Elbil eller inte?

Här som att den går att få tag på i Europa eller här som att ett fåtal på en annan kontinent kommer kunna äga en?

"Här" som på hemsidan....

Har dom ens börjat leverera ut till allmänhet i USA?

Några enstaka rullar väl med Tesla anställda bakom ratten, bland annat den mattsvarta som åkte på bilträff och blev utskrattad
 
Här som att den går att få tag på i Europa eller här som att ett fåtal på en annan kontinent kommer kunna äga en?
Det är väl alltid någon som kan köpa den först? Just nu i USA.

Tjänstevikt 2800 kg någonstans, det är väl som en fet SUV ungefär. Det tar säkert några år innan den kommer till Europa men jag är rätt säker på att Tesla gärna vill sälja så många bilar som möjligt även i Europa så den kommer nog.
 
Med tanke på svenska körkortsregler så lär dom ju inte bli en vanlig syn i Sverige.

Åkeriägare som förvisso brukar inneha rätt körkort kör nog hellre diesel.
Ja idag är det nog så, men åkerierna kommer också att köra på el inom några år så det är ett högst övergående problem. :)

Körkortsreglerna är ett problem för alla amerikanska PU som får löjligt låga lastvikter i Europa men körkortsregler går att ändra ganska snabbt, vad avser totalviktsbegränsningar. Idag 3500 kg, i morgon 4250 kg vilket skulle innebära att Cybertrucken skulle få en lastvikt på 1350 kg eller så istället för 600 nånting.
 
Det är väl alltid någon som kan köpa den först? Just nu i USA.

Tjänstevikt 2800 kg någonstans, det är väl som en fet SUV ungefär. Det tar säkert några år innan den kommer till Europa men jag är rätt säker på att Tesla gärna vill sälja så många bilar som möjligt även i Europa så den kommer nog.
Jag tolkade informationen på sidan som att den väger drygt 3100 kg. Vilket innebär att den troligen då får en totalvikt på en bra bit över 3500 kg så du lär nog behöva ett lastbilskort om du skall köra en med EU regler för körkorten.
 
Tycker det blev en miss. Personligen har jag sett fram emot en semi-praktisk (dock skitful) pickup med 500 mile räckvidd.

Nu blev det istället 360 miles och 30k dyrare. Batteripacket man kan montera på flaket är inte ett alternativ för mig - är flaket inte användbart köper jag hellre en SUV.

Blir nog en bra hipster-kärra.
 
En del pladder i början, men rundturen i fabriken och delarna som man får se är skapligt intressanta. Hela giga-press /Die-Cast är ju något andra inte är i närheten av, framförallt inte i storleken det handlar om. Bara det gör mig som teknikintresserad mer och mer sugen..

 
Det är en hel del i Cybertruck som kommer att förändra hela marknaden, helt klart. Inte minst energieffektiviteten. 48V-system. Självbärande kaross. Osv
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top