Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
IMG_5318.jpeg
Blir lika överraskad varje gång helljuset går på automatiskt och vägen framför tänds upp som mitt på dagen. Hur i all världens.. har Hella fått till sån skjuts i sina LED?
Inte nog med det, uppdatering med adaptiv ljusbild (Matrix) rullas snart ut. Gratis dessutom. Jävla tesla.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Inte nog med det, uppdatering med adaptiv ljusbild (Matrix) rullas snart ut. Gratis dessutom. Jävla tesla.
Gratis!? Jag vill minnas att det stod på specen till min bil att den skulle ha det och därför anser jag mig ha betalat för det, kul om man faktiskt kan börja utnyttja det.

Men de som tar "snabba" uppdateringar har väl redan fått det? Jag som själv sysslar med mjukvara litar inte på det snabba och tar senare och glesare uppdateringar ska väl få om en månad eller två, men just detta skulle jag kunna tänka mig att tillfälligt gå över på snabb för att få. Mest för att se hur det fungerar, helljusautomatiken i sig fungerar ju numera ganska bra (det gjorde den INTE när bilen levererades).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tja, som de flesta vet så finns det ju bindande regler som vi måste följa, exempelvis när det gäller netto fossila utsläpp.

När man då öppnar för mer utsläpp på ett ställe (tex genom minskad reduktionsplikt) måste man ju minska på ett annat, tex genom punktskatt på bränsle…

Vips blir det dubbelt så dyrt att köra MC också. Bra jobbat, Bränsleupproret och SD.
Det som sker i Sverige i Bränsleupproret och SD är försumbart jämfört med reaktionerna i centraleuropa.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
View attachment 496230
Blir lika överraskad varje gång helljuset går på automatiskt och vägen framför tänds upp som mitt på dagen. Hur i all världens.. har Hella fått till sån skjuts i sina LED?
Inte nog med det, uppdatering med adaptiv ljusbild (Matrix) rullas snart ut. Gratis dessutom. Jävla tesla.
Dom bländande reflexerna i vägskyltarna är typiskt för hög temperatur tex 6000 K LED.
Men 3000 K LED som ger mindre reflexer kostar mer.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Gratis!? Jag vill minnas att det stod på specen till min bil att den skulle ha det och därför anser jag mig ha betalat för det, kul om man faktiskt kan börja utnyttja det.
Min hade då inget sådant i specen. (2021)
Det var en första överraskning när jag hämtade ut den och det inte var samma utseende på reflektorn som föregående år.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ska man hålla andan eller en återkommande ”vilket årtionde som helst”?

SAIC-koncernens IM Motors påstås börja producera sin solid state BEV till sommaren. Har vi hört sånt ur leda eller finns det vikt bakom? För närvarande är det dyrt, återfinns mest i klockor och enstaka drönare. Fördelarna är många dock, i övrigt. Inte minst vikt, temp-tålighet.

Kanske mer vore lämpligt till hybrider till att börja med?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ska man hålla andan eller en återkommande ”vilket årtionde som helst”?

SAIC-koncernens IM Motors påstås börja producera sin solid state BEV till sommaren. Har vi hört sånt ur leda eller finns det vikt bakom? För närvarande är det dyrt, återfinns mest i klockor och enstaka drönare. Fördelarna är många dock, i övrigt. Inte minst vikt, temp-tålighet.

Kanske mer vore lämpligt till hybrider till att börja med?

Kanske Koenigsegg eller liknande till att börja med.
 

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02
EV9 har ju allt förutom utseendet med sig….
Jag var beredd att hålla med, men några månader av att glo på den på uppfarten har jag ändrat mig, kan vara Stockholms/BMW-Chris Bangle-syndromet....
Däremot finns en annan invändning och det är förbrukningen. Nu är det en stor bil och man ska kanske inte förvänta sig siffror som en Tesla Model 3, men det är ändå i överkant.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag var beredd att hålla med, men några månader av att glo på den på uppfarten har jag ändrat mig, kan vara Stockholms/BMW-Chris Bangle-syndromet....
Däremot finns en annan invändning och det är förbrukningen. Nu är det en stor bil och man ska kanske inte förvänta sig siffror som en Tesla Model 3, men det är ändå i överkant.
Hur mycket i överkant ?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
På tal om räckvidd.
Om man inte orkar titta på hela så är alla data i slutet.
Spoiler, i snitt 30% kortare räckvidd än WLTP och det var +11grader.
 

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02
Hur mycket i överkant ?
Appen säger drygt 28 kWh/100 km sedan ny. Har lört ca 700 mil totalt.
Många av milen är 2,5 mils körning, 65 % långsam motorväg, resten småstadskörning.
Med är även en långkörning till fjälls och en 80-mila tur
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Mätaren i MINIn tickade över 1500 mil idag och firade med att gå till 17,3 kWh/100 km sen jag fick den.
 

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02
Inte så tokigt mtp storleken ju
Kanske inte. Men jämfört med vår förra XC90 Recharge, alltså en hybrid, hade vi hoppats att förbrukningen på el varit lite mer optimerad. Nu orkar jag inte gräva i mina dokument men jag tror XC90 hade ungefär samma förbrukning under el-drift.
Att åka til fjälls kostade ett par hundralappar mindre med EV9:an, hade vi inte kunnat ladda några % gratis vid mellanlandningen i Svall hade kostnaden mer eller mindre varit densamma, räknat på att XC90:n drig 0,95 på långkörning. XC90:n vi hade innan, vilket var en diesel, hade varit billigare och det hade gått rätt mkt fortare.
Men, trots det är vi helnöjda med vår EV9, familjen i övrigt (som inte är tråkig nog att räkna på kostnaderna) är t om otroligt nöjda.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top