En stillsam och kort reflektion av mc kulturen genom åren.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det började ju en gång i slutet på 1800 talet och i början på 1900 talet med att folk skaffade mc för att det var ett relativt billigt och enkelt transportmedel i brist på annat.Min egen far skaffade sin första hoj i en Husqvarna Silverpil som första mc följt av en Norton och sist en BSA.Morfar susade runt på en Husqvarna 98cc följt av ytterligare en Husqvarna i 500cc klassen.Släktingarna for runt på allt från Triumph,Norton,Harley,Honda,Kawasaki,Yamaha mfl.Så äpplet föll väl inte så långt från trädet misstänker jag i mitt eget fall.

Det knagglade på fram till 1930 talet med mängder av olika modeller och Första Världskriget samt Andra Världskriget passerade.

Slutet på 1930-40 talet så var ju mc ett bra färdmedel att t ex ta sig till arbetet på samt andra resor.

1950 talet var början på en brytpunkt för mc livet när bilen ansågs som ett vettigare alternativ och fler och fler skaffade bil som rent transportmedel och farbröderna som i långa rockar oavsett väder som tog sig till arbetet på dessa mc bara blev färre och färre.

Slutet på 1960 talet var en brytpunkt när mc försäljningen stagnerat nästan helt och mc handlarnas lokaler oftast låg öde.Det var då den nya generationen stegade in i dessa numera något dammiga mc lokaler och återigen ville köra mc men nu ville ha något roligt att färdas på samtidigt som denna nya mc åkare hade högre krav på även funktionen.Allt som fanns till buds var oftast fyra Engelska märken.Japsen slog ner som en bomb i denna generation med Honda CB 750 och Engelska mc kom efter detta aldrig riktigt tillbaka till sin fornstora glans bortsett från Triumph.

1970-1980-1990 talet blev mc folket busar som oftast var med i kriminella grupper och något man skulle akta sig för.Mc åkare hade blivit farliga för allmänheten.När tongångarna var som värst vände sig till och med mc tidningar som t ex Mc Nytt emot den rådande mc kulturen när Kawasaki Z1300 blev stämplad som rent för mycket mc där den med sina sex cylindrar och bombplansråmande motor ansågs som kulturellt olämplig även av många mc anhängare.Regeringen under rådande tidpunkt var ju även inne på ett förslag med max 250cc som tillåten storlek samtidigt som mc tillverkarna i det närmaste fick rent frispel i jakten på hästkrafter och bla de Japanska hojarna utrustades med fabriksmonterad turbo.Coolt, även om det var mindre lyckat.Flertalet customhojar och choppers såg dagens ljus där många garage innhyste en ibland helt original hoj bortsett från en hemmabyggd och påsvetsad framgaffel som fick frontlampan att peka mot stjärnorna.En turbulent tid för mc folket med andra ord.

2000 talet dammades mc åkandet av ännu en gång när ytterligare en ny generation nu tog till sig dessa motorcyklar som ett suveränt transportmedel och som ett lika roligt fritidsnöje.

Efter dessa passerade årtal med numera kraftigt stegrande drivmedelspriser ser jag en ny revanch för mc åkaren när dagens mc återigen börjar bli ett vettigt alternativ som en fritidshobby och ett vettigt budgetalternativ för de som vill ta sig fram på våra vägar.

Efter detta får vi se hur det egentligen gick för mc folket. :tummenupp
 
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Historien ser lite olika ut beroende på var i världen man befinner sig.
Det finns exempelvis Japanska motorcykelmärken...

[url]http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki[/url] skrev:
After the war, the Japanese had a great need for affordable, reliable personal transportation. A number of firms began offering "clip-on" gas-powered engines that could be attached to the typical bicycle. Suzuki's first two-wheel ingenuity came in the form of a motorized bicycle called, the "Power Free." Designed to be inexpensive and simple to build and maintain, the 1952 Power Free featured a 36 cc, one horsepower, two-stroke engine.[7] An unprecedented feature was the double-sprocket gear system, enabling the rider to either pedal with the engine assisting, pedal without engine assist, or simply disconnect the pedals and run on engine power alone. The system was so ingenious that the patent office of the new democratic government granted Suzuki a financial subsidy to continue research in motorcycle engineering, and so was born Suzuki Motor Corporation.


[url]http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_motorcycle[/url] skrev:
The first complete motorcycle, both frame and engine, and made by Honda was the 1949 Model D, the first Honda to go by the name Dream.[12] Honda Motor Company grew in a short time to become the world's largest manufacturer of motorcycles by 1964.

1950-1960talet verkar inte varit samma stagnation som du pratar/skriver om för Japanerna.

Top Gear gjorde en Vietnam Special 2008 där de körde motorcyklar i Vietnam. Om det inte är allt för vinklat så var mopeder/motorcyklar mycket vanligare än bilar i Vietnam.

Men Sverige har ju haft Husqvarna, Husaberg och Highland.



Ankan1 skrev:
Mc Nytt emot den rådande mc kulturen när Kawasaki Z1300 blev stämplad som rent för mycket mc

Var tvungen att kolla vad det var för hoj.
Rätt cool faktisk. :tummenupp
http://www.youtube.com/watch?v=MqJ9JX38lOM
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Svårt att tro att kawasaki skulle tillverka motorcyklar från 1900 till 1930. Det är efter andra världskriget japanerna börjar kopiera världens dåvarande bilar och motorcyklar och deras kopior var usla de första årtionden :D

Sedan har nyregistreringen av motorcyklar minskat de senaste åren samt att det är färre och färre som tar mc-kort så jag vet inte om man kan kalla det att revanschen fortfarande gäller.
 

bacon4ever

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2010
Ort
göteborg
Hoj
Versys -08
Landsbygdens avfolkning, ökad trängsel i städer och ständigt stigande bränslepriser är ihållande trender sedan decennier tillbaka här i västvärlden, vad jag vet så finns det ingen anledning att tro att de trenderna skulle mattas av inom det närmaste.

Av de anledningarna så tror jag på en come-back för tvåhjuliga motofordon som transportmedel även för oss västerlänningar.

Tyvärr är det inte motorcyklar som folk kommer att skaffa, utan i första hand praktiska och bränslesnåla scootrar eftersom det är behovet av transport snarare än ett nöje som folk är ute efter.

Detta är hursomhelst bra för "oss", vägnät och väghållningen behöver anpassas , utökade parkeringsmöjligheter osv ...

Och en och annan kommer nog också att upptäcka att det är roligt med fordon som lutar inåt när man svänger med dem och ansluta sig till vårt gäng :yoparty
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ni vet väl att 98cc sk. lättviktare som inte krävde körkort förhindrade inaveln i Sverige:tuttar
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top