Elbil eller inte?

Volvo börjar med ”revolutionerande tekniken, giga press” för att tillverka delar till sin nya EX60.

Hoppas iaf pÄ bÀttre prislapp nu dÄ
Det Àr bara bakdelen som Àr castad i ett stycke. De Àr lÄngt efter Tesla avseende effektiv produktion

För den som vill att ens elbil ska bete sig som bensinare med vÀxlar och motor(o)ljud och lÀgre vrid pÄ "högre" "vÀxlar". Meningslöst i mina ögon, men alltid retar det nÄgon...

Första och enda batteribil jag tycker Àr Ätminstone lite cool, Àven om den Àr sjukt stor. Trodde efter bilderna att det var en bil i Golfklassen, men den Àr snarare som en rejÀl SUV.

Misha var sjukt imponerad pÄ Ringen ocksÄ, enda batteribil som klarar tvÄ varv i rad med full effekt.

Första och enda batteribil jag tycker Àr Ätminstone lite cool, Àven om den Àr sjukt stor. Trodde efter bilderna att det var en bil i Golfklassen, men den Àr snarare som en rejÀl SUV.

Misha var sjukt imponerad pÄ Ringen ocksÄ, enda batteribil som klarar tvÄ varv i rad med full effekt.
MEN HALLÅ det finns ingen anledning att ha en bil som klarar tvĂ„ varv i rad pĂ„ ringen, du kommer Ă€nda att behöva elbils bajsa, fika, leka med barnen och strĂ€cka pĂ„ benen och allt annat som tillhör elbilsĂ€gande efter ett varv pĂ„ 10min

MEN HALLÅ det finns ingen anledning att ha en bil som klarar tvĂ„ varv i rad pĂ„ ringen, du kommer Ă€nda att behöva elbils bajsa, fika, leka med barnen och strĂ€cka pĂ„ benen och allt annat som tillhör elbilsĂ€gande efter ett varv pĂ„ 10min
Eller hur?!? Det finns ingen anledning att ha en bil öht nÀr man kan ta bussen eller cykla. Eller att ha en bil som gÄr i 200 nÀr man max fÄr köra 120.

Jag Ă€lskar nĂ€r batteribilsfanatikerna försöker sĂ€lja in paus pĂ„ macken som nĂ„got nypĂ„fund nĂ€r den funnits sen
 ja
 macken uppfanns? Ja menar det gĂ„r ju att ta en lĂ€ngre paus med en vanlig bil ocksĂ„? Och om man inte vill pausa det sĂ„ rĂ€cker det ju med tre minuter och sĂ„ Ă€r man ivĂ€g igen med full tank, och full tank betyder full tank, inte 80% av full tank. Fast man kan ju tanka sĂ„ om man vill. Valfrihet heter det visst! SĂ„n tur att vi har kvar den ett tag till iaf. đŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€Ł

Jag har upptÀckt en spÀnnande funktionsvariation hos mÀnniskor.
PÄ ett ICA-varhus jag besöker dÄ och dÄ har man anlagt flera laddplatser strax utanför ingÄngen.
AlltsÄ nÀstan de nÀrmaste platserna pÄ hela parkeringen.
NÀstan var gÄng jag Àr dÀr stÄr minst en laddhybrid dÀr med sladden i.
Eftersom det inte Àr laddstolpen som avgör utan bilens inbyggda laddare sÄ fÄr du i max dryga 3kWh pÄ en timma. Jag lyckas aldrig handla lÀngre Àn ca 15 minuter, men sÀg 20m sÄ fÄr bilen i sig 1kWh i bÀsta fall.
Det blir en billig parkering nÀrmast ingÄngen och fritt runt bilen frÄn klantiga parkerare.
Jag ska börja ladda min laddhybrid dÀr ocksÄ. Kommer att spara minst 50 meter gÄngstrÀcka var gÄng.

Att laddplatser var nÀra ingÄngen var nÄgot som var vanligare förut. Nu Àr det ofta lÀngre bort sÄ att de anvÀnds av folk som faktiskt har nytta av dem.
Enda gÄngen jag kopplar in laddhybriden utanför hemmet Àr pÄ GrÀnby centrum i Uppsala nÀr jag Àr dÀr med hustrun. Det brukar ta drygt en timme att komma ut igen.

Det kanske har avhandlats tidigare, men jag orkar inte riktigt plöja 11k inlÀgg, men varför sitter ladduttagen sÄ ofta pÄ vÀnster sida pÄ elbilar? Vi alla former av gatuparkering sÄ mÄste man ju dra kabeln över/runt bilen, och handsken sticker rakt ut i vÀgen. Hemma kanske man kan ha laddboxen till vÀnster om bilen, men i mÄnga fall sitter ju uttaget vÀnster bak, sÄ det Àr inte helt praktiskt ÀndÄ.

Jag har hört argument för att ha tanklocket pÄ vÀnster sida, för dÄ blir det inte sÄ lÄngt att gÄ nÀr man tankar, men det kÀnns som ett rÀtt klent argument.

Det kanske har avhandlats tidigare, men jag orkar inte riktigt plöja 11k inlÀgg, men varför sitter ladduttagen sÄ ofta pÄ vÀnster sida pÄ elbilar? Vi alla former av gatuparkering sÄ mÄste man ju dra kabeln över/runt bilen, och handsken sticker rakt ut i vÀgen. Hemma kanske man kan ha laddboxen till vÀnster om bilen, men i mÄnga fall sitter ju uttaget vÀnster bak, sÄ det Àr inte helt praktiskt ÀndÄ.

Jag har hört argument för att ha tanklocket pÄ vÀnster sida, för dÄ blir det inte sÄ lÄngt att gÄ nÀr man tankar, men det kÀnns som ett rÀtt klent argument.
Det kan vara Ànnu vÀrre... Har du sett en Honda e?
hondae.PNG
Jag hÄller med om att det Àr vansinnigt att ha porten till vÀnster. NÀr jag parkerar hustruns bil i hennes carport och ska lyfta ut nÄgot ur baksÀtet mÄste jag vÀnta med att ansluta sladden tills jag har sakerna i hÀnderna för att slippa kliva över sladden.

Min Mini har luckan dÀr den hör hemma, i höger bakskÀrm. Ut mot vÀgkanten och nÀr man parkerar hemma Àr fronten alltid utÄt.

Skulle tro att det finns flera olika anledningar.

För fossilbilar har det vÀl generellt varit vanligare att ha tanklocket pÄ en viss sida beroende pÄ om tillverkaren har hemmamarknaden i ett land med vÀnster- eller högertrafik.

NÀr det sedan började komma laddhybrider blev det dÄ ofta att uttaget hamnade pÄ motstÄende sida i förhÄllande till tanklocket. Eftersom mÄnga av dagens elbilar Àr byggda pÄ plattformar som Àven Àr tÀnkta för förbrÀnningsmotorer eller hybrider behÄller nog ofta ladduttaget sin placering Àven om det inte finns nÄgon tanklucka. Det Àr ett stÀndigt pussel med utrymmet under utvecklingsarbetet, inte minst för att fÄ plats med batterier. Hamnar nog inte högst pÄ priolistan att lÀgga en massa utvecklingsarbete pÄ att flytta det till höger sida om man inte absolut mÄste och det inte ger nÄgra andra fördelar.

NÀr man tar fram en helt ny plattform, enbart för batteridrift, blir det förstÄs en annan sak. Men Àven dÄ kan det ju finnas anledningar till att de har kvar uttaget pÄ en viss sida - allt ifrÄn att man har satt det till nÄgon slags intern standard (t ex för att olika komponenter och produktionsmoment skall kunna vara samma som för hybridbilarna) till att kunderna som byter frÄn hybrid till ren elbil (och redan har placerat sin laddare pÄ ett visst stÀlle) skall ha kvar uttaget pÄ den sida de Àr vana vid.

