duccesäljare självupptagna divor?

Bonnie skrev:
Jag blir förbannad när folk som aldrig testat single malt har åsikter :hihi

Bara för man inte har råd med äkta vara...typiskt att de som dricker Ballantines är de som har mest åsikter om en fin single. :rolleyes:

Det är uppenbart att det finns en skillnad på äkta vara och billiga alternativ :Bugar

Bara för att det är lättare att få tag på en billig blend.....hmmm...nåja..kanske enda fördelen...
Det är lugnt. Jag tycker all whisky smakar mer eller mindre illa. Blended, billig, dyr, single etc. Same shit to me. :hihi

Superlight skrev:
Hur kan ett undantag bekräfta en regel? Att du är ett undantag det köper jag dock :D
Det får du nog fråga den som myntade uttrycket.
Var nog några hundra år sedan men lycka till :tummenupp
Dr.Bike skrev:
Jaja, nu är du på talibanhumör... Smaklökarna, liksom allt annat utvecklas och förädlas.
På fullt allvar har jag för mig att jag läst eller hört någonstanns att smaklökarna faktiskt blir sämre med åren men jag ska låta det vara osagt, kanske bara var jag som tolkade det så för att det skulle passa mig.
Gustav O skrev:
Det är lugnt. Jag tycker all whisky smakar mer eller mindre illa. Blended, billig, dyr, single etc. Same shit to me. :hihi
WORD :tummenupp

Gustav O skrev:

Frågan är om whiskyförsäljarna skiljer sig åt?

Singlesäljarna kanske är dryga?

Hör whisky och mc ihop? :va

Neutral skrev:
Fortsätter att hålla med. Ett underbart samförstånd sprider sig. :)
:pannkyss
Visst är det härligt.

Bonnie skrev:

Singlesäljarna pratar nog en hel del om själ, känsla och inte så mycket om pris och tillgänglighet så de kankse är lite drygare. :lol

Neutral skrev:
Haha, vem behöver fjädrar eller Desmo liksom..? :D
Det spelar ingen roll, nämn tvåtakt en gång till i en positiv mening och jag stryker dig från julkortlistan :4skrika

Bonnie skrev:

Om mc och whisky hör ihop?

You bet!

Men aldrig samtidigt.

Men tänk... tänk dig den där långa körningen i t.ex roslagens famn, en heldag. Du har knappt haft tid att stanna och äta lunch... det blir kväll och du kör i havskapligt tempo hem till garaget. Lagom så att motorn hinner vila lite och avgasventilerna kommer tillbaka till fast tillstånd igen... ;)
När hojen är tvättad och du själv fått av dig stassen så sitter du där i solnedgången på altanen, färdigäten.... kanske vart det grillat? med en whisky i handen...
Det räcker oftast med EN.

Kan livets höjdpunkt (åka hoj) krönas bättre?

Era små frökenaktiga "usch fy bubblan" kommer blekna med åren jag lovar! ;)

Gustav O skrev:

Det var en gång....

#Olsson# skrev:
Tvärt om. Twinnar har mest behov av det eftersom effekten är lägre och de gör vad de kan för att hänga med. Desmo, torrkoppling, torrsump och vad(?) - för att öka effekten.

Denna maskin ( http://www.ducati-999.com/ ) var med i mars-numret av Performance Bikes:
Durbahn_V2-Pic6.jpg

Slår vi upp sidan 82 i ovan nämnda engelska publikation finns det under siffran 2 en beskrivning av arbetet med kopplingen:

-"Wet clutch conversion uses GSX-R guts. Line gives an oil feed. It's lighter than a dry clutch".

Hojjen verkar vara ett intressant och kompromisslöst bygge!

Last edited:
Pejo skrev:
-"Wet clutch conversion uses GSX-R guts. Line gives an oil feed. It's lighter than a dry clutch".

Intressant och kompromisslöst bygge!

Ser bra ut, men "kompromisslöst" är nog mer en slogan än sanning. Nästan allt är en enda stor kompromiss. Kanske speciellt sporthojar som skall funka hyfsat från 3-300 km/t. En Harley har nog färre och mindre kompromisser, den skall ju bara transportera ölgubbar liksom.

