Ankan1
Ny medlem
- Gick med
- 14 Jul 2011
- Hoj
- Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det började ju en gång i slutet på 1800 talet och i början på 1900 talet med att folk skaffade mc för att det var ett relativt billigt och enkelt transportmedel i brist på annat.Min egen far skaffade sin första hoj i en Husqvarna Silverpil som första mc följt av en Norton och sist en BSA.Morfar susade runt på en Husqvarna 98cc följt av ytterligare en Husqvarna i 500cc klassen.Släktingarna for runt på allt från Triumph,Norton,Harley,Honda,Kawasaki,Yamaha mfl.Så äpplet föll väl inte så långt från trädet misstänker jag i mitt eget fall.
Det knagglade på fram till 1930 talet med mängder av olika modeller och Första Världskriget samt Andra Världskriget passerade.
Slutet på 1930-40 talet så var ju mc ett bra färdmedel att t ex ta sig till arbetet på samt andra resor.
1950 talet var början på en brytpunkt för mc livet när bilen ansågs som ett vettigare alternativ och fler och fler skaffade bil som rent transportmedel och farbröderna som i långa rockar oavsett väder som tog sig till arbetet på dessa mc bara blev färre och färre.
Slutet på 1960 talet var en brytpunkt när mc försäljningen stagnerat nästan helt och mc handlarnas lokaler oftast låg öde.Det var då den nya generationen stegade in i dessa numera något dammiga mc lokaler och återigen ville köra mc men nu ville ha något roligt att färdas på samtidigt som denna nya mc åkare hade högre krav på även funktionen.Allt som fanns till buds var oftast fyra Engelska märken.Japsen slog ner som en bomb i denna generation med Honda CB 750 och Engelska mc kom efter detta aldrig riktigt tillbaka till sin fornstora glans bortsett från Triumph.
1970-1980-1990 talet blev mc folket busar som oftast var med i kriminella grupper och något man skulle akta sig för.Mc åkare hade blivit farliga för allmänheten.När tongångarna var som värst vände sig till och med mc tidningar som t ex Mc Nytt emot den rådande mc kulturen när Kawasaki Z1300 blev stämplad som rent för mycket mc där den med sina sex cylindrar och bombplansråmande motor ansågs som kulturellt olämplig även av många mc anhängare.Regeringen under rådande tidpunkt var ju även inne på ett förslag med max 250cc som tillåten storlek samtidigt som mc tillverkarna i det närmaste fick rent frispel i jakten på hästkrafter och bla de Japanska hojarna utrustades med fabriksmonterad turbo.Coolt, även om det var mindre lyckat.Flertalet customhojar och choppers såg dagens ljus där många garage innhyste en ibland helt original hoj bortsett från en hemmabyggd och påsvetsad framgaffel som fick frontlampan att peka mot stjärnorna.En turbulent tid för mc folket med andra ord.
2000 talet dammades mc åkandet av ännu en gång när ytterligare en ny generation nu tog till sig dessa motorcyklar som ett suveränt transportmedel och som ett lika roligt fritidsnöje.
Efter dessa passerade årtal med numera kraftigt stegrande drivmedelspriser ser jag en ny revanch för mc åkaren när dagens mc återigen börjar bli ett vettigt alternativ som en fritidshobby och ett vettigt budgetalternativ för de som vill ta sig fram på våra vägar.
Efter detta får vi se hur det egentligen gick för mc folket.![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Det knagglade på fram till 1930 talet med mängder av olika modeller och Första Världskriget samt Andra Världskriget passerade.
Slutet på 1930-40 talet så var ju mc ett bra färdmedel att t ex ta sig till arbetet på samt andra resor.
1950 talet var början på en brytpunkt för mc livet när bilen ansågs som ett vettigare alternativ och fler och fler skaffade bil som rent transportmedel och farbröderna som i långa rockar oavsett väder som tog sig till arbetet på dessa mc bara blev färre och färre.
Slutet på 1960 talet var en brytpunkt när mc försäljningen stagnerat nästan helt och mc handlarnas lokaler oftast låg öde.Det var då den nya generationen stegade in i dessa numera något dammiga mc lokaler och återigen ville köra mc men nu ville ha något roligt att färdas på samtidigt som denna nya mc åkare hade högre krav på även funktionen.Allt som fanns till buds var oftast fyra Engelska märken.Japsen slog ner som en bomb i denna generation med Honda CB 750 och Engelska mc kom efter detta aldrig riktigt tillbaka till sin fornstora glans bortsett från Triumph.
1970-1980-1990 talet blev mc folket busar som oftast var med i kriminella grupper och något man skulle akta sig för.Mc åkare hade blivit farliga för allmänheten.När tongångarna var som värst vände sig till och med mc tidningar som t ex Mc Nytt emot den rådande mc kulturen när Kawasaki Z1300 blev stämplad som rent för mycket mc där den med sina sex cylindrar och bombplansråmande motor ansågs som kulturellt olämplig även av många mc anhängare.Regeringen under rådande tidpunkt var ju även inne på ett förslag med max 250cc som tillåten storlek samtidigt som mc tillverkarna i det närmaste fick rent frispel i jakten på hästkrafter och bla de Japanska hojarna utrustades med fabriksmonterad turbo.Coolt, även om det var mindre lyckat.Flertalet customhojar och choppers såg dagens ljus där många garage innhyste en ibland helt original hoj bortsett från en hemmabyggd och påsvetsad framgaffel som fick frontlampan att peka mot stjärnorna.En turbulent tid för mc folket med andra ord.
2000 talet dammades mc åkandet av ännu en gång när ytterligare en ny generation nu tog till sig dessa motorcyklar som ett suveränt transportmedel och som ett lika roligt fritidsnöje.
Efter dessa passerade årtal med numera kraftigt stegrande drivmedelspriser ser jag en ny revanch för mc åkaren när dagens mc återigen börjar bli ett vettigt alternativ som en fritidshobby och ett vettigt budgetalternativ för de som vill ta sig fram på våra vägar.
Efter detta får vi se hur det egentligen gick för mc folket.
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Last edited: