Elbil eller inte?

IMG_5318.jpeg
Blir lika överraskad varje gång helljuset går på automatiskt och vägen framför tänds upp som mitt på dagen. Hur i all världens.. har Hella fått till sån skjuts i sina LED?
Inte nog med det, uppdatering med adaptiv ljusbild (Matrix) rullas snart ut. Gratis dessutom. Jävla tesla.
 
Inte nog med det, uppdatering med adaptiv ljusbild (Matrix) rullas snart ut. Gratis dessutom. Jävla tesla.
Gratis!? Jag vill minnas att det stod på specen till min bil att den skulle ha det och därför anser jag mig ha betalat för det, kul om man faktiskt kan börja utnyttja det.

Men de som tar "snabba" uppdateringar har väl redan fått det? Jag som själv sysslar med mjukvara litar inte på det snabba och tar senare och glesare uppdateringar ska väl få om en månad eller två, men just detta skulle jag kunna tänka mig att tillfälligt gå över på snabb för att få. Mest för att se hur det fungerar, helljusautomatiken i sig fungerar ju numera ganska bra (det gjorde den INTE när bilen levererades).
 
Tja, som de flesta vet så finns det ju bindande regler som vi måste följa, exempelvis när det gäller netto fossila utsläpp.

När man då öppnar för mer utsläpp på ett ställe (tex genom minskad reduktionsplikt) måste man ju minska på ett annat, tex genom punktskatt på bränsle…

Vips blir det dubbelt så dyrt att köra MC också. Bra jobbat, Bränsleupproret och SD.
Det som sker i Sverige i Bränsleupproret och SD är försumbart jämfört med reaktionerna i centraleuropa.
 
View attachment 496230
Blir lika överraskad varje gång helljuset går på automatiskt och vägen framför tänds upp som mitt på dagen. Hur i all världens.. har Hella fått till sån skjuts i sina LED?
Inte nog med det, uppdatering med adaptiv ljusbild (Matrix) rullas snart ut. Gratis dessutom. Jävla tesla.
Dom bländande reflexerna i vägskyltarna är typiskt för hög temperatur tex 6000 K LED.
Men 3000 K LED som ger mindre reflexer kostar mer.
 
Gratis!? Jag vill minnas att det stod på specen till min bil att den skulle ha det och därför anser jag mig ha betalat för det, kul om man faktiskt kan börja utnyttja det.
Min hade då inget sådant i specen. (2021)
Det var en första överraskning när jag hämtade ut den och det inte var samma utseende på reflektorn som föregående år.
 
Ska man hålla andan eller en återkommande ”vilket årtionde som helst”?

SAIC-koncernens IM Motors påstås börja producera sin solid state BEV till sommaren. Har vi hört sånt ur leda eller finns det vikt bakom? För närvarande är det dyrt, återfinns mest i klockor och enstaka drönare. Fördelarna är många dock, i övrigt. Inte minst vikt, temp-tålighet.

Kanske mer vore lämpligt till hybrider till att börja med?
 
Ska man hålla andan eller en återkommande ”vilket årtionde som helst”?

SAIC-koncernens IM Motors påstås börja producera sin solid state BEV till sommaren. Har vi hört sånt ur leda eller finns det vikt bakom? För närvarande är det dyrt, återfinns mest i klockor och enstaka drönare. Fördelarna är många dock, i övrigt. Inte minst vikt, temp-tålighet.

Kanske mer vore lämpligt till hybrider till att börja med?

Kanske Koenigsegg eller liknande till att börja med.
 
EV9 har ju allt förutom utseendet med sig….
Jag var beredd att hålla med, men några månader av att glo på den på uppfarten har jag ändrat mig, kan vara Stockholms/BMW-Chris Bangle-syndromet....
Däremot finns en annan invändning och det är förbrukningen. Nu är det en stor bil och man ska kanske inte förvänta sig siffror som en Tesla Model 3, men det är ändå i överkant.
 
Jag var beredd att hålla med, men några månader av att glo på den på uppfarten har jag ändrat mig, kan vara Stockholms/BMW-Chris Bangle-syndromet....
Däremot finns en annan invändning och det är förbrukningen. Nu är det en stor bil och man ska kanske inte förvänta sig siffror som en Tesla Model 3, men det är ändå i överkant.
Hur mycket i överkant ?
 
På tal om räckvidd.
Om man inte orkar titta på hela så är alla data i slutet.
Spoiler, i snitt 30% kortare räckvidd än WLTP och det var +11grader.
 
Hur mycket i överkant ?
Appen säger drygt 28 kWh/100 km sedan ny. Har lört ca 700 mil totalt.
Många av milen är 2,5 mils körning, 65 % långsam motorväg, resten småstadskörning.
Med är även en långkörning till fjälls och en 80-mila tur
 
Mätaren i MINIn tickade över 1500 mil idag och firade med att gå till 17,3 kWh/100 km sen jag fick den.
 
Inte så tokigt mtp storleken ju
Kanske inte. Men jämfört med vår förra XC90 Recharge, alltså en hybrid, hade vi hoppats att förbrukningen på el varit lite mer optimerad. Nu orkar jag inte gräva i mina dokument men jag tror XC90 hade ungefär samma förbrukning under el-drift.
Att åka til fjälls kostade ett par hundralappar mindre med EV9:an, hade vi inte kunnat ladda några % gratis vid mellanlandningen i Svall hade kostnaden mer eller mindre varit densamma, räknat på att XC90:n drig 0,95 på långkörning. XC90:n vi hade innan, vilket var en diesel, hade varit billigare och det hade gått rätt mkt fortare.
Men, trots det är vi helnöjda med vår EV9, familjen i övrigt (som inte är tråkig nog att räkna på kostnaderna) är t om otroligt nöjda.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top