duccesäljare självupptagna divor?

elwe skrev:
Nja, eller att man inte nödvändigtvis sätter dit det allra billigaste om man kan vinna en förbättrad funktion via några extra spänn :)
Det är väl det dåliga vridet i dagens japanska literhojar som gör att de kan köra med lite billigare och sämre grejer :rolleyes:

Bonnie skrev:
Jag tycker att Bulldogen är mycket snygg. Trots att den har en trött dragstarmotor körde jag den ett år och gillade den. Till slut blev den sega motorn ett problem, det hjälpte inte med diverse trimgrejer.

Skön att köra, mycket vrid, utseende, tillverkad i Italien, många egenskaper som kopplas till ducce, men det är en italientillverkad Yamaha Bulldog jag pratar om.

Tyvärr har Bulldogen blivit både japsåkarnas och ducceåkarnas hatobjekt. Kanske för att det bland ducceåkare någonstans finns tanken "tänk om Yamaha utvecklar en duccekopia och tillverkar den i Italien med italienare som designer?". Blir denna hoj då en italiensk hoj eller krävs det att den som äger fabriken är en italienare?

När jag körde Bulldog var det ingen som behandlade den som en vacker italienska, den beskylldes för att vara en kamouflerad glidare.

Tänk om några amerikanska finansvalpar tar kontrollen över ducce, blir ducce då en HD? :rolleyes:

Svaret borde bli ja eftersom bulldogen behandlas som en japshoj. :hihi

Lugn nu, inga Ducceförare känner hotet från bulldogen. Inga.

sandstream skrev:
(...) ventillyftarteknik säger jag inte att min hoj har en själ och att alla andra hojar i princip är själslösa vrak.

Har inte Ducati pneumatisk styrning av ventilerna på sin motogp-räser? Desmo är lite 70-tal, eller? :rolleyes:

R.Lehtipalo skrev:
Har inte Ducati pneumatisk styrning av ventilerna på sin motogp-räser? Desmo är lite 70-tal, eller? :rolleyes:

Hehe, den heter väl ändå inte Pneumasedici? Nej då, det är 70-tals desmo
på den me´! Desmosedici alltså.

R.Lehtipalo skrev:

Och Ottomotorn är från .... öhhh ...

Fist Woman skrev:
Du menade väl W18?
Känner en som har en i verkstan. Mycket imponerande konstruktion!
När båten (som var byggd i playwood) kördes försiktigt från Berga till Trosa så drog den en kubikmeter bensin!!

Generellt så tror jag att äldre konstruktioner har mer känsla, det som är konstruerat utan 3D CAD och exklusiva PDM/PLM system.

Helt rätt. Vet inte VAD jag tänkte på... skäms. Tio är ju inte ens jämnt delbart med tre!
Rätt ka va rätt. Annars blir det efterrätt! (som farfar sa)

W18 ska det ju vara.
Tre raka sexor i ett W.
How did I forget.

Stod som ung marinjär nere på gamla Marinmuseum i Karlskrona och beundrade den uppskurna maskinen i MINST en timme! :lol
Nu har jag en kompis som är maskinare på en av de två som är i bruk.
Minns oxå de gånger man satt i stiltje och kvällsol på Mellsten, och T18 och T28 kom dånande över Mysingen, ut och rundade Gunnarsstenarna, och sen in igen!

Ljudet gav en ståpäls!

Last edited:
stronzo skrev:
Hehe, den heter väl ändå inte Pneumasedici? Nej då, det är 70-tals desmo
på den me´! Desmosedici alltså.

Ahh, naturligtvis. Hur politiskt korrekt skulle det varit om Ducati hade en konventionell ventilstyrning med fjäder alt. en mer exotisk pneumatisk på sin motogp? :rolleyes:

elwe skrev:
Och Ottomotorn är från .... öhhh ...
Motorn? Ottocykeln är ett termodynamiskt begrepp!

http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_engine :tungan

sandstream skrev:
Det är väl det dåliga vridet i dagens japanska literhojar som gör att de kan köra med lite billigare och sämre grejer :rolleyes:
Men du förstår väl varför en torrkoppling är bättre om man bygger prestandamotorcyklar?

Eftersom jag har haft en fot i såväl det japanska som det italienska träsket känns det lite som en fråga om smak... Att köra runt på en ny GSX-R är inte fel på något sätt, den är snabb, pålitlig och trevlig. Det är ungefär som att festa på en flaska solbacka körsbärvin, billigt, lätt att få tag på och full blir man.

Att köra Aprilia är en njutning, den är också snabb, fantastiska detaljer och komponenter, spännande och ibland märkliga tekniska lösningar. Varje gång man går ut i garaget och skall köra så känns det som en högtidsstund. Kanske kan man jämföra de italienska hojarna mot att dricka en flaska riktigt bra rött vin för några hundra, svårt att få tag på, inte lika mycket alkohol som solbacka körsbärsvin, och man blir inte lika full på en flaska.

För de som föredrar en flaska solbacka blir givetvis valet av ett fint rött vin svårt att förstå och de som föredrar årgångsvinet känner sig kanske inte lockade av solbacka...

Det är bara att acceptera att smaken är olika, inget är rätt eller fel och man behöver inte försvara sitt val av hoj - lika lite som sitt val av ädla drycker.

/My 0,2 C

Bonnie skrev:
Tänk om några amerikanska finansvalpar tar kontrollen över ducce, blir ducce då en HD? :rolleyes:

Men....det har dom ju redan gjort. Mellan -96 och -05 ägdes Ducati (aktiemajoriteten) av Texas Pacific Group. Nu är Ducati tillbaka i Italiensk ägo.

Märkligt att det alltid blir en sådan pajkastning i alla Ducce-trådar. När det gäller arroganta säljare så finns de väl överallt. Jag kan säkert hitta en arrogant Honda-säljare t.ex., betyder det då att alla Honda-säljare är arroganta? :brinnerup

Felix skrev:
Kanske kan man jämföra de italienska hojarna mot att dricka en flaska riktigt bra rött vin för några hundra, svårt att få tag på, inte lika mycket alkohol som solbacka körsbärsvin, och man blir inte lika full på en flaska.

För de som föredrar en flaska solbacka blir givetvis valet av ett fint rött vin svårt att förstå och de som föredrar årgångsvinet känner sig kanske inte lockade av solbacka...

Det är bara att acceptera att smaken är olika, inget är rätt eller fel och man behöver inte försvara sitt val av hoj - lika lite som sitt val av ädla drycker.

/My 0,2 C

Problemet är bara det, att man alltid gör jämförelser där de italienska maskinerna framställs som mer kvalitatva, de är ädlare, mer sällsynta, mer förfinade, mer individuella, etc.
Ovanpå detta är men oerhört förstående mot att andra inte fattar bättre och gör omedvetna sämre val genom att åka på andra maskiner.

Denna vinkling ska vi ta en titt på . Vi gör om jämförelsen, få se hur det blir då ?

-"Kanske kan man jämföra de italienska hojarna mot att dricka en flaska solbacka körsbärsvin, lätt att få tag på, mer alkohol än "riktigt bra rött vin för några hundra", och man blir dessutom mer berusad av den.

För de som föredrar en flaska solbacka blir givetvis valet av ett fint rött vin svårt att förstå och de som föredrar årgångsvinet känner sig kanske inte lockade av solbacka..."

Edit: Själv föredrar jag en flaska Rioja för ca 100 spänn, än ett övervärderat italienskt rödtjut. Om jag måste välja. Annars tar jag en av båda, självklart!// edit

Last edited:
Bonnie skrev:
"tänk om Yamaha utvecklar en duccekopia och tillverkar den i Italien med italienare som designer?". Blir denna hoj då en italiensk hoj eller krävs det att den som äger fabriken är en italienare?

Den där frågan ställer jag mig var gång jag kör min hoj. Jag kör en SZR660.

*Utvecklad, designad och byggd av italienare på Yamahas fabrik i Belgarda, Italien.

*Den har japanska rambalkar, sving, och japansk motor men resten är italienskt.

*Den delar mer prylar med Ducati är resten av hojjarna i Yamahas modellutbud och det finns Bimotahojjar som har mer japanska delar.

Är Yamaha SZR660 japshoj eller italienare?

Pejo skrev:
Problemet är bara det, att man alltid gör jämförelser där de italienska maskinerna framställs som mer kvalitatva, de är ädlare, mer sällsynta, mer förfinade, mer individuella, etc.
Ovanpå detta är men oerhört förstående mot att andra inte fattar bättre och gör omedvetna sämre val genom att åka på andra maskiner.
Det är väl ingen skillnad mot folk som kör japs och idiotförklarar alla som kör italienskt för att det är dyrt, långsammare och bara faller i bitar...? Eller har jag missat något?

Sen är ju saken den att italienska hojar är mer sällsynta, mer indivudella (iochmed mindre serier)

Pejo skrev:
Denna vinkling ska vi ta en titt på . Vi gör om jämförelsen, få se hur det blir då ?

-"Kanske kan man jämföra de italienska hojarna mot att dricka en flaska solbacka körsbärsvin, lätt att få tag på, mer alkohol än "riktigt bra rött vin för några hundra", och man blir dessutom mer berusad av den.

För de som föredrar en flaska solbacka blir givetvis valet av ett fint rött vin svårt att förstå och de som föredrar årgångsvinet känner sig kanske inte lockade av solbacka..."

Min liknelse gällde att japanska hojar överlag, har starkare motorer, går snabbare rakt fram osv. Om man sitter och blir upphetsad över siffror är det förträffligt - Herrejävlar kolla denna bärsen 10,2 %!!! - för att likna vid alkohol.

Är man bara ute efter fyllan är solbacka elr 10,2:an ett utmärkt val, ser man andra saker eller letar efter ytterligare kvaliteter väljer man kanske något annat.

Varför skulle någon annars köpa en 999R när man får 2-3 st japstusingar för samma pengar,

/Felix

Felix skrev:
Varför skulle någon annars köpa en 999R när man får 2-3 st japstusingar för samma pengar...
Det är det som är grejen med solbacka starkvin. Man gör saker som man efteråt inte riktigt förstår varför man gjorde :brinnerup

Felix skrev:
Är man bara ute efter fyllan är solbacka elr 10,2:an ett utmärkt val, ser man andra saker eller letar efter ytterligare kvaliteter väljer man kanske något annat.
/Felix

Någon kanske väljer solbackan på precis samma kriterier som någona annan väljer det italienska dyr-vinet. Man kanske anser att solbackan är unik, enastående, speciell, och kanske har personen minnen förknippade med just solbackan. Kanske är solbackan det vinet som för honom är "allt".

Det behöver inte vara så att bara den större mängden alkoholen är det som lockar honom, som personer med försmak för alkoholsvagare viner verkar tro.

Felix skrev:
Varför skulle någon annars köpa en 999R när man får 2-3 st japstusingar för samma pengar.

Du får nog fråga nån som gjort det.

----

Bonnie, hur går det? Blir det nåt köp snart, ny leksak i garaget att gulla med tills våren kommer i slutet på mars ?

Last edited:
Pejo skrev:
Ovanpå detta är man oerhört förstående mot att andra inte fattar bättre och gör omedvetna sämre val genom att åka på andra maskiner.
Mycket väl formulerat :tummenupp

Gustav O skrev:
Men du förstår väl varför en torrkoppling är bättre om man bygger prestandamotorcyklar?
Både ja och nej.
Bygger man en räser för banan så förstår jag att den lättare torrkopplingen med bättre friktion och lägre vikt är att föredra även om den kostar mer.
Bygger man däremot en hoj för gata som ska hålla länge och inte riskera att få en överhettad koppling samt ha en viss prislapp så förstår jag att man väljer den blöta varianten.
BTW: Har de torrkoppling på MotoGP-hojarna?

stronzo skrev:
Jodå, torrkoppling med slir (slipperclutch).
Du får hålla dig från motoGP Sandstream så du slipper lyssna på det hemska ljudet från torrkopplingarna...

Pejo: I mina ögon är de italienska hojarna vackrare, mer tekniskt spännande, ovanligare och mer ädla :rolleyes:
Mina gixxrar har jag också gillat men inte på samma sätt, Gixxern är bra på alla sätt men den är knappast ovanlig och man står inte och beundrar den för att den är vacker. Fast det kanske man gör efter en flaska solbacka.. eller vad säger du Bingo :D

/Felix

Last edited:
Felix skrev:
Fast det kanske man gör efter en flaska solbacka.. eller vad säger du Bingo :D

/Felix
Det vet jag inte för jag har aldrig testat. Men jag kan lova att de är granna efter en flaska Aurora :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman