Elit MC i Göteborg lägger ner

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Hur visar man att man har varit kund sen tidigare?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Angående själlöshet och avsaknad av däcksparkar i framtiden.
Det är inte så märkligt att den utvecklingen sker oavsett att den nu är påhejad av en generation MBAer. Frustrationen man får av att vilja köpa något skitdyrt och egentligen helt onödigt för sina surt förvärvade pengar och bli bemött som den jobbige skiten som stör i fikarasten. Om man nu blir bemött öht vill säga.
Det är inte direkt så att man åker hem med ett leende.
Och det av människor som försörjer sig på dina surt förvärvade och i det här fallet tveksamt placerade pengar.

Dito upplevelse när man har för avsikt att spendera ett antal prisbasbelopp av företagets pengar på en tjänstebil.
Glad i hågen skrider du in över det smakfullt belysta marmorgolvet, ser dig om efter en säljare i närheten av din tilltänkta småtråkiga kombimodell. Efter att du sett dig om ganska länge, sparkat däck, öppnat luckor, provat fram och baksäte, sparkat däck, sett dig om, öppnat luckor mm i en avsevärd tidsrymd.
Då kan det hända att någon dyker upp och vill prata med dig. Efter 15 sekunders dialog kommer vi fram till att det inte handlar om ett privatköp och att det sköts av Bengan.
"Dessvärre är Bengan på kurs idag, kan du komma tillbaka i morgon?"

Då är det inte så dumt att kliva in hos polotröjorna, få en kaffe, svar på frågor och en hel massa trevligt bemötande.

Jag tror att Bengan & co kan ha gjort sitt.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ser man hur det svängt med alla andra sällanköpsvaror så har det ju blivit så att "kunderna" verkar vilja klämma och känna på produkterna hos en handlare men sedan köpa hos näthandlaren som är lite billigare så regelrätta showrooms kanske är den framtid vi har framför oss.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Deras tidigare kunder får förtur, dvs start idag. officiella start på utförsäljning är imorgon den 22/9.
Står det något särskilt i inbjudan, "for your eyes only"? Annars kan man kanske bara smita dit och försöka se ut som om man är inbjuden.... Jag har köpt tillbehör där, det gör mig till kund.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Men Superbike, var inte det han stollen "Kevin" / Kahve bakom det?
Eller köpte han upp resterna och förstörde det?

Märklig människa.
Det var han som gjorde sig själv flygburen och landade i en soptunna två våningar ner från ett parkeringsdeck.
Mathias var väl den som startade stället. Jag tappade kontakten kring 2003 (ofrivilligt uppehåll) men mina fördomar är att det aldrig gick särskilt rätt till där. Ryktena är rätt hisnande...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Dessa MBA-människor tittar även utanför Sverige. Den vanligaste anledningen till att folk inte åtgärdar recalls är att man vill inte träffa sin handlare. Många utgår från att de blir lurade och jag har själv exempel där handlare genom lögn försökte trycka på min dåvarande fru extrajobb för 20.000 efter en vanlig service (deras svar när jag stod där istället var att hon missförstått eftersom hon inte förstod bilar).

Eftersom tillverkarna tjänar pengar på att sälja bilar och reservdelar måste handlarna tjäna pengar på annat, kvar blir att lura på kunder jobb de inte behöver. Därav växer privatleasing där riskmomentet med handlaren ersätts med trygghet i fast månadskostnad. Slutsats: Dåliga handlare förstör för alla.
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Står det något särskilt i inbjudan, "for your eyes only"? Annars kan man kanske bara smita dit och försöka se ut som om man är inbjuden.... Jag har köpt tillbehör där, det gör mig till kund.
Nä absolut inget sånt. Nog bara gå dit o shoppa loss ;)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Var faktiskt där före lunch och "shoppade loss" lite. Gott om bilar utanför. Kö in, med insläpp. Covid, ni vet. Fanns hyggligt med hjälmar och en del kläder, kängor. Och så hojar, förstås. Men började redan kännas lite utplockat. Fyndade ett par Klim-byxor (tunna, svala, för sommarbruk) för 2000 kr.

Lång kassakö.

Tyckte mig se Hixman i butiken men han var fullt upptagen i ett samtal och jag stod i kassakön och ville inte tappa min köplats så jag kunde inte ge mig till känna. (Eller så var det någon som var lik Hixman, på lite avstånd?)
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Var faktiskt där före lunch och "shoppade loss" lite. Gott om bilar utanför. Kö in, med insläpp. Covid, ni vet. Fanns hyggligt med hjälmar och en del kläder, kängor. Och så hojar, förstås. Men började redan kännas lite utplockat. Fyndade ett par Klim-byxor (tunna, svala, för sommarbruk) för 2000 kr.

Lång kassakö.

Tyckte mig se Hixman i butiken men han var fullt upptagen i ett samtal och jag stod i kassakön och ville inte tappa min köplats så jag kunde inte ge mig till känna. (Eller så var det någon som var lik Hixman, på lite avstånd?)
Det var jag :) Missade dig tyvärr. Jag köpte ett par Alpinestars Toucan och en tankväska. Många som slänger skit på Elit MC i denna tråden. Jag har varit en trogen stamkund sedan starten och köpt 5 nya hojar. Gjort all service och köpt det mesta i kläd och tillbehörsväg. Maken till service och trevligt bemötande kan jag bara hoppas att få någon annanstans. Alla har vi olika erfarenheter, men ville balansera upp det lite med min.:krama
 

Raderad medlem 51742

Guest
Angående själlöshet och avsaknad av däcksparkar i framtiden.
Det är inte så märkligt att den utvecklingen sker oavsett att den nu är påhejad av en generation MBAer. Frustrationen man får av att vilja köpa något skitdyrt och egentligen helt onödigt för sina surt förvärvade pengar och bli bemött som den jobbige skiten som stör i fikarasten. Om man nu blir bemött öht vill säga.
Det är inte direkt så att man åker hem med ett leende.
Och det av människor som försörjer sig på dina surt förvärvade och i det här fallet tveksamt placerade pengar.

Dito upplevelse när man har för avsikt att spendera ett antal prisbasbelopp av företagets pengar på en tjänstebil.
Glad i hågen skrider du in över det smakfullt belysta marmorgolvet, ser dig om efter en säljare i närheten av din tilltänkta småtråkiga kombimodell. Efter att du sett dig om ganska länge, sparkat däck, öppnat luckor, provat fram och baksäte, sparkat däck, sett dig om, öppnat luckor mm i en avsevärd tidsrymd.
Då kan det hända att någon dyker upp och vill prata med dig. Efter 15 sekunders dialog kommer vi fram till att det inte handlar om ett privatköp och att det sköts av Bengan.
"Dessvärre är Bengan på kurs idag, kan du komma tillbaka i morgon?"

Då är det inte så dumt att kliva in hos polotröjorna, få en kaffe, svar på frågor och en hel massa trevligt bemötande.

Jag tror att Bengan & co kan ha gjort sitt.
Ja, ser jag till mig själv föredrar jag också polotröjorna och att göra en snabb/smidig affär digitalt. Men helst vill jag kunna välja. Ibland passar den typen av service en handlare kan erbjuda bättre, men dålig service och osmidighet passar aldrig oavsett om det är analogt eller digitalt.

Det jag menade med liknelsen om MBA:erna som en skock får är att trender i affärsvärlden ofta drivs rätt ensidigt utifrån en teknik eller annat fenomen som är hett, men ofta inte ser tillräckligt mycket till det bakomliggande kundbehovet. Det traditionella systemet med återförsäljare, generalagenter osv. har förmodligen skapat en hel del strukturer på systemnivå som tenderar att leda till affärsmodeller där handlare inte alltid drivs av rätt incitament eller har rätt förutsättningar att uppfylla kundernas förväntningar. När kunderna i allmänhet ofta är missnöjda och tekniken sedan möjliggör nya affärsmodeller som skapar bättre incitament och förutsättningar är det då naturligt att marknaden kommer förändras i den riktningen.

Det gäller dock att inte missa de bakomliggande kundbehoven. Digitala affärer, showrooms osv. skapar andra typer av utmaningar och förväntningar och man behöver dessutom vara ödmjuk inför hur mycket man har att lära kring vad som är kundernas behov och hur man hela tiden kan anpassa sig till att möta dem, oavsett kanal. Att det inte är "one size fits all" börjar man nog komma till insikt om hos de biltillverkare som förändrat sin affärsmodell i denna riktning och det gäller nog i allra högsta grad även vid MC-försäljning. På en relativt liten och nischad marknad som MC-försäljning i Sverige utgör har man sannolikt en delikat balansgång mellan att å ena sidan skapa effektiva affärsmodeller som kan serva en marknad utan att kostnaden blir för hög, å andra sidan att marknaden förmodligen är för liten för att satsa på "one size fits all" och enbart ta russinen ur kakan, utan man behöver kunna möta olika köpares behov för att komma upp i tillräckliga volymer.

Det blir spännande att se vad BMW har för strategi i detta och hur utvecklingen blir. Så länge utvecklingen går i riktning mot att bättre uppfyllda kundbehov är jag positiv, men det är ingen lätt uppgift och det finns en hel del förutsättningar som kommer påverka marknaden både på kort och lång sikt. Undrar t ex i vilken mån BMW:s strategi hänger ihop med att de förbereder sig för en rejäl omsvängning på marknaden när utvecklingen går över mot elfordon och andra köpbeteenden/kundgrupper.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Mathias var väl den som startade stället. Jag tappade kontakten kring 2003 (ofrivilligt uppehåll) men mina fördomar är att det aldrig gick särskilt rätt till där. Ryktena är rätt hisnande...
Just han var det som sålde till mig. Nyfiken på vad de ryktena säger, även i PM om du inte vill ta det offentligt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fyndade en HJC RHPA 11 för 2000 kr. Superglad över köpet, dock är mina tankar med alla de människor som blev av med jobbet. Aldrig kul. Hoppas det löser sig med arbete för dessa.
Duktiga mc mekaniker går aldrig arbetslösa, det finns för få mekaniker med den specialiten som en modern hoj behöver av sin mekaniker.

Mc försäljare går okunniga 13 st på dussinet, men även här är samma sak en kunnig intresserad med fakta kunnande om vad denna säljer lär inte gå arbetslös..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Duktiga mc mekaniker går aldrig arbetslösa, det finns för få mekaniker med den specialiten som en modern hoj behöver av sin mekaniker.

Mc försäljare går okunniga 13 st på dussinet, men även här är samma sak en kunnig intresserad med fakta kunnande om vad denna säljer lär inte gå arbetslös..
Sant. Kan man felsöka, reparera och serva hojar kan man göra detsamma med industrimaskiner och entreprenadmaskiner också. Tekniker som inte är rädda för skit under naglarna behövs alltid.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Betyder MBA fortfarande Master of Business and Administration eller är det en förkortning jag inte sett?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Betyder MBA fortfarande Master of Business and Administration eller är det en förkortning jag inte sett?
Stämmer. I det här fallet syftande på en yngre generation karriärister som snabbt klättrar till högre chefspositioner på större företag, men som utan så mycket erfarenhet i bagaget förutom ett par år på McKinsey eller liknande istället formas mycket av ens utbildning och vad som anses hett och trendigt bland ens kurskamrater.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top