Elbil eller inte?

Fast vissa bilar är inte ens klossar vid domkraften tillräckligt. Utan hela skenor för att kunna lyfta upp bilen utan att skada batteriet
 
I slutänden handlar det om att man inte kan ha ett system där man har yrkesgrupper som är anställda för att göra ett arbete som inte behöver utföras. Att ett företag inte kan förse marknaden med produkter som genererar tillräckliga intäkter för att ge vinst och löner brukar resultera i att företaget får ändra inriktning eller gå i konkurs.

När ny teknologi kommer på en marknad brukar det ske viss utrensning bland aktörerna och det är bara att acceptera.
Att det finns bilmekaniker som inte vill lära sig att skruva med elbilar löser sig över tid. De får ett incitament att tänka om när de står utan inkomst. Jag vet folk som gärna vill leva på att spela elgitarr, men tjänsten är inte tillräckligt efterfrågad.

Jag tror att försäljningen av elbilar kommer att öka stadigt för att helt ta över personbilsmarknaden inom 10 år.
 
Nu är ju bilmekaniker ett bristyrke, och bensinbilar kommer att finnas kvar i många år till, så jag tror inte att det är något större problem dom närmaste åren.
 
Skräll… samtidigt som tillverkare avser att satsa på förbränningsmotorn och dra ner på elbilsprojektet. Med en gnutta konspirationsteorier kan man tro att staterna vill ha medborgare fast i utgiftsfällan…
IMG_5255.jpeg
 
Tja, som de flesta vet så finns det ju bindande regler som vi måste följa, exempelvis när det gäller netto fossila utsläpp.

När man då öppnar för mer utsläpp på ett ställe (tex genom minskad reduktionsplikt) måste man ju minska på ett annat, tex genom punktskatt på bränsle…

Vips blir det dubbelt så dyrt att köra MC också. Bra jobbat, Bränsleupproret och SD.
 
Jag hade ju hoppats att den skulle bli en superhit men den ser på något sätt lite tunn ut på bilderna jag har sett. Spinkig. Billig inredning. Stämde mina fördomar på den punkten?
Jag tittade inte så noga. Som alla kinesiska elbilar är stolarna anpassade för smurfar eller Snövits kompisar. Jag hade dessutom gått ett par varv i hallen utan att någon säljare visat sig. När en beg-säljare reagerat och jag frågade efter elbilar sa han att det var andra som höll på med sånt och tog mig till ett kontor där en individ var mer intresserad av sitt kaffe än att prata med mig. Några minuters trött knappande där han meddelade att de hade 43 Polestar på bakgården och att det billigaste nya var EX30, men pris finns på webben. Han orkade inte gå med 15 meter bort till EX30:n så jag antar att han inte har provisionsbaserad lön.
 
Jag provade en Polestar 2 idag. Den skulle säkert funka till vardags, men hur man frivilligt kan göra en fyrhjulsdriven elbil lika ovillig att svänga som en Audi förstår jag inte. Milt gaspådrag fick framänden att öka kurvradien och inte tighta till den som sig bör. När man sen släppte av kom bakänden farande. Jag antar att det är att den ser ut som en Saab som spökar till väghållningen.
 
Jag provade en Polestar 2 idag. Den skulle säkert funka till vardags, men hur man frivilligt kan göra en fyrhjulsdriven elbil lika ovillig att svänga som en Audi förstår jag inte. Milt gaspådrag fick framänden att öka kurvradien och inte tighta till den som sig bör. När man sen släppte av kom bakänden farande. Jag antar att det är att den ser ut som en Saab som spökar till väghållningen.
Just detta beteende hade jag jätteroligt med när jag fick provköra en 205 GTI i en konbana. Gasa in mot närmaste kon för att strax före släppa gasen och sedan överstyra på ett nästan kontrollerat sätt runt sagda kon.
Kanske inte helt översättningsbart till en P2 på 2,5 ton dock. 😁
P2 tycker jag är snygg och gillade verkligen inredningen. Tyckte dock att den hade mer vägbuller än min nuvarande V90 så jag hoppade över just nu.
 
Just detta beteende hade jag jätteroligt med när jag fick provköra en 205 GTI i en konbana. Gasa in mot närmaste kon för att strax före släppa gasen och sedan överstyra på ett nästan kontrollerat sätt runt sagda kon.
Kanske inte helt översättningsbart till en P2 på 2,5 ton dock. 😁
P2 tycker jag är snygg och gillade verkligen inredningen. Tyckte dock att den hade mer vägbuller än min nuvarande V90 så jag hoppade över just nu.
För att få en del utrustning man vill ha i Polestar 2 så straffas man med ett panoramatak och det är inte något positivt för bullernivån.

Att styra en framhjulsdriven bil med gasuppsläpp är något jag gör dagligen i min Mini, men det är galet att behöva göra det med drivning bak.

Det är väl snart dags att jag inser att jag inte har råd att köpa något jag vill ha.
 
Jag tittade inte så noga. Som alla kinesiska elbilar är stolarna anpassade för smurfar eller Snövits kompisar. Jag hade dessutom gått ett par varv i hallen utan att någon säljare visat sig. När en beg-säljare reagerat och jag frågade efter elbilar sa han att det var andra som höll på med sånt och tog mig till ett kontor där en individ var mer intresserad av sitt kaffe än att prata med mig. Några minuters trött knappande där han meddelade att de hade 43 Polestar på bakgården och att det billigaste nya var EX30, men pris finns på webben. Han orkade inte gå med 15 meter bort till EX30:n så jag antar att han inte har provisionsbaserad lön.

Inte konstigt att det säljs mycket bilar på webben.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top