Probotector
Piratiserad
Jag tror på elbilar. Man sätter ett batteri fram och ett bak så körs bilen med det ena som laddar det andra med rörelse och sedan tvärt om när det tagit slut
Till det har man en generator som hjälper till 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja, och en flekCt som blåser på en annan som får agera vindkraftwerk.Jag tror på elbilar. Man sätter ett batteri fram och ett bak så körs bilen med det ena som laddar det andra med rörelse och sedan tvärt om när det tagit slutTill det har man en generator som hjälper till
![]()
Jag tror på elbilar. Man sätter ett batteri fram och ett bak så körs bilen med det ena som laddar det andra med rörelse och sedan tvärt om när det tagit slutTill det har man en generator som hjälper till
![]()
Min ide ger mer effekt.En vindsnurra på taket som drivs av fartvinden var det ju!
Ja, snälla, kan vi inte göra det, bygga hundratals vindsnurror och dussintals med kärnkraftverk!
Jag kan ha en vindsnurra hemma hos mig, jag upplåter gärna markytan till det.
Tyvärr har jag inte yta nog för ett kärnkraftverk, men ser gärna att det byggs ett par nya häromkring!
Du verkar vara fast instäld på att elbilar och kolkraftverk är satans påfund samt duckar mina argument om att utsläppen från kraftverk kan renas så här får du lite mer att ducka:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article64517.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article377345.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article67116.ece
Näerå, golfbilar är bra om inte banan är för lång.
Som tur är så är det inte så kul att spela golf när det är kallt ute så problemen med batterier i kyla existerar inte alls, inte heller problemet med att värma upp kupe eller rutor.
Och eftersom man bara spelar när det är ljust ute så behöver man inte bekymmra sig om dom 40A som belyningen kräver.
Sen avslutar vi med en mysig stämmningsbild från Nochten:
![]()
Blablabla.... ELBIL!
blablabla.... FÖRBRÄNNINGSMOTOR!!
![]()
De nya kolkraftverken som släpper ut fridlysta örnar ur skorstenarna är ju i drift. Kanske inte uppnår alla målen än( eller så gör dom det, har inte benkoll) då de är relativt nya men betyder det verkligen att man ska ge upp?
Att du sedan förespråkar RME/ethanol men ger solceller kalla handen är ju intressant då solceller har mkt bättre verkningsgrad än plantor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power
"Photovoltaics are 85 times as efficient as growing corn for ethanol. On a 300 feet by 300 feet (1 hectare) plot of land enough ethanol can be produced to drive a car 30,000 miles (48,000 km) per year or 2,500,000 miles (4,020,000 km) by covering the same land with photo cells."
Plantor som du sedan vill ska förbrännas enskillt med 40%verkningsgrad som bäst, åter igen med kallstarter och tomgång mm..
Japp, och högeffektiva solceller är ju gratis och finns i överflöd?
Höggradigt rent kisel ligger och skräpar var då, vilka fabriker ska tillverka dom?
För du kan ge dig fan på att dom har räknat effektivitet på NASA's bästa solceller (som har utvecklats på Ångströmlaboratorier i Muppsala förövrigt)
Placerade i någon exemplarisk öken med flest soltimmar i världen, motorstyrda förståss.
Helt utan att räkna överföringsförluster från solcellen till elmotorn.
Kör du din hoj på solcellsel och batterier så kör jag min på etanol.
Jag tror jag kör fler mil, miljövänligare, tidigare och billigare än vad du gör, och jag behöver inte ens byta hoj, bara munstycken.
Lite foliehatt över dina åsikter om deras mätmetoder dessutom, äger du aktier i volvo eller?![]()
Du må tycka att det är foliehatt över min skepsis, men åratals intresse för solceller, vindkraft, elbilar och miljöbränslen har gett mig en sund skepsis.
Säger folket på Think att en Think City går 14mil på en laddning har dom lyckats göra det en gång, med en specialpreparerad prototyp, med en snitthastighet på 17km/h.
Sen köper folk bilarna, och kör som folk gör och kommer maximalt 8 mil då bilen är helt ny, och ett år senare när dom har djupurladdat batterierna, del-laddat på jobbet, och glömt att fylla vatten några gånger tar dom sig 6 mil.
Att då gång på gång påstå att den klarar 14 mil gör bara folk besvikna.
(utom fanatikerna som desperat försöker att uppnå åtminstonde tio mil)
Att påstå att en solcellsfarm på en hektar ger 48000km/år, det är rent teoretiskt skitsnack.
Den uppmätta uteffekten skulle teroetiskt kunna ge det, om man hade det som ineffekt till motorn i bilen.
Solcellsanläggningar är inte befriade från transmissionsförluster, elnätet från öknen och dit bilen ska laddas är inte fritt från transmissionsförluster, en batteriladdare är inte helt utan förluster, ett batteri är inte utan laddnings/lagringsförluster, kablaget i bilen, fartreglaget, elmotorn och slutligen bilen i sig är inte utan förluster.
För ungefär 8.500 kr kan du köpa kiselceller nog att ladda ett normalt (65Ah) bilbatteri på tio timmar, ett bilbatteri tar dig inte till jobbet om du inte använder det för att starta en förbränningsmotor, tio bilbatterier tar dig till jobbet i någon liten löjlig plastbubbla med mopeddäck, om det är varmt ute och du inte behöver köra värme i bilen eller mer än parkeringsljus.
Snällt räknat, 85 000:-, sol i tio timmar i sträck och en löjlig "bil" tar dig till jobbet, förutsatt att du har ytterligare sol i tio timmar och laddmöjlighet på jobbet så tar du dig hem också...
Sen "kostar" (i reklamen) en laddning av en elbil alltid vad den billigaste strömmen kostar per kw, men nu skulle vi ju ladda bilen med solcellsel, som är så sjukt dyr att det inte ens är intressant i dagsläget, då är det inte "ström för ett par kronor" längre.
Vattenfall köpte inte solceller eller vindsnurror, dom köpte kolkraftverk, för det ger billigast el ut på nätet, vill du ladda till det priset dom har nu så köper dom fler kolkraftverk.
När sedan dessa löjliga plastbubblor ska "återvinnas" så är dom fulla av miljöfarliga ämnen (massor av olja i plasten förövrigt) som ska omhändertas
Koppar som ska återvinnas i energikrävande processer, blyoxid från batterierna, syror osv...
Läs en gång till livscykelanalysen mellan Priusen och en hummer, och förvärra resultatet för priusen, och förbättra hummerns så får du förhållandet mellan en elbil och en mera normal etanol/RME bil.
Lägg till det livscykelanalysen för solcellernas kisel som är fruktansvärt energikrävande att tillverka, ramar i aluminium som är fruktansvärt energikrävande att tillverka, låg-järnhaltigt glas som är fruktansvärt energikrävande att tillverka, samt åtrvinningen av alla dessa material som är, just det, fruktansvärt energikrävande så ser inte siffrorna bättre ut.
Har du ens någon egen erfarenhet av drift av en solcellsanläggning?
Har du stått och tittat vad som händer med amperemätaren när ett moln drar förbi, har du sett spänningen sjunka till under laddspänning när ett enda löv landar på en enda cell på en solpanel?
Har du ens någon aning om hur många soltimmar du har på orten där du bor?
På vintern, när du förbrukar mest, hur mycket kan den dära hektaren med solceller ge då?
Har du ens en hektar mark över att ställa solcellerna på?
...
Och plasten i bilarna är framställt ur olja ja men andvänds pga att olja är billigt och lättillgängligt vilket för oss till frakten av din kära E85/RME. Oljetankers från Brasilien är inget som bogseras fram av delfiner.
Plast går dock att återvinna till skillnad från förbränd diesel.
...
Ja, och en flekCt som blåser på en annan som får agera vindkraftwerk.
En vindsnurra på taket som drivs av fartvinden var det ju!
Visserligen inga delfiner (eller en tanker), men en kul idé kanske...
![]()
Fifan vilket slöseri. Att använda en hel jävla tanker till att driva en segelskärm.Visserligen inga delfiner (eller en tanker), men en kul idé kanske...
![]()
Etanoltankers från brasilien, bla bla bla...
Inte lär bränslet odlas här i alla fall för även om markytan skulle räcka till att förse alla Sveriges bilar med E85/RME vilket jag tvivlar på så blir det ju som bekant vinter och nu är inte jag nån bonde men på vintern växer det väl inte så mkt?
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |