sandstream
Guest
Okejra, du är alltid djup som en vattenpölGustav O skrev:Vadå ibland?!?!![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Okejra, du är alltid djup som en vattenpölGustav O skrev:Vadå ibland?!?!![]()
Du bevisar gång på gång att Olsson har rätt gällande smak, klass och hojtyp. Grattis.sandstream skrev:Okejra, du är alltid djup som en vattenpöl![]()
Gustav O skrev:Mer att om man är väldigt tekniskt intresserad så kanske man faller för hojar med andra lösningar än de som är vanligast på marknaden. Vanligast betyder ju inte bäst utan snarare bästa och mest ekonomiska kompromissen.
För mig personligen handlar det inte om att ha den bästa prestandan utan om att ha något som talar till mig och som ger mig det jag vill ha ut av hojen och då förstår jag helt klart varför folk hellre köper en
Gustav O skrev:MC-köp är inte rationella utan känslomässiga, åtminstone för mig.
Det måste det inte.Pejo skrev:Den stora existensiella frågan är; Varför måste resultatet av ovanstående ekvation alltid resultera i något som är skilt från Kawsaki, Honda, Suzuki eller Yamaha ?
Precis och då kan väl Ducatisterna få anse sig och deras maskiner vara lite för mer, alla vet ju att det är en tvåtaktsrääser man vill ha.Pejo skrev:Självklart - vem kan ursäkta ett köp av ett fordon som är obekvämare, farligare, dyrare att försäkra samt bara går att köra ca 6 månader per år som ett rationellt val ? Det handlar om rent och skärt "ha-begär".
Gustav O skrev:alla vet ju att det är en tvåtaktsrääser man vill ha.![]()
![]()
Sandstream et al?Pejo skrev:Vem kan, ärligt talat, säga emot det där utan att ljuga ?![]()
Eeh... Borde inte väghållning också finnas med i den där ekvationen? Annars så har ju t.ex. många glidare v-twin med massor av ljud och vrid...FJS skrev:Jag fattar inte vad ni dillar om...Ducati är den enda hojen för folk som gillar välljud och vrid. Säljare kan vara bra o dåliga på att sälja men det är väl ändå hojen som räknas. Vill du köpa hojen så får du väl förhoppningsvis priset när du hämtar den,eeh...
Jag har kört 748SPS i 2 år och den är grym och låter grymt men den kanske inte drar R1 men den drar mer blickar till sig än R1.
Gustav O skrev:Vadå ibland?!?!![]()
sandstream skrev:Fråga de som tillverkar dem...
#Olsson# skrev:... Alfa Romeo har såklart en massa själ, men inte alla modeller och inte för att de kommer från italien. ... kunskaper om MC, MC-teknik, maskineri, konstruktion etc. ..... förstå varför många anser att t ex en Alfa Romeo har mycket mer själ än en VW Passat.
Jag föreslår ett besök på Tekniska museet. Titta i stora hallen på ångmaskinerna. Titta på detaljer, konstruktion och försök sätt dig in i problem/lösningar och hur de är konstruerade och varför. Försök känn efter om du älskar dem - eller om du hellre vill gå och fika. Om du gillar dem så är du en bit på väg.
Lycka till![]()
Dr.Bike skrev:Delar och citat ur en MYCKET bra samanfattning Olsson. Jag delar den, men med ett par undantag. Men först som sist:
- JO jag kan verkligen ÄLSKA olika tekniska lösningar, och OFTA de från Italien för att de är inte bara ofta väldigt bra ur effektsynpunkt med allt vad där krävs av teknisk design.
De är oftast oxå väldigt VACKERT utförda. (baksidan är att de ofta är nätta spröda och därmed känsliga produkter, som OM man har både det mekaniska och tekniska intresset, samt kunnandet, klarar att SKÖTA dessa på rätt sätt)
Frågan är då: Måste alla vara maskiningenjörer med en maskinist B i botten samt en grundförståelse i estetik för att kunna inneha dessa maskiner?
Kanske.
För tittar man på konstruktioner i generell mening från Italien så är de just: NÄTTA.
Raceiga hade en Italodiggare sagt. Och det är sant. Men mekas de av en okunnig så börjar gängor ryka osv, samt gjutna öron går av, pinnbultar börjar krypa osv, det är alltid EXAKT mängd gods runt en skruv (för viktens skull) så om man måste borra upp och helicoila finns det ofta knappt gods till det osv.)
Detta, rätt skött, och förstått, är egenskaper att älska.
Har man inte handlaget, och den kärlek och tid detta KRÄVER, ja då är man snabbt ute på fisens mosse.
Pudelns kärna är ändå: Massproducerade japsar kan OXÅ ha denna själ, däför att man kan sitta och beundra konstruktörens vedermödor att få till en bra produkt, DELS på ett rationellt ekonomiskt motiverbart sätt, men oxå med en teknisk livslängd som ibland, rätt eller fel kallas kvalite´.
Personligen... så är oftast de FLESTA motorcyklar, oavsett ursprung, döda i mina ögon, ända tills man börjar rota i dem.
Det är DÄR och DÅ man når in i denna själ, och vartefter man ser hur konstruktören tänkt så börjar man älska maskinen.
Detta gäller för mig OAVSETT vilket land "saken" kommer ifrån som sagt.
Men av någon anledning så ÄR oftast Italienska konstruktioner oxå konstverk!
Jag har t.e.x sprängskisser på de W10r, Isotta Fraschini, som satt i de tidiga torpedbåtarna här på vägggen i mitt "grabbrum" här hemma.
Ren mekano-porr!
4-ventiler/cyl, våta foder, och kompressormatade bensinare! Redan då!
Det är 70 år sen ju som de konstruerades! Så inget är nytt under solen... vare sig 4vent/cyl, kompressor, eller som en del tror, att saab lanserade turbon som teknisk företeelse...
Så mekaniska bröder och systrar, förenen eder!
Mille diavlo!!![]()
![]()
Du är ironisk va för det är ju så det är?Bonnie skrev:Tänk om några amerikanska finansvalpar tar kontrollen över ducce, blir ducce då en HD?![]()
Neutral skrev:Du är ironisk va för det är ju så det är?![]()
Och med det vill du säga att Ducce är mer raciga?elwe skrev:De sa att det var det billigaste, men de skulle aldrig sätta det på sina racinghojar ...![]()
Jag lyfter på hatten för alla konstruktörer av dagens hojar men bara för att Suzuki kanske lyckas tillverka en extra fin och läcker ventillyftarteknik säger jag inte att min hoj har en själ och att alla andra hojar i princip är själslösa vrak.Färnbo skrev:För övrigt såmåste man ju hålla Hondas ingeniörer lika högt som ducces, lätta smidiga snabbast när de vill och dessutom driftsäkra.
sandstream skrev:Och med det vill du säga att Ducce är mer raciga?
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |