Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Självklart funkar annat än WP men hur YSS är har jag ingen aning om.
Jag brukar köpa från Kumlins,de har mycket på lager och är snabba att skicka.
Nu har jag pratat med teknikern på Kumlin och han säger att jag ska ha följande "Q-springs" till min EXC-F och mina 102 kg. Jag har gått ner lite ;) . Jag vägde mig härom dagen och låg då på 103+ kg, men idag vägde jag bara 102.

För bakdämparen: D59-225-88N
För gaffeln: D43,5 L470 på 5.0N

Märkligt nog menade han att jag INTE ska ha en progressiv bakfjäder, utan linjär eftersom jag är så tung. Den progressiva fjädern skulle pressas ner för mycket. Samt INTE den på 78N som jag kollat upp i tabeller på internet, utan just 88N.

För gaffeln menade han att jag behöver den på 5.0N, och inte 4,8 enligt alla tabeller. Så jag vet inte om jag ska lyssna på den mystiske experten, eller gå efter siffrorna i dokumentationen.

Last edited:
Nu har jag pratat med teknikern på Kumlin och han säger att jag ska ha följande "Q-springs" till min EXC-F och mina 102 kg. Jag har gått ner lite ;)

För bakdämparen: D59-225-88N
För gaffeln: D43,5 L470 på 5.0N

Märkligt nog menade han att jag INTE ska ha en progressiv bakfjäder, utan linjär eftersom jag är så tung. Den progressiva fjädern skulle pressas ner för mycket. Samt INTE den på 78N som jag kollat upp i tabeller på internet, utan just 88N.

För gaffeln menade han att behöver den på 5.0N, och inte 4,8 enligt alla tabeller. Så jag vet inte om jag ska lyssna på den mystiske experten, eller gå efter siffrorna i dokumentationen.

Lyssna på Kumlins, dom där tabellerna är nog oftast onödigt mjuka.

För gaffeln tror jag definitivt att du ska ha 5.0.

Angående linjär fjäder på pds-dämpare så är det väldigt många experter som rekommenderar det. Själv är jag inte helt övertygad men med den erfarenhet av körning du verkar ha så är det är det hårklyveri. Så följ Kumlins råd.

Det där med vikten.. kluriga grejer. Farligt att försöka prata om med t ex kvinnor, och eventuellt jobbigt att höra om från doktorn
Lyssna på Kumlins, dom där tabellerna är nog oftast onödigt mjuka.

För gaffeln tror jag definitivt att du ska ha 5.0.

Angående linjär fjäder på pds-dämpare så är det väldigt många experter som rekommenderar det. Själv är jag inte helt övertygad men med den erfarenhet av körning du verkar ha så är det är det hårklyveri. Så följ Kumlins råd.
Tackar för din input Tvåstryk. Jag börjar förstå att det finns varianter av åsikter och rekommendationer för "rätt fjäder", och nu funderar jag på ifall jag då ska köpa ett par varianter för att testa själv. Men det manar till en period av experimenterande, något jag nog inte orkar prioritera nu på hösten. Jag vill mest ut och köra bara, det börjar bli kallt och jag tror inte jag skulle bli klar med min 'noggranna avstämning' innan det blir kallt.

Jag kan i alla fall börja med att kolla 'hänget', och justera sitthöjd med befintlig fjädring. Jag har ju en del andra hojar också som behöver lite pyssel innan vintern ;)

... fast med 5.0 fram och 88N bak, kommer inte hojen att ligga alldeles för högt?

Sen, min "typ av körning", alltså jag kör varken enduro eller supermoto, tävlar inte och behöver inte nån slags prestanda över grov terräng att snabbt ta mig fram. Min prio ligger mestadels att glida så stilla möjligt på grusvägar, ofta räfflade med små 'vågor', stenar (grov shingel, typ som banvall för tåg), samt rötter och typiska skogsstenar (20 - 50 cm diam.)

För denna typ av körning behöver jag egentligen inte den vedertagna inställningen, utan helst något lägre. Mitt ideal för bakre förspänningen är således att svingen ska flyta så horisontellt som möjligt över underlaget, kanske aningens överspännd (dvs nån cm marginal innan äkta horisontal-läge) vilket ger lite utrymme för tyngre ryggsäck osv.. Sedan anpassar jag gaffelns fjädrar så att jag har lite mer spänt fram till förmån för stabilitet på motorvägen. Jag har ju drevat med 14/44 på min 450 så det går undan.

... fast med 5.0 fram och 88N bak, kommer inte hojen att ligga alldeles för högt?

Sen, min "typ av körning", alltså jag kör varken enduro eller supermoto, tävlar inte och behöver inte nån slags prestanda över grov terräng att snabbt ta mig fram. Min prio ligger mestadels att glida så stilla möjligt på grusvägar, ofta räfflade med små 'vågor', stenar (grov shingel, typ som banvall för tåg), samt rötter och typiska skogsstenar (20 - 50 cm diam.)

För denna typ av körning behöver jag egentligen inte den vedertagna inställningen, utan helst något lägre. Mitt ideal för bakre förspänningen är således att svingen ska flyta så horisontellt som möjligt över underlaget, kanske aningens överspännd (dvs nån cm marginal innan äkta horisontal-läge) vilket ger lite utrymme för tyngre ryggsäck osv.. Sedan anpassar jag gaffelns fjädrar så att jag har lite mer spänt fram till förmån för stabilitet på motorvägen. Jag har ju drevat med 14/44 på min 450 så det går undan.
Du ska ha lite vinkel på svingen, den ska inte ligga horisontellt, annars får du konstiga egenskaper pga av den antisquat chassit behöver.

Är det 102 kg med utrustning?

Jag håller med blåröksmannen om att 5.0 och 88 är rätt fjädrar för dig. Då får du rätt häng från början utan en massa förspänning.

Om du vill få det bra från början, utan att behöva labba på egen hand är min rek. är att beställa lådan av Kumlins, skicka grejerna och låta dem ta hand om det. Viktigt att veta om du har vägt dig med eller utan utrustning (crossdojor och hjälm) för att det ska bli rätt fjädrar. Förklara gärna även hur du kör och vilken terräng du oftast hanterar.

Jag har ingen erfarenhet av dessa men RG3 och ENG Racing verkar vara av samma kaliber som Kumlins. Bara att välja..

I mitt fall har jag gått ner så pass i vikt att jag börjar känna att bakfjädern är för hård. Den fjångar ifrån på allt nu och stalpen börjar bli jobbigare.

Så antingen, nu gissar jag, behöver jag skruva den mjukare i dämpningen eller så byter jag fjädrar. Kan nog kanske lösa genom att stela till gaffeln så den håller emot bättre. Ska ringa dem och kolla vad de rek. vad tror ni?

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis