Elit MC i Göteborg lägger ner

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, instämmer. Hur kan man använda bilder från en helt annan butik; annan lokal, annan verkstad? Det är ju rent osant. Jag har sett "verkstaden" och den påminner inte det minsta om det som publiceras på deras sajt.

Även delar av texterna har man lånat från gamla Elit, och inte ens skrivit om. Jag fetade några tveksamheter eller rena fel och färgmarkerade mina kommentarer. Ett urval:

"Vi säljer motorcyklar av märkena BMW, Ducati, KTM och Sherco. I modellutbudet av begangnade (felstavat) motorcyklar hittar vi ett brett sortiment av absolut högsta kvalitet och tysk ingenjörskonst (tysk? Sherco? KTM? Ducati?). Våra motorcyklar lever upp till sitt rykte om att leda utvecklingen där man självklart tar hjälp av den enorma kunskapen från bilsidan(!) vilket ger dig som kund stora fördelar på alla sätt och vis."

Samtidigt som de säger sig sälja dessa märken skriver de på Facebook att de inte kommer att vara märkes-åf: "Vi kommer börja detta året med att inte göra några ÅF kontrakt med någon eftersom att vi vill vara riktigt säkra denna gång med vad både vi på Elit mc och ni som kunder vill ha utav oss"

"När det gäller begagnade mc är vi stora. Vi omsätter vårt begagnatlager över tio gånger per år!"... "Vår enorma omsättningshastighet borgar för att säljaren förvandlar sin hoj till pengar väldigt fort."
10 gånger per år? De öppnade ju lördags.

"Vår moderna och fräscha verkstad är för BMW, Ducati, KTM och Can-Am fyrhjulingar samt alla andra märken, med personal som har stor kunskap om motorcyklar och hjulingar. Vi har all utrustning som krävs för alla former av service och reparationer." Som tidigare sagt, snott foto från gamla Elit. I realiteten har de ett litet rum - som är ganska tomt.


Det finns nog mer märkligheter, men jag pallar inte att lusläsa allt. Sammantaget påverkar detta såklart förtroendet för den nya handlaren. Känns som att någon har sagt "Skriv något, lägg upp några bilder, låna fritt. Ta vad som helst, det är inte så noga."
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Råkade snubbla över en Blocketannons från Elit så jag gick in på butikssidan o tittade - jodå, där finns en del hojar till salu.
Någon som varit där på sistone o "fönstershoppat"????
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Var där en kort visit tidigare i sommar. Några hojar i lokalen, några utomhus. Men inget som lockade mig just där och då. Letar du efter något särskilt så ta en titt, men utbudet var inte jättestort.

Lite (lite...) utrustning och kläder på övervåningen.

Frågade verkstaden vad de skulle ta för att byta drivpaket *) på min Triumph och hoppades någonstans att de skulle försöka slå sig in på servicemarknaden med pris. De är ju trots allt ingen märkesverkstad med specialutrustning, utbildningar och liknande.

Mekanikern hade ingen aning om vad det skulle kosta. Men butikssäljaren upplyste mekanikern om att de tog 1600 kr/timma, alltså lika mycket som märkesverkstäderna längre bort på samma gata. Och verkstaden verkade tom, jag kunde i stort sett få tid närsomhelst.

*) Löste det med hjälp av grannen (f d cross- och enduroförare) som hade lämpliga verktyg. En timmas jobb och två belgiska öl.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Var där en kort visit tidigare i sommar. Några hojar i lokalen, några utomhus. Men inget som lockade mig just där och då. Letar du efter något särskilt så ta en titt, men utbudet var inte jättestort.
Sökte på Aprilia o då dök det upp en annons från dem - skulle inte handla där, det finns mer väletablerade handlare men framförallt ganska mycket privat just nu
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det första jag möts av på hemsidan är någon som runkgasar. :1pajas
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top