Abrakadabra
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 1 Apr 2005
- Hoj
- Ja
Ja, det kan absolut vara att jag kommit bak mer än tidigare och det kanske beror på att jag överdriver en övning lite väl mycket? Det känns lite som att jag hamnat långt bak när och därför tappat framändan men det trodde jag var rätt. De säger ju att man ska ha lätta händer på styret?Det finns lite olika knep för att hålla cykeln i spåret.
- Se till att du inte åker bakåt på cykeln. När det börjar gå fortare flyttar man sig instinktivt bakåt, och då blir framhjulet lättare
- Titta dit du vill, inte dit du tror att framhjulet vill. När du går ur kurvan skall blicken vara långt fram. Ser du framskärmen så har du problem
- Är vallen dålig kan lätt hjälp med frambromsen hålla nere framhjulet i spåret.
När man är nybörjare är ofta problement att spåren är gjorda för högre fart. Angående sitta eller stå, det är generellt lättare att ge påslag om du sätter dig ner, men det beror på hur banan ser ut. På en tävling är det ofta bromsstalp in i en sväng och gasstalp ur den, då är det mycket bättre att stå upp.
Jag jobbar på att flytta blicken dit jag vill men det är så satans inbyggda att titta nära så det är svårt att lära om. Jag har testat att göra det här när jag springer eller cyklar och det är typ samma fenomen som uppstår. Blicken är strax framför.
Vissa delar på banan har väldiga inbroms-stalp och där står jag definitivt heller än att sitta. Jag tror kanske att kruxet ligger i att jag kör för sakta in i sväng när det är sådär stalpigt. Sedan kommer ett spår henom hela och det blir någon sorts gasjuck för att hitta ett flyt genom.