Fast bilen lät ju lite mysko förstås...

Men dom siffrorna är som vanligt när man jämför "miljöbilar" beräknade i ett laboratorium, eller uppmätta med nerförsbacke, medvind, solen i ryggen och en skitnödig förare, körandes exat 32km/h eller var fordonets bästa verkningsgrad ligger, med stenhårt pumpade däck...

Låt dom köra samma cykel som när man mäter bränsleförbrukningen på en bensinbil så tar dom sig 8mil med kraftigt försämrat drag på slutet.

Sen, visst är det jättebra att det bara går åt ström för 2kr när man tankar, men först ska man köpa en kompressor för en halvmiljon som klarar att leverera det trycket, betala underhåll och reservdelar på den, ha ett hus att inrymma den i osv...

Eller så åker man på macken och tankar, där en full tank med luft kostar 300kr och tar tio minuter.

Sen måste vattenfall skyffla in mer brunkol i sitt kraftverk i tyskland för att vi ska få ström till alla jävla kompressorer som ska stå och brumma överallt...
 
Jo stöm lär det gå åt och läcka lär det ju göra lite överallt, för att inte tala om när man krockar... ja alla har ju sett luften gå ur en balong som man släpper ;)

Men nog är det vettigt att de försöker hitta alternativ, och om man bara kan byta motor i sin ordinarie bil så är det ju toppen (och bränsletank förstås)
 
Jo stöm lär det gå åt och läcka lär det ju göra lite överallt, för att inte tala om när man krockar... ja alla har ju sett luften gå ur en balong som man släpper ;)

Men nog är det vettigt att de försöker hitta alternativ, och om man bara kan byta motor i sin ordinarie bil så är det ju toppen (och bränsletank förstås)

Vid 300psi låter det inte som när luften går ur en ballong om tanken rämnar.

Jag har sagt det förr och säjer det igen:
Miljöbilarnas värsta fiender är inte motståndarna som försöker tala om hur dåliga dom är, utan förespråkarna som kraftigt överdriver deras förträfflighet.

Det gör att folk har förväntningar som aldrig kommer att mötas och därför blir gruvligt besvikna på produkten.
 
Då menar du att jag är en förespråkare?

Jag berättar bara om ett alternativ som är på frammarsch. Jag kör gärna på bensin, sälspäck eller vad de nu hittar på bara priset är rimligt. Elmotorer är ju jäkligt effektiva annars, det är ju lagringen som är problemet, så lös det GuW så får du nog nobelpriset.
 
Wankelmotorer har man aldrig fått vare sig oljetäta eller pålitliga.
Gasturbiner fungerar ej på lägre varv.
Elmotorer fungerar bra.
Problemet är att framställa och få med sig strömmen.
Framtiden ligger i turbomatade, kompressionständande, kolvmotorer med variabelt kompressionsförhållande (för att behålla konstant kompressionstryck oavsett laddningsgrad).
Möjligen med konstantvarv och elektrisk kraftöverföring.

Gasturbin som driver generator för elmotorer? Få rörliga delar har ju sin fördel. Men dock tveksam till effektiviteten...
 
Gasturbin som driver generator för elmotorer? Få rörliga delar har ju sin fördel. Men dock tveksam till effektiviteten...

Det är väl sisådär 15-20 år sedan volvo presenterade en sån bil som prototyp?
Effektiviteten var utmärkt redan då, och turbinen gick att köra på allt som var marginellt mera brännbart än diskvatten.
 
Det är väl sisådär 15-20 år sedan volvo presenterade en sån bil som prototyp?
Effektiviteten var utmärkt redan då, och turbinen gick att köra på allt som var marginellt mera brännbart än diskvatten.

Utmärkt effektivitet på en mobil gasturbin? Jag är skeptisk. Lika skeptisk som till tryckluftsbilen.

Dagens moderna stationära gasturbinanläggningar som är kombinerade med ångturbiner kommer upp till en effektivitet/verkningsgrad på knappt 50%. Vill man ha en gasturbin som går att köra på all möjlig bränslesörja så tappar man effektivitet. Plockar man bort ångturbindelen så tappar man ännu mer effektivitet. Gasturbiner har kass effektivitet jämfört med kolvmotorer, fördelen är att man får hög effekt från en liten och lätt enhet.
 
Mycket snack om elbilar... Visst är elmotorer bra, man det man så gott som aldrig läser eller hör något om (utom här :) ) är att all el måste produceras någonstans. Altså flyttar vi bara problemet från att förbränna bensin på vara gator till att förbränna kol i Polen. Men vi kan ju slå oss för bröstet och skryta om hur miljövänliga vi är.
 
En verkningsgrad på runt 42% är väl inte så dåligt? om man jämför med en ottomotorn på runt 50-60% och en diesel ( en martim sådan dock) på 40-50%. Eller?

Kort rättelse.
Ottomotorn har som regel lägre verkningsgrad än motsvarande diesel.

Mvh
Jörgen
 
En verkningsgrad på runt 42% är väl inte så dåligt? om man jämför med en ottomotorn på runt 50-60% och en diesel ( en martim sådan dock) på 40-50%. Eller?
Bensinmotorer har väl en maximal verkningsgrad på 30-40%.
Dieselmotorer ligger väl runt 45%.
Inte så stor skillnad.
Men:
Dieselmotorer ligger på (nästan) samma verkningsgrad oavsett belastning.
Stirlingmotorer kan man få bränsleeffektiva (någorlunda) på ett specefikt varvtal, men inte utrymmes, eller vikteffektiva.
Ännu i alla fall.
 
Äh, med gamla hederliga blyackar och elmotorer kan man få en bil som duger för de flestas behov.
Med modern teknik blir dom inte direkt sämre.
Visst har dom inte så lång räckvidd men även det problemet kan ju lösas, t.ex. med modulära batterier (man byter hela batteriet på macken).

Ge mej en elbil NU!
 
Äh, med gamla hederliga blyackar och elmotorer kan man få en bil som duger för de flestas behov.
Med modern teknik blir dom inte direkt sämre.
Visst har dom inte så lång räckvidd men även det problemet kan ju lösas, t.ex. med modulära batterier (man byter hela batteriet på macken).

Ge mej en elbil NU!

Och blyackarna, ska dom odlas biodynamiskt?
Utbytesacckarna du får på macken som något pucko har haft för vana att tomköra är ju säkert lika bra som dom minutiöst cyklade accar du byter ut?

Och till sist, vattenfall äger ETT kolkraftverk i tyskland som släpper ut mer koldioxid än hela sverige, dom kommer givetis att köpa flera gamla nerläggningshotade kolkokare om fler vill ladda "miljöbilar"

Grattis!
 
Om jag minns rätt så hade en toyota prius samma totala miljöpåverkan som en chevrolet caprice.
Helhetssyn ftw.
 
Om jag minns rätt så hade en toyota prius samma totala miljöpåverkan som en chevrolet caprice.
Helhetssyn ftw.

När dom räknade kretsloppsmässigt var Hummern bättre än Priusen.

Mycket pga av att priusen består av plast och blybatterier.
 
Bensinmotorer har väl en maximal verkningsgrad på 30-40%.
Dieselmotorer ligger väl runt 45%.
Inte så stor skillnad.
Men:
Dieselmotorer ligger på (nästan) samma verkningsgrad oavsett belastning.
Stirlingmotorer kan man få bränsleeffektiva (någorlunda) på ett specefikt varvtal, men inte utrymmes, eller vikteffektiva.
Ännu i alla fall.

njaa...

En bensinmotor har under idealiska driftsförhållanden en verkningsgrad på ungefär 30% med hänseende till bränslets kemiska energi.[1] Stora, långsamtgående dieselmotorer som används i större fartyg kan uppnå en verkningsgrad på cirka 50%
http://sv.wikipedia.org/wiki/Verkningsgrad
detta betyder att en diesel har en verkningsgrad på mellan 40-45% medan en bensin ligger på knappt 30%

jag tror stenhårt på Mazdas Wankelhybrid med vätgas drift samt en hjälpande elmotor. Wankelmotorn passar alldeles utmärkt med vätgasdrift, och de har kommit långt med hållbarheten och driftsäkerhet på Wankel idag (Renesis)

http://www.mazda.com/mazdaspirit/env/hybrid/hre.html

http://www.mazda.se/AboutMazda/Environment/Future/
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top