duccesäljare självupptagna divor?

Bonnie skrev:
För att återgå till trådens ämne.

Nu kanske jag har missat nån liten del av denna högintressanta (iaf det tekniska) tråd, MEN kan inte privatköp vara något att fundera över? Lättare att få tag på vad man vill ha om man köper Ducati privat. Det är iaf min erfarenhet. Jag hade aldrig fått tag på min nuvarande (eller förra för den delen) via handlare. Prylar kan man köpa på nätet eller via postorder.

/Ssss

Last edited:
Bonnie skrev:
Största nackdelen med ducce är att man är beroende av sin lokala handlare och det finns ofta bara en på rimligt avstånd. Där är det betydligt enklare med japshojar, fler butiker, bättre fungerande konkurrens och en mer osentimental inställning till att kränga hoj.

Det tycker jag är lite trist på en underbar hoj som ducce.

Jag håller med dig.
Det är ofta som man måste planera sina "själv" servicar genom att beställa grejer någon vecka innan man skall göra jobbet. Det kan gälla en del olika grejer, men vanliga föbrukningsvaraor som oljefilter och liknande finns oftast hemma.

En fördel är dock att Ducati använder en del delar till många hojar, varför det oftast finns hos någon handlare. Men man får vara lite mer uppfinngsrik för att få tag på allt man vill. Det är inte alls ovanligt att man beställer från Tyskland eller annat EU-land när man behöver något som inte är "normalt".

Men priserna på reservdelarna är ganska bra, med några undantag.
en blinkers för 80:- eller ett oljefilter (OEM) för 65:- är inte så farligt.
En tank kostar MYCKET (12.000:- för en till min).
Dock finns det mer än man tror på beg marknaden. Kåpor, avgassystem och andra liknande delar finns oftast att hitta här på sporthoj eller via ducceklubbens annonser.

//amullo

Superlight skrev:
kan inte privatköp vara något att fundera över?

Det är en bra ide, problemet är bara att Monster s2r 1000 är en ny modell som lär vara svår att hitta beggad än på ett tag.

Lite roligt att de som ifrågasätter Ducatimyten själva har gått på whiskeymyten. :)

amullo skrev:
Jag håller med dig.
Det är ofta som man måste planera sina "själv" servicar genom att beställa grejer någon vecka innan man skall göra jobbet. Det kan gälla en del olika grejer, men vanliga föbrukningsvaraor som oljefilter och liknande finns oftast hemma.

Åkte 10 mil till Flen för att serva min gamla trajja trots att vi har två ställen i stan. Det var klart billigare och inga problem med tider. Lite besvär kan jag ta :tummenupp

Fördelarna med ducce överväger dock, ducceklubben med bankörningar, hjälpsamma ducceägare, utseendet, körglädjen, imponatoreffekten, andrahandsvärdet samt att jag faktiskt sett fabriken.

För ett antal år sedan var knappast ducce ett realistiskt alternativ om man inte ville jaga reservdelar och meka själv. Nu är det nästan som att äga en japs när det gäller servicenivån samt att man får alla fördelar med att äga ett exklusivt märke som kan dominera SH i två veckor :hihi

Gustav O skrev:
gått på whiskeymyten. :)

Jag "vet" att det är diametern och böjen på kopparrören som skapar en perfekt harmoni som är omöjlig att återskapa. :rolleyes:

Även materialet i stövlarna som används när man sprider ut malten på tork påverkar aromen.... :Bugar

Gustav O skrev:
Lite roligt att de som ifrågasätter Ducatimyten själva har gått på whiskeymyten. :)
Skönt att man ännu inte blivit så gammal att man börjat svamla om whiskey :D

Bonnie skrev:
Jag "vet" att det är diametern och böjen på kopparrören som skapar en perfekt harmoni som är omöjlig att återskapa. :rolleyes:
Även materialet i stövlarna som används när man sprider ut malten på tork påverkar aromen.... :Bugar
Glöm inte att alla sorter som är svåra att få tag på och som säljs i mindre kvantiteter än de populäraste sorterna har en djupt rotad själ som man måste lära sig att förstå :hihi

Bonnie skrev:

App, app, app.......Nu ska vi inte förenkla detta, det handlar inte enbart om börjen, vi pratar även om vätskans densitet, hur man fixar radien på rörets böjning, etc, etc.. :D

sandstream skrev:

Glöm inte att alla sorter som är svåra att få tag på och som säljs i mindre kvantiteter än de populäraste sorterna har en djupt rotad själ som man måste lära sig att förstå :hihi

1. Nu stavas riktig whisky "whisky".

2. Nej då det är lika enkelt att förstå en Amarone som en Vino Tinto. Att uppskatta den kan vara en annan sak.

/Ssss

sandstream skrev:

Jaja, du kommer dit du med... ingen fara, det gör ALLA.
När du inser att en whisky varken kräver förspel, underhåll eller kan ha ont i huvudet + en massa kladd under akten, så kommer du oxå bli religiös... :

Dessutom lär du dig att man inte drcker whiskey... det gör kreti och pleti.
Whisky däremot, det är grejer det! :tummenupp

sandstream skrev:

Exakt!
Och märk väl: Detta ÄR ingen myt! :-)

sandstream skrev:
Rätt stor skillnad på maskiner och drycker tycker jag.

Dr.Bike skrev:
Jaja, du kommer dit du med... ingen fara, det gör ALLA.
När du inser att en whisky varken kräver förspel, underhåll eller kan ha ont i huvudet + en massa kladd under akten, så kommer du oxå bli religiös... :
Jag tror jag är undantaget som bekräftar regeln.
Smaklökarna blir sämre med åren har jag hört och det kanske kan vara en förklaring till att så många på ålderns höst plötsligt ska bli whiskyfantomer och prata single malt hit och dit, "Rackarns vad rökig den här var" osv :hihi
Neutral skrev:
Rätt stor skillnad på maskiner och drycker tycker jag.
Jag pratar om själen[tm]! :)

sandstream skrev:
Smaklökarna blir sämre med åren har jag hört och det kanske kan vara en förklaring till att så många på ålderns höst plötsligt ska bli whiskyfantomer och prata single malt hit och dit, "Rackarns vad rökig den här var" osv :hihi
:D :tummenupp

sandstream skrev:
Smaklökarna blir sämre med åren har jag hört och det kanske kan vara en förklaring till att så många på ålderns höst plötsligt ska bli whiskyfantomer och prata single malt hit och dit, "Rackarns vad rökig den här var" osv :hihi :)

Jaja, nu är du på talibanhumör... Smaklökarna, liksom allt annat utvecklas och förädlas.
Ett ungt hetsigt pojksinne lär lugna ner sig och ta sig tid att känna annat än om spriten är stark eller svag!
Var så säker!
Nån dag skall du invigas och dubbas! *sanna mina ord* :lol

Gustav O skrev:
Skillnaden är att med maskiner kan du bevisa vissa saker medan med dryck är det enbart smak det handlar om.

Jag blir förbannad när folk som aldrig testat single malt har åsikter :hihi

Bara för man inte har råd med äkta vara...typiskt att de som dricker Ballantines är de som har mest åsikter om en fin single. :rolleyes:

Det är uppenbart att det finns en skillnad på äkta vara och billiga alternativ :Bugar

Bara för att det är lättare att få tag på en billig blend.....hmmm...nåja..kanske enda fördelen...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman