Elit MC i Göteborg lägger ner

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ha!

Bitarna faller på plats.

Varför flyttade Kenneths till en sådan strategisk plats som mitt emot Johans?

Häng med på lite MC-Tetris när vi ritar om Göteborgskartan:


Suzuki måste någon gång vilja slå mynt av synergieffekter med Hondaagenturen dom tog åt sig. Suzuki säljer inte bra hos Johans, Åke Ahlquist klarar av mer än idag. Flytta Suzuki dit...?

Då skapas en lucka hos Johans som har gott om utrymme i hallen att sälja BMW, och dessutom tillgång till norra Europas bästa BMW-service tvärs över gatan.

Kenneths skall dessutom ta över Touratechförsäljningen i Sverige efter David.

Det här måste varit i säck innan det kom i påse!

Det ser ju jättebra ut - Tagenevägen blir det närmaste varit ett Bikestreet på 40 år, och Honda, Suzuki samt Yamaha i väster.

Med P.R.O bike några stenkast därifrån.
Uttalat just så...

Förlorare?
Ja - Elit, så klart.

Ducati, vem tar dem? Vem vill ha dem..?
Det finns inte marknad för en dedikerad Ducatihandlare i Göteborg.

KTM? Vill någon ens ha dem?
Med hittillsvarande politik så är handlaren dömd att bli manglad mellan sin kund och generalagenten.

Kommer det en ny aktör på plan som med dödsförakt skall försöka klamra sig fast med dessa två osäkra kort?
Well, lycka till! :whip

Göteborgs nya MC-karta!

Kom ihåg var ni läste det först.

...så ni kan reta mig när vi träffas.

Hakor är till för att stickas ut.


Edit:


Deras egen nekrolog:





Trevligt skrivet.
Jag tror på nästan allt. Dock skall BMW öppna ett eget BMW-center sägs det. Det blir troligen inte en del av Johans MC så där något annat fylla ut. Ducati?
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
En verkstad som är aukt för KTM har alltid hur mycket jobb som helst. Med Yamaha blir det mest service, där är alla timmar förutbestämda hur lång tid det ska ta, blir inte mycket vinst där.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Alltid tråkigt när konkurrensen minskar. Samtidigt är det förståeligt med.

Senast jag var där var det för att kolla kläder. Utbudet var inte fantastiskt, så köpet blev hos SMX istället. Kollat på beg s1000rr där, men kände inte helt att jag kom överens med säljaren.

O andra sidan ska jag ge elit att jag tycker de behandlat mig bättre än Johans. Men det har förvisso samtliga firmor gjort.
 

Molind

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2021
Hoj
2015, Honda CB650F
Har BMW bekräftat att dom skall öppna ett eget MC center?
 

Z750_2010

Medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Streetfighter V4s 2020
Alltid tråkigt när konkurrensen minskar. Samtidigt är det förståeligt med.

Senast jag var där var det för att kolla kläder. Utbudet var inte fantastiskt, så köpet blev hos SMX istället. Kollat på beg s1000rr där, men kände inte helt att jag kom överens med säljaren.

O andra sidan ska jag ge elit att jag tycker de behandlat mig bättre än Johans. Men det har förvisso samtliga firmor gjort.

Berätta gärna mer om din erfarenhet om Johans. Jag har köpt ett antal hojar där samt servat. 100% nöjd hela tiden.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Berätta gärna mer om din erfarenhet om Johans. Jag har köpt ett antal hojar där samt servat. 100% nöjd hela tiden.
Tror det är individberoende som överallt annars.
Jag har blivit bemött på ett väldigt nonchalant sätt 8 av 10ggr men 2 av10 har det varit en individ som visat genuint intresse i mig som kund.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är det allt för långsökt att tänka sig att Bike gör delvis comeback i Göteborg genom att driva ett nytt BMW-center?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har BMW bekräftat att dom skall öppna ett eget MC center?


Det är lustigt hur cirkeln kan nå ett fullt varv på mindre än 10 år.

Hur hamnade Bike i Göteborg?

Jo, BMW ville slippa ha ansvaret för att sälja dom där jobbiga tvåhjulingarna som man nästan skämdes för.

Dom fick husera på nåder uppe på en smal entresol i den posha bilförsäljningslokalen på Mölndalsvägen - men det var ju ytterst pinsamt varje gång en sådan där lädermänniska dök upp och blötte ner entrén.

Kan ingen annan sälja våra motorcyklar, snälla...?

Bike tyckte att det inte skulle vara några problem. Hemma i Trollhättan.
BMW tyckte att jo, just det ändå var ett problem. Man ville finnas på plats i Sverige bästa stad. Man ville bara inte göra smutsjobbet med att ha direktkontakt med motorcyklisterna...

Sagt och gjort. Med ett löfte att få även Yamaha direkt, och troligen även ett underbordet-löfte att få KTM när Johans tid var ute branchade Bike ut till Göteborg.

(Minns att detta var en tid när Zätamotor/YamahaCenter Göteborg var jäääävligt illa ute och höll på att sänkas av båtarna(!) och sin stora lokal. Alla pengar från de goda åren var borta och banken vägrade låna ut mer. "Flytta någonstans ni har råd att vara" var det hårda beskedet. Det var alltså på en och samma gång taskigt av Yamaha att släppa in Bike i Göteborg, men samtidigt nödvändigt att ha en reträttväg när Zätamotor väntades kursa.)

Så, med ett BMW som BMW inte ville ha och ett Yamaha vars framtid såg lysande ut i Göteborg som kommande ensamförsäljare drog Bike igång i Göteborg för mindre än 10 år sedan.
...och med ett hemligt löfte att få KTM, säger jag utan annan grund än ett fuktat finger i luften.

Mindre än 10 år sedan.

Zätamotor lyfte sig själva i håret, sparkade ut glasfibern, bytte lokal och behöll Yamaha.

KTM hamnade hos Bike Göteborg, när Ducati kom till minns jag inte - men Trollhättan fick slita hårt för att hålla Göteborg ens flytande. Personalen fick pendla ner för att hålla igång butiken på schema och dessutom släcka bränder mest varje vecka under vissa perioder.

Man sålde av och lät de nya jobba in sig under Bike-namnet via en övergångsperiod, men om det är ekonomisk död att förlora pengar med en filial som inte fungerar så är det ännu farligare att låta någon annan låna ditt firmanamn utan att ha styr på vad som händer under namnet.
Enter Elit MC.

...å nu vill BMW sälja hojarna själva, i en designerbutik, kan tänka?

Fancy address, stora skyltfönster, livsstil, "adventure by plastic card" och den inte fullt så fotogenique serviceavdelningen lokaliserad någon annanstans på betryggande avstånd, kan tänka...?
Kanske ute på Hisingen?

Allt detta på mindre än 10 år.


Märklig värld vi lever i.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Är det allt för långsökt att tänka sig att Bike gör delvis comeback i Göteborg genom att driva ett nytt BMW-center?


Jag tror dom är jävligt brända på Göteborg.

Jag tror inte dom ser BMW själva som en allvarlig konkurrent till maskinen BIKE-Trollhättan. Snarare ett dragkrok.

Intresset kan väckas i finbutiken - som dessutom måste hålla alla nyheter i lager och bjussa på provkörningar i saltslask - och sedan åker den verkligt intresserade upp till Trollhättan och gör en affär bara affärsmän kan erbjuda.

Det viktigaste - riktigt bra service lämnar Kenneths på Hisingen.

Ha! En BMW-egen finbutik i Göteborg riskererar att bli ett första klassens tittskåp!

Välj ut vad du vill ha på fina adressen, köp det hos Jerker i Trollhättan, serva hos Martin(Kenneths) på Hisingen, köp dina äventyr hos David i Lidköping.

Ha ha ha - vilket upplägg.
Gammal är äldst.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Berätta gärna mer om din erfarenhet om Johans. Jag har köpt ett antal hojar där samt servat. 100% nöjd hela tiden.

Jag köpte min mc när den var 3 år och 1200mil. Johans hade gjort all service på den och lyckats ställa till med följande: De har lyckats skruva i en kåpskruv så gängorna gått sönder. En kåpskruv låg lös innanför kåporna. Bakhjulet stod så snett att bakdrevet var blankslitet på ena sidan och gav skrapljud. Det gick knappt att svänga vänster. 1,8bar i både fram och bakhjul, skall vara 2,5 och 2,9bar. Alla kan göra misstag men det här är på klåparnivå.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror dom är jävligt brända på Göteborg.

Jag tror inte dom ser BMW själva som en allvarlig konkurrent till maskinen BIKE-Trollhättan. Snarare ett dragkrok.

Intresset kan väckas i finbutiken - som dessutom måste hålla alla nyheter i lager och bjussa på provkörningar i saltslask - och sedan åker den verkligt intresserade upp till Trollhättan och gör en affär bara affärsmän kan erbjuda.

Det viktigaste - riktigt bra service lämnar Kenneths på Hisingen.

Ha! En BMW-egen finbutik i Göteborg riskererar att bli ett första klassens tittskåp!

Välj ut vad du vill ha på fina adressen, köp det hos Jerker i Trollhättan, serva hos Martin(Kenneths) på Hisingen, köp dina äventyr hos David i Lidköping.

Ha ha ha - vilket upplägg.
Gammal är äldst.
Det ligger nog en hel del i vad du skriver och på sätt och vis är det ju åt det hållet bilbranschen är på väg, möjligtvis med en annan twist - räcker att titta på våra Göteborgska biltillverkare och firmorna de så gärna vill härma.

Kunderna skall in i snyggt designade centrala showrooms och sen beställa bilen på nätet. Sen har man exklusiva samarbeten med eller köper upp bilfirmor som sköter service och leverans av bilen. När kunden trycker på köpknappen går pengarna rätt in på kontot hos biltillverkaren och man har 100% kontroll över köpupplevelsen och varumärket. En upplevelse som inte får påverkas genom att kunden utsätts för någon hästkrängare eller used car salesman som stinker rakvatten. Nej, kunden skall mötas av Steve Jobs-kopior i svart polotröja som guidar dem genom hemsidan.

Med tanke på att affärsutvecklingsmänniskorna på företagen alla är flockdjur som gått samma MBA-utbildningar ligger det nära till hands att tänka att man på BMW tänker att detta är framtiden även för MC-branschen. Att MC-köpare har ett annorlunda köpbeteende är en annan sak... eller för all del att bilbranschen upptäckt att det faktiskt finns en hel del kunder som föredrar att åka ut till ett industriområde, sparka på däcken och ta med sig en lagerbil hem.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
eller för all del att bilbranschen upptäckt att det faktiskt finns en hel del kunder som föredrar att åka ut till ett industriområde, sparka på däcken och ta med sig en lagerbil hem.
Till MBAernas försvar så har de nog gjort den analysen och kanske konstaterat att det kundsegmentet varken är särskilt stort eller tillräckligt lönsamt. Sen att det innebär att mc-köpet blir allt mer själlöst för oss som handlar är inget jag hurrar för. Å andra sidan kan jag, efter att ha handlat hoj både av gamla Superbike i Sisjön och Elit MC, inte påstå att det var något enormt nöje att varit tvungen att ha att göra med butikerna efter att jag betalt och fått hojen levererad så om köpupplevelsen blir bättre på ett själlöst Steve Jobs-tittskåp så kan jag leva med det. Sen kommer jag nog ändå inte köpa någon BMW men det är en annan femma.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tänk så mycket man kan sakna "förr"
Köpte första hojen av en MC/mopedfirma i en sliten loka vid bilprovningen i Ronneby.
Två äldre män som sålde och mekade begagnat och skulle aldrig fått för sig att inte vara sjysta mot kunden.
Den hojen bytte jag in på en annan liten firma efter att ha blivit påkörd, enmansbolag som gjorde så gott han kunde. Han fick försäkringsbolagets uppdrag att laga, en besökare frågade om min hoj var till salu, och jag fick en "värstinghoj, lite kläder och hjälm, allt värt mer än jag gett för den krockade hojen.
Vetefan hur han fick ihop affären men förmodligen betalade försäkringsbolaget för det.
Efter det har jag bara köpt privat, lättare att bedömma risken när man ser tidigare ägaren i ögonen.
Känns det inte bra så går jag därifrån.
Har varit på både Bike och Elit och kan inte med den typen av anläggningar.
Säljare som ser ut att ha rymt från Stureplan / Avenyn och antagligen inte kör hoj själva.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Till MBAernas försvar så har de nog gjort den analysen och kanske konstaterat att det kundsegmentet varken är särskilt stort eller tillräckligt lönsamt. Sen att det innebär att mc-köpet blir allt mer själlöst för oss som handlar är inget jag hurrar för. Å andra sidan kan jag, efter att ha handlat hoj både av gamla Superbike i Sisjön och Elit MC, inte påstå att det var något enormt nöje att varit tvungen att ha att göra med butikerna efter att jag betalt och fått hojen levererad så om köpupplevelsen blir bättre på ett själlöst Steve Jobs-tittskåp så kan jag leva med det. Sen kommer jag nog ändå inte köpa någon BMW men det är en annan femma.


Men Superbike, var inte det han stollen "Kevin" / Kahve bakom det?
Eller köpte han upp resterna och förstörde det?

Märklig människa.
Det var han som gjorde sig själv flygburen och landade i en soptunna två våningar ner från ett parkeringsdeck.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Men Superbike, var inte det han stollen "Kevin" / Kahve bakom det?
Eller köpte han upp resterna och förstörde det?

Märklig människa.
Det var han som gjorde sig själv flygburen och landade i en soptunna två våningar ner från ett parkeringsdeck.

Fick för mig att han jag handlade av var en av flera delägare men minns inte namnet nu. De expanderade ju ändå till en hyfsat seriös lokal i Sisjön efter första lokalen på Masthuggskajen, så något rätt måste de väl gjort? Att det däremot tog dem tre-fyra månader att inte göra någonting med en ganska kvaddad hoj efter olycka och som slutade med att jag fick göra allting själv kändes förstås tveksamt seriöst.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Berätta gärna mer om din erfarenhet om Johans. Jag har köpt ett antal hojar där samt servat. 100% nöjd hela tiden.
Har vid flera tillfällen upplevt trist bemötande och/eller en påsäljande stil där det känts viktigare att få sålt än att det blir rätt. Detta är anledningen till att jag inte köpte en hoj hos dem till exempel.

Kan så klart vara så att jag haft otur med mina besök eller att det ändrats. Det är inte så ofta jag besöker dem nuförtiden, då jag brukar gå till stans andra handlare först.
 

jompa76

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2021
Hoj
BMW R1250GSA -19
Jag kan ju tycka att det är synd.

Ingen aning om varför de tappar BMW eller vem som kan tänkas ta över.
Finns det ens några naturliga ställen som kan gå in i Göteborg och ta den volymen på affär som BMW är?
Jag kan tänka mig flera anledningar. Dels att BMW Motorrad planerar att öppna egen versksamhet i Götet, men även att Eliten inte direkt tog hand om sina kunder. Jag köpte min nuvarande hoj där (av Martin). Trevlig nog fram till affären var genomförd, lagom trevligt när man sedan inte fick allt utlovat levererat. Jag fick tjata och tjata och varje gång lovades det att utrustningen snart skulle komma. Till slut fick jag hota med att gå vidare juridiskt och först då levererades det sista.

Verkstaden var en historia för sig. De hade en fruktansvärd oreda där under de senaste åren. Personal som sa upp sig, missnöjda kunder. Jag fick förlängd nygaranti, till 5 år, om jag servade hos Eliten, men valde att skita i det och få hojen ordentligt servad hos Kenneths istället.

Jag kan inte säga att jag direkt sörjer deras "frånfälle". Tyvärr.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Konkursutförsäljning börjar i morgon.
20% på hoj, 50% på resten.

Undrar om tomten kommer med en Panigale V2 i år....
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top