Elbil eller inte?

Jag hade negativt elpris tidigare idag. - 35 öre.

Förut har jag kört elbil för att det är intressant, men det börjar bli ett tvång ekonomiskt. Det ska till en bil som slutat minska i värde för att motivera en V8 istället.
 
Upptäckte att jag hade fått "Tesla-krediter" av en bekant som bytt bil. Dessa kunde växlas in mot "Acceleration Boost", något som annars kostar typ 20'

Vips hade jag ca 100hk till och det märks hela vägen upp till ca 150. Model Y LR är annars besvärande slö när man vant sig vid Model 3 P men nu blev i vart fall skillnaden lite mindre.
 
Jag hade negativt elpris tidigare idag. - 35 öre.

Förut har jag kört elbil för att det är intressant, men det börjar bli ett tvång ekonomiskt. Det ska till en bil som slutat minska i värde för att motivera en V8 istället.
Min entusiastbil kostade 90kkr för 16 år sedan, nu får jag väl 400kkr? Men den har inte varit gratis under tiden såklart. 😊

Men jag skiter lite i drivmedelskostnaden, jag själv kör så lite bil privat (typ 500 mil) så det spelar ingen roll riktigt.
 
Min entusiastbil kostade 90kkr för 16 år sedan, nu får jag väl 400kkr? Men den har inte varit gratis under tiden såklart. 😊

Men jag skiter lite i drivmedelskostnaden, jag själv kör så lite bil privat (typ 500 mil) så det spelar ingen roll riktigt.
Jag kör 2200 mil per år bara till och från jobbet. Det är inte bra för nånting alls.
 
Upptäckte att jag hade fått "Tesla-krediter" av en bekant som bytt bil. Dessa kunde växlas in mot "Acceleration Boost", något som annars kostar typ 20'

Vips hade jag ca 100hk till och det märks hela vägen upp till ca 150. Model Y LR är annars besvärande slö när man vant sig vid Model 3 P men nu blev i vart fall skillnaden lite mindre.

Det låter mer som ett oseriöst dataspel än en bil.
 
Någon som har en ärlig uträkning på milkostnad (inklusive värdeminskning) för elbilar?
Privatleasar min bil i dagsläget och den kalkylen är jävligt kul.
Betalar 6,6k i månaden och laddar gratis på jobb, kör cirka 1800 mil om året.
44kr/mil.
Även min Sugbaru som gick sönder minst en gång om året var billigare att äga och köra.
Är inte bitter dock, trivs kanon med bilen men när den ska lämnas in om ett år så blir det något med mer rimlig kostnad.
 
Toyota prisdumpar sin elbil. Var det inte Toyota som skulle lägga ner elbilar?
Jag antar att de tillverkar den för att de inte vill ha straffavgifter för att snittet på koldioxidutsläppen är för högt.
Det är väl problem med att bygga ut elkraft i Japan. Öarna ligger inte still och det ställer speciella krav på kärnkraftverken.
 
Jag skulle nog tycka det var roligare att få tillgång till de där hästarna kravlöst.
Ja, jo. Men vad kostar 100hk till i en fossilbil? Självklart är detta bara en marknadsmodell, de hade lika gärna kunnat haft det från början. Men är konkurrensen så dålig som den är så utnyttjar såklart företagen detta...
 
Gäller varningen även för elbilar, laddstationer?

Köpte ett Litiumjonbatteri till trädgårds verktyget i veckan. I instruktion för batteriet finns denna varning.

"VARNING!
Produkten genererar ett elektromagnetiskt fält under
användning. Detta fält kan under vissa omständigheter
påverka aktiva eller passiva medicinska implantat. Om du har
ett medicinskt implantat bör du rådfråga din läkare och/eller
tillverkaren av det medicinska implantatet innan du använder
produkten, för att minska risken för allvarlig personskada eller
dödsfall."

Har försökt finna information om detta men inte funnit något.
Kanske det är som med batteriet jag köpte, man finner den när man öppnat lådan och läst medföljande instruktionen.
 
Var det inte nån Volvo som fick väldigt höga fält då de placerade 12V batteriet i bagageutrymmet då minus jordades till chassi men 12V gick fram till motorn med kabel dragen i golvet under föraren. Körde man både + och - i kablar bredvid varandra tog fälten ut varandra i det närmaste helt. Högspänningsbatterier borde man dra ut med ledare för både + och -.

En del av problemet med luftledningar är att de tre faserna måste ligga en bra bit ifrån varandra så de inte går ihop på grund av vind och annat och då får man olika avstånd till dem och därför fält som inte tar ut varandra. Gräver man ner kablarna kan de ligga mycket tätare och ger därför betydligt mindre fält. Men å andra sidan är det växlelström, i bilen är det mestadels likström, omformningen till växelström i bilen sker från vad jag förstår det direkt i anslutning till motorn.
 
Kan inte finna någon varning i instruktioner för andra batterier, verkar som litiumjon batterier farligare.
Det är inte batterierna som genererar magnetfält utan ström i spolar och ledningar. Spelar ur den aspekten ingen roll om det är ett blybatteri, nickel-kadmium eller litium-jon. Eller om elen kommer från nätet via jättelång sladd (bortsett från ev fält från omformare/transformatorer etc om de nu skulle befinna sig i bilen).

Högre spänning ger LÄGRE fält då strömmarna blir motsvarande lägre. Så ur den aspekten är en 800V bil bättre än 400V dito. Men mest spelar det roll hur kablarna dras. Och dras de rätt är det inte särskilt stora fält.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top