duccesäljare självupptagna divor?

Maverick_ou812 skrev:
Nu till kärnfrågan. Är det då bra eller anus att jag sätter på ett 320 g svänghjul på Duccen (900 SL) istället för orginal 1,5 kg? Fått för mig att detta ger mig minddre motorbroms och rappare gaspåslag, något som är önskvärt på en knixig rejsingbana som SRW?

Svaret är enkelt, byt! Fast det kanske räcker med ett på 5-600 gram. Jag skulle väl iofs tro att lättare svänghjul ger större motorbroms. Rappare gas och sämre tomgång, så går min med 550 g svänghjul.

/Ssss

Maverick_ou812 skrev:
Dr. Bike, On a storytellers night.... :Bugar :klappar

Nu till kärnfrågan. Är det då bra eller anus att jag sätter på ett 320 g svänghjul på Duccen (900 SL) istället för orginal 1,5 kg? Fått för mig att detta ger mig minddre motorbroms och rappare gaspåslag, något som är önskvärt på en knixig rejsingbana som SRW?

Ska inte vara några problem alls utom att motorn kan ge aningens mer vibrationer vid vissa varvtal än innan och tomgången kan behövas höjas, motorbromsen ökar, den minskar inte. Har själv 300 gr svänghjul på min ducce mot orginalets 1.6 Kg. Du kan ju alltid passa på att lätta kopplingen samtidigt. om du vill ha lite mindre roterande massa, fast det ger inte lika mycket eftersom den roterar med halva hastigheten.

Maverick_ou812 skrev:
Dr. Bike, On a storytellers night.... :Bugar :klappar

tack å tack för det! ;)

Jaa du jag hade svarat som Chronic, utan att känna till förståss detaljer om ev. verkliga problem, men just det Chronic säger är ju medaljens baksida om massan blir FÖR låg.
Men detta är ju mest ett problem på tomgång och på motorer med ojämnt fördelade tändpulser. Typiskt fåcylinderkoncept som enstånkor och stora V-twinnar.
På en radfyra kommer det ju en knuff på veven med jämna mellanrum så det går lixom lite jämnare

Chronic skrev:
Kolla på ducceklubben.org där det avhandlats ett par ggr. Var väl lite meck med ofrivilliga motorstopp bla. men det gäller ju i första hand gatkörning.
Då är det LUGNT... den är inte ämnad för gata i första hand. Sen får jag nog säga att forumet på ducceklubben.org är lite "träigt" att läsa på (layoutmässigt, inte innehållsmässigt)

Superlight skrev:
Svaret är enkelt, byt! Fast det kanske räcker med ett på 5-600 gram. Jag skulle väl iofs tro att lättare svänghjul ger större motorbroms. Rappare gas och sämre tomgång, så går min med 550 g svänghjul.

/Ssss
Har redan fått hem 320 svänghjulet så det är väl bara till att byta, skall provköra först så att jag fattar skillnaden.

Liljak skrev:
Ska inte vara några problem alls utom att motorn kan ge aningens mer vibrationer vid vissa varvtal än innan och tomgången kan behövas höjas, motorbromsen ökar, den minskar inte. Har själv 300 gr svänghjul på min ducce mot orginalets 1.6 Kg. Du kan ju alltid passa på att lätta kopplingen samtidigt. om du vill ha lite mindre roterande massa, fast det ger inte lika mycket eftersom den roterar med halva hastigheten.
Lätta kopplingen kommer kanske, öppen kopplingskåpa, korg i aluminium åsså posörskruvar såklart! :D

Dr.Bike skrev:
tack å tack för det! ;)
Vassego, det var en trevlig morgonläsning! :tummenupp

Maverick_ou812 skrev:
Har redan fått hem 320 svänghjulet så det är väl bara till att byta, skall provköra först så att jag fattar skillnaden.

Ser fram emot en rapport!

Själv har jag gjort en egen kalkyl om 75' inbyte (eller kanske 80' privat), 104' inköp s2r 1000, 14' för nya pipor och runt 10' försäkring. I runda slängar 50 000:- som ska ut innan jag kan få njuta. Sedan har vi första servicen där det lär gå en 1500 i alla fall. Fan det blir saftigt det här. :va

Tror säkert Biscaya är bra, nackdelen är 80 mil t/r. Klart man kan slicka röv på ducce sthlm och handla där, men ska jag lägga 50' ska det i alla fall vara AVA MC standard :hihi

Hmmm... ska lägga ut en SH pub tråd istället.... lite sprit rensar hjärnan :fyllisar

Edit: ändrat service från 3' till 1500:-

Last edited:
Bonnie skrev:
Hmmm... ska lägga ut en SH pub tråd istället.... lite sprit rensar hjärnan :fyllisar

Vilken hjärna?

:D :D :D :D :D :D
f-låt.. den vara bara så enkel att inlägget kom reflexmässigt..
Du vet hur det är här på sporthoj.. Vi har en rå, men hjärtlös stämmning. :D :rolleyes: :D

amullo skrev:
Du vet hur det är här på sporthoj.. Vi har en rå, men hjärtlös stämmning. :D :rolleyes: :D

En del anser att hojåkning är galenskap :rolleyes:

Att fortsätta skriva i denna tråd kan också anses som galet :hihi

Bonnie skrev:
Ser fram emot en rapport!
Finns faktiskt en påbörjad. Inte uppdaterad då jag precis börjat få hem prylarna. Dessutom tillåter ju vädret ingen provkörning än och jag vill kunna göra lite före/efter jämförelser.
http://hem.passagen.se/comrace/mavericks_superlight.htm
Bonnie skrev:
Själv har jag gjort en egen kalkyl om 75' inbyte (eller kanske 80' privat), 104' inköp s2r 1000, 14' för nya pipor och runt 10' försäkring. I runda slängar 50 000:- som ska ut innan jag kan få njuta. Sedan har vi första servicen där det lär gå en 3' i alla fall. Fan det blir saftigt det här. :va

Tror säkert Biscaya är bra, nackdelen är 80 mil t/r. Klart man kan slicka röv på ducce sthlm och handla där, men ska jag lägga 50' ska det i alla fall vara AVA MC standard :hihi
Gå på dom ordentlig!
Bonnie skrev:
Sprit e gott! :fyllisar

Superlight skrev:

/Ssss

Måste slänga in en fråga gällande svänghjulsvikt.
Är det framför allt på 900 ss serien man har utbyte av ett lättare svänghjul eller gäller det även hypersportarna? ( om nu inte dom redan har så pass lätt svänghjul så att det inte finns så mycket att hämta)

christer skrev:
Är det framför allt på 900 ss serien man har utbyte av ett lättare svänghjul eller gäller det även hypersportarna? ( om nu inte dom redan har så pass lätt svänghjul så att det inte finns så mycket att hämta)

Det beror på vilken hypersport...

SP, SPS etc kan ha lättare svänghjul och/eller vevaxel än de enklare modellerna.

En djungel är det!

:)

martan skrev:
Det beror på vilken hypersport...

SP, SPS etc kan ha lättare svänghjul och/eller vevaxel än de enklare modellerna.

En djungel är det!

:)

Jag luskade lite vid sidan om, och precis som du nämner så har SP å SPS lättare svänghjul, vet dock inte hur mycket det skiljer på dem och en Biposto :va.

christer skrev:
Jag luskade lite vid sidan om, och precis som du nämner så har SP å SPS lättare svänghjul, vet dock inte hur mycket det skiljer på dem och en Biposto :va.

Glöm inte vevaxeln!
Utan att veta säkert så är skillnaderna där ganska stora (större?).

christer skrev:

Jag har en SP och svänghjulet var tuuungt. Har dock inte vägt det, ska göra det vid tillfälle (om jag hittar det...) Och nog blev hojen lite rappare vid gaspåslag.

/Ssss

Superlight skrev:
Jag har en SP och svänghjulet var tuuungt. Har dock inte vägt det, ska göra det vid tillfälle (om jag hittar det...) Och nog blev hojen lite rappare vid gaspåslag.

/Ssss

OK, vet du hur mycket du gick ner i vikt?(på svänghjulet)
Har SPS, men en 748, på den tror jag att svänghjulet redan ifrån början är ganska lätt, men jag vet inte säkert. Å då jag inte kommer att använda den på väg så gör det inte något att den eventuellt skulle bli något sämre på låga varvtal, rapp respons väger utan tvekan över som fördel på bana.

christer skrev:
OK, vet du hur mycket du gick ner i vikt?(på svänghjulet)
Har SPS, men en 748, på den tror jag att svänghjulet redan ifrån början är ganska lätt, men jag vet inte säkert. Å då jag inte kommer att använda den på väg så gör det inte något att den eventuellt skulle bli något sämre på låga varvtal, rapp respons väger utan tvekan över som fördel på bana.

Vad jag har läst (Kämnas hemsida) så väger det 1861g original. Således viktminskning med ca 1,3 kg.

/Ssss

Bonnie skrev:
Sedan har vi första servicen där det lär gå en 3' i alla fall. Fan det blir saftigt det här. :va
Ska du byta till guldmotor efter 100 mil eller? Så jävla dyrt är det inte. Det är ju i princip bara olja och efterdragning.

yonsson skrev:
Ska du byta till guldmotor efter 100 mil eller? Så jävla dyrt är det inte. Det är ju i princip bara olja och efterdragning.

Ja, 3000:- för en första service låter rent hysteriskt dyrt..
Det ger sannerligen de som gnäller om Ducatis dyra servicekostnader vatten på sin kvarn om det stämmer.

Superlight skrev:
Vad jag har läst (Kämnas hemsida) så väger det 1861g original. Således viktminskning med ca 1,3 kg.

/Ssss

OK, tackar för infon, klart intressant, 1.3 kg är en hel del, inte undra på att den blev rappare :tummenupp
Värt att kolla upp, får kolla när man ändå ska serva.

//CL

elwe skrev:
Den här tråden är ändå så j-a OT att denna lilla länk nog inte stör

Jag tycker vi droppar denna tråd och satsar på SH pub 18 februaritråden!

SH pub 18 februari

:fyllisar

Återkommer med besked om min ducce, just nu ser det trögt ut, lär behöva slanta 50' minst för att få en s2r 1000 :(

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman