duccesäljare självupptagna divor?

#Olsson# skrev:
Jag tror: varför du inte förstår, beror till stor del på att du troligen inte är speciellt intresserad av MC (eller bil). Alfa Romeo har såklart en massa själ, men inte alla modeller och inte för att de kommer från italien. Troligen har du inte tillräckliga kunskaper om MC, MC-teknik, maskineri, konstruktion etc. Därför kan det vara svårt att förstå varför många anser att t ex en Alfa Romeo har mycket mer själ än en VW Passat.

Jag gissar att du är intresserad av effektsiffror, slipon, knäskrap, mörkt kåp-glas, RR, varvtider, ryggskydd, och kanske masterbikeresultat? Med begränsade erfarenheter och intressen är det inte så lätt att förstå t ex Ducati och varför det sprutar massor av själ. Kanske torrkoppling för dig innebär att om man tar på den med fingrarna så behöver man inte torka av sig efteråt? För andra innebär det helt andra saker och som kräver lite mer av lyssnaren.

Jag föreslår ett besök på Tekniska museet. Titta i stora hallen på ångmaskinerna. Titta på detaljer, konstruktion och försök sätt dig in i problem/lösningar och hur de är konstruerade och varför. Försök känn efter om du älskar dem - eller om du hellre vill gå och fika. Om du gillar dem så är du en bit på väg.

Lycka till :)
:corn :öl

#Olsson# skrev:
Jag föreslår ett besök på Tekniska museet. Titta i stora hallen på ångmaskinerna. Titta på detaljer, konstruktion och försök sätt dig in i problem/lösningar och hur de är konstruerade och varför. Försök känn efter om du älskar dem - eller om du hellre vill gå och fika. Om du gillar dem så är du en bit på väg.
Så du menar att han ska göra det för att inse att en Ducati utvecklar förhållandevis få hästkrafter och låter som en gammal fiskebåt? :va

Själv föreslår jag en vedugnsbakad pizza istället, rykande färsk. Förstår man varför den är värd mer än en pizza från den lokala elugnen så förstår man vad som gör en Ducati speciell. :tummenupp

Last edited:
#Olsson# skrev:
Jag tror: varför du inte förstår, beror till stor del på att du troligen inte är speciellt intresserad av MC (eller bil). Alfa Romeo har såklart en massa själ,
[jadda jadda]

Lycka till :)

Kan du precisera på vilket sätt man exkluderar olika tekniska lösningar från dom själsliga ?
Vem har tolkningsrätt, vem har tolkningsföreträde vad gäller om en japansk eller en italiensk motor har "själ och hjärta" ?

En maskin är en maskin - pungt. En teknisk lösning eller konstruktion kan dock ha ha en historia och stamträd, företrädare och utveckling. Att kalla det själ är att gå rätt långt. Att blanda teologi (själ) och teknik är ett intressant experiment...

I slutändan är det en synnerligen välutvecklad och förfinad vård om ett varumärke det handlar om, inte teologi. Cash is king, och flera varumärken gör mycket pengar på sitt varumärkes "själ".

BTW- Hoppas det löser sig för dig Bonnie och du får den hjälp du behöver av någon trevlig handlare, så du får din drömmaskin till slut. Säger hojjen "köp mig" så finns det inte mycket att välja på.

Last edited:
Pejo skrev:
Kan du precisera på vilket sätt man exkluderar olika tekniska lösningar från dom själsliga ?
Vem har tolkningsrätt, vem har tolkningsföreträde vad gäller om en japansk eller en italiensk motor har "själ och hjärta" ?

En maskin är en maskin - pungt. En teknisk lösning eller konstruktion kan dock ha ha en historia och stamträd, företrädare och utveckling. Att kalla det själ är att gå rätt långt. Att blanda teologi (själ) och teknik är ett intressant experiment...

I slutändan är det en synnerligen välutvecklad och förfinad vård om ett varumärke det handlar om, inte teologi.

Jag är helt värdelös på definitioner av "själ". Jag antar att många andra är det också. Jag byter gärna ordet "själ" till något bättre. Kanske: "känsla". :)

Jag har aldrig reflekterat över varumärkesvård etc. Jag blev bara aldeles tagen en gång när jag stod brevid en Duce. ("Tagen" vet jag inte heller vad det betyder. Positivt påverkad kanske?)

Tolkningsrättigheter: Fritt, utan tvivel.

Angående maskin är en maskin vs själ. Ja du har rätt. Det är svårt att förklara känslor. Jag tror "konst" är närmare korrekt ord. Man upplever maskinen som ett konstverk helt enkelt. Precis som vilken Suka som helst m a o. :D

sandstream skrev:
Alfa Romeo som ungefär som Ducati verkar inbilla folk att deras produkter har någon slags själ bara för att de kommer från Italien.
Varför bry sig? Något ska man ju ha att tjafsa om här på SH :D

Jämföra ducati med alfa? Fnys :tungan haha

Jag tycker det är trvliga hojar, ska jag köpa ny så får jag väl ta prislappen som den kommer.

I övrigt tror jag att hela "grejen" är ganska mycket inbillning från de som är förståsigpåare. Jag har bara märkt att det är jäkligt trevlig o hjälpsam personal i sthlm samt även folket i ducceklubben. Precis som alla andra som är med på t.ex större "utflykter" oavsett hojmärke. Jag har inte märkt någon direkt fientlighet från ducceägare mot andra märken men däremot så klagas det mycket frpå ducce av japsägare :va

Kan man inte ta att det är lite begränsat med leveranser och för en gångs skull prislappen som gäller så kanske man ska välja ett märke med lite bättre försäljning.

btw... ska vi dela upp vägarna mellan italien o japps så paxar jag för boge, gottröra och bergodalbanan (hargshamn?) :hihi :lol

Pejo skrev:
Att blanda teologi (själ) och teknik är ett intressant experiment...
Så du påstår att det inte finns själ, men prata, det kan dom? :tungan :pannkyss
Pejo skrev:
Säger hojjen "köp mig" så finns det inte mycket att välja på.

Pejo skrev:
BTW- Hoppas det löser sig för dig Bonnie och du får den hjälp du behöver av någon trevlig handlare, så du får din drömmaskin till slut. Säger hojjen "köp mig" så finns det inte mycket att välja på.

Förnuft och hojköp är inte lätt att kombinera, jag går på känslan denna gång. Har inte riktigt fallit för Monstret tidigare, den har alltid känts lite "gammal". Fast uppdateringen med s2r 1000 rättar till det jag saknat och de har blandat en klassisk form med snygga detaljer. :Bugar

Skulle jag använda förnuft hade det blivit körskolehojen Honda CB750 som är lättkörd, billig att försäkra, robust och pålitlig.

Kombinationen ducce, mc butiker, känsla, service är en härlig häxbryggd. :hihi

Bonnie skrev:
körskolehojen Honda CB750 som är lättkörd

Usch! Har provat en sån en gång när jag hämtade den åt en bekant som skulle köra upp. Fy fan va läskig o köra. Jämfört med monstret så kändes den bongstyrig, skev, bromsarna var totalt värdelösa, inget drag i motorn o sen var den vinglig o helt enkelt totalt livsfarlig. :rodnar

Inte undra på att folk har svårt med uppkörningarna.

vågen skrev:
Usch! Har provat en sån en gång när jag hämtade den åt en bekant som skulle köra upp. Fy fan va läskig o köra.

Inte undra på att folk har svårt med uppkörningarna.

Strax innan uppkörningen var det en som "tappade" sin hoj. Körskolehojarna lever ett hårt liv, krypkörs flera timmar om dagen.... :hihi

vågen skrev:
Jag har bara märkt att det är jäkligt trevlig o hjälpsam personal i sthlm samt även folket i ducceklubben. Precis som alla andra som är med på t.ex större "utflykter" oavsett hojmärke. Jag har inte märkt någon direkt fientlighet från ducceägare mot andra märken men däremot så klagas det mycket frpå ducce av japsägare :va

Ute på vägarna är det lugnt, den så kallade "debatten" rasar mest på nätet. På träffarna ser man aldrig folket som håller på med personangrepp och annat. Skulle vara ganska lustigt om någon gick omkring på SH pubarna och idiotförklarade folk han aldrig träffat, som en del gör här :hihi :fyllisar

Ripper skrev:
Delar av personalen från biscaya är och jobbar i Ducces monter på mässan. men dom har nog öppet uppe i ladan ändå.. :)
Du har så rätt så rätt. Många var i Götelaborg på mässan men ladan var öppen (vilket ställe att lägga en komplett hojaffär på alltså... :hihi )

@Bonnie:

Har testat Biscaya och ger :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
Där hade jag gärna handlat hoj, hur trevliga och hjälpsamma som helst även om jag förklarade att jag bara skulle titta.
Även om dom är underbemmande just nu så kom två personer och frågade mig om jag behövde hjälp. Att det dessutom fanns både Ducati, Moto Guzzi, Aprillia och MV Agusta :kär att vila ögonen på mitt i vintern gjorde inte besöket sämre.
Jag jobbar själv som säljare sen 10 år tillbaka och säger bara en sak, gynna ALDRIG en säljare som inte lägger ner sin själ i det han/hon säljer. Jag åker hellre Sverige runt och handlar av den person/firma som ger mig den support och det bemötande jag tycker jag förtjänar. Sen skall detta inte styras av att jag kommer viftande med en bunte dollars eller inte. Jag/du ska känna dig välkommen och uppmärksammad ändå. Ta dig en liten utflykt till Alingsås och Biscaya, du kommer inte att bli besviken. Ett tips bara... gör det inte när tjälen går ur marken. Det blir bra kladdigt på grusvägarna upp till ladan! :hihi

vågen skrev:
Så du påstår att det inte finns själ, men prata, det kan dom? :tungan :pannkyss

Man ska prata till folk på ett sånt sätt så dom förstår. Jmfr "prata till bönder på bönders vis".

Bonnie skrev:
Kom på att du är en sån som ska byta gummibanden i motorn, alldeles själv! :Bugar

Drar ni upp dom i början på säsongen ? :tummenupp :D

Last edited:
#Olsson# skrev:
Jag är helt värdelös på definitioner av "själ". Jag antar att många andra är det också. Jag byter gärna ordet "själ" till något bättre. Kanske: "känsla". :)

Kärt barn har många namn; Själ, hjärta, "känsla".

#Olsson# skrev:
Angående maskin är en maskin vs själ. Ja du har rätt. Det är svårt att förklara känslor. Jag tror "konst" är närmare korrekt ord. Man upplever maskinen som ett konstverk helt enkelt. Precis som vilken Suka som helst m a o. :D

Olsson, det handlar om fordon som massproduceras, inte unika konstverk tillverkade i enstaka exemplar, gjorda och signerade av en konstnär som gör konstverk för sin egen tillfredställelses skull, oavsett om nån tycker om konsten eller inte.
Det handlar om gross profit, inte själavård, haha... :)

Maverick_ou812 skrev:
...gynna ALDRIG en säljare som inte lägger ner sin själ i det han/hon säljer. Jag åker hellre Sverige runt och handlar av den person/firma som ger mig den support och det bemötande jag tycker jag förtjänar. Sen skall detta inte styras av att jag kommer viftande med en bunte dollars eller inte. Jag/du ska känna dig välkommen och uppmärksammad ändå...
Kan inte annat än hålla med i detta!
Sedan är det ju det här med personkemi...

Har följt tråden lite så smått eftersom min nästa hoj blir en ducati.

Det blir en ducati TROTS att jag får stå ut med allt italienskt skit runtomkring Kolla t ex på ducceklubben som slänger sig med en massa italienska uttryck. Tänk om japs-åkarna skulle börja snacka japanska... Vad heter sporthoj.com på japanska tror ni?

Att det är italiensk design är rätt schysst, det är italienarna bra på. Men kvalitén är skit, som vanligt. Hur länge håller t ex ett par italienska skor? Inte särskilt länge. Och språket skall vi bara inte tala om. Varför har de en vokal i slutet på varje ord? Det låter ju jättefånigt. Som ett barnspråk snarare än ett riktigt språk.

Men trots allt negativt runtomkring, så blir det nog en Multistrada nästa år. Ja, om de börjar sälja grå Multistrador igen vill säga... :)

Pejo skrev:
Olsson, det handlar om fordon som massproduceras, inte unika konstverk tillverkade i enstaka exemplar, gjorda och signerade av en konstnär som gör konstverk för sin egen tillfredställelses skull, oavsett om nån tycker om konsten eller inte.

Visst är det konstverk. Inte för alla så klart. Men om man upplever dem som konst - så är det konst. För mig, inte själva massproduktionen, det är ju bara just massproduktion av konstverket. (För en inbiten massproducerare är det kanske annorlunda) Konstverket är ju konstruktionen (om man nu råkar uppleva den som konst) Den finns bara ett ex av.

Det är nog individuellt vad man anser vara konst. Tavlor för mig är rätt intetsägande. Signaturen är dessutom bara en bekräftelse på godkännande från målar-nissen precis som en signatur för vilken produkt som helst.

#Olsson# skrev:
Jag tror: varför du inte förstår, beror till stor del på att du troligen inte är speciellt intresserad av MC (eller bil). Alfa Romeo har såklart en massa själ, men inte alla modeller och inte för att de kommer från italien. Troligen har du inte tillräckliga kunskaper om MC, MC-teknik, maskineri, konstruktion etc. Därför kan det vara svårt att förstå varför många anser att t ex en Alfa Romeo har mycket mer själ än en VW Passat.
Så du menar att man måste vara väldigt intresserad av det tekniska och hur det har kommit till för att förstå skillnaden på olika fordon?
Hur många sena nätter med rödvin som italienarna haft för att trycka ditt Desmodromiska ventiler i sina hojar kan kvitta. Det intressanta är om det är bra eller inte.
(En teknik som de för övrigt inte tagit fram själva även om de gärna vill få folk att tro det).
Jag åker/köper hellre en massproducerad Toyota som fungerar som den ska och inte går sönder för att ett gäng tekniker som kommit på kluriga lösningar inte fick till kvalitén ordentligt.

Att du åker Aprilla är ju inte direkt något oväntat då JAG TROR att du tillhör kategorin som vill vara lite annorlunda och som är lite rädda för att någon ska tycka att deras R1 är för alldaglig.
#Olsson# skrev:
Jag gissar att du är intresserad av effektsiffror, slipon, knäskrap, mörkt kåp-glas, RR, varvtider, ryggskydd, och kanske masterbikeresultat? Med begränsade erfarenheter och intressen är det inte så lätt att förstå t ex Ducati och varför det sprutar massor av själ.
Så själen i Ducati ligger i de tekniska lösningarna, de lite annorlunda som kanske sitter där för att vara annorlunda och inte bara för att vara bra...
Tycker jag börjar se ett mönster här :hihi
#Olsson# skrev:
Kanske torrkoppling för dig innebär att om man tar på den med fingrarna så behöver man inte torka av sig efteråt? För andra innebär det helt andra saker och som kräver lite mer av lyssnaren.
En torrkoppling kräver hörselskydd och gillar man ljudet från en motor som håller på att skära är ju torrkoppling bingo!
#Olsson# skrev:
Jag föreslår ett besök på Tekniska museet. Titta i stora hallen på ångmaskinerna. Titta på detaljer, konstruktion och försök sätt dig in i problem/lösningar och hur de är konstruerade och varför. Försök känn efter om du älskar dem - eller om du hellre vill gå och fika. Om du gillar dem så är du en bit på väg. Lycka till :)
Som sagt, det är inte lösningarna i sig som är intressant utan hur de fungerar i verkligheten.
Jag tillhör inte katagorin som gläds över vad som finns i motorn i form av tekniska lösningar utan vad motorn faktiskt presterar.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman