Elit MC i Göteborg lägger ner

Raderad medlem 51742

Guest
Tja, det verkar som om Kenneths transmogriferas till Motorrad Center!



En tjuvstart, eftersom Elit kastat in handduken - hemsidan som det pekas på är inte uppe ännu.

Grattis! Vet ingen som är mer förtjänt.
Det är ett starkt team han driver.


Kort recap:

Ett företag som hette Auto Hansa som var stora drakar på bilplåt (förr i tiden byttes karosseridetaljer på bilar ut trots att man inte krockat) snubblade över en lattjo liten pryl på någon mässa någonstans - en japansk motorcykel.

Jovars, det kunde man väl sälja.

Men bara hojarna! Av någon underlig anledning valde man att lägga ut service, reservdelshållning och garantiärenden på ett externt företag - någon som visste vad dom gjorde.

Den som visste det var Ingvar Johansson och firman fick namnet Hondaservice.

Dom arbetade märkligt fritt från importören av hojar och gjorde ett fantastiskt jobb.

När jag lärde känna dem fanns dom i nya fina lokaler i "AutoHansa-huset" på Ångpannegatan, men det fanns en förhistoria borta på Herkulesgatan - i plåtrucklen som nu håller på att ramla ut på Lundbyleden.

Hursomhelst - verkstadschef på Hondaservice var Kenneth Sand och han hade järnkoll, långt innan uttrycket myntades.

Detta var mitt i den hysteriska expansionsperioden och Autohansa bara vräkte ut hojar över landet - som en extern firma skulle hålla reservdelar till...

Som sagt - märkligt upplägg, men det funkade. Ända tills det inte gjorde det längre.
Ägarna bakom Autohansa ville casha in, men inte på det snygga sättet. Man drev ett alldeles utmärkt och lönsamt företag över stupet och flydde landet med släpkärror fyllda med pengar.
App app! Döm inte för hårt! Detta var under perioden DDR-Sverige nådde sin höjdpunkt, och företagarklimatet var nere i permafrostnivå. Det var svårt, riktigt svårt att få med sig några pengar ut från ett helt företagarliv på den tiden.
Det var ett tämligen vanligt sätt att bränna sina broar till Sverige genom att göra så här på den tiden. Det saknades utlämningsavtal på flera håll och Schweiz tog emot bröderna Gervais med öppna armar, no questions asked.

Kvar stod Hondaservice i en inte alltför ljus position. Lagerhyllorna fyllda till bredden med reservdelar till hojar dom aldrig skulle få serva, och dom höll ju dessutom reservdelar för hela landets Hondaåterförsäljare...

Hondaservice lades ner, jag tror att Ingvar Johansson tog en tidig pension och fortsatte njuta av sina veteranfordon och den duktigaste verkstadschefen av dem alla stod utan jobb.

Jag tror knappast Kenneth var så sugen på att bli anställd igen, och absolut inte pendla ner till Kungsbacka - där Hondaagenturen först hamnade under Sportmanship och sedan blev fristående under Robert Paschetto.

Så, Kenneth startade Kenneth's MC-service med sitt redan goda namn som främsta tillgång bara två stenkast från "Autohansa-huset" och förde sedermera in sönerna Martin och Christian i verksamheten - och resten är nutid, typ.

Tänkte ni ville veta.

Aha, skylten med företagsinfo i annonsen missade jag helt. Ja, det verkar ju helt klart som att det är Martin som står bakom detta och än så länge inga spår av Bike eller någon annan återförsäljare.

I såna fall är det bara att gratulera gänget på Kenneths. Gör de ett lika bra jobb med MC-försäljningen som med verkstaden och med bra BMW-support i ryggen kommer detta att bli riktigt bra. Finns inga som är så kunniga när det gäller BMW.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Aha, skylten med företagsinfo i annonsen missade jag helt. Ja, det verkar ju helt klart som att det är Martin som står bakom detta och än så länge inga spår av Bike eller någon annan återförsäljare.

I såna fall är det bara att gratulera gänget på Kenneths. Gör de ett lika bra jobb med MC-försäljningen som med verkstaden och med bra BMW-support i ryggen kommer detta att bli riktigt bra. Finns inga som är så kunniga när det gäller BMW.

Ja, jag tror bara detta berör Göteborg.
Bike THN lär tuffa på som innan.

Såg spår inne på BMW-forumet att Elit så sent som i början av september verkar ha trott att man kunde driva verksamheten vidare på endast Ducati och KTM. Beslutet att stänga kom sent.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ja, jag tror bara detta berör Göteborg.
Bike THN lär tuffa på som innan.

Såg spår inne på BMW-forumet att Elit så sent som i början av september verkar ha trott att man kunde driva verksamheten vidare på endast Ducati och KTM. Beslutet att stänga kom sent.
Fram till veckan innan beskedet körde de provkörningar och demo av offroad-sortimentet. Beslutet satt nog långt inne.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Fram till veckan innan beskedet körde de provkörningar och demo av offroad-sortimentet. Beslutet satt nog långt inne.
I det här fallet verkar det ju handla om ett konkursbeslut och då är det ju inte enbart en fråga om att man väljer att lägga ner verksamheten under ordnade former i form av t ex likvidation, utan om att lagar och regler tvingar en till det därför att man är på obestånd (inte kan betala sina skulder) och att detta inte bara är tillfälligt. Så man kan ju mycket väl haft förhoppningar in i det sista, men så snart den ekonomiska situationen blev tydlig blev man skyldig att begära företaget i konkurs, alternativt att någon av de man hade skulder till begärde detta.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tja, det verkar som om Kenneths transmogriferas till Motorrad Center!



En tjuvstart, eftersom Elit kastat in handduken - hemsidan som det pekas på är inte uppe ännu.

Grattis! Vet ingen som är mer förtjänt.
Det är ett starkt team han driver.


Kort recap:

Ett företag som hette Auto Hansa som var stora drakar på bilplåt (förr i tiden byttes karosseridetaljer på bilar ut trots att man inte krockat) snubblade över en lattjo liten pryl på någon mässa någonstans - en japansk motorcykel.

Jovars, det kunde man väl sälja.

Men bara hojarna! Av någon underlig anledning valde man att lägga ut service, reservdelshållning och garantiärenden på ett externt företag - någon som visste vad dom gjorde.

Den som visste det var Ingvar Johansson och firman fick namnet Hondaservice.

Dom arbetade märkligt fritt från importören av hojar och gjorde ett fantastiskt jobb.

När jag lärde känna dem fanns dom i nya fina lokaler i "AutoHansa-huset" på Ångpannegatan, men det fanns en förhistoria borta på Herkulesgatan - vid plåtrucklen som nu håller på att ramla ut på Lundbyleden.

Hursomhelst - verkstadschef på Hondaservice var Kenneth Sand och han hade järnkoll, långt innan uttrycket myntades.

Detta var mitt i den hysteriska expansionsperioden och Autohansa bara vräkte ut hojar över landet - som en extern firma skulle hålla reservdelar till...

Som sagt - märkligt upplägg, men det funkade. Ända tills det inte gjorde det längre.
Ägarna bakom Autohansa ville casha in, men inte på det snygga sättet. Man drev ett alldeles utmärkt och lönsamt företag över stupet och flydde landet med släpkärror fyllda med pengar.
App app! Döm inte för hårt! Detta var under perioden DDR-Sverige nådde sin höjdpunkt, och företagarklimatet var nere i permafrostnivå. Det var svårt, riktigt svårt att få med sig några pengar ut från ett helt företagarliv på den tiden.
Det var ett tämligen vanligt sätt att bränna sina broar till Sverige genom att göra så här på den tiden. Det saknades utlämningsavtal på flera håll och Schweiz tog emot bröderna Gervais med öppna armar, no questions asked.

Kvar stod Hondaservice i en inte alltför ljus position. Lagerhyllorna fyllda till bredden med reservdelar till hojar dom aldrig skulle få serva, och dom höll ju dessutom reservdelar för hela landets Hondaåterförsäljare...

Hondaservice lades ner, jag tror att Ingvar Johansson tog en tidig pension och fortsatte njuta av sina veteranfordon och den duktigaste verkstadschefen av dem alla stod utan jobb.

Jag tror knappast Kenneth var så sugen på att bli anställd igen, och absolut inte pendla ner till Kungsbacka - där Hondaagenturen först hamnade under Sportmanship och sedan blev fristående under Robert Paschetto.

Så, Kenneth startade Kenneth's MC-service med sitt redan goda namn som främsta tillgång bara två stenkast från "Autohansa-huset" och förde sedermera in sönerna Martin och Christian i verksamheten - och resten är nutid, typ.

Tänkte ni ville veta.
Alltså, den Martin som nämns i annonsen för BMW centret/Kenneths är inte samma Martin som fanns på Elit MC, eller?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Alltså, den Martin som nämns i annonsen för BMW centret/Kenneths är inte samma Martin som fanns på Elit MC, eller?
Allt verkar ju tyda på att det är Kenneths som är i högsta grad inblandade så min gissning är att det är deras ägare Martin det handlar om. Nu är det väl iofs ingen orimlig tanke att en och annan från personalen från Elit MC även skulle kunna tänkas börja jobba på det nya BMW-centret, men det verkar ju som de kanske behövde dra igång verksamheten lite snabbare än först planerat, i och med att Elit MC gick i konkurs, därav att hemsidan inte är klar osv. Ligger nära till hands att tänka sig att det är Martin som är kontaktperson innan de fått in personal och satt upp domäner, hemsida och e-postadresser ordentligt.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Alltså, den Martin som nämns i annonsen för BMW centret/Kenneths är inte samma Martin som fanns på Elit MC, eller?
Den Martin jag nämner har inte varit på Elit Mc på ett bra tag. Han skulle börja sälja bilar sa han om jag minns rätt.. Eller fanns det nån mer Martin på Elit?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Verkstadens specialverktyg och diagnosinstrument på Netauktion:


 

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
Martin gick till BMW i Uddevalla, det var dock länge sen. Tråkigt med konkurser, handlade en del av Elit men som alltid är det först när nåt strular som man kan avgöra huruvida nån är bra eller mindre bra....
Ni som pratade Superbike, Kevin köpte upp konkursboet och försökte driva det vidare utan framgång. Det är svårt att växa i MC branschen, det ställs högre krav på dig samt att kostnadena ofta skenar. BMW är inte att leka med när det gäller detta, inte minst på personbilssidan.....
 

Raderad medlem 51742

Guest
Verkar bli en ny twist på det hela, om det inte är en bluff. Följande damp precis ned i mailkorgen:

Hej och välkommen till Elit mc Göteborgs nystarts inbjudan!

Hej Elit mc här igen och vi vill meddela dig som kund att vi har öppnat på nytt igen!
Detta innebär att det kommer vara en stor öppningsdag lördag den 22 april från klockan 10.00-18.00 där alla som vill är välkomna att kika in hos oss på Tagenevägen 14 i.

Denna dagen innebär att vi kommer ha en stor grill med hamburgare och tillbehör för dem som är hungriga och vi startar öppningen med en stor dag där vi hittar på små tävlingar osv samt genomgång och frågor för dem som har det om vad som är både nytt och gammalt hos oss

Samtidigt som att vi har en öppningsdag vill vi också gynna alla kunder som tar sig tiden att komma förbi denna dagen då vi kommer att köra lite av det som står nedan.

Frågesport om mc värden med tillkommande priser!
Kampanjpriser inför starten i butiken kommer det självklart att vara så se till och kolla runt ordentligt ifall ni hittar något ni känner att ni behöver eller vill ha!
Det kommer tillkomma olika slags tävlingar med olika priser under denna dag så se till att ha humöret med er så får vi hoppas på en solig dag med mycket skratt och bra tävlings inställning!

Vi hoppas på att så många som möjligt kommer förbi och tar med så många dem bara kan för att va med på öppningsdagen,

Ska bli riktigt roligt för oss på nya Elit mc Göteborg att få träffa er och tillbringa en hel dag med er som kunder!

Att få kontakt med oss?
Våra mail adresser samt växelnumret kommer att aktivera sig på morgonen den 22a April kl 08.00
Vi ser fram emot att höra utav av er!

Information om bolaget!
Vi på Elit mc Göteborg vill meddela alla med gråten i halsen att vi är ett helt nytt bolag med ett helt annat Organisations nummer vilket innebär att vi inte kan se dem gamla registerna för dem sålda motorcyklarna samt vilka arbeten som har utförds utav oss samt att inga garantier håller för något som har utnämnts utav oss innan osv.

Vi kommer börja detta året med att inte göra några ÅF kontrakt med någon eftersom att vi vill vara riktigt säkra denna gång med vad både vi på Elit mc och ni som kunder vill ha utav oss

Med det sagt så är det som det är men vi är här för att hjälpa er som kund så gott vi kan och för att gott göra detta kommer alla gamla kunder alltid vara hjärtligt välkomna till oss igen på Elit mc Göteborg

Välkomna till oss på Elit mc lördag den april 22e 10.00-18.00

MVH
Elit mc Göteborg

Adress: Tagenevägen 14 I Mailadress: info@elitmcgoteborg.se

Telefon nummer: 031-3892800

Vet inte vad jag skall tro riktigt, men det skriker ju inte direkt seriositet om det hela. Startar upp ett nytt bolag som inte verkar ha något mer än namnet gemensamt med det tidigare, en 22 åring som ägare (kanske tidigare anställd?) som det verkar, i övrigt lite oklart vilka som står bakom. Varumärket verkar ha köpts loss av en firma i Halmstad (STX) som säljer bättre begagnade bilar, i samband med konkursen.

Nya adressen verkar delas av en annan firma som säljer bättre begagnade bilar.

Inget ÅF-avtal eller någon som helst info om vad de egentligen erbjuder och ett halvsvamligt mail om öppningsdag, fullt av språkfel, som verkar författats på en efterfest och som ger intrycket av att de tänker brainstorma fram affärsplanen ihop med vinnarna av tipspromenaden.

Den mest välvilliga tolkningen jag kan göra av detta är att de tänker starta någon slags MC-förmedling av begagnade hojar och försöka dra nytta av det gamla varumärket, vad det nu är värt. Eller så består businessen av att sälja burgare.

Hå hå ja ja...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Varför är det dåligt med ett nytt bikestreet?
Riktiga bikestreet var ju kanon. Centralt i stan, alla handlare på rad och lätt att parkera hojen (på den tiden moppen, i mitt fall) utanför och sen promenera runt bland butikerna.

Tagenevägen erbjuder... få se nu, Göteborgs soptipp, ett asfaltverk och ett grustag.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Riktiga bikestreet var ju kanon. Centralt i stan, alla handlare på rad och lätt att parkera hojen (på den tiden moppen, i mitt fall) utanför och sen promenera runt bland butikerna.

Tagenevägen erbjuder... få se nu, Göteborgs soptipp, ett asfaltverk och ett grustag.

Ja helt klart inte lika sexigt.. men jag väljer att se fördelarna, man slipper köra in i centrala stan, flera firmor på samma plats, tusen ggr enklare att parkera bilen. Ska man handla är det faktiskt jävligt osmidigt att komma på hoj.

Helt ärligt så tycker jag inte gamla bikestreet var så kanon. Det enda jag gillade där var att det lät gott mellan byggnaderna från alla hojar som körde där.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Riktiga bikestreet var ju kanon. Centralt i stan, alla handlare på rad och lätt att parkera hojen (på den tiden moppen, i mitt fall) utanför och sen promenera runt bland butikerna.

Tagenevägen erbjuder... få se nu, Göteborgs soptipp, ett asfaltverk och ett grustag.
Visserligen finns ju både Johans Mc och Kenneths Mc på Tagenevägen.... men det räcker inte med dessa "två blommor i vägrenen". Resten av Tagenevägen är ändå ungefär så kul som du beskriver den.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Riktiga bikestreet var ju kanon. Centralt i stan, alla handlare på rad och lätt att parkera hojen (på den tiden moppen, i mitt fall) utanför och sen promenera runt bland butikerna.

Tagenevägen erbjuder... få se nu, Göteborgs soptipp, ett asfaltverk och ett grustag.
Tagenevägen erbjuder besiktning. Trevligt att ha nära till MC-firma i fall något oförutsett händer. Men visst, centralt eller vackert är det inte.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Verkar bli en ny twist på det hela, om det inte är en bluff. Följande damp precis ned i mailkorgen:



Vet inte vad jag skall tro riktigt, men det skriker ju inte direkt seriositet om det hela. Startar upp ett nytt bolag som inte verkar ha något mer än namnet gemensamt med det tidigare, en 22 åring som ägare (kanske tidigare anställd?) som det verkar, i övrigt lite oklart vilka som står bakom. Varumärket verkar ha köpts loss av en firma i Halmstad (STX) som säljer bättre begagnade bilar, i samband med konkursen.

Nya adressen verkar delas av en annan firma som säljer bättre begagnade bilar.

Inget ÅF-avtal eller någon som helst info om vad de egentligen erbjuder och ett halvsvamligt mail om öppningsdag, fullt av språkfel, som verkar författats på en efterfest och som ger intrycket av att de tänker brainstorma fram affärsplanen ihop med vinnarna av tipspromenaden.

Den mest välvilliga tolkningen jag kan göra av detta är att de tänker starta någon slags MC-förmedling av begagnade hojar och försöka dra nytta av det gamla varumärket, vad det nu är värt. Eller så består businessen av att sälja burgare.

Hå hå ja ja...

Varför vill man starta en ny verksamhet med ett redan nersolkat varumärke? Jag tänkte direkt att "de där lirarna vill man ju inte ha att göra med" och då har jag ändå köpt en hoj av dem. Men, om det nu visar sig att det inte är någon av de ursprungliga som står bakom så hade det nog varit smartare att välja ett annat namn på butiken...
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top