Elbil eller inte?

Hade du en E Niro?
Det där känns ju grisigt törstigt med en snitthastighet på 43km/h?

Min EV6 ligger på typ 19kwh/mil efter 3500 mil körda med högre snitthastighet, kan kolla exakta siffror imorgon om jag kommer ihåg det..
Yupp. Törstig. 😟
Nästan löjligt törstig i kyla.
 
Funkar bra på vår med, sedan rätt länge faktiskt. Men det verkar finnas andra orsaker också, tex okalibrerade kameror, dåliga torkarblad och möjligen också någon felmontering av vindruta eller stenskott på fel ställe…
 
Jag hade ju hoppats att den skulle bli en superhit men den ser på något sätt lite tunn ut på bilderna jag har sett. Spinkig. Billig inredning. Stämde mina fördomar på den punkten?
Har kört den. Ofärdig och saknar alla trevliga Volvoegenskaper. Undvik
 
Just detta beteende hade jag jätteroligt med när jag fick provköra en 205 GTI i en konbana. Gasa in mot närmaste kon för att strax före släppa gasen och sedan överstyra på ett nästan kontrollerat sätt runt sagda kon.
Kanske inte helt översättningsbart till en P2 på 2,5 ton dock. 😁
P2 tycker jag är snygg och gillade verkligen inredningen. Tyckte dock att den hade mer vägbuller än min nuvarande V90 så jag hoppade över just nu.
Provat de flesta elbilar men har man som du en BRA bil, blir det svårt - eller svindyrt.
Jag har en välutrustad E-klass så allt utom EQS/Taycan känns dåligt. i4 är skitbra men är trängre o bullrigare än vad jag har idag men i5 är fin och iX kanon. Om man ju gillar SUV…vilket jag inte gör.
Funderar istället på en beggad S-klass.
Åker ofta långt!
 
Kanske inte. Men jämfört med vår förra XC90 Recharge, alltså en hybrid, hade vi hoppats att förbrukningen på el varit lite mer optimerad. Nu orkar jag inte gräva i mina dokument men jag tror XC90 hade ungefär samma förbrukning under el-drift.
Att åka til fjälls kostade ett par hundralappar mindre med EV9:an, hade vi inte kunnat ladda några % gratis vid mellanlandningen i Svall hade kostnaden mer eller mindre varit densamma, räknat på att XC90:n drig 0,95 på långkörning. XC90:n vi hade innan, vilket var en diesel, hade varit billigare och det hade gått rätt mkt fortare.
Men, trots det är vi helnöjda med vår EV9, familjen i övrigt (som inte är tråkig nog att räkna på kostnaderna) är t om otroligt nöjda.
Hur upplever ni komforten (ljudnivå) jämfört med CX90?
Den har superbra stolar och är rätt tyst
 
Jag tänker inte råda någon att köpa en Fisker, men de är åtminstone tydliga med att deras prissänkningar på ett par hundratusen kommer med vissa risker.
På grund av den nuvarande ekonomiska situationen för tillverkaren Fisker Group Inc. och Fisker-försäljningsbolagen i Europa finns det risk för begränsad support och begränsade tjänster för fordonen. Köparna måste räkna med en permanent förlust av möjligheten att göra anspråk på materialfel och garantianspråk. Genom att ingå ett avtal om köp av fordon efter den 7 april 2024 förklarar köparen av en Fisker Ocean att han har informerats om detta och fortfarande önskar köpa en Fisker Ocean med hänsyn till den risk som beskrivs.
 
Yupp. Törstig. 😟
Nästan löjligt törstig i kyla.
Köld är ett gissel när det kommer till elbilar och deras räckvidd. Skulle köra en tur med en Tesla model X en senhöst med temperaturer på ett par plus, enligt bilens initiala uppskattning skulle vi ha mer än tillräckligt med batterikapacitet för sträckan men under färdens gång reducerades uppskattad räckvidd med mer än hälften och det slutade med att vi fick sänka hastigheten och även stänga av precis allt som kunde avvaras dvs värme, stereo, belysning etc á la Apollo 13. På det sättet kom vi med nöd och näppe fram till närmaste laddstation med beräknat 500 meter räckvidd kvar till total nedstängning, och där fick vi stå och ladda sisådär en halvtimme innan vi kunde köra vidare till slutdestinationen vilken vi nådde ca tre timmar efter planerad ankomst... Längs vägen passerade vi mack efter mack och konstaterade varje gång att "där hade vi kunnat tanka, om vi bara inte haft elbil"... Jag väntar med att skaffa elbil tills utvecklingen kommit en bit.
 
Köld är ett gissel när det kommer till elbilar och deras räckvidd. Skulle köra en tur med en Tesla model X en senhöst med temperaturer på ett par plus, enligt bilens initiala uppskattning skulle vi ha mer än tillräckligt med batterikapacitet för sträckan men under färdens gång reducerades uppskattad räckvidd med mer än hälften och det slutade med att vi fick sänka hastigheten och även stänga av precis allt som kunde avvaras dvs värme, stereo, belysning etc á la Apollo 13. På det sättet kom vi med nöd och näppe fram till närmaste laddstation med beräknat 500 meter räckvidd kvar till total nedstängning, och där fick vi stå och ladda sisådär en halvtimme innan vi kunde köra vidare till slutdestinationen vilken vi nådde ca tre timmar efter planerad ankomst... Längs vägen passerade vi mack efter mack och konstaterade varje gång att "där hade vi kunnat tanka, om vi bara inte haft elbil"... Jag väntar med att skaffa elbil tills utvecklingen kommit en bit.
Jag går och poppar popcorn, hur många vill ha?
 
Köld är ett gissel när det kommer till elbilar och deras räckvidd. Skulle köra en tur med en Tesla model X en senhöst med temperaturer på ett par plus, enligt bilens initiala uppskattning skulle vi ha mer än tillräckligt med batterikapacitet för sträckan men under färdens gång reducerades uppskattad räckvidd med mer än hälften och det slutade med att vi fick sänka hastigheten och även stänga av precis allt som kunde avvaras dvs värme, stereo, belysning etc á la Apollo 13. På det sättet kom vi med nöd och näppe fram till närmaste laddstation med beräknat 500 meter räckvidd kvar till total nedstängning, och där fick vi stå och ladda sisådär en halvtimme innan vi kunde köra vidare till slutdestinationen vilken vi nådde ca tre timmar efter planerad ankomst... Längs vägen passerade vi mack efter mack och konstaterade varje gång att "där hade vi kunnat tanka, om vi bara inte haft elbil"... Jag väntar med att skaffa elbil tills utvecklingen kommit en bit.
Justerar inte Tesla beräknad räckvidd efter rådande omständigheter/nyligen körda sträckor?
Om jag kör en längre sträcka (typ 50+ mil) med min EV6 på vintern så kommer den säga att jag kommer runt 30 mil på en full laddning, jämfört med 50 mil sommartid när jag bara har jobbpendlat senaste tiden.
Brukar faktiskt stämma väldigt bra med verkligheten.
 
Justerar inte Tesla beräknad räckvidd efter rådande omständigheter/nyligen körda sträckor?
Om jag kör en längre sträcka (typ 50+ mil) med min EV6 på vintern så kommer den säga att jag kommer runt 30 mil på en full laddning, jämfört med 50 mil sommartid när jag bara har jobbpendlat senaste tiden.
Brukar faktiskt stämma väldigt bra med verkligheten.
Visst gör de det, men man kan inte titta på kilometrar på batterisymbolen då den är EPA rakt av. Öppnar man energigrafen däremot får man all data man behöver och datorn är en fena på att räkna rätt. Även med släpvagn faktiskt. Kom en gång in till Övik norrifrån med släpvagn och två hojar på. 2% kvar vid Arnäs kyrka, lite svettigt men det var ju nedför så jag svängde in till laddaren med 1% kvar. Hoppade över Umeå och så kom ett hageloväder i Nordmaling med decimeter av hagel liggandes på E4...

Däremot igår, då höll jag på att få soppatorsk med Rav4-an. Lampan tändes en bit innan Morjärv, svängde in i Töre. VISA-kortet hemma... Statoilkortet däremot med. Körde vidare med allt stigande räckviddsångest till Persön, höll dessutom på att missa avfarten. Fick i 0,8 liter mer än vad tanken officiellt rymmer.

Bensinbil är fanimig inte för alla.
 
Visst gör de det, men man kan inte titta på kilometrar på batterisymbolen då den är EPA rakt av. Öppnar man energigrafen däremot får man all data man behöver och datorn är en fena på att räkna rätt. Även med släpvagn faktiskt. Kom en gång in till Övik norrifrån med släpvagn och två hojar på. 2% kvar vid Arnäs kyrka, lite svettigt men det var ju nedför så jag svängde in till laddaren med 1% kvar. Hoppade över Umeå och så kom ett hageloväder i Nordmaling med decimeter av hagel liggandes på E4...

Däremot igår, då höll jag på att få soppatorsk med Rav4-an. Lampan tändes en bit innan Morjärv, svängde in i Töre. VISA-kortet hemma... Statoilkortet däremot med. Körde vidare med allt stigande räckviddsångest till Persön, höll dessutom på att missa avfarten. Fick i 0,8 liter mer än vad tanken officiellt rymmer.

Bensinbil är fanimig inte för alla.
Att du glömmer ditt kort har ju inget med bilen att göra, det är ju ett solklart skill issue...
Du bör för övrigt ha sett att nivån i tanken börjat bli låg långt innan lampan tändes, framförallt med tanke på hur vi typiska elbilsfanatiker tenderar att stirra på alla siffror som visas på skärmen.
:va
 
Jag tyckte min funka i vinter. Backspegeln frös fast en gång. Tö ock sen minus.
Dörrarna frös fast på andra bilar jag ägd åxå.
Batteriet drog mer i minus såklart. Var väl 21 grader kallt
 
Att du glömmer ditt kort har ju inget med bilen att göra, det är ju ett solklart skill issue...
Du bör för övrigt ha sett att nivån i tanken börjat bli låg långt innan lampan tändes, framförallt med tanke på hur vi typiska elbilsfanatiker tenderar att stirra på alla siffror som visas på skärmen.
:va
Så du menar att första-gången-i-elbil-error inte är skill issues? :)

Mitt skämt ------->

Du :crash



;)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top