Elektriska Motorcross glider runt i Barcelona

Snygg film, men jag är inte imponerad av cykeln...

It's time for a new offroad motorcycle segment! It’s time for more motorcycle freedom! It’s time for the Freeride E! With the revolutionary Freeride E, KTM takes lightweight, noise-free and agile offroad motorcycles where enduro riding was previously impossible: into the city! With 42 Nm of torque, up to 22 kW (30 hp) peak power and uninterrupted acceleration, it's just as sporty as other KTM bikes. Only it needs recharging rather than refuelling.

Designed for peak power of 22 kW (30 hp), the electric motor can supply 15 kW (20 hp) continuously

Long-distance runner: The compact and easily replaceable battery provides 2.1 kWh of energy for more than 30 minutes' riding pleasure

http://www.ktm.com/sk/freeride/freeride-e/highlights/benefit//highlights/Product.html

It's time for a new offroad motorcycle segment! It’s time for more motorcycle freedom! It’s time for the Freeride E! With the revolutionary Freeride E, KTM takes lightweight, noise-free and agile offroad motorcycles where enduro riding was previously impossible: into the city! With 42 Nm of torque, up to 22 kW (30 hp) peak power and uninterrupted acceleration, it's just as sporty as other KTM bikes. Only it needs recharging rather than refuelling.

Designed for peak power of 22 kW (30 hp), the electric motor can supply 15 kW (20 hp) continuously

Long-distance runner: The compact and easily replaceable battery provides 2.1 kWh of energy for more than 30 minutes' riding pleasure

http://www.ktm.com/sk/freeride/freeride-e/highlights/benefit//highlights/Product.html

Vad är du inte impad över?

Lite impad kanske jag är, men jag tycker att el fordons industrin går alldeles för långsamt framåt!

Först och främst så är priset på ca 100000kr jävligt högt om du ser till prestanda per krona! (visserligen så är det så med alla el fordon idagsläget)

Sedan så tycker jag att en batteritid på 30minuter är alldeles för lite, i verkligheten betyder det säker max 25 minuters körning... Uppladnings tiden på 1.5h är väl ok, men inte så mycket mer i mina öron.

ktm skrev:
Long-distance runner: The compact and easily replaceable battery provides 2.1 kWh of energy for more than 30 minutes' riding pleasure. So that you can also ride while a second battery is being charged!

Ska bli intressant att se vad ett nytt batteri kostar, ska även bli intressant att se vad ett batteri väger samt hur lång livsängden är!

Kollar vi på vikten, så tycker jag att den är väldigt hög, 95kg.
22hp/95kg ger inte en lysande power to weight ratio...

ktm skrev:
Electric motor Permanent magnet synchronous motor
in a disc armature design
Rated output 7.5 kW (10.1 hp)
Max. power 22 kW (30 hp)
Traction battery Lithium-ion (easily removed)
Rated voltage 300 V
Charging time 1.5 h

Ok nu kanske man inte ska stirra sig blind på en massa siffror på ett papper... Men skulle jag få välja mellan en ny Ktm freeride E och en sxf250 så hade jag tagit sxf´en alla dagar i veckan :tummenupp Man får väldigt mycket mer för samma pengar.

Men jag tycker dock att det är kul att ktm släpper en el cykel :) och jag hoppas att fler mx tillverkare hänger på, så att tekniken och konkurrensen ökar.

Instämmer! :tummenupp Den är snarare ett alternativ till mountainbike än motocross.

"2.1 kWh of energy for more than 30 minutes' riding pleasure"

2.1 kWh i bara 30 minuter? 2.1kWh är ju per definition 2.1kW under 60 minuter. Alternativt 4.2kW under 30 minuter?
Antar att dom menar 2.1kW i mer än 30 min dvs den har effekt som en Puch Dakota med pluggen dragen i 30 minuter? Sedan är batterierna slut? Och batteriet var alltså på 1kWh

Eller så är batteriet på 2.1kWh och det där med 30 min var en groda från någon reklamgubbe?

Antag att man kör snällt och utnyttjar rated power 7.5kW i genomsnitt när man kör då är batteriet totaltomt efter 17 minuter.
7.5kW är avsevärt mindre än en gammal luftkyld Dt125 MX(10kW) och ska man köra cross med en sådan så skulle man verkligen tvingas hålla gasen stumt i botten varje sekund och ändå skulle det gå långsamt som sjutton.

Kollar vi på vikten, så tycker jag att den är väldigt hög, 95kg.
22hp/95kg ger inte en lysande power to weight ratio...

Fast inom amatörenduro handlar det mycket mer om motorKARAKTÄR än ren effekt. En elmotor har till sin fördel att den har samma (max) vridmoment på ALLA varvtal, fördelaktigt om något!

Men för eliten/semi proffs så är den kanske inte lika intressant.

Min första tanke var "fan va kass".. Halva grejen med hojar tycker jag är att de lever runt lite. Det här känns som en helt död pryl..

Men sen funderade jag lite och kom fram till att det här är precis vad jag behöver. En hoj man kan wheela fram och tillbaka över garageuppfarten utan att grannarna lackar. En hoj man kan brassa runt i skogen med utan att uppröra svampplockare, trädkramare och annat löst folk.

Känns desutom som det kommer ta några år innan de blir så vanliga att polisen inser att det inte är mopeder, så att framföra denna skapelse på väg/cykelbanor i lugnt tempo bör ju vara rätt safe... :tummenupp

Jag skulle gärna ha en sån som enduro, om man gör något åt batteritiden!
Att susa fram tyst i skogen vore ju riktigt härligt!
Men då krävs en batteritid på minst 4-5 timmar för att det ska vara värt det.

Till och med en 60-kubikscross verkar var piggare och den klarar sig nog minst en timme på en full tank.

[YOUTUBE-ID]T2_h953muPI[/YOUTUBE-ID]

Eller jämför med en 65a!
[YOUTUBE-ID]2M0psPQGHV0&NR[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Antar att dom menar 2.1kW i mer än 30 min dvs den har effekt som en Puch Dakota med pluggen dragen i 30 minuter? Sedan är batterierna slut? Och batteriet var alltså på 1kWh

Eller så är batteriet på 2.1kWh och det där med 30 min var en groda från någon reklamgubbe?

Att du, som ju så totalt dominerar i alla motortrådar, som är så bäst på allt om motorer, motorstyrsystem, och speciellt vad motorstyrsystem inte kan göra, inte förstår det här, gör mig besviken.

Om batteriet på 2,1kWh tar slut på runt ½ timme betyder det att Gerald Gruspressare utnyttjar max 4,2kW i snitt när han kör. Så enkelt är det.

Jag har läst en del om elfordon senaste åren, och i början var jag mycket skeptisk till de låga medeleffektsiffrorna jag stötte på, särskilt för race-maskinerna. De måste köra som äldre damer, tänkte jag. Men efter att ha läst många uppgifter från olika håll kan jag inte tro annat än att det stämmer. I kolvmaskiner går antagligen en stor andel av bränslet åt i låglastsituationer där BSFC är usel. I samma lastsituationer har elmotorn istället hög verkningsgrad och kanske även genererar energi.

Som jämförelse klipper jag in en text som VD för amerikanska elmotorcykelmärket BRD Motorcycles skrev om deras motorcykel på 40hk toppeffekt/25 hk nominell- och 120kg. EDIT: Och batteri på 5,2kWh.

- It will absolutely keep up with a CRF250R. We've been conducting our testing against my KTM 250 XCF-W as a benchmark, and it leaves the KTM behind in both handling and outright power. Actually just posted some videos of the KTM being dropped in a drag race on our facebook. It's faster and easier to ride fast.
- We expect about 2 hours of aggressive trail time, or about 40 minutes of true race pace, or about 50 miles of aggressive surface street use. We've gotten about 90 minutes of hard supermoto riding in per charge (to reserve), including back-to-back-to-back drag runs and swapping riders to make sure we stay fresh and aggressive. Our spec was based on what it would take to make sure a top 5 open class (450cc) pro could complete a moto finals on it. If you can put as much power to the ground as Ryan Dungee, you could probably burn through the battery in about 30-35 minutes at full bore.
https://www.faster-faster.com/bikes.html
http://www.facebook.com/BRDmoto?sk=wall
mTgFS.jpg

Last edited:
Min drömhoj! Fan va gutt att kunna glida runt på skogsstigar m.m utan en brummande motor. Tänk att aldrig behöva byta olja, justera ventiler, byta kolvar, blaska med oljeblandat m.m, bara rent nöje hela tiden, vrid nyckeln till ON och kör...

För en motionär tror jag att den hade varit fullt tillräcklig.
JAg har aldrig kört t.ex GGN så jag vet inte hur långt ett varv är, men tror en elhoj är rätt lättkörd i sådana sammanhang :)

EDIT: Synd dom inte kunde lägga in en krets för s.k "bromskraftåtervinning", så all motorbroms laddar batteriet. :)

Last edited:
.....ínte byta någon kolv, inte ställa ventiler, kanske inte ens byta olja ...Priceless

För skeptiker finns MasterCard

Jag är nog ingen språkbegåvning! :) Nu när du säger det fattar jag precis hur dom menar. :tummenupp
Men snitta 4.2kW är ju knappast direkt kul.

Och ja, förbränningsmotorer har usel verkningsgrad på dellast. Dock har flytande bränslen väldigt hög energitäthet jämfört med batterier.

Sen kan jag nog ändå inte släppa att den ser tröttare ut än en KX65 och samtidigt har den betydligt kortare aktionstid.

Möjligt att jag har ett sviktande förtroende för dessa elektriska transportmedel men å andra sidan så var ju de första bilarna som såg dagens ljus för mer än hundra år sedan elektriska och floppade redan då mer eller mindre.Ända sedan den dagen kommer det ständigt nya el drivna projekt och alla brottas med samma problem som vanligt.En bristande energikälla i dagens batterier.Nä, så länge en kolv pressar samman ett fossilt bränsle som i sin tur antänds av en gnista som leder till en explosion och på detta sätt skapar drivkraft så är jag fortfarande ett hängivet petrolhead.

Men snitta 4.2kW är ju knappast direkt kul.

Håller med om att 4,2kW spontant låter lite. Men har du någon data på att det inte är kul? för hur mycket effekt bränner en duktig amatör som pressar max med crossen, i snitt?

Medelhastigheten på en crossbana är ju relativt låg, och eftersom effekt är proportionellt mot hastighet kommer medeleffekten bli ganska låg jämfört med om samma fordon skulle köra på en större asfaltsbana.

När jag räknade grovt på det här en gång tog jag data från en Ariel Atom runt Sviestad. Bilens toppeffekten är 245 hk, och mina ganska grova beräkningar visade att medeleffekten var runt 70 hk. Det skiljde alltså en faktor 3-4 mellan toppeffekt och medeleffekt. Detta var alltså på en 2km lång asfaltsbana med lång raksträcka. Med detta i åtanke tycker jag att faktorn 5 (22/4,2) för en motorcykel som kör på en grusbana där medelhastigheten nog är mindre än hälften av Sviestad tyder på att föraren gasar rejält.

Sen kan jag nog ändå inte släppa att den är tröttare än en KX65 och samtidigt har den betydligt kortare aktionstid.

Men är den verkligen tröttare? 30hk på 95kg tycker jag låter bättre. Jag tror den är i nivå med 250 fyrtakt.

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...