Vad kopplingens vikt gör för effekten vet jag inte men att ha något som snurrar i annat än luft skapar hög(re) friktion och större förluster. Det är väl huvudskälet till torrkoppling. (?)

Jag svarar med: en custom-kit till Aprilia och kommentar från tillverkaren.

It won't give your engine more power but on 2 bikes now running the average extar power avaliable from reduction in viscous oil drag and frication was as follows:

0.4Kw @ 4800rpm
1.2Kw @ 7100rpm
1.9Kw @ 8900rpm
2.3Kw @ 9300rpm
2.4Kw @ 10480rpm.

Last edited:
Det är ju trots allt många år sedan våtkopplingar simmade i olja.
Så det är förvånande att de kan uppge dessa effektvinster trots allt.
Ingen modern våtsumpshoj jag sett har iaf maxnivån på oljan ens i närheten av kopplingskorgen.

Kopplingsaxeln och dess lager trycksmörjs precis som alla andra axlar och drev i växellådan från pumpen.

En anledning annars till torrkoppling är ett friare val av olja, helt fritt från begränsningar såsom friktionsmodifierare och annat som kan såpa till en koppling.
Ytterligare en bra grej är att en torrkoppling inte tillför motoroljan massa spånor från lamellerna.
Inte heller tillför den all värme som bildas. Kopplingar blir inte varma. De blir snorheta. Den värmen kan vädras ut direkt i luften.
Lätt att komma åt att byta lameller är ytterligare en sak som inte är så dum.

Men effektmässig... njaaaeij...

Dr.Bike skrev:

Om man läser på siten jag länkade till så står det
"Custom made converted to Wet clutch , 5.5 lbs lighter than stock ."

Den roterande vikten kan man väl kanske vara utan...

Dr.Bike skrev:

Jasså, det var nytt för mig. Nu har jag helt enkellt inget att komma med. Precis noll. Bara "själ" och "känsla", men det räcker ju inte. Någon annan som kan hjälpa till med försvaret? :)

Pejo! Här är handduken... :D

#Olsson# skrev:
Jasså, det var nytt för mig. Nu har jag helt enkellt inget att komma med. Precis noll. Bara "själ" och "känsla", men det räcker ju inte. Någon annan som kan hjälpa till med försvaret? :)

Pejo! Här är handduken... :D

Låt mig citera ... mig själv:

Pejo skrev:
...teknisk mångfald, som ju i sig har ett egenvärde, som ducatisterna betalar extra för. Kanske borde vi vara tacksamma för att de gör det, för hur mycket tråkigare vore det inte utan olika tekniska lösningar?

Du kan få komma o trösta dig hos mig. Jag bjuder på en Laphroig, Cask Strenght - med vatten, förstås.

I vilket fall tyckte jag det var ett intressant bygge karln hade gjort. Inget gick säkert på den hojjen när han satte yxan i den...

Pejo skrev:
5.5 lbs lighter than stock ."

Den roterande vikten kan man väl kanske vara utan...

Ja för f-n! Det är bara positivt!
Men det tillför ingen effekt! :lol
Varvvilligheten ökar däremot, den blir rappare på gasen.

Utvik: Många tror att en motor med liten svängmassa blir tunn och rapplig samt...haha, tappar vridmoment!
Vridmomntet sitter ju inte i svängmassan...
Men visst, ett tungt svänhjul kan HJÄLPA TILL med sin kinetiska energi just i det momentet det börjar gå tungt. D.v.s skjuta på.
Men det kostar hela tiden att få snurr på bitarna så summa summarum: blaj.
Trimfirmor på ex.vis bilsidan gör skelett av tryckplattorna numera.

Volvos senare B230F motorer hade en DUKTIG extravikt på svänghjulet av nån anledning. kanske för att den brunstiga höfläkten skulle kännas ännu mera sövande och könslös?
Snabbt försvann det iaf vid ett kopplingsbyte, och helt plötsligt uppenbarade sig en ny bil!

Men VISS svängmassa måste en motor givetvis ha, och dagens sporthojar har för LITEN massa, eller rättare, det är ÖNSKVÄRT med mera massa.

Varför då?

Jo av samma anledning som man införde "Big bang-teorin" på GP-motorerna.
Man ville gjuta olja på vågorna vad avser den explosiva effektutvecklingen.

Motorerna hade kommit SÅ långt i kraftleverans vid gaspådrag att hjulet spann i ALLA farter (om föraren ville). Dessutom var kraftutvecklingen för jämn... det var konstant driv på gummit i däcket, vilket fick det at spinna loss än lättare.

Big bang rådde bot på detta genom att lägga alla tändpulser inom 180 vevaxelgrader, sen hade bakdäcket "resten av tiden" på sig att "vila" d.v.s rulla neutralt som när man kopplar ur på en bil. Detta gjorde att däcket återfick fäste mellan varje "big bang"

Lite åt det hållet är det med svängmassan oxå. Hög massa slätar ut kraftpulserna och tar SIN tribut vid acceleration.
Många racingmotorer man ser numera har därför en extra ring runt generatorn på säg ett kilo.
Detta gör att man kan lägga på mer gas i utgångarna på böjarna, utan att börja spinna och därmed snurra/krascha.
Det här är oxå en av hemligheterna varför en till synes effekthandikappad v-twin kan ha så mycket högre fart i utgången av böjarna: De slår på gas mycket tidigare utan problem.

För att åskådliggöra vad jag menar ska jag berätta en liten anekdot! ;)

Många stygga japs, oftast trimmade på Moto Sprutt i Västerås gick på gatorna hemmavid när det begav sig.
ruggiga kawa 900 som satte skräck i alla Hondor... dystra tider...

MEN! Det fanns EN som ingen rådde på...
Kolv-Kalle.
Ett universalgeni, som trimmade - hör och häpna: HD!
(Han blev sedan draftad av Custom Cycle i Uppsala då det låg nere vid station nånstans tror jag det var? Där hamnade vi, två nysnytna 125:åkare iaf en gång av misstag med våra osande tvåtaktare... :hihi det gjorde vi inte om! Det var nog min första touring oxå, helt planlöst hade vi åkt till Åland! Men det är som det heter, en ANNAN historia)

Inte nog med att Kolv-Kalles chopper var tusen meter lång, den drog ALLA stygga japs i acceleration!
Detta var slutet 70, början 80.
När Kalle drog iväg lättade hans framhjul EN dec över marken (en bedrift i sig) sen höll det sig där...tills Kalle släppte gasen.
Nu kommer det mäktiga:

I asfalten kunde man sen se korta svarta streck... ett för varje kolvslag på HD´n...
BAM BAM BAM - sen var den loooong gone neranför EPA där trumbromsarna slogs till för att slippa gena över gräset in på OK-macken ett par hundra meter till i färdriktningen!

Mighty!

Nu hade ju inte kalle en aaaning om vad "Big bangteori" var, annars hade han vä väl tagit patent på det enligt känt Harley-manér, och då hade GP stallen fått kalla det hela "Kolv-Kalles teori"
Men det var just big bang det var.
I Hallstahammar. I brytningstiden innan de där dj-vla Suzuki började spöka sönder hela scenen...

Ingenting är nytt under solen...
tack och godnatt! ;)

Last edited:
Dr. Bike, On a storytellers night.... :Bugar :klappar

Nu till kärnfrågan. Är det då bra eller anus att jag sätter på ett 320 g svänghjul på Duccen (900 SL) istället för orginal 1,5 kg? Fått för mig att detta ger mig minddre motorbroms och rappare gaspåslag, något som är önskvärt på en knixig rejsingbana som SRW?

Maverick_ou812 skrev:
Dr. Bike, On a storytellers night.... :Bugar :klappar

Nu till kärnfrågan. Är det då bra eller anus att jag sätter på ett 320 g svänghjul på Duccen (900 SL) istället för orginal 1,5 kg? Fått för mig att detta ger mig minddre motorbroms och rappare gaspåslag, något som är önskvärt på en knixig rejsingbana som SRW?

Kolla på ducceklubben.org där det avhandlats ett par ggr. Var väl lite meck med ofrivilliga motorstopp bla. men det gäller ju i första hand gatkörning.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman