duccesäljare självupptagna divor?

Gustav O skrev:
Mer att om man är väldigt tekniskt intresserad så kanske man faller för hojar med andra lösningar än de som är vanligast på marknaden. Vanligast betyder ju inte bäst utan snarare bästa och mest ekonomiska kompromissen.
För mig personligen handlar det inte om att ha den bästa prestandan utan om att ha något som talar till mig och som ger mig det jag vill ha ut av hojen och då förstår jag helt klart varför folk hellre köper en

Den stora existensiella frågan är; Varför måste resultatet av ovanstående ekvation alltid resultera i något som är skilt från Kawsaki, Honda, Suzuki eller Yamaha ?

Gustav O skrev:
MC-köp är inte rationella utan känslomässiga, åtminstone för mig.

Självklart - vem kan ursäkta ett köp av ett fordon som är obekvämare, farligare, dyrare att försäkra samt bara går att köra ca 6 månader per år som ett rationellt val ? Det handlar om rent och skärt "ha-begär".

Pejo skrev:
Den stora existensiella frågan är; Varför måste resultatet av ovanstående ekvation alltid resultera i något som är skilt från Kawsaki, Honda, Suzuki eller Yamaha ?
Det måste det inte.

Pejo skrev:
Självklart - vem kan ursäkta ett köp av ett fordon som är obekvämare, farligare, dyrare att försäkra samt bara går att köra ca 6 månader per år som ett rationellt val ? Det handlar om rent och skärt "ha-begär".
Precis och då kan väl Ducatisterna få anse sig och deras maskiner vara lite för mer, alla vet ju att det är en tvåtaktsrääser man vill ha. :D ;)

Allvarligt, är det någon som orkar bry sig? Vill man köra Ducce, fine, men orkar nån anna bry sig om sånt?

FJS skrev:
Jag fattar inte vad ni dillar om...Ducati är den enda hojen för folk som gillar välljud och vrid. Säljare kan vara bra o dåliga på att sälja men det är väl ändå hojen som räknas. Vill du köpa hojen så får du väl förhoppningsvis priset när du hämtar den,eeh...
Jag har kört 748SPS i 2 år och den är grym och låter grymt men den kanske inte drar R1 men den drar mer blickar till sig än R1.
Eeh... Borde inte väghållning också finnas med i den där ekvationen? Annars så har ju t.ex. många glidare v-twin med massor av ljud och vrid...

Gustav O skrev:
Vadå ibland?!?! :fatta!

KLOCKRENT!
Jag drar mig inte för konflikter men ursäkta om jag trampa på ömma tår med vrid och ljud men det var ju bara själen jag ville åt.
//Mkt nöjd ducceåkare!

sandstream skrev:
Fråga de som tillverkar dem...

De sa att det var det billigaste, men de skulle aldrig sätta det på sina racinghojar ... :tummenupp

#Olsson# skrev:
... Alfa Romeo har såklart en massa själ, men inte alla modeller och inte för att de kommer från italien. ... kunskaper om MC, MC-teknik, maskineri, konstruktion etc. ..... förstå varför många anser att t ex en Alfa Romeo har mycket mer själ än en VW Passat.

Jag föreslår ett besök på Tekniska museet. Titta i stora hallen på ångmaskinerna. Titta på detaljer, konstruktion och försök sätt dig in i problem/lösningar och hur de är konstruerade och varför. Försök känn efter om du älskar dem - eller om du hellre vill gå och fika. Om du gillar dem så är du en bit på väg.

Lycka till :)

Delar och citat ur en MYCKET bra samanfattning Olsson. Jag delar den, men med ett par undantag. Men först som sist:

- JO jag kan verkligen ÄLSKA olika tekniska lösningar, och OFTA de från Italien för att de är inte bara ofta väldigt bra ur effektsynpunkt med allt vad där krävs av teknisk design.
De är oftast oxå väldigt VACKERT utförda. (baksidan är att de ofta är nätta spröda och därmed känsliga produkter, som OM man har både det mekaniska och tekniska intresset, samt kunnandet, klarar att SKÖTA dessa på rätt sätt)

Frågan är då: Måste alla vara maskiningenjörer med en maskinist B i botten samt en grundförståelse i estetik för att kunna inneha dessa maskiner?
Kanske.
För tittar man på konstruktioner i generell mening från Italien så är de just: NÄTTA.
Raceiga hade en Italodiggare sagt. Och det är sant. Men mekas de av en okunnig så börjar gängor ryka osv, samt gjutna öron går av, pinnbultar börjar krypa osv, det är alltid EXAKT mängd gods runt en skruv (för viktens skull) så om man måste borra upp och helicoila finns det ofta knappt gods till det osv.)

Detta, rätt skött, och förstått, är egenskaper att älska.

Har man inte handlaget, och den kärlek och tid detta KRÄVER, ja då är man snabbt ute på fisens mosse.

Pudelns kärna är ändå: Massproducerade japsar kan OXÅ ha denna själ, däför att man kan sitta och beundra konstruktörens vedermödor att få till en bra produkt, DELS på ett rationellt ekonomiskt motiverbart sätt, men oxå med en teknisk livslängd som ibland, rätt eller fel kallas kvalite´.

Personligen... så är oftast de FLESTA motorcyklar, oavsett ursprung, döda i mina ögon, ända tills man börjar rota i dem.
Det är DÄR och DÅ man når in i denna själ, och vartefter man ser hur konstruktören tänkt så börjar man älska maskinen. :kär

Detta gäller för mig OAVSETT vilket land "saken" kommer ifrån som sagt.
Men av någon anledning så ÄR oftast Italienska konstruktioner oxå konstverk!
Jag har t.e.x sprängskisser på de W10:or, Isotta Fraschini, som satt i de tidiga torpedbåtarna här på vägggen i mitt "grabbrum" här hemma.
Ren mekano-porr!
4-ventiler/cyl, våta foder, och kompressormatade bensinare! Redan då!
Det är 70 år sen ju som de konstruerades! Så inget är nytt under solen... vare sig 4vent/cyl, kompressor, eller som en del tror, att saab lanserade turbon som teknisk företeelse...

Så mekaniska bröder och systrar, förenen eder!

Mille diavlo!! :cdevil

;)

Last edited:
Jag tycker att Bulldogen är mycket snygg. Trots att den har en trött dragstarmotor körde jag den ett år och gillade den. Till slut blev den sega motorn ett problem, det hjälpte inte med diverse trimgrejer.

Skön att köra, mycket vrid, utseende, tillverkad i Italien, många egenskaper som kopplas till ducce, men det är en italientillverkad Yamaha Bulldog jag pratar om.

Tyvärr har Bulldogen blivit både japsåkarnas och ducceåkarnas hatobjekt. Kanske för att det bland ducceåkare någonstans finns tanken "tänk om Yamaha utvecklar en duccekopia och tillverkar den i Italien med italienare som designer?". Blir denna hoj då en italiensk hoj eller krävs det att den som äger fabriken är en italienare?

När jag körde Bulldog var det ingen som behandlade den som en vacker italienska, den beskylldes för att vara en kamouflerad glidare.

Tänk om några amerikanska finansvalpar tar kontrollen över ducce, blir ducce då en HD? :rolleyes:

Svaret borde bli ja eftersom bulldogen behandlas som en japshoj. :hihi

Dr.Bike skrev:
Delar och citat ur en MYCKET bra samanfattning Olsson. Jag delar den, men med ett par undantag. Men först som sist:

- JO jag kan verkligen ÄLSKA olika tekniska lösningar, och OFTA de från Italien för att de är inte bara ofta väldigt bra ur effektsynpunkt med allt vad där krävs av teknisk design.
De är oftast oxå väldigt VACKERT utförda. (baksidan är att de ofta är nätta spröda och därmed känsliga produkter, som OM man har både det mekaniska och tekniska intresset, samt kunnandet, klarar att SKÖTA dessa på rätt sätt)

Frågan är då: Måste alla vara maskiningenjörer med en maskinist B i botten samt en grundförståelse i estetik för att kunna inneha dessa maskiner?
Kanske.
För tittar man på konstruktioner i generell mening från Italien så är de just: NÄTTA.
Raceiga hade en Italodiggare sagt. Och det är sant. Men mekas de av en okunnig så börjar gängor ryka osv, samt gjutna öron går av, pinnbultar börjar krypa osv, det är alltid EXAKT mängd gods runt en skruv (för viktens skull) så om man måste borra upp och helicoila finns det ofta knappt gods till det osv.)

Detta, rätt skött, och förstått, är egenskaper att älska.

Har man inte handlaget, och den kärlek och tid detta KRÄVER, ja då är man snabbt ute på fisens mosse.

Pudelns kärna är ändå: Massproducerade japsar kan OXÅ ha denna själ, däför att man kan sitta och beundra konstruktörens vedermödor att få till en bra produkt, DELS på ett rationellt ekonomiskt motiverbart sätt, men oxå med en teknisk livslängd som ibland, rätt eller fel kallas kvalite´.

Personligen... så är oftast de FLESTA motorcyklar, oavsett ursprung, döda i mina ögon, ända tills man börjar rota i dem.
Det är DÄR och DÅ man når in i denna själ, och vartefter man ser hur konstruktören tänkt så börjar man älska maskinen. :kär

Detta gäller för mig OAVSETT vilket land "saken" kommer ifrån som sagt.
Men av någon anledning så ÄR oftast Italienska konstruktioner oxå konstverk!
Jag har t.e.x sprängskisser på de W10:or, Isotta Fraschini, som satt i de tidiga torpedbåtarna här på vägggen i mitt "grabbrum" här hemma.
Ren mekano-porr!
Det är 70 år sen ju som de konstruerades! Så inget är nytt under solen... vare sig 4vent/cyl, kompressor, eller som en del tror, att saab lanserade turbon som teknisk företeelse...

Så mekaniska bröder och systrar, förenen eder!

Mille diavlo!! :cdevil

;)

Instämmer.

Saab lanserade inte turbon som tekniskföretelse, men de lanserade turbon som en tekniskföretelse i personbilar som kom att bli kommersiellt gångbar.

Samma sak gjorde de ju oxå med lasbilarna (Scania).

För övrigt såmåste man ju hålla Hondas ingeniörer lika högt som ducces, lätta smidiga snabbast när de vill och dessutom driftsäkra.

Ett exempel är decomprisions anordningen på crf, jag tror att de har patent på denna enkel lättoch funktionell = Race. Rätta mig gärna om jag har fel.

Hmm fönsterhissen var det ja.....

Bonnie skrev:
Tänk om några amerikanska finansvalpar tar kontrollen över ducce, blir ducce då en HD? :rolleyes:
Du är ironisk va för det är ju så det är? :D Tror dock att det är på väg tillbaka i italiensk regi igen.

Neutral skrev:
Du är ironisk va för det är ju så det är? :D

Kunde inte hålla mig :hihi på fabriken sa det att amerikanarna sett till att kvaliteten fått sig en uppryckning och att de rensat bort en del lokala italienska underleverantörer som var av typ "släktingar med liten verkstad"... :hihi

Men nu pratas det visst om att italienare ska ta över igen efter amerikanarna??

elwe skrev:
De sa att det var det billigaste, men de skulle aldrig sätta det på sina racinghojar ... :tummenupp
Och med det vill du säga att Ducce är mer raciga?
Färnbo skrev:
För övrigt såmåste man ju hålla Hondas ingeniörer lika högt som ducces, lätta smidiga snabbast när de vill och dessutom driftsäkra.
Jag lyfter på hatten för alla konstruktörer av dagens hojar men bara för att Suzuki kanske lyckas tillverka en extra fin och läcker ventillyftarteknik säger jag inte att min hoj har en själ och att alla andra hojar i princip är själslösa vrak.

sandstream skrev:
Och med det vill du säga att Ducce är mer raciga?

Nja, eller att man inte nödvändigtvis sätter dit det allra billigaste om man kan vinna en förbättrad funktion via några extra spänn :)

W10:or, Isotta Fraschini, som satt i de tidiga torpedbåtarna här på vägggen i mitt "grabbrum" här hemma.
Ren mekano-porr!
[/QUOTE]
Du menade väl W18?
Känner en som har en i verkstan. Mycket imponerande konstruktion!
När båten (som var byggd i playwood) kördes försiktigt från Berga till Trosa så drog den en kubikmeter bensin!!

Håller i övrigt med, även en HVA 120cc är intressant och imponerande som konstruktion.
Det som av en del omtalas som "själ" finns i många japanska konstruktioner oxå, men det kräver oftast att man skruvar med grejerna för uptäcka det. Och jag tror att "själen" är det som är varje enskild konstruktörs vedermödor att lösa de tekniska problem och utmaningar de ställts inför. (som man kan beundra eller irritera sig på.)

Beträffande Ducati, Guzzi, Harley och några fler så tror jag också att en del av behållningen att äga dessa är att det är så enkelt att identifiera brister som man kan förbättra.
För en del inskränker sig det till att byta avgassystem och för en del så är motorcykeln bara ett grundämne att utgå ifrån.

Har idag varit och tittat på en kompis nyförvärvade Ferarri 308 GTB Turbo och det är verkligen inte någon "bra" eller ens tillförlitlig bil, men gud så läcker!
Kompromisslös ut i vartenda avgasrörsfäste.
Kalla det själ, känsla eller vad ni vill men faktum kvarstår, vissa konstruktioner framkallar rysningar av välbehag.

Generellt så tror jag att äldre konstruktioner har mer känsla, det som är konstruerat utan 3D CAD och exklusiva PDM/PLM system.

Så simpelt som att de säljer hojen för det som står på lappen?

Även om det handlar om mycket pengar kan man ju faktiskt inte ALLTID räkna med att få rabatt.

Inbyte är ju inte så mycket att säga om. Behövs en översyn & ev. provkörning av din hoj för att få fram en summa.

Leveranstid däremot borde de ju kunna kolla upp & återkomma till dig med. Tycker jag.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman