Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag ägde ju en v8 bil före den här. Har en Tesla sen några månader tillbaka.
Trodde jag skulle sakna det v8 ljudet för har haft flera i mitt liv. Men det är skönt att slippa allt motorljud. Men har en motorcykel som verkligen låter som en motorcykel ska göra typ. Men skulle gärna ha en elmc om det fanns nåt som passade.
Ska hata Tesla för ett år sen men ändra mig konstigt nog
Delar detta. Nu har förvisso elbilen i sak mest hamnat i fruns behållning, själv får jag roa mig med hojen tills vintern..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Volvo börjar med ”revolutionerande tekniken, giga press” för att tillverka delar till sin nya EX60.

Hoppas iaf på bättre prislapp nu då
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Volvo börjar med ”revolutionerande tekniken, giga press” för att tillverka delar till sin nya EX60.

Hoppas iaf på bättre prislapp nu då
Det är bara bakdelen som är castad i ett stycke. De är långt efter Tesla avseende effektiv produktion
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
För den som vill att ens elbil ska bete sig som bensinare med växlar och motor(o)ljud och lägre vrid på "högre" "växlar". Meningslöst i mina ögon, men alltid retar det någon...


Första och enda batteribil jag tycker är åtminstone lite cool, även om den är sjukt stor. Trodde efter bilderna att det var en bil i Golfklassen, men den är snarare som en rejäl SUV.

Misha var sjukt imponerad på Ringen också, enda batteribil som klarar två varv i rad med full effekt.
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Första och enda batteribil jag tycker är åtminstone lite cool, även om den är sjukt stor. Trodde efter bilderna att det var en bil i Golfklassen, men den är snarare som en rejäl SUV.

Misha var sjukt imponerad på Ringen också, enda batteribil som klarar två varv i rad med full effekt.
MEN HALLÅ det finns ingen anledning att ha en bil som klarar två varv i rad på ringen, du kommer ända att behöva elbils bajsa, fika, leka med barnen och sträcka på benen och allt annat som tillhör elbilsägande efter ett varv på 10min
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
MEN HALLÅ det finns ingen anledning att ha en bil som klarar två varv i rad på ringen, du kommer ända att behöva elbils bajsa, fika, leka med barnen och sträcka på benen och allt annat som tillhör elbilsägande efter ett varv på 10min
Eller hur?!? Det finns ingen anledning att ha en bil öht när man kan ta bussen eller cykla. Eller att ha en bil som går i 200 när man max får köra 120.

Jag älskar när batteribilsfanatikerna försöker sälja in paus på macken som något nypåfund när den funnits sen… ja… macken uppfanns? Ja menar det går ju att ta en längre paus med en vanlig bil också? Och om man inte vill pausa det så räcker det ju med tre minuter och så är man iväg igen med full tank, och full tank betyder full tank, inte 80% av full tank. Fast man kan ju tanka så om man vill. Valfrihet heter det visst! Sån tur att vi har kvar den ett tag till iaf. 🤣🤣🤣
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har upptäckt en spännande funktionsvariation hos människor.
På ett ICA-varhus jag besöker då och då har man anlagt flera laddplatser strax utanför ingången.
Alltså nästan de närmaste platserna på hela parkeringen.
Nästan var gång jag är där står minst en laddhybrid där med sladden i.
Eftersom det inte är laddstolpen som avgör utan bilens inbyggda laddare så får du i max dryga 3kWh på en timma. Jag lyckas aldrig handla längre än ca 15 minuter, men säg 20m så får bilen i sig 1kWh i bästa fall.
Det blir en billig parkering närmast ingången och fritt runt bilen från klantiga parkerare.
Jag ska börja ladda min laddhybrid där också. Kommer att spara minst 50 meter gångsträcka var gång.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att laddplatser var nära ingången var något som var vanligare förut. Nu är det ofta längre bort så att de används av folk som faktiskt har nytta av dem.
Enda gången jag kopplar in laddhybriden utanför hemmet är på Gränby centrum i Uppsala när jag är där med hustrun. Det brukar ta drygt en timme att komma ut igen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kanske har avhandlats tidigare, men jag orkar inte riktigt plöja 11k inlägg, men varför sitter ladduttagen så ofta på vänster sida på elbilar? Vi alla former av gatuparkering så måste man ju dra kabeln över/runt bilen, och handsken sticker rakt ut i vägen. Hemma kanske man kan ha laddboxen till vänster om bilen, men i många fall sitter ju uttaget vänster bak, så det är inte helt praktiskt ändå.

Jag har hört argument för att ha tanklocket på vänster sida, för då blir det inte så långt att gå när man tankar, men det känns som ett rätt klent argument.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det kanske har avhandlats tidigare, men jag orkar inte riktigt plöja 11k inlägg, men varför sitter ladduttagen så ofta på vänster sida på elbilar? Vi alla former av gatuparkering så måste man ju dra kabeln över/runt bilen, och handsken sticker rakt ut i vägen. Hemma kanske man kan ha laddboxen till vänster om bilen, men i många fall sitter ju uttaget vänster bak, så det är inte helt praktiskt ändå.

Jag har hört argument för att ha tanklocket på vänster sida, för då blir det inte så långt att gå när man tankar, men det känns som ett rätt klent argument.
Det kan vara ännu värre... Har du sett en Honda e?
hondae.PNG
Jag håller med om att det är vansinnigt att ha porten till vänster. När jag parkerar hustruns bil i hennes carport och ska lyfta ut något ur baksätet måste jag vänta med att ansluta sladden tills jag har sakerna i händerna för att slippa kliva över sladden.

Min Mini har luckan där den hör hemma, i höger bakskärm. Ut mot vägkanten och när man parkerar hemma är fronten alltid utåt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det kanske har avhandlats tidigare, men jag orkar inte riktigt plöja 11k inlägg, men varför sitter ladduttagen så ofta på vänster sida på elbilar? Vi alla former av gatuparkering så måste man ju dra kabeln över/runt bilen, och handsken sticker rakt ut i vägen. Hemma kanske man kan ha laddboxen till vänster om bilen, men i många fall sitter ju uttaget vänster bak, så det är inte helt praktiskt ändå.

Jag har hört argument för att ha tanklocket på vänster sida, för då blir det inte så långt att gå när man tankar, men det känns som ett rätt klent argument.
Skulle tro att det finns flera olika anledningar.

För fossilbilar har det väl generellt varit vanligare att ha tanklocket på en viss sida beroende på om tillverkaren har hemmamarknaden i ett land med vänster- eller högertrafik.

När det sedan började komma laddhybrider blev det då ofta att uttaget hamnade på motstående sida i förhållande till tanklocket. Eftersom många av dagens elbilar är byggda på plattformar som även är tänkta för förbränningsmotorer eller hybrider behåller nog ofta ladduttaget sin placering även om det inte finns någon tanklucka. Det är ett ständigt pussel med utrymmet under utvecklingsarbetet, inte minst för att få plats med batterier. Hamnar nog inte högst på priolistan att lägga en massa utvecklingsarbete på att flytta det till höger sida om man inte absolut måste och det inte ger några andra fördelar.

När man tar fram en helt ny plattform, enbart för batteridrift, blir det förstås en annan sak. Men även då kan det ju finnas anledningar till att de har kvar uttaget på en viss sida - allt ifrån att man har satt det till någon slags intern standard (t ex för att olika komponenter och produktionsmoment skall kunna vara samma som för hybridbilarna) till att kunderna som byter från hybrid till ren elbil (och redan har placerat sin laddare på ett visst ställe) skall ha kvar uttaget på den sida de är vana vid.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
I de flesta länder får man parkera på valfri sida så då är det ett mindre problem, men i just Sverige måste vi parkera på "rätt" (höger) sida vilket gör problemet större. Kanske blir det enklare när miljöpartiet lyckats enkelrikta alla vägar för bilister så du ändå kan parkera på valfri sida.

Har man luckan mitten fram (eller bak) så är den åtkomlig från båda håll, men fram är väldigt utsatt för snöslask och kan vara i vägen när man öppnar frunken. Bak är det nog svårt att hitta en plats som inte är del av baklucka eller stötfångare.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Skulle tro att det finns flera olika anledningar.

För fossilbilar har det väl generellt varit vanligare att ha tanklocket på en viss sida beroende på om tillverkaren har hemmamarknaden i ett land med vänster- eller högertrafik.

När det sedan började komma laddhybrider blev det då ofta att uttaget hamnade på motstående sida i förhållande till tanklocket. Eftersom många av dagens elbilar är byggda på plattformar som även är tänkta för förbränningsmotorer eller hybrider behåller nog ofta ladduttaget sin placering även om det inte finns någon tanklucka. Det är ett ständigt pussel med utrymmet under utvecklingsarbetet, inte minst för att få plats med batterier. Hamnar nog inte högst på priolistan att lägga en massa utvecklingsarbete på att flytta det till höger sida om man inte absolut måste och det inte ger några andra fördelar.

När man tar fram en helt ny plattform, enbart för batteridrift, blir det förstås en annan sak. Men även då kan det ju finnas anledningar till att de har kvar uttaget på en viss sida - allt ifrån att man har satt det till någon slags intern standard (t ex för att olika komponenter och produktionsmoment skall kunna vara samma som för hybridbilarna) till att kunderna som byter från hybrid till ren elbil (och redan har placerat sin laddare på ett visst ställe) skall ha kvar uttaget på den sida de är vana vid.
Intressant teori. Men det förklarar inte varför Tesla, som är framtagen i högertrafikland på plattform som var eldriven från början, fick för sig att sätta på vänster sida. Fast kanske för att allra första bilen, roadstern, var byggd på en lotus som var byggd i UK och därför kanske hade tanklock på vänster sida och man ville återanvända dörren? Bara en teori, jag har ingen aning om var Lotus Elise faktiskt har sin lucka.

Idag har vänster blivit så dominerande att det ställer till det på laddstationer när någon har på "fel" sida... som kanske egentligen är "rätt". :tungan
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Intressant teori. Men det förklarar inte varför Tesla, som är framtagen i högertrafikland på plattform som var eldriven från början, fick för sig att sätta på vänster sida. Fast kanske för att allra första bilen, roadstern, var byggd på en lotus som var byggd i UK och därför kanske hade tanklock på vänster sida och man ville återanvända dörren? Bara en teori, jag har ingen aning om var Lotus Elise faktiskt har sin lucka.

Idag har vänster blivit så dominerande att det ställer till det på laddstationer när någon har på "fel" sida... som kanske egentligen är "rätt". :tungan
Nja, kopplingen till höger-/vänstertrafik var mer för bilar som behöver tankas (dels med tanke på bensinstationer, dels att man inte vill stå ut mot vägen om man fått bränslestopp och behöver fylla på med reservbränsle).

Tesla har ju ingen historik att utgå från där utan kunnat starta från ett blankt papper. Varför de då valt vänster sida är oklart. Kanske för att man skall se att laddkabeln sitter i när man sätter sig i bilen, så att man inte råkar köra iväg med kabeln ansluten?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nja, kopplingen till höger-/vänstertrafik var mer för bilar som behöver tankas. Tesla har ju ingen historik att utgå från där utan kunnat starta från ett blankt papper. Varför de då valt vänster sida är oklart. Kanske för att man skall se att laddkabeln sitter i när man sätter sig i bilen, så att man inte råkar köra iväg med kabeln ansluten?
Fast just det borde väl vara lika viktigt i en bensinare? Tror alla elbilar vägrar att starta om inte laddkabeln plockas ur. Bensinbilar däremot har oftast inte den funktionen och det finns gott om bilder på folk som kör omkring med en tankslang efter sig.

Nä, mysteriet tätnar. Risken är väl att det blir vänster sida för att tillräckligt många gör så och Teslas laddare är så dominerande och fungerar bäst med port på vänster sida. Fast just det skulle de fixa till på version 4 som börjar rulla ut nu, men där blir den vattenkylda sladden "onödigt" lång.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Fast just det borde väl vara lika viktigt i en bensinare? Tror alla elbilar vägrar att starta om inte laddkabeln plockas ur. Bensinbilar däremot har oftast inte den funktionen och det finns gott om bilder på folk som kör omkring med en tansslang efter sig.
Tänker att det ändå är betydligt större risk att man på morgonen glömt att man kopplat in laddaren över natten, jämfört med att glömma att man började tanka bilen för ett par minuter sedan.

Men visst, de flesta elbilar har nog en funktion som förhindrar det och tror det kan ligga något i att de helt enkelt följt strömmen (!) och valde att ha uttaget på den sida som de flesta andra elbilar brukar ha det.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top