Elbil eller inte?

Jag är nöjd med min. Ända nackdelen är i så fall dålig sikten bakåt när jag backar.
Ok finns backspeglar men är första bilen jag behöver använda dom på😢
 
Frugan lessnade på att vår slitosläng-bil som gått snart 40k mil kräver små reparationer och fix emellanåt.
Sagt och gjort åkte vi förbi en bilnasare som precis skulle bli återförsäljare för MG och därför hade erbjudande på MG4.
Vi provkörde en och frugan valde därefter en röd som levereras om några veckor.
Ska försöka skriva mer utförligt när vi haft den ett tag men det första intrycket är standardmodellen är en ganska enkel bil, inte ens någon backkamera.
 
Nu har även jag köpt en elbil. Det blev en 5 år gammal Golf. Som ser ut och fungerar precis som en vanlig jäkla Golf, fast med elmotor och batteri. Och jag tycker det känns bra, man vet vad man får liksom, det är en vanlig bil med i övrigt billiga reservdelar.

Och laddluckan är på höger bakskärm, där den vanliga tankluckan brukar sitta. Eller ja, det är ju förstås samma vanliga lucka, fast med en gömd elkontakt bakom istället för ett tankhål.

Min förhoppning är en billig pendlarbil, och till det tror jag den kommer att fungera bra.
 
Nu har även jag köpt en elbil. Det blev en 5 år gammal Golf. Som ser ut och fungerar precis som en vanlig jäkla Golf, fast med elmotor och batteri. Och jag tycker det känns bra, man vet vad man får liksom, det är en vanlig bil med i övrigt billiga reservdelar.

Och laddluckan är på höger bakskärm, där den vanliga tankluckan brukar sitta. Eller ja, det är ju förstås samma vanliga lucka, fast med en gömd elkontakt bakom istället för ett tankhål.

Min förhoppning är en billig pendlarbil, och till det tror jag den kommer att fungera bra.
En kompis har kört en sådan i jobbet i flera år. Nöjd, förutom att den saknar batterivärme och har ganska kass räckvidd i kyla (han bor i Hemavan så han märker av det)...

Annars lär du bli nöjd. Högst "normal" bil.
 
En kompis har kört en sådan i jobbet i flera år. Nöjd, förutom att den saknar batterivärme och har ganska kass räckvidd i kyla (han bor i Hemavan så han märker av det)...

Annars lär du bli nöjd. Högst "normal" bil.
Det blir säkert bra. Vi har oftast inte lika kallt i andra änden av Sverige, så det kommer att funka fint!
 
Är det någon som testat Hyundai ioniq 5N ?
Det man läst så verkar det vara en rolig bil
 
Är det någon som testat Hyundai ioniq 5N ?
Det man läst så verkar det vara en rolig bil
Sjukt trevligt att man kan välja om man vill ha motorljud eller inte samt att det mesta av ljudet kommer i bilen och inte utanför. Gillar också att man kan få den vilda känslan som hos en arg bensinbil utan nackdelarna med en högprestanda bensinmotor. Model 3 hade häftig acceleration men det var mycket mysigare att gasa med min gamla E-Klass med OM606 turbo. Saknar däremot inte motorljud på långa transportsträckor. Att ljudet är fake gör mig ingenting, gillar motorljud ur högtalare även när jag ser på youtube eller spelar bilspel. Nackdelen med Ioniq 5N är nog att körkortet hade suttit löst, det är en av anledningarna till att jag inte kör radfyra trots att jag älskar ljudet.
 
Börjar lite tro att en elbil behöver köras in.
Here me out;

Så,
idag blåste jag 33mil motorväg, höll mig till verklig (GPS) skyltad fart pga europeiska mästerskapen i fartkameror. 110-130 samt några korta bitar med vägbyggen (är ju ofrånkomligt såhär års..). 30-32 grader ute och 21,5 i bilen.
1,57kWh/mil?! Inte ens hjälpt av medvind. Det ger ändå norr om 45mil rimlig räckvidd ur en 3 år gammal tesla som gått 5000mil. Degraderingen har planat ut av alla loggade data att döma. Nå, jag är iaf lite inne på att den är inkörd.
 
Nå, jag är iaf lite inne på att den är inkörd.
Naturlig process...
Först sitter allt lite kärvt.
Efter några tusen mil har det släppt så det går lättare.
Några tusen mil till och det börjar skramla här och där.
Ytterligare några tusen mil och vips ramlar det av saker i olika ändar av bilen.
 
Den här ska jag ha. Just när man i sin djupaste depression över hur märklig världen har blivit så lanseras denna ljusglimt av livsglädje. Första riktiga motorn sen BMWs 6,6L fantastiska V12.

8,3L V16 på 1.000HK. Nu ska det vaskas champagne!!

IMG_4563.jpeg
 
Den här ska jag ha. Just när man i sin djupaste depression över hur märklig världen har blivit så lanseras denna ljusglimt av livsglädje. Första riktiga motorn sen BMWs 6,6L fantastiska V12.

8,3L V16 på 1.000HK. Nu ska det vaskas champagne!!
Ja jäklar!
Men jag ska banne mig dricka lite skumpa, har över sedan igår...
 
BMW´s M bilar ska få simulerade växlar och motorljud. Trevligt.

 
BMW´s M bilar ska få simulerade växlar och motorljud. Trevligt.

Är inte det där lite som när veganer lagar mat som ser ut som kött? Jag äter gärna vegetariskt och kör elbil, men förstår inte varför man vill att grönsaker ska se ut som kossor eller elbilar ska låta som fossiler. Är jag bara inte tillräckligt lättlurad för att uppskatta bedrägeriet?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top