I de flesta lÀnder fÄr man parkera pÄ valfri sida sÄ dÄ Àr det ett mindre problem, men i just Sverige mÄste vi parkera pÄ "rÀtt" (höger) sida vilket gör problemet större. Kanske blir det enklare nÀr miljöpartiet lyckats enkelrikta alla vÀgar för bilister sÄ du ÀndÄ kan parkera pÄ valfri sida.

Har man luckan mitten fram (eller bak) sÄ Àr den Ätkomlig frÄn bÄda hÄll, men fram Àr vÀldigt utsatt för snöslask och kan vara i vÀgen nÀr man öppnar frunken. Bak Àr det nog svÄrt att hitta en plats som inte Àr del av baklucka eller stötfÄngare.

Skulle tro att det finns flera olika anledningar.

För fossilbilar har det vÀl generellt varit vanligare att ha tanklocket pÄ en viss sida beroende pÄ om tillverkaren har hemmamarknaden i ett land med vÀnster- eller högertrafik.

NÀr det sedan började komma laddhybrider blev det dÄ ofta att uttaget hamnade pÄ motstÄende sida i förhÄllande till tanklocket. Eftersom mÄnga av dagens elbilar Àr byggda pÄ plattformar som Àven Àr tÀnkta för förbrÀnningsmotorer eller hybrider behÄller nog ofta ladduttaget sin placering Àven om det inte finns nÄgon tanklucka. Det Àr ett stÀndigt pussel med utrymmet under utvecklingsarbetet, inte minst för att fÄ plats med batterier. Hamnar nog inte högst pÄ priolistan att lÀgga en massa utvecklingsarbete pÄ att flytta det till höger sida om man inte absolut mÄste och det inte ger nÄgra andra fördelar.

NÀr man tar fram en helt ny plattform, enbart för batteridrift, blir det förstÄs en annan sak. Men Àven dÄ kan det ju finnas anledningar till att de har kvar uttaget pÄ en viss sida - allt ifrÄn att man har satt det till nÄgon slags intern standard (t ex för att olika komponenter och produktionsmoment skall kunna vara samma som för hybridbilarna) till att kunderna som byter frÄn hybrid till ren elbil (och redan har placerat sin laddare pÄ ett visst stÀlle) skall ha kvar uttaget pÄ den sida de Àr vana vid.
Intressant teori. Men det förklarar inte varför Tesla, som Àr framtagen i högertrafikland pÄ plattform som var eldriven frÄn början, fick för sig att sÀtta pÄ vÀnster sida. Fast kanske för att allra första bilen, roadstern, var byggd pÄ en lotus som var byggd i UK och dÀrför kanske hade tanklock pÄ vÀnster sida och man ville ÄteranvÀnda dörren? Bara en teori, jag har ingen aning om var Lotus Elise faktiskt har sin lucka.

Idag har vÀnster blivit sÄ dominerande att det stÀller till det pÄ laddstationer nÀr nÄgon har pÄ "fel" sida... som kanske egentligen Àr "rÀtt". :tungan

Intressant teori. Men det förklarar inte varför Tesla, som Àr framtagen i högertrafikland pÄ plattform som var eldriven frÄn början, fick för sig att sÀtta pÄ vÀnster sida. Fast kanske för att allra första bilen, roadstern, var byggd pÄ en lotus som var byggd i UK och dÀrför kanske hade tanklock pÄ vÀnster sida och man ville ÄteranvÀnda dörren? Bara en teori, jag har ingen aning om var Lotus Elise faktiskt har sin lucka.

Idag har vÀnster blivit sÄ dominerande att det stÀller till det pÄ laddstationer nÀr nÄgon har pÄ "fel" sida... som kanske egentligen Àr "rÀtt". :tungan
Nja, kopplingen till höger-/vÀnstertrafik var mer för bilar som behöver tankas (dels med tanke pÄ bensinstationer, dels att man inte vill stÄ ut mot vÀgen om man fÄtt brÀnslestopp och behöver fylla pÄ med reservbrÀnsle).

Tesla har ju ingen historik att utgÄ frÄn dÀr utan kunnat starta frÄn ett blankt papper. Varför de dÄ valt vÀnster sida Àr oklart. Kanske för att man skall se att laddkabeln sitter i nÀr man sÀtter sig i bilen, sÄ att man inte rÄkar köra ivÀg med kabeln ansluten?

Nja, kopplingen till höger-/vÀnstertrafik var mer för bilar som behöver tankas. Tesla har ju ingen historik att utgÄ frÄn dÀr utan kunnat starta frÄn ett blankt papper. Varför de dÄ valt vÀnster sida Àr oklart. Kanske för att man skall se att laddkabeln sitter i nÀr man sÀtter sig i bilen, sÄ att man inte rÄkar köra ivÀg med kabeln ansluten?
Fast just det borde vÀl vara lika viktigt i en bensinare? Tror alla elbilar vÀgrar att starta om inte laddkabeln plockas ur. Bensinbilar dÀremot har oftast inte den funktionen och det finns gott om bilder pÄ folk som kör omkring med en tankslang efter sig.

NÀ, mysteriet tÀtnar. Risken Àr vÀl att det blir vÀnster sida för att tillrÀckligt mÄnga gör sÄ och Teslas laddare Àr sÄ dominerande och fungerar bÀst med port pÄ vÀnster sida. Fast just det skulle de fixa till pÄ version 4 som börjar rulla ut nu, men dÀr blir den vattenkylda sladden "onödigt" lÄng.

Last edited:
Fast just det borde vÀl vara lika viktigt i en bensinare? Tror alla elbilar vÀgrar att starta om inte laddkabeln plockas ur. Bensinbilar dÀremot har oftast inte den funktionen och det finns gott om bilder pÄ folk som kör omkring med en tansslang efter sig.
TÀnker att det ÀndÄ Àr betydligt större risk att man pÄ morgonen glömt att man kopplat in laddaren över natten, jÀmfört med att glömma att man började tanka bilen för ett par minuter sedan.

Men visst, de flesta elbilar har nog en funktion som förhindrar det och tror det kan ligga nÄgot i att de helt enkelt följt strömmen (!) och valde att ha uttaget pÄ den sida som de flesta andra elbilar brukar ha det.

Jag Ă€r nöjd med min. Ända nackdelen Ă€r i sĂ„ fall dĂ„lig sikten bakĂ„t nĂ€r jag backar.
Ok finns backspeglar men Ă€r första bilen jag behöver anvĂ€nda dom pĂ„đŸ˜ą

Frugan lessnade pÄ att vÄr slitoslÀng-bil som gÄtt snart 40k mil krÀver smÄ reparationer och fix emellanÄt.
Sagt och gjort Äkte vi förbi en bilnasare som precis skulle bli ÄterförsÀljare för MG och dÀrför hade erbjudande pÄ MG4.
Vi provkörde en och frugan valde dÀrefter en röd som levereras om nÄgra veckor.
Ska försöka skriva mer utförligt nÀr vi haft den ett tag men det första intrycket Àr standardmodellen Àr en ganska enkel bil, inte ens nÄgon backkamera.

Nu har Àven jag köpt en elbil. Det blev en 5 Är gammal Golf. Som ser ut och fungerar precis som en vanlig jÀkla Golf, fast med elmotor och batteri. Och jag tycker det kÀnns bra, man vet vad man fÄr liksom, det Àr en vanlig bil med i övrigt billiga reservdelar.

Och laddluckan Àr pÄ höger bakskÀrm, dÀr den vanliga tankluckan brukar sitta. Eller ja, det Àr ju förstÄs samma vanliga lucka, fast med en gömd elkontakt bakom istÀllet för ett tankhÄl.

Min förhoppning Àr en billig pendlarbil, och till det tror jag den kommer att fungera bra.

Nyheter
PremiĂ€r för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var FinspÄ...

Ny 500-kubiks retro frÄn Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser frĂ„n H-D