Jag blev lite inspirerad av 2 stroke man så i helgen som var startade jag Strava med pulsmätare. Väldigt intressant feedback.
Snittpulsen (145) på både crossbanan och i enduro-spåret var högre än känslan och nu förstår jag varför jag var så svettig i hjälmen

Ungefär samma puls på en MTB känns/låter det jobbigare och samma sak när jag jobbar/springer. Måste ju betyda att det är sååå mycket roligare att köra motorcykel?
Innan jag lastade så kände jag mig lite lojd i både kropp och huvud. I veckan som var så firade vi två olika födelsedagar och det blev sent i säng båda gångerna. När man var 18 så var det ju bara att köra på men nu verkar det som att kroppen behöva någon dag extra för att återhämta sig. Eller så är man lite försiktigare nu för tiden och troligen kan det bero på några för få öl och vätskebrist?
På träningen jobbade vidare på mina grunder och försökte hitta känslan att styra med fötterna/benen men lyckades inte helt attakera på rätt sätt. Jag har svårt att hitta hur långt bak jag ska vara med knäna och får ingen bra uppfattning hur jag står med röven. Fram är det lite enklare och där kommer jag på mig själv att jag behöver brösta upp mer och rikta hela kroppen dig jag ska. Det är även lätt hänt att jag hänger med armbågarna så där kommer jag också på mig själv att jag ska hålla lite annorlunda så stabiliteten blir bättre.
Det känns liiite mer avslappnat nu mot i början och jag börjar flytta blicken lite smått från framskärmen till att se pilarna i skogen och lite längre fram. Inte så mycket "akta mig" utan mer att "vara beredd" på att det kommer bli stökigt.
Jag börjar nästan alltid med 20 min på crossbanan som en bra uppvärmning och för att komma igång. Sedan går jag på det korta spåret för att hitta ett bra flow. När jag känner mig redo så går jag på de längre slingorna och av misstag så för första gången körde jag hela stora. Eftersom jag inte kände till spåret gick det inte så snabbt men det var väldigt roligt. Mycket sten och spår men med 0.8 i däcken och en fräsch fjädring så tyckte jag hojen klarade det bra. Kanske lite stötigt men hellre det än för mjukt och man inte har någon uppfattning alls av underlaget. Som vanligt brände det ordentligt i nedre delen av ryggen, röv och baksida lår. När man kör tycker jag det är svårt att uppfatta orienteringen men efteråt så tittade jag i Strava och då förstod jag hur jag kört och vart jag varit. Rekommenderas och inte minst för att logga träningen. För, finns det inte där så har det ju aldrig hänt.
Inför dagen justerade jag upp fotbromsen mer än tidigare och jag fick en ny känsla med den. Väldigt lätt att trampa ner för mycket i början. Jag fick höra att den är bra att använda tillsammans med gasen och jag hör på många filmer att det låter, men när/vart gör man det mest effektivast?
Jag har svårt med kurvor och här får ni gärna hjälpa mig.
De som har spår i dem och troligen beror det på att jag har för lite fart/gas genom dem. Ibland hamnar jag på den inre kanten och så känns der som att framhjulet ska släppa hela tiden. Gasar jag lite och håller det genom svängen så är det lättare att hålla mig i den yttre vallen. Då är det även nättare att svänga med fötterna. Ett problem som uppstår då är att jag ibland tappar kontrollen och hojen reser sig ur spåret på slutet. Vad gör jag för fel?
En annan situation som uppstår är när jag svänger utan att det finns ett spår att luta sig mot. Då känns det som att framhjulet vill frakt fram istället för att följa med runt. Jag vågar inte trycka ner hojen mer (eftersom det känns halt) och då kan jag heller inte gasa. Oftast så går "spåret" från innern i början på svängen till yttern i slutet på svängen och det är väl egentligen inte hur spåret borde bli när man kör på rätt sätt. Då ska man väl ligg långt ut i början och tajt ut ur den (som när man kör aplint med käppar)?
Väldigt lurigt, tycker jag.
Kom på en annan fråga: Varför ska man sätta sig i (ut ur) kurvan?
Efter passet var jag mycket piggare och mer alert än innan.
Igår blev det styrka i gymmet med fokus på ben och rygg men körde helkropps-programmet så idag är man lite sliten.