Elbil eller inte?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Borde inte just wankel vara den ultimata generator-motorn? Konstantvarv så kan man nog få riktigt ren gång och inga vibrationer heller
Fast verkningsgraden är väl halvkass i alla varvtal?

Mazda har väl försökt i 50 år eller så och fortfarande drar de rjält mer än likvärdiga bilar, trots att de fuskat med tunnare oljor som motorerna inte mådde bra av.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast verkningsgraden är väl halvkass i alla varvtal?

Mazda har väl försökt i 50 år eller så och fortfarande drar de rjält mer än likvärdiga bilar, trots att de fuskat med tunnare oljor som motorerna inte mådde bra av.
De har väl ett omtag på wankel på gång nu där de säger sig ha löst problemen?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Fast verkningsgraden är väl halvkass i alla varvtal?

Mazda har väl försökt i 50 år eller så och fortfarande drar de rjält mer än likvärdiga bilar, trots att de fuskat med tunnare oljor som motorerna inte mådde bra av.

Den artikeln skrevs för 15 år sedan...

Att ha en liten wankelmotor som generatordrivare på en elbil borde dessutom ha vissa nyttiga synergieffekter för en elbil i kallt klimat då det plötsligt finns spillvärme och värmepumpen inte behöver gå, eller?

Har väl så smått börjat i se att nästa bil nog blir en elbil.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Körde Niro EV'n 22mil Borlänge-Mora t&r i helgen som var.
-11 till -5 på väg dit och runt nollan på väg hem.
Hade 16% kvar i batteriet (64kWh) vid hemkomst vilket skulle ge 4 mil.
Så 25mil räckvidd i förhållandevis milt vinterväder (100% till noll).
Och ska man hålla sig mellan 20% och 80% blir det runt 16mil mellan laddningarna.
Inte helt nöjd...

Ska man ha så kort räckvidd så ska man definitivt ha en bil som laddar snabbare än (max) 87.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Om man vill åka på el och samtidigt lyssna på en dånande motor kan man väl köpa en Toyota? En sån där "självladdande" sak med vridmoment i klass med en skruvdragare från ICA.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En liten Stirlingmotor skulle passa bra, tyst och vibrationsfritt, nästan.
Då, gissar jag,
att priset på en liten Stirlingmotor för att driva Mazda's generator avskräcker.
Är inte stirlingmotorer rätt lågvarviga ? Typ 100 RPM ?
Och då blir motorn nog rätt stor, stor cc, jämfört med en Wankel på 8000 RPM.
Och så kanske generatorn blir en utmaning vid 100 RPM ?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Då, gissar jag,
att priset på en liten Stirlingmotor för att driva Mazda's generator avskräcker.
Är inte stirlingmotorer rätt lågvarviga ? Typ 100 RPM ?
Och då blir motorn nog rätt stor, stor cc, jämfört med en Wankel på 8000 RPM.
Och så kanske generatorn blir en utmaning vid 100 RPM ?
Det har tagits fram portabla Stilringdrivna generatorer, men om de ger effekt nog vet jag inte.
I övrigt så tycker jag Mazda är på rätt väg, ju fler alternativ som tas fram ju större möjlighet att något blir bra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Körde Niro EV'n 22mil Borlänge-Mora t&r i helgen som var.
-11 till -5 på väg dit och runt nollan på väg hem.
Hade 16% kvar i batteriet (64kWh) vid hemkomst vilket skulle ge 4 mil.
Så 25mil räckvidd i förhållandevis milt vinterväder (100% till noll).
Och ska man hålla sig mellan 20% och 80% blir det runt 16mil mellan laddningarna.
Inte helt nöjd...

Ska man ha så kort räckvidd så ska man definitivt ha en bil som laddar snabbare än (max) 87.

Vilken batteristorlek har du på Niron, och vilken sommar-räckvidd får du ut?
Är det värmepump på den, eller brödrostelement?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vilken batteristorlek har du på Niron, och vilken sommar-räckvidd får du ut?
Är det värmepump på den, eller brödrostelement?
64 kWh.
Runt 40 sommarmil.
Värmepump.
Men det verkar som den drar vansinnigt mycket?
Jag såg någon gång att jag skulle få 8 mil extra, på fullt batteri, utan ac'n igång.
Så jag kan nog inte stå många timmar på E22...
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har harvat lite vinter med 3an nu och, tja.. ca 20wh mer per km i snitt (183 till 202) helt ok ändå. Visst? Jag brukar ha sladden i tills jag kör hemifrån så den är förvärmd. Sen verkar den hålla humöret resten av tiden och tempen är ställd på 20.5 (vilket är vad jag brukar ha på vintern oavsett bil..).
9,5% extra?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
64 kWh.
Runt 40 sommarmil.
Värmepump.
Men det verkar som den drar vansinnigt mycket?
Jag såg någon gång att jag skulle få 8 mil extra, på fullt batteri, utan ac'n igång.
Så jag kan nog inte stå många timmar på E22...

Nåväl, det går att leva med om man vet om det och bor någonstans där det hör till undantagen att det blir så kallt.

Annars är inte en kinesisk dieselvärmare så dyr, dom kommer oftast med 5L tank.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
64 kWh.
Runt 40 sommarmil.
Värmepump.
Men det verkar som den drar vansinnigt mycket?
Jag såg någon gång att jag skulle få 8 mil extra, på fullt batteri, utan ac'n igång.
Så jag kan nog inte stå många timmar på E22...

Tesla Mod3 gör 26 mil på 66kW med fruktansvärt aggresiva :lol "all season" däck på:


Förvisso lite kallare, runt nollan i freedom units, vilket borde vara -18
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har harvat lite vinter med 3an nu och, tja.. ca 20wh mer per km i snitt (183 till 202) helt ok ändå. Visst? Jag brukar ha sladden i tills jag kör hemifrån så den är förvärmd. Sen verkar den hålla humöret resten av tiden och tempen är ställd på 20.5 (vilket är vad jag brukar ha på vintern oavsett bil..).
9,5% extra?

Vid -38 drog Y LR ca 260 Wh/km vilket då ger en räckvidd på strax under 30 mil.

Vid -38 drog Insignia turbodieseln nästan litern per mil i landsvägsfart. Dieselvärmaren på max och automaten slirade lite för att inte oljan skulle bli för kall. Och man kan glömma att få igång den utan motorvärmare vid den kylan.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Har harvat lite vinter med 3an nu och, tja.. ca 20wh mer per km i snitt (183 till 202) helt ok ändå. Visst? Jag brukar ha sladden i tills jag kör hemifrån så den är förvärmd. Sen verkar den hålla humöret resten av tiden och tempen är ställd på 20.5 (vilket är vad jag brukar ha på vintern oavsett bil..).
9,5% extra?
Det är riktigt bra. Har Du den i varmgarage eller utomhus, bilar med värmepump nyttjar ju värmen i batteriet även för att hålla kupén uppvärmd under färd.. Nu är det ju skillnad mellan vinter och VINTER, men så låg merförbrukning är i alla fall bra. Annars verkar även Tesla följa med ungefärliga tumregler i elbilsbranschen - vid start med kall bil, riktigt kalla eller snöiga förhållanden tappar man upp till 50% av uppgiven räckvidd enligt WLTP. Ungefär.


Körde Niro EV'n 22mil Borlänge-Mora t&r i helgen som var.
-11 till -5 på väg dit och runt nollan på väg hem.
Hade 16% kvar i batteriet (64kWh) vid hemkomst vilket skulle ge 4 mil.
Så 25mil räckvidd i förhållandevis milt vinterväder (100% till noll).
Och ska man hålla sig mellan 20% och 80% blir det runt 16mil mellan laddningarna.
Inte helt nöjd...

Ska man ha så kort räckvidd så ska man definitivt ha en bil som laddar snabbare än (max) 87.
I praktiken ligger förbrukningen på ca 2.5 kWh/mil vilket i min värld låter ungefär vad man kan förvänta sig. Slaskigt på vägen eller bar vägbana? Varm bil vid starten eller stått utomhus?

Vår PS2 saknar ju värmepump, den skulle säkert vilja ha 2.6-2.8 kWh/mil under liknande förhållanden (är väl ca 95-100 km/h i snitt den sträckan om jag minns rätt?) Den nya verkar lite snålare så, trots storleken, borde den ligga runt 2.3 - 2.4 kWh/mil om jag gissar rätt. Så visst gör laddhastighet men framför allt en jämn och hög laddkurva skillnad…
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är riktigt bra. Har Du den i varmgarage eller utomhus, bilar med värmepump nyttjar ju värmen i batteriet även för att hålla kupén uppvärmd under färd.. Nu är det ju skillnad mellan vinter och VINTER, men så låg merförbrukning är i alla fall bra. Annars verkar även Tesla följa med ungefärliga tumregler i elbilsbranschen - vid start med kall bil, riktigt kalla eller snöiga förhållanden tappar man upp till 50% av uppgiven räckvidd enligt WLTP. Ungefär.
Har stått ute, med förvärmning. Rör sig om långfärd, med ett laddstopp längs vägen

Gör jag korta körningar med kall bil märks det såklart mer. Det gjorde det på min förra benz med vill jag lova. Minst 30% högre dieselförbrukning
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...
I praktiken ligger förbrukningen på ca 2.5 kWh/mil vilket i min värld låter ungefär vad man kan förvänta sig. Slaskigt på vägen eller bar vägbana? Varm bil vid starten eller stått utomhus?
...
Förvärmd med sladd i.
Bar vägbana på 80, 90 och 100 väg.
Under -10 tycker jag medel på 2,5 är OK (eller iaf godtagbart ;) ).
Men när halva sträckan var runt nollan känns det mycket.

Nåja, inte missnöjd med att ha skaffat elbil, eller Niro'n i sig som jag tycker är trevlig, men hade skaffat en med snabbare laddning om jag valt idag.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Min snittförbrukning enligt bilens mätare har gått från 16,7 kWh/100km till 17,3 sen det blev vinter. Så gott som alltid körd samma sträcka, 15 km 70-väg, 30 km motorväg och 5 km trög trafik. Farthållaren inställd på +5 i alla lägen det går, dvs så nära begränsningen jag kan.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top