Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ähh 20 mil snacka de om på discovery å 90 blås, de är väl inte fy skam? skulle kosta typ 2 spänn att fylla upp tuberna igen.
Fast bilen lät ju lite mysko förstås...
Jo stöm lär det gå åt och läcka lär det ju göra lite överallt, för att inte tala om när man krockar... ja alla har ju sett luften gå ur en balong som man släpper
Men nog är det vettigt att de försöker hitta alternativ, och om man bara kan byta motor i sin ordinarie bil så är det ju toppen (och bränsletank förstås)
Wankelmotorer har man aldrig fått vare sig oljetäta eller pålitliga.
Gasturbiner fungerar ej på lägre varv.
Elmotorer fungerar bra.
Problemet är att framställa och få med sig strömmen.
Framtiden ligger i turbomatade, kompressionständande, kolvmotorer med variabelt kompressionsförhållande (för att behålla konstant kompressionstryck oavsett laddningsgrad).
Möjligen med konstantvarv och elektrisk kraftöverföring.
Gasturbin som driver generator för elmotorer? Få rörliga delar har ju sin fördel. Men dock tveksam till effektiviteten...
Det är väl sisådär 15-20 år sedan volvo presenterade en sån bil som prototyp?
Effektiviteten var utmärkt redan då, och turbinen gick att köra på allt som var marginellt mera brännbart än diskvatten.
Tocken vevaxellöser motor?Elmotorer med batteri laddat av frikolvsenergiomvandlare skulle vara the shit of the future i mina ögon.
Värmeexpansion.
Inte effektivt.
En verkningsgrad på runt 42% är väl inte så dåligt? om man jämför med en ottomotorn på runt 50-60% och en diesel ( en martim sådan dock) på 40-50%. Eller?
Bensinmotorer har väl en maximal verkningsgrad på 30-40%.En verkningsgrad på runt 42% är väl inte så dåligt? om man jämför med en ottomotorn på runt 50-60% och en diesel ( en martim sådan dock) på 40-50%. Eller?
Tocken vevaxellöser motor?
Vet inte om de fått det att fungera ännu.
Eller hur bra det blir.
Äh, med gamla hederliga blyackar och elmotorer kan man få en bil som duger för de flestas behov.
Med modern teknik blir dom inte direkt sämre.
Visst har dom inte så lång räckvidd men även det problemet kan ju lösas, t.ex. med modulära batterier (man byter hela batteriet på macken).
Ge mej en elbil NU!
Om jag minns rätt så hade en toyota prius samma totala miljöpåverkan som en chevrolet caprice.
Helhetssyn ftw.
Bensinmotorer har väl en maximal verkningsgrad på 30-40%.
Dieselmotorer ligger väl runt 45%.
Inte så stor skillnad.
Men:
Dieselmotorer ligger på (nästan) samma verkningsgrad oavsett belastning.
Stirlingmotorer kan man få bränsleeffektiva (någorlunda) på ett specefikt varvtal, men inte utrymmes, eller vikteffektiva.
Ännu i alla fall.
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |