Elit MC i Göteborg lägger ner

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Finns det några hojar kvar till salu?
Ja det såg så ut.
Är ju KTM knutte så jag såg par SD890, par ADV890 (R modellerna sålda), någon SM690 , SD125 mm.- 20% på alla hojar. Fanns mer godis som några Ducce V2 995cc, säker någon BMW också med men inget som min radar noterade. Detta var vid lunch idag den 22e.

Däremot fanns det en hel del tillbehör till halva pengen, som Akropovic till SM690, SD890 samt någon kort variant till SD1290. Väskor till GS och KTM adv. mm, man kan helt klart fynda om man orkar leta bland lådorna....

Blandade känslor att gå där inne, kul att fynda grejer men verkligheten är ju att en trevlig MC butik försvinner och folk förlorar sina jobb.....

Jag har också bara haft positiva erfarenheter på Elit....... Bortsätt från någon i verkstadsdisken som snacka privatsamtal i tio minuter framför mig som väntande kund. Men någon höna finns väl i varje butik antar jag och man kan ju inte såga hela firman för en enstaka grej.

Håller tummarna att inte fler MC-butiker går samma öde ....
 

Raderad medlem 61114

Guest
Vet om att vännen som jobbar på autolane som säljare köpte in 3 hojar från dem på första dagen.

Finns det några hojar kvar till salu?
6st sa de till mig när jag träffade dom där inne ?

själv gick jag turen att snubbla över en Klim airbagväst för 2250kr som satt som handen i handsken, i Five-handskarna som jag också köpte :) Så mkt nöjd med mina köp, men tidigare nämnts, lider som fasen för personalen.
 

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Ort
Västkusten
Hoj
Ducce
Har handlat hojar och tillbehör de senaste 3 åren och har bara gott att säga om personal och köp samt efterföljande service, därför tråkigt att läsa om detta utifrån mina erfarenheter samt att vi får en mindre butik att välja på.
Var tidigare kund hos Johans MC och där var det dålig upplevelse vid service även om det fanns ljuspunkter. Blir att gå tillbaka dit och Kenneths och hoppas på det bästa.
Med dagens ekonomi kan man inte förvänta sig att säljare sitter och väntar in nästa kund, lite flex får man nog acceptera.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag kom över två klimställ + ett par brallor till. Ett Badlands Pro och ett Kodiak, samt ett par Carlsbad-byxor. Köpte även en Packtalk Duo och en Giviväska. Nöjd.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tror vi kommer se fler konkurser det kommande året eller två. Det är till stor del BMW-Sverige/Tysklands fel med sina jävla omorganiseringar. Har lovat mig själv att jag aldrig ska handla en BMW igen. Tror de att jag, en snubbe från landet skulle känna mig välkommen i ett stort designat varuhus? Ett ställe där man inte vågar röra hojarna av rädsla för att en kostymklädd backslickad snubbe ska skälla på en för att man inte får provsitta modellerna osv.

Jag är övertygad om att detta kommer straffa sig för BMW och att någon där har gjort ett stort misstag och felbedömt deras kundkrets. De har även överdesignat sina hojar till absurdum sista året. Värmesitsar på en GS, tiltande lykthus? 9500 för ett par DRL? Jösses.

Det värsta med allt detta är att duktiga välskötta företag som t.ex. Gerts cykel & motor. De blir av med sina BMW-försäljningsuppdrag så att andra rena skitföretag som JE68 ska få ha det istället. Ett företag som redan säljer KTM och Triumph. Jag har haft att göra med dem en gång. Det räckte för mig.

Lider med personalen på Elit som står utan jobb.

Men glöm aldrig!

"Make life a ride"

Fy fan vad löjligt.

Ridå.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De (BMW) har även överdesignat sina hojar till absurdum sista året.

Det värsta med allt detta är att duktiga välskötta företag som t.ex. Gerts cykel & motor. De blir av med sina BMW-försäljningsuppdrag så att andra rena skitföretag som JE68 ska få ha det istället. Ett företag som redan säljer KTM och Triumph. Jag har haft att göra med dem en gång. Det räckte för mig.

Lider med personalen på Elit som står utan jobb.

Men glöm aldrig!

"Make life a ride"

Fy fan vad löjligt.

Ridå.
Och så går det som det går, elektriska fel är det vanligaste problemet. På BMW's MC och BMW's bilar.
Vad det gäller bilar går jag på egen och vänners erfarenhet.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Och så går det som det går, elektriska fel är det vanligaste problemet. På BMW's MC och BMW's bilar.
Vad det gäller bilar går jag på egen och vänners erfarenhet.
Vilken trevlig läsning mitt i allt elände.
(Var finns KTM i listan tro?)
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Och så går det som det går, elektriska fel är det vanligaste problemet. På BMW's MC och BMW's bilar.
Vad det gäller bilar går jag på egen och vänners erfarenhet.
Haft 2 BMW hittills som funkat 100% , bytte från KTM just pga massa elfel på den. Inget på BMWn alls men då det säljs så många så kommer såklart fel fram oftare.. Kontaktade Elit mc men då jag Funderade på att gå tillbaka till KTM och nya KTM 1290 SAS men dom betalade för dåligt för min så blev inget byte och tur var väl det för även den har tydligen mycket problem, mest med aktiva fjädringen. Blev en ny BMW från Bike Trollhättan istället...
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Inte säkert att det kommer att bli visningsutrymme hos bilhandlarna av BMW i Göteborg nu när det byggs ett nytt motorrad center i Kungälv.
Kanske något som kommer att spridas eftersom BMW idag säljs ihop med flera olika märken vilket nog inte gillas i Tyskland.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Sedär.

Motorrad Center bredvid Kenneths blev det.
Mycket hoj på Tagenevägen nu.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ifall det nu är så att Martin på Kenneths snackat ihop sig med Jerker på Bike och BMW så är det egentligen rätt logiskt med tanke på konkurrenssituationen.

Ifall jag spekulerar lite... När nu BMW vill satsa på Motorrad Centers som är exklusiva för det egna märket och funderar på hur de skall skapa den bästa kundupplevelsen finns det två potentiella partners att satsa på - Bike och Elit MC. Men då enbart sett till försäljningen. De behöver också ha en verkstad som lever upp till deras krav. Där ligger ju Kenneths i särklass och är helt klart det starkaste kortet.

Kenneths har dessutom en konkurrenssituation gentemot Elit MC när det gäller service, men förmodligen inte i lika hög grad gentemot Bike, då närhetsaspekten bör vara viktigare vid service än vid nyförsäljning. Däremot konkurrerar ju Bike och Elit MC till viss del när det gäller försäljning.

BMW söker förstås både en högklassig försäljnings- och verkstadsorganisation. Försäljningsdelen skulle Bike antagligen snabbt kunna fixa lokalt, medan verkstadsdelen kanske är svårare. Det tar tid att bygga upp en högklassig verkstad. Samtidigt... skall man satsa på Kenneths som grund för verkstaden är det svårt att göra detta i kombination med Elit MC, då de redan har en verkstad lokalt. Oavsett hur nöjd man skulle vara med Elit MC som partner när det gäller försäljningen finns det då förmodligen en hel del praktiska svårigheter att få in verkstadsdelen i ekvationen.

Finns således all anledning för Martin och Jerker att ta en fika ihop. Ingen aning om det är så det gått till men om nu Kenneths blir en del i detta upplägg undrar jag ju om det samtidigt innebär att de satsar helhjärtat på BMW och släpper Kawasaki och Honda? En liten hint kanske man kan få genom att titta på hur fasaden är skyltad och vad som lyfts fram i butiksdelen på insidan.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ligger en annons ute på Blocket på en GS med avsändare Motorrad Göteborg.

Tja, det verkar som om Kenneths transmogriferas till Motorrad Center!

Motorrad Center Göteborg
Välkommen till Motorrad Center Göteborg Du hittar oss på Tagenevägen 21. (Vi ligger på samma gård som Kenneths service verkstad) ✉ martin@mcgbg.se ☎ 031-388 00 03 ⌚ Måndag - Fredag: 10:00-17:00 Lördag: Stängt Söndag: Stängt Vi saluför nya BMW Begagnade mc säljer vi naturligtvis också samt inbyte av det flesta fordon. MC förmedling och försäljningsuppdrag är vår specialitet. Ring oss så hjälper vi dig! ( Vinterförvaring finns hos oss ) Vi är experter på bla finansiering , fråga oss om våra upplägg.
Mer information hittar du på http://www.bmwgbg.se

En tjuvstart, eftersom Elit kastat in handduken - hemsidan som det pekas på är inte uppe ännu.

Grattis! Vet ingen som är mer förtjänt.
Det är ett starkt team han driver.


Kort recap:

Ett företag som hette Auto Hansa som var stora drakar på bilplåt (förr i tiden byttes karosseridetaljer på bilar ut trots att man inte krockat) snubblade över en lattjo liten pryl på någon mässa någonstans - en japansk motorcykel.

Jovars, det kunde man väl sälja.

Men bara hojarna! Av någon underlig anledning valde man att lägga ut service, reservdelshållning och garantiärenden på ett externt företag - någon som visste vad dom gjorde.

Den som visste det var Ingvar Johansson och firman fick namnet Hondaservice.

Dom arbetade märkligt fritt från importören av hojar och gjorde ett fantastiskt jobb.

När jag lärde känna dem fanns dom i nya fina lokaler i "AutoHansa-huset" på Ångpannegatan, men det fanns en förhistoria borta på Herkulesgatan - vid plåtrucklen som nu håller på att ramla ut på Lundbyleden.

Hursomhelst - verkstadschef på Hondaservice var Kenneth Sand och han hade järnkoll, långt innan uttrycket myntades.

Detta var mitt i den hysteriska expansionsperioden och Autohansa bara vräkte ut hojar över landet - som en extern firma skulle hålla reservdelar till...

Som sagt - märkligt upplägg, men det funkade. Ända tills det inte gjorde det längre.
Ägarna bakom Autohansa ville casha in, men inte på det snygga sättet. Man drev ett alldeles utmärkt och lönsamt företag över stupet och flydde landet med släpkärror fyllda med pengar.
App app! Döm inte för hårt! Detta var under perioden DDR-Sverige nådde sin höjdpunkt, och företagarklimatet var nere i permafrostnivå. Det var svårt, riktigt svårt att få med sig några pengar ut från ett helt företagarliv på den tiden.
Det var ett tämligen vanligt sätt att bränna sina broar till Sverige genom att göra så här på den tiden. Det saknades utlämningsavtal på flera håll och Schweiz tog emot bröderna Gervais med öppna armar, no questions asked.

Kvar stod Hondaservice i en inte alltför ljus position. Lagerhyllorna fyllda till bredden med reservdelar till hojar dom aldrig skulle få serva, och dom höll ju dessutom reservdelar för hela landets Hondaåterförsäljare...

Hondaservice lades ner, jag tror att Ingvar Johansson tog en tidig pension och fortsatte njuta av sina veteranfordon och den duktigaste verkstadschefen av dem alla stod utan jobb.

Jag tror knappast Kenneth var så sugen på att bli anställd igen, och absolut inte pendla ner till Kungsbacka - där Hondaagenturen först hamnade under Sportmanship och sedan blev fristående under Robert Paschetto.

Så, Kenneth startade Kenneth's MC-service med sitt redan goda namn som främsta tillgång bara två stenkast från "Autohansa-huset" och förde sedermera in sönerna Martin och Christian i verksamheten - och resten är nutid, typ.

Tänkte ni ville veta.
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top