Jag tror: varför du inte förstår, beror till stor del på att du troligen inte är speciellt intresserad av MC (eller bil). Alfa Romeo har såklart en massa själ, men inte alla modeller och inte för att de kommer från italien. Troligen har du inte tillräckliga kunskaper om MC, MC-teknik, maskineri, konstruktion etc. Därför kan det vara svårt att förstå varför många anser att t ex en Alfa Romeo har mycket mer själ än en VW Passat.
Jag gissar att du är intresserad av effektsiffror, slipon, knäskrap, mörkt kåp-glas, RR, varvtider, ryggskydd, och kanske masterbikeresultat? Med begränsade erfarenheter och intressen är det inte så lätt att förstå t ex Ducati och varför det sprutar massor av själ. Kanske torrkoppling för dig innebär att om man tar på den med fingrarna så behöver man inte torka av sig efteråt? För andra innebär det helt andra saker och som kräver lite mer av lyssnaren.
Jag föreslår ett besök på Tekniska museet. Titta i stora hallen på ångmaskinerna. Titta på detaljer, konstruktion och försök sätt dig in i problem/lösningar och hur de är konstruerade och varför. Försök känn efter om du älskar dem - eller om du hellre vill gå och fika. Om du gillar dem så är du en bit på väg.
Lycka till