Ersättare till Ottomotorn?

• Thread starter Thread starter J.F
  • Start date Start date
Visserligen inga delfiner (eller en tanker), men en kul idé kanske...
beluga-skysails-kites-002.jpg

Såg oxo det där, bra sätt att få ner förbrukningen på. Utrusta snarast!

Jag minns reportaget, tyvärr minns jag inte hur mycket de sparade i bränsle på det där, men det var betydligt mycket mer än man kunde tro.

Wikipedia om Skysails läser 10-35% lägre förbrukning.

EU betal bönder för att lägga mer mark i träda än vad vi skulle behöva för att bli självförsörjande på etanol, året om, Etanol till skillnad från ström går att lagra.

Men jag har inte tänkt stånga mig blodig i debatten, du tror på fjantiga elbilar utan komfort och räckvidd, jag tror på etanolbilar som är precis så bra som dom bilar vi har i dag när det gäller komfort, och marginellt sämre räckvidd (om man inte ökar tankvolymen 15%) med BÄTTRE prestanda.

Du får fortsätta att drömma om en fungerande elbil, jag kan konvertera min Golf från 94 eller köpa en sprillans ny färdig flexifuelbil i dag.
Jag kan tanka precis vart jag vill redan nu, din infrastruktur finns bara i dina drömmar.

Vi importerar just nu 0.07% av brasiliens etanol, där har tekniken funnits och användts länge, det finns inget land än som har en fungerande elbilspark.

Vill du fortsätta att tycka att du har rätt får du göra det, jag tänker inte ödsla mer tid på idiot-argument

Skönt för jag pallar knappt att höra några fler..

Du hävdade tidigare att du tänkte på miljön men nu verkar saker som komfort och räckvidd ha större betydelse, krävs inget geni för att fatta att man inte kan ha kvar kakan och samtidigt äta upp den.

Tråden handlar om ottomotorns ersättare som jag gång på gång har påpekat, då kan man ju självklart inte stå och tjata om vad som "funkar" IDAG. :va

Biobränslen som det produceras idag är långt ifrån problemfri:
http://klimatfakta.com/2007/05/09/mat-eller-bransle-bioenergins-etiska-dilemma/#more-74

Men det verkar ändå finnas hopp:
http://klimatfakta.com/2007/06/20/terra-preta-amazonas-morka-jord/#more-77

Fast även om man lyckas få till etanolproduktion duglig så bidrar avgaserna fortfarande till försurning samt är almänt skadlig för hälsan, om än inte lika mkt som bensin/diesel.

Du får nu en sista länk och även fast du har ignorerat alla andra kan du väl läsa lite ur denna? Ger bra överblick över vad som behöver göras vilket tyvär är mkt mer än att stänga av tv:n PÅ TEVEN1! :skrämd

http://klimatfakta.com/2007/10/12/vad-kan-du-gora-for-att-radda-klimatet/#more-84

MvH

Dieselmotorn som drivs av etanol?

Har ungefär ingen aning om det jag skrev över, men vet att den finns, och har jag fel så finns det nån som förstår vad jag menade :tummenupp

Har ungefär ingen aning om det jag skrev över, men vet att den finns, och har jag fel så finns det nån som förstår vad jag menade :tummenupp

Dieselmotorer drivs lämpligast av raps (eller annan odlingsbar olja, Rudolf själv hade tänkt att köra på jordnötsolja ursprungligen)

Skrev tidigt i tråden.
Kompressionständande kolvmotor.
Visst är det en dieselmotor.

Är övertygad om att övergången till alternativa bränslen skulle gå lättare om man inte krånglade till det.
Dieselbränsle är bränsle till dieselmotorer.
Vad det innehåller spelar ingen större roll, så länge det uppfyller kraven.
Samma med bensin.
Bensin är ett handelsnamn.
Vad det innehåller går knappt att specifisera.
Behöver man då ange hur mycket etanol eller liknande det innehåller?

Ja, det finns etanoldrivna dieselmotorer
Men för att köra en diesel på etanol krävs en tändförbättrare(t.ex några procent nitro) för att få eld på bränslet eftersom etanol har för högt oktantal.

En dieselmotor kan drivas på nästan vad som helst.

Intressant tråd att läsa för en med i princip noll kunskaper om effektivitet på miljömotorer, solceller och annat skit. Två insatta fighters laddar upp för en duell. El vs förbränning. Känns som att Martein vann kampen i sjätte ronden på poäng. :yoparty

Näe, elbilar is the shit, då får vattenfall köpa alla återstående kolkraftverk så att vi kan ladda elbilarna med tyskproducerad kolkraft!

Eller så laddar man dem med den kraft som ingen vill ha under natten...

tyvärr så slipper man juh dessutom transporten av bensin med lastbilar....:tummenupp

Dieselmotorer drivs lämpligast av raps (eller annan odlingsbar olja, Rudolf själv hade tänkt att köra på jordnötsolja ursprungligen)

Det fungerar bra. Men framtidens dieselbränsle tror jag blir syntetdiesel. Då kan man få ett högvärdigare dieselbränsle ur praktikst taget vilka brännbara organiska råvaror som helst. Animaliskt fett, vegetabiloljor från raps, skogsavfall, biogas mm. Använder man bara förnyelsebar råvara till syntetdieseln så innebär det inget tillskott av växthusgaser.
Syntetdieseln fodrar inga motorändringar utan kan alltså hällas i en 70-tals Scania om man vill. Det är tom ofta ett finare bränsle än raffad diesel, eftersom man vid tillverkningen av syntetdiesel i likhet med tillverkning av syntetiska smörjoljor kan skräddarsy egenskaperna efter motorn behov.

I Sverige byggs flera anläggningar för syntetdiesel. Tyvärr stoppas Oroboros jättesatsning på flera anläggningar i Sverige med anledning av en patentstrid.

Men när allt sådant är utrett så hoppas jag att politikerna satsar på syntetdiesel isf RME. Syntetdiesel är stabilare vid lagring än RME och är därför ett bättre marinbränsle. RME häller man inte gärna i marina anläggningar pga av att det lättare bryts ned vid vattenförekomst mm

Last edited:
...

Sen avslutar vi med en mysig stämmningsbild från Nochten:
610x.jpg

... och sen öppnar vi ögonen o inser att det är bättre än
beijing_smog.jpg

*ding dong* "Kan GuW kontakta informationen? 2000-talet väntar!"

:D :tungan

Lithium batterierna är i princip stendöd i kyla, ska man få någon effekt ur dom gäller det att ta dom varma direkt från laddaren.

...framtiden...

Vid vilken tempera tur inträffar detta?

Japp, och högeffektiva solceller är ju gratis och finns i överflöd?
Höggradigt rent kisel ligger och skräpar var då, vilka fabriker ska tillverka dom?
För du kan ge dig fan på att dom har räknat effektivitet på NASA's bästa solceller (som har utvecklats på Ångströmlaboratorier i Muppsala förövrigt)
Placerade i någon exemplarisk öken med flest soltimmar i världen, motorstyrda förståss.
Helt utan att räkna överföringsförluster från solcellen till elmotorn.

Kör du din hoj på solcellsel och batterier så kör jag min på etanol.

Jag tror jag kör fler mil, miljövänligare, tidigare och billigare än vad du gör, och jag behöver inte ens byta hoj, bara munstycken.

Gratis... vad kostar det att gå in på en mekaniskt verkstad och be dem göra en bensinmotor från grunden.....

den motorn blir inte "gratis" jag vill bara ge dig en liknelse med att om solcellerna gjordes i "större" mängder så skulle man kunna dra ner priset...

...Etanol till skillnad från ström går att lagra.
...

:rolleyes: beror på hur man ser på saken...
tänk dig att du har en elbil inkopplad under natten.
Den laddas då under natten när "sverige" inte använder så mycket ström.
På morgonen så tar du bilen o kör till jobbet..

Tänk dig sen att du får strömavbrott och blir insnöad under natten... en smart elbil kan då ge dig ström i huset ...

Enligt min mening så är den energin då lagrad.. och glöm då inte att elen behöver inga lastbilar som kommer o levererar strömen...

Mycket snack om elbilar... Visst är elmotorer bra, man det man så gott som aldrig läser eller hör något om (utom här :) ) är att all el måste produceras någonstans. Altså flyttar vi bara problemet från att förbränna bensin på vara gator till att förbränna kol i Polen. Men vi kan ju slå oss för bröstet och skryta om hur miljövänliga vi är.

Om du tittar på bilderna längre upp så berätta vilket om verkar bäst...
Det är skillnad på 1 stort energiverk än 300bilmotorer som ska startas o stängas..

Och blyackarna, ska dom odlas biodynamiskt?
Utbytesacckarna du får på macken som något pucko har haft för vana att tomköra är ju säkert lika bra som dom minutiöst cyklade accar du byter ut?

Och till sist, vattenfall äger ETT kolkraftverk i tyskland som släpper ut mer koldioxid än hela sverige, dom kommer givetis att köpa flera gamla nerläggningshotade kolkokare om fler vill ladda "miljöbilar"

Grattis!

Blyackar försvinner inte ut i luften...

Tillgång o efterfrågan... om ingen vill köpa kol-el från vattenfall så är det problemet löst...

Last edited:
Hur använder ni era bilar egentligen?
Jag kör 3000-4000 mil om året.
Mestadels på kväll och morgon.
En elbil med kortare räckvidd än 60mil blir intressant först när laddningen går på under en timme.
Dessutom måste batterierna tillverkas av återanvändningsbart material och antingen hålla 15 år eller vara billiga att byta ut.
När kommer dessa?

Tror fortfarande att vi får hålla till godo med förbränningsmotorer.
Drivmedlet kan dock variera.

När dom räknade kretsloppsmässigt var Hummern bättre än Priusen.

Mycket pga av att priusen består av plast och blybatterier.

undrar om man kunde göra detta mer "miljövänligt" genom att få ett bättre distrubutionsnät av delarna som behövs..

Källor på alla dina påståenden då?

Jag läste samma biltidning som skrotnisse, så jag kan verifiera, samma sak gjorde min far som föreslog hummern när hans jobb skulle upphandla "miljövänliga bilar"

Om man tänker längre in i framtiden... vilket företag kan man anta kommer vara miljövänligast?

Jag tror på elbilar. Man sätter ett batteri fram och ett bak så körs bilen med det ena som laddar det andra med rörelse och sedan tvärt om när det tagit slut :tummenupp Till det har man en generator som hjälper till :tummenupp

En fin tanke men det räcker med ett batteri som laddas när man bromsar...
Och... du vet väl att om du "laddar" samtidigt som du kör så tar de ut varandra...

Hur använder ni era bilar egentligen?
Jag kör 3000-4000 mil om året.
Mestadels på kväll och morgon.
En elbil med kortare räckvidd än 60mil blir intressant först när laddningen går på under en timme.
Dessutom måste batterierna tillverkas av återanvändningsbart material och antingen hålla 15 år eller vara billiga att byta ut.
När kommer dessa?

Tror fortfarande att vi får hålla till godo med förbränningsmotorer.
Drivmedlet kan dock variera.

60mil...
Hur ofta kör du en sträcka nonstopp 60mil?

Mina batterier i min elbil är idag 12år ....

Last edited:
Ingen som har hört talas om Toyota Prius?
OK, inte den vackraste (men det är ju inte det som diskuteras), men jäkligt bränslesnål och drar iväg riktigt bra.

/R

Ingen som har hört talas om Toyota Prius?
OK, inte den vackraste (men det är ju inte det som diskuteras), men jäkligt bränslesnål och drar iväg riktigt bra.

/R

Ett steg i rätt riktning med tanke på tekniken men långt ifrån en hållbar lösning

Ett steg i rätt riktning med tanke på tekniken men långt ifrån en hållbar lösning

Oj, såg att Priusen faktiskt hade diskuterats.
Jo, som sagt, ett steg i rätt riktning men inte hela vägen. Denna lösning kan dock få folk att köpa dessa bilar, eftersom prestanda och körsträcka är helt OK, så att industrin ser att folk är intresserade och forskar vidare.

/R

undrar om man kunde göra detta mer "miljövänligt" genom att få ett bättre distrubutionsnät av delarna som behövs..

Om man tänker längre in i framtiden... vilket företag kan man anta kommer vara miljövänligast?

En fin tanke men det räcker med ett batteri som laddas när man bromsar...
Och... du vet väl att om du "laddar" samtidigt som du kör så tar de ut varandra...

60mil...
Hur ofta kör du en sträcka nonstopp 60mil?

Mina batterier i min elbil är idag 12år ....
Varje månad.
Min äldsta fungerande förbränningsmotor är från -47.

Att det ska krävas bilar som väger 1500 kg för att transportera en 80-kilos person t.o.r. till jobbet känns faktiskt lite onödigt.

Varje månad.
Min äldsta fungerande förbränningsmotor är från -47.

Om man kör 60mil utan att ens tanka eller stanna för en macka så får man nog fortsätta ett tag till o köra på flytande bränsle..

Jag har en elmotor från 1963 och den är effektivare än dagens bensin/diesel motorer:tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT