Ersättare till Ottomotorn?

  • Thread starter Thread starter J.F
  • Start date Start date
Jag tror på elbilar. Man sätter ett batteri fram och ett bak så körs bilen med det ena som laddar det andra med rörelse och sedan tvärt om när det tagit slut :tummenupp Till det har man en generator som hjälper till :tummenupp
 
Jag tror på elbilar. Man sätter ett batteri fram och ett bak så körs bilen med det ena som laddar det andra med rörelse och sedan tvärt om när det tagit slut :tummenupp Till det har man en generator som hjälper till :tummenupp
Ja, och en flekCt som blåser på en annan som får agera vindkraftwerk.
 
Jag tror på elbilar. Man sätter ett batteri fram och ett bak så körs bilen med det ena som laddar det andra med rörelse och sedan tvärt om när det tagit slut :tummenupp Till det har man en generator som hjälper till :tummenupp

En vindsnurra på taket som drivs av fartvinden var det ju!
 
Ja, snälla, kan vi inte göra det, bygga hundratals vindsnurror och dussintals med kärnkraftverk!

Jag kan ha en vindsnurra hemma hos mig, jag upplåter gärna markytan till det.
Tyvärr har jag inte yta nog för ett kärnkraftverk, men ser gärna att det byggs ett par nya häromkring!

Du verkar vara fast instäld på att elbilar och kolkraftverk är satans påfund samt duckar mina argument om att utsläppen från kraftverk kan renas så här får du lite mer att ducka:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article64517.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article377345.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article67116.ece
 
Last edited:
Du verkar vara fast instäld på att elbilar och kolkraftverk är satans påfund samt duckar mina argument om att utsläppen från kraftverk kan renas så här får du lite mer att ducka:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article64517.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article377345.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article67116.ece

Näerå, golfbilar är bra om inte banan är för lång.
Som tur är så är det inte så kul att spela golf när det är kallt ute så problemen med batterier i kyla existerar inte alls, inte heller problemet med att värma upp kupe eller rutor.
Och eftersom man bara spelar när det är ljust ute så behöver man inte bekymmra sig om dom 40A som belyningen kräver.

Sen avslutar vi med en mysig stämmningsbild från Nochten:
610x.jpg
 
Näerå, golfbilar är bra om inte banan är för lång.
Som tur är så är det inte så kul att spela golf när det är kallt ute så problemen med batterier i kyla existerar inte alls, inte heller problemet med att värma upp kupe eller rutor.
Och eftersom man bara spelar när det är ljust ute så behöver man inte bekymmra sig om dom 40A som belyningen kräver.

Sen avslutar vi med en mysig stämmningsbild från Nochten:
610x.jpg

Men om du tvunget skulle vilja spela golf på vintern så kan du förse din golfbil med blybatterier av typen AGM, kolla upp det.

I övrigt går batteritekniken frammåt hela tiden, vet inte hur det är med LI-batterier men zebrabatterier är väl i det närmaste temperaturoberoende?
Norska elbilen think city finns med zebrabatteri för den som vill ha.

Alla dom där problemen finns det andra som tar hand om precis som vanligt så du behöver inte oroa dig, bara plugga i kontakten innan du går o sussar. http://www.nicecarcompany.co.uk/electric_cars.html
http://www.think.no/

Och ja den där bilden var jetegrå och dyster men det hade förmodligen inte sett bättre ut om varje hushåll producerade sin egen energ på samma sätt som våra bilar gör eller hur? En elgenerator driven av kol/diesel/whatever som stod o puttrade intill varje hus?.. :3freak
Att du visar någon bild på hur det är/var som argumet mot >???< utan att ens kommentera "framtidsplanerna"( som redan är igång) tyder ju bara på bakåtsträveri deluxe.
 
Last edited:
Blablabla.... ELBIL!

Lithium batterierna är i princip stendöd i kyla, ska man få någon effekt ur dom gäller det att ta dom varma direkt från laddaren.

Dom nya kolkraftverken som bara släpper ut äppeldoft, står dom färdiga på kolkraftverksaffären?
Dom kommer givetvis att eldas med... kol (fan, det heter ju kolkraftverk, det går inte att förneka) och det kolet kommer vi att odla på biodynamiska odlingar eller kommer vi att fortsätta att gräva sönder marken på jakt efter fossilt bränsle?

Skillnaden mellan olja och kol är att oljan är äldre fossilt bränsle och finns djupare ner så vi slipper skala av bördig jord för att sedan gräva sönder landskapet.

En oljekälla lämmnar några pluggade hål efter sig när oljan är upp-pumpad, kolbrytning lämmnar ofantliga sår i landskapet.

Har du någonsin sett ett blommande rapsfält vaja i vinden?
DÄR har vi framtidens bränsle, fungerar hur bra som helst i nutidens bilar, och ännu bättre i framtidens.
Sen kan vi ju odla grödor för etanolframställning här uppe i norr (oljeväxter fungerar dåligt här uppe) så slipper vi dieselknacket i våramotorcyklar.
Det är bara att feta på bränsle/luftblandningen på dom hojar vi har i dag och i framtiden...
 
Last edited:
blablabla.... FÖRBRÄNNINGSMOTOR!!

:rolleyes:

De nya kolkraftverken som släpper ut fridlysta örnar ur skorstenarna är ju i drift. Kanske inte uppnår alla målen än( eller så gör dom det, har inte benkoll) då de är relativt nya men betyder det verkligen att man ska ge upp?

Att du sedan förespråkar RME/ethanol men ger solceller kalla handen är ju intressant då solceller har mkt bättre verkningsgrad än plantor:

http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power
"Photovoltaics are 85 times as efficient as growing corn for ethanol. On a 300 feet by 300 feet (1 hectare) plot of land enough ethanol can be produced to drive a car 30,000 miles (48,000 km) per year or 2,500,000 miles (4,020,000 km) by covering the same land with photo cells."

Plantor som du sedan vill ska förbrännas enskillt med 40%verkningsgrad som bäst, åter igen med kallstarter och tomgång mm..
 
:rolleyes:

De nya kolkraftverken som släpper ut fridlysta örnar ur skorstenarna är ju i drift. Kanske inte uppnår alla målen än( eller så gör dom det, har inte benkoll) då de är relativt nya men betyder det verkligen att man ska ge upp?

Att du sedan förespråkar RME/ethanol men ger solceller kalla handen är ju intressant då solceller har mkt bättre verkningsgrad än plantor:

http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power
"Photovoltaics are 85 times as efficient as growing corn for ethanol. On a 300 feet by 300 feet (1 hectare) plot of land enough ethanol can be produced to drive a car 30,000 miles (48,000 km) per year or 2,500,000 miles (4,020,000 km) by covering the same land with photo cells."

Plantor som du sedan vill ska förbrännas enskillt med 40%verkningsgrad som bäst, åter igen med kallstarter och tomgång mm..

Japp, och högeffektiva solceller är ju gratis och finns i överflöd?
Höggradigt rent kisel ligger och skräpar var då, vilka fabriker ska tillverka dom?
För du kan ge dig fan på att dom har räknat effektivitet på NASA's bästa solceller (som har utvecklats på Ångströmlaboratorier i Muppsala förövrigt)
Placerade i någon exemplarisk öken med flest soltimmar i världen, motorstyrda förståss.
Helt utan att räkna överföringsförluster från solcellen till elmotorn.

Kör du din hoj på solcellsel och batterier så kör jag min på etanol.

Jag tror jag kör fler mil, miljövänligare, tidigare och billigare än vad du gör, och jag behöver inte ens byta hoj, bara munstycken.
 
Japp, och högeffektiva solceller är ju gratis och finns i överflöd?
Höggradigt rent kisel ligger och skräpar var då, vilka fabriker ska tillverka dom?
För du kan ge dig fan på att dom har räknat effektivitet på NASA's bästa solceller (som har utvecklats på Ångströmlaboratorier i Muppsala förövrigt)
Placerade i någon exemplarisk öken med flest soltimmar i världen, motorstyrda förståss.
Helt utan att räkna överföringsförluster från solcellen till elmotorn.

Kör du din hoj på solcellsel och batterier så kör jag min på etanol.

Jag tror jag kör fler mil, miljövänligare, tidigare och billigare än vad du gör, och jag behöver inte ens byta hoj, bara munstycken.

Min källa :spion nämnde några siffror om att: sockerrör/majs tog tillvara 3-4% av solen, medans solceller ger 10% för de sämsta, och > 40% för de bra och ~20% för de mellandyra.

Och samtidigt som solceller kostar att ta fram så är ju inte heller etanolframställning något som sockerrören sköter av sig självt.

Lite foliehatt över dina åsikter om deras mätmetoder dessutom, äger du aktier i volvo eller? :confused:
 
Lite foliehatt över dina åsikter om deras mätmetoder dessutom, äger du aktier i volvo eller? :confused:

Du må tycka att det är foliehatt över min skepsis, men åratals intresse för solceller, vindkraft, elbilar och miljöbränslen har gett mig en sund skepsis.

Säger folket på Think att en Think City går 14mil på en laddning har dom lyckats göra det en gång, med en specialpreparerad prototyp, med en snitthastighet på 17km/h.

Sen köper folk bilarna, och kör som folk gör och kommer maximalt 8 mil då bilen är helt ny, och ett år senare när dom har djupurladdat batterierna, del-laddat på jobbet, och glömt att fylla vatten några gånger tar dom sig 6 mil.

Att då gång på gång påstå att den klarar 14 mil gör bara folk besvikna.
(utom fanatikerna som desperat försöker att uppnå åtminstonde tio mil)

Att påstå att en solcellsfarm på en hektar ger 48000km/år, det är rent teoretiskt skitsnack.
Den uppmätta uteffekten skulle teroetiskt kunna ge det, om man hade det som ineffekt till motorn i bilen.
Solcellsanläggningar är inte befriade från transmissionsförluster, elnätet från öknen och dit bilen ska laddas är inte fritt från transmissionsförluster, en batteriladdare är inte helt utan förluster, ett batteri är inte utan laddnings/lagringsförluster, kablaget i bilen, fartreglaget, elmotorn och slutligen bilen i sig är inte utan förluster.

För ungefär 8.500 kr kan du köpa kiselceller nog att ladda ett normalt (65Ah) bilbatteri på tio timmar, ett bilbatteri tar dig inte till jobbet om du inte använder det för att starta en förbränningsmotor, tio bilbatterier tar dig till jobbet i någon liten löjlig plastbubbla med mopeddäck, om det är varmt ute och du inte behöver köra värme i bilen eller mer än parkeringsljus.

Snällt räknat, 85 000:-, sol i tio timmar i sträck och en löjlig "bil" tar dig till jobbet, förutsatt att du har ytterligare sol i tio timmar och laddmöjlighet på jobbet så tar du dig hem också...

Sen "kostar" (i reklamen) en laddning av en elbil alltid vad den billigaste strömmen kostar per kw, men nu skulle vi ju ladda bilen med solcellsel, som är så sjukt dyr att det inte ens är intressant i dagsläget, då är det inte "ström för ett par kronor" längre.

Vattenfall köpte inte solceller eller vindsnurror, dom köpte kolkraftverk, för det ger billigast el ut på nätet, vill du ladda till det priset dom har nu så köper dom fler kolkraftverk.

När sedan dessa löjliga plastbubblor ska "återvinnas" så är dom fulla av miljöfarliga ämnen (massor av olja i plasten förövrigt) som ska omhändertas
Koppar som ska återvinnas i energikrävande processer, blyoxid från batterierna, syror osv...

Läs en gång till livscykelanalysen mellan Priusen och en hummer, och förvärra resultatet för priusen, och förbättra hummerns så får du förhållandet mellan en elbil och en mera normal etanol/RME bil.

Lägg till det livscykelanalysen för solcellernas kisel som är fruktansvärt energikrävande att tillverka, ramar i aluminium som är fruktansvärt energikrävande att tillverka, låg-järnhaltigt glas som är fruktansvärt energikrävande att tillverka, samt åtrvinningen av alla dessa material som är, just det, fruktansvärt energikrävande så ser inte siffrorna bättre ut.

Har du ens någon egen erfarenhet av drift av en solcellsanläggning?
Har du stått och tittat vad som händer med amperemätaren när ett moln drar förbi, har du sett spänningen sjunka till under laddspänning när ett enda löv landar på en enda cell på en solpanel?

Har du ens någon aning om hur många soltimmar du har på orten där du bor?
På vintern, när du förbrukar mest, hur mycket kan den dära hektaren med solceller ge då?
Har du ens en hektar mark över att ställa solcellerna på?
 
Du må tycka att det är foliehatt över min skepsis, men åratals intresse för solceller, vindkraft, elbilar och miljöbränslen har gett mig en sund skepsis.

Säger folket på Think att en Think City går 14mil på en laddning har dom lyckats göra det en gång, med en specialpreparerad prototyp, med en snitthastighet på 17km/h.

Sen köper folk bilarna, och kör som folk gör och kommer maximalt 8 mil då bilen är helt ny, och ett år senare när dom har djupurladdat batterierna, del-laddat på jobbet, och glömt att fylla vatten några gånger tar dom sig 6 mil.

Att då gång på gång påstå att den klarar 14 mil gör bara folk besvikna.
(utom fanatikerna som desperat försöker att uppnå åtminstonde tio mil)

Att påstå att en solcellsfarm på en hektar ger 48000km/år, det är rent teoretiskt skitsnack.
Den uppmätta uteffekten skulle teroetiskt kunna ge det, om man hade det som ineffekt till motorn i bilen.
Solcellsanläggningar är inte befriade från transmissionsförluster, elnätet från öknen och dit bilen ska laddas är inte fritt från transmissionsförluster, en batteriladdare är inte helt utan förluster, ett batteri är inte utan laddnings/lagringsförluster, kablaget i bilen, fartreglaget, elmotorn och slutligen bilen i sig är inte utan förluster.

För ungefär 8.500 kr kan du köpa kiselceller nog att ladda ett normalt (65Ah) bilbatteri på tio timmar, ett bilbatteri tar dig inte till jobbet om du inte använder det för att starta en förbränningsmotor, tio bilbatterier tar dig till jobbet i någon liten löjlig plastbubbla med mopeddäck, om det är varmt ute och du inte behöver köra värme i bilen eller mer än parkeringsljus.

Snällt räknat, 85 000:-, sol i tio timmar i sträck och en löjlig "bil" tar dig till jobbet, förutsatt att du har ytterligare sol i tio timmar och laddmöjlighet på jobbet så tar du dig hem också...

Sen "kostar" (i reklamen) en laddning av en elbil alltid vad den billigaste strömmen kostar per kw, men nu skulle vi ju ladda bilen med solcellsel, som är så sjukt dyr att det inte ens är intressant i dagsläget, då är det inte "ström för ett par kronor" längre.

Vattenfall köpte inte solceller eller vindsnurror, dom köpte kolkraftverk, för det ger billigast el ut på nätet, vill du ladda till det priset dom har nu så köper dom fler kolkraftverk.

När sedan dessa löjliga plastbubblor ska "återvinnas" så är dom fulla av miljöfarliga ämnen (massor av olja i plasten förövrigt) som ska omhändertas
Koppar som ska återvinnas i energikrävande processer, blyoxid från batterierna, syror osv...

Läs en gång till livscykelanalysen mellan Priusen och en hummer, och förvärra resultatet för priusen, och förbättra hummerns så får du förhållandet mellan en elbil och en mera normal etanol/RME bil.

Lägg till det livscykelanalysen för solcellernas kisel som är fruktansvärt energikrävande att tillverka, ramar i aluminium som är fruktansvärt energikrävande att tillverka, låg-järnhaltigt glas som är fruktansvärt energikrävande att tillverka, samt åtrvinningen av alla dessa material som är, just det, fruktansvärt energikrävande så ser inte siffrorna bättre ut.

Har du ens någon egen erfarenhet av drift av en solcellsanläggning?
Har du stått och tittat vad som händer med amperemätaren när ett moln drar förbi, har du sett spänningen sjunka till under laddspänning när ett enda löv landar på en enda cell på en solpanel?

Har du ens någon aning om hur många soltimmar du har på orten där du bor?
På vintern, när du förbrukar mest, hur mycket kan den dära hektaren med solceller ge då?
Har du ens en hektar mark över att ställa solcellerna på?

Jo för att ljuga om liter/mil har aldrig hänt när biltillverarna pratar bränsleförbrukning på deras bensin/dieselbilar?

Och jag håller med om att våta blybatterier inte är en lösning för medelsvensson så det är tur att Think har Li/zebra-batterier.
Nice car däremot har AGM blybatterier i deras( förutom e500 som kommer ha Li). AGM batterier tycker jag dock inte verkar vara ett allt för tokigt alternativ i väntan på bättre och billigare( eller bättre och mindre svindyra) batterier.

Du förespråkar att man ska släcka lamporna och stänga av datorn för miljön men vägrar sätta dig i en "liten plastbubbla"?
Då tycker jag gott och väl att du kan sova med nattlampan på för så länge folk tuffar fram o tillbaks i allt tyngre bensinbilar så kommer inget lampsläckande i världen minska uppvärmningen, tyvär krävs det mkt större krafttag än så.
Som att sätta sig i en "liten plastbubbla" tex om man tvunget måste köra bil.

Är den plastbubblan eldriven av kolkraft så är man redan mer miljövänlig än fossilbilarna även utan solceller/koldioxidrening.

Och kom inte och låtsas som att dagens bilar smeks fram av rävar i skogen för att sedan komposteras när de är förbrukade. En ändlös blandning av plast, koppar och diverse andra metaller genom hela drivsystemet.
Det här är bara en gissning men Priusens kassa livscykelsresultat beror väl på att den har BÅDE ottomotor OCH elmotor med allt som tillhör de två olika men i det här fallet integrerade systemen?

Och plasten i bilarna är framställt ur olja ja men andvänds pga att olja är billigt och lättillgängligt vilket för oss till frakten av din kära E85/RME. Oljetankers från Brasilien är inget som bogseras fram av delfiner.
Plast går dock att återvinna till skillnad från förbränd diesel.

Inte lär bränslet odlas här i alla fall för även om markytan skulle räcka till att förse alla Sveriges bilar med E85/RME vilket jag tvivlar på så blir det ju som bekant vinter och nu är inte jag nån bonde men på vintern växer det väl inte så mkt?

Sist men inte minst så bor inte alla på den här planeten så att de behöver extravärme i bilen men för oss lyckliga så går det ju att fixa till separata system för värme med tex gasol.
Ja gasol är en naturgas dock utan tungmetaller, svavel eller andra gifter. Andvänder man den i syfte att värma blir verkningsgraden nästan 100%.
Alternativa gaser som är mer miljövänliga ( koldioxidneutrala) är dessutom på g.
 
...
Och plasten i bilarna är framställt ur olja ja men andvänds pga att olja är billigt och lättillgängligt vilket för oss till frakten av din kära E85/RME. Oljetankers från Brasilien är inget som bogseras fram av delfiner.
Plast går dock att återvinna till skillnad från förbränd diesel.
...

Visserligen inga delfiner (eller en tanker), men en kul idé kanske...
beluga-skysails-kites-002.jpg
 
Segel är förvånansvärt effektivt.
Är faktiskt lite förvånad över att det inte används mer vid transporter på vatten.
På hojjar känns det dock lite svårmanövrerat.
 
Etanoltankers från brasilien, bla bla bla...

Inte lär bränslet odlas här i alla fall för även om markytan skulle räcka till att förse alla Sveriges bilar med E85/RME vilket jag tvivlar på så blir det ju som bekant vinter och nu är inte jag nån bonde men på vintern växer det väl inte så mkt?

EU betal bönder för att lägga mer mark i träda än vad vi skulle behöva för att bli självförsörjande på etanol, året om, Etanol till skillnad från ström går att lagra.

Men jag har inte tänkt stånga mig blodig i debatten, du tror på fjantiga elbilar utan komfort och räckvidd, jag tror på etanolbilar som är precis så bra som dom bilar vi har i dag när det gäller komfort, och marginellt sämre räckvidd (om man inte ökar tankvolymen 15%) med BÄTTRE prestanda.

Du får fortsätta att drömma om en fungerande elbil, jag kan konvertera min Golf från 94 eller köpa en sprillans ny färdig flexifuelbil i dag.
Jag kan tanka precis vart jag vill redan nu, din infrastruktur finns bara i dina drömmar.

Vi importerar just nu 0.07% av brasiliens etanol, där har tekniken funnits och användts länge, det finns inget land än som har en fungerande elbilspark.

Vill du fortsätta att tycka att du har rätt får du göra det, jag tänker inte ödsla mer tid på idiot-argument
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top