duccesäljare självupptagna divor?

Bj.O.rn skrev:
Tiderna för öppning och stängning på din skiss är tagna från boken va? borde innebära att dom är tagna från och till och med en viss lyfthöjd, brukar vara en millimeter eller 0,05 tum eller hur det nu är.

Diagrammet visar allt inklusive öppnings och stängningsramper

Att harleykammen ser "tuffare" ut är inte så förvånande, varvtalet är ju måttligt, så ventilmekanismen utsätts inte för så mycket påkänningar.

/B SDK(r)

Det förklarar saken. Ja, från boken som även säger: " Valve advance (with valve clearance 1mm) "

Pejo skrev:
Snart är vintern slut och då orkar vi inte träta sånt här mer, då ska det tjöras!
Minus 10 i morse gjorde inte saken bättre :gnissla
Keihin skrev:
Det där med själ verkar finnas inom många "taliban"-grupper...
Absolut!
Fakkverk skrev:
Du stör dig på själ och jag på din intolerans. Momentnyckel 22 här...Jag har hävt ur mig en del sarkastiska inlägg i tråden som även de kan tolkas som intoleranta. Lackade väl ur för att Ducatitrådar alltid, och då menar jag alltid spårar ur. Det om något är trist. Även här återfinns dock ett moment 22 då jag själv bidragit till att den här tråden ballat ur. Det ber jag om ursäkt för.
Trådar brukar spåra ur när den ena parten har svårt att hålla sig till ämnet och bara tycker att den andra parten är dum som inte förstår ;)
Så länge man är någorlunda saklig tycker jag att det är okej att "tjafsa" lite och en sån här tråd är ju bättre än 95% av de andra trådarna här på SH :)

Nicke_K skrev:
Så nu till saken hittade du någon handlare som ville hjälpa dig???????????]

Jag ska testa med Biscaya!

Maverick_ou812 skrev:
Bonnie, häng på nu, då får du dessutom den bakomliggande förklaringen på varför du vill ha ett Ducce Monster. Förrutom "känslan" då alltså. :)

Låter som en utveckling av SH pubarna, myshörna med spritprovning :hihi

Fakkverk skrev:
Ducati tilltalar mig av flera anledningar. Inte så mycket för teknikens skull (jag är totalt okunnig på det området) men för ljudet, designen och ordet du älskar att hata: själen.

Word!

En hoj som resulterar i 400 inlägg och en tråd som lever i två veckor... måste vara en hoj som väcker känslor :Bugar

sandstream skrev:
Så länge man är någorlunda saklig tycker jag att det är okej att "tjafsa" lite och en sån här tråd är ju bättre än 95% av de andra trådarna här på SH :)

Där är vi helt eniga :tummenupp

Bonnie skrev:
Låter som en utveckling av SH pubarna, myshörna med spritprovning :hihi
Kanonas! Då gäller det bara att få Dr Bike att slänga fram whiskeyn så kidnappar jag elwe på vägen upp!
Bonnie skrev:
Word!

En hoj som resulterar i 400 inlägg och en tråd som lever i två veckor... måste vara en hoj som väcker känslor :Bugar
Ja, och då har bara märket Ducati diskuterats och inte hojmodellen du vill ha! :D :tummenupp

Maverick_ou812 skrev:
Kanonas! Då gäller det bara att få Dr Bike att slänga fram whiskeyn så kidnappar jag elwe på vägen upp!

Ja, och då har bara märket Ducati diskuterats och inte hojmodellen du vill ha! :D :tummenupp

Precis! Nu är frågan, är Monster en riktig ducce :hihi

Oj, dags att göra en SH pub 18 februari tråd :fyllisar

Det här kommer bli bra!

Kanske man hinner en SH pub innan jag drar över pölen, för att lära ammrisarna dricka RKTIG whisky, eller var det dom som skulle lära mig nåt? Whatever.... ;)

En kväll framöver ska vi alla sitta och sippa på mitt lilla förråd av ädlare singledestillat. Ja, de som vill förståss! :lol

Dr.Bike skrev:
Det här kommer bli bra!

Kanske man hinner en SH pub innan jag drar över pölen, för att lära ammrisarna dricka RKTIG whisky, eller var det dom som skulle lära mig nåt? Whatever.... ;)

En kväll framöver ska vi alla sitta och sippa på mitt lilla förråd av ädlare singledestillat. Ja, de som vill förståss! :lol

Jag vill!
Jag tar med mig lite gamla delar från havererade projekt och lite gamla fotografier.
Cask Strength för mig tack!

Fist Woman skrev:
Jag vill!
Jag tar med mig lite gamla delar från havererade projekt och lite gamla fotografier.
Cask Strength för mig tack!

Har ett par tre med "tunn-styrka" så du är välkommen!
Det är f.ö SÅ Laphroaig måste ha avsetts drickas, och utan vatten. Då är den som bäst.

Tur jag har en!

OT:

Dr.Bike skrev:
Har ett par tre med "tunn-styrka" så du är välkommen!
Det är f.ö SÅ Laphroaig måste ha avsetts drickas, och utan vatten. Då är den som bäst.

Tur jag har en!

Utan vatten går väl an så länge det inte är Cask Strength... annars är det absolut nödvändigt ! Att inte ha vatten i en cask strenght är förkastligt... För att uttrycka det på ett språk alla förstår : Den förlorar sin själ utan vatten. :)

(sitter föressten o smuttar 10-årig vanlig Laphroaig f.n.)

Last edited:
Pejo skrev:
OT:

Utan vatten går väl an så länge det inte är Cask Strength... annars är det absolut nödvändigt ! Att inte ha vatten i en cask strenght är förkastligt... För att uttrycka det på ett språk alla förstår : Den förlorar sin själ utan vatten. :)

(sitter föressten o smuttar 10-årig vanlig Laphroaig f.n.)

Hehe, kom över du med så ska du SE att själen sitter i styrkan!!
Man eller mus!
(alla cask mår bra av en skvätt vatten, MEN! inte Laphroaigen!) ;)

Skål!

Kanske är det så att Ducati är hojarnas singlemalt?

Men ändå inte... för när jag tänker på de MEST inbitna italodiggarna så är de vare sig Ducatister eller Alfisti.
NEj det är Guzzisti!!

De deltar inte ens i debaten, de höjer sig över den och ser ner på alla dödliga som ens ANTYDER att alla fel de drabbas av skulle ha nåt att göra med kvalite´! Nej min bambino är bara lite ledsen för att jag inte ägnat mer än 97% av min tillgängliga fritid åt den, och nu var det ju en hel vecka sedan jag bytte ventilstyrningar så HUR kan man DÅ klaga? *muahahahaha*

DE är inbitna!

Tror f-n jag ska skaffa en Guzzi!!!

Dr.Bike skrev:
Hehe, kom över du med så ska du SE att själen sitter i styrkan!!
Man eller mus!
(alla cask mår bra av en skvätt vatten, MEN! inte Laphroaigen!) ;)

Hädare! :rolleyes:

citerar http://www.laphroaig.com/whiskies/cask_strength/index.asp?expanded=cask_strength : "Adding a little water releases a rich aroma of peat smoke with some sweetness and strong hints of the sea. ".

Tråkigt (för dig) att du väljer bort den fulla aromen... (men du nöjer dig med att köra honda också, hehe )

/Pejo (innehar 'plot' nr 267905)

Last edited:
Nej, cask får vara, hellre två vanliga. :lol Gärna med bara en skvätt vatten i, inte för att späda utan för att aromen ska blomma ut. :)

EDIT: Pejo hann före. Jag har plot 106034, dock inte gjort något besök på Islay ännu. :(

Jisses... Jag kan fatta att vi inte är överens om vilken hoj eller ventilöppningsteknik som är bäst men nog f-n borde vi kunna enas om hur man skall dricka sprit?!?!?! :confused:

Cask strength skall drickas med vatten, det är lixom hela idén bakom cask strength ju!

Doktorn, ordinera dig nu rätt recept! Ta i lite vatten i och låt sinnena fyllas av doft och smak. Känsla... tja... den får du avgöra själv. :D

Tomass skrev:
Eh, det är ju bara att se på kurvan, men det är klart det tar lite tankeverksamhet att derivera en kurva två gånger! (för att få a)
kurvan visar ju ventilens lyft och det är ju det som är intressant
Vi har fel bägge två!
Jag kollade inte så noga på x-axeln och tänkte att det var tid på den, inte radianer. Så just det, man får tidsderivera två ggr för att få accelerationen.

Ditt fel var att man inte alls kan se på lyftkurvan hur stora accelerationer som uppstår :)
Lägger man tid på x-axeln så får kurvorna ett annat utseende. Det beror på att vinkelhastigheten inte är konstant över cykeln. Endast en av 4 takter ökar hastigheten på vevaxeln (och alla dit kopplade subsystem som t ex kammen). Efter förbränningen så går det bara saktare och saktare tills nästa förbränningstakt. Har man 5000 rpm på sin varvräknare så är ju det bara ett medeltal som man plockar från tändspolens pulser. Den momentana vinkelhastigheten är något helt annat :tummenupp
Det kommer inte heller att vara självklart när man tittar på hastighetsderivatan om det är en max eller minpunkt så det blir att också ta bizzen på hastigheten för att se om dess nollpunkter är plus eller minus, eller hur? :lol

Det var jag det! :hihi
Yes, dels minskas friktionen, men dels blir radien större på en vass kamaxel som har rulllyftare, alltså runt hela i princip och speciellt på kanten för maximalt lyft.
Eftersom det är yttrycket på kammen som sätter gränsen, och denna kan man sätta ihop av Mr Herts kontakttryck och den består av både normaltryck samt skuvning. Med en rulle får man lite mindre skjuvning. :tummenupp
Ja, våran käre gamle kompis Hertz. Vi måste nog prata om det där med skjuvning ... Det enklaste exemplet är en kula tryckt i ett plan. Man får då en deformationszon som har en radie r. I den cirkel som bildas (diameter 2r) har vi ett maxtryck, p, som verkar i centrum på kontaktcirkeln. Detta maxtryck använder man regelmässigt som "unit of stress". (jfr t ex S. P. Timoshenko's böcker). Max skjuvning uppstår 0.5r under ytan! Storleken på tau blir ca 0.31p. Denna skjuvning uppstår via distribution av trycket ner i materialet och beskrivs t ex av Tresca's teorier. Det är också denna skjuvning som är orsaken till pitting i lager och andra detaljer med högt yttryck.
Den skjuvning som uppstår i ytan pga att två härdade, smorda stålytor gnids mot varandra är helt försumbar. :)

Om vi var "väl teoretiska" innan så blir det väl etter värre nu :biggrin
Men, kära vänner, hade inte teorin funnits, om man hade varit tvungen att luta sig mot empiriska undersökningar hela tiden, då hade nog en sporthoj haft 18.3 hk idag.
Det är tack vare kombinationen teori och försök som vevaxlar och vevstakar för det mesta håller, kuggar inte flyger av kugghjul när man gör en wheelie, kolvar inte smälter och litereffekterna snuddar 200 hk på inregistrerade hojar.
Så e de ...

Neutral skrev:
Nej, cask får vara, hellre två vanliga. :lol Gärna med bara en skvätt vatten i, inte för att späda utan för att aromen ska blomma ut. :)

EDIT: Pejo hann före. Jag har plot 106034, dock inte gjort något besök på Islay ännu. :(
Min plot är 217121 :)
Jag har provat och anser att Froggan blir mer njutbar med lite, lite vatten, men det vatten jag använder då är filtrerat genom kolfilter :lol

HUR MÅNGA ÄR LANDÄGARE I SKOTTLAND??

Kanske vi skulle samla ihop oss och åka dit med lite svenska flaggor som vi kan trycka ner i respektive square foot! :D

Pejo skrev:
Hädare! :rolleyes:

citerar http://www.laphroaig.com/whiskies/cask_strength/index.asp?expanded=cask_strength : "Adding a little water releases a rich aroma of peat smoke with some sweetness and strong hints of the sea. ".

Tråkigt (för dig) att du väljer bort den fulla aromen... (men du nöjer dig med att köra honda också, hehe )

/Pejo (innehar 'plot' nr 267905)

*med en druckens envishet* jag repeterar: Cask mår bra av lite vatten. Ja.
Ok?
Ok!
MEN! Laphroaigs cask har för MIG alltid smakat bäst ren... *skakar på huvudet och skrattar* Jädra whiskytalibaner!! :hihi
Om vi inte ens kan komma överens om HUR vi vill dricka vår whisky, hur ska man då kunna begära att en hel värld ska tåla några satirteckningar! :lol

Saken är ju att inte alltid säga: Man SKA. Utan kanske: Så här gör JAG.

Nu provar vi tillsammans: JAG kör Ducati! Det funkar för MIG! Man SKA ingenting!!

Nåväl, jag kan väl ta lite vatten i då om det gör er lugna :rofl

Se där! Ännu en helig ko slaktad!

Jag har av någon anledning TVÅ bitar land på Laphroaig så slår vi ihop allas våra bitarså kan vi åka dit och tälta!
Förra gången blev så jobbig när jag fick STÅ upp och sova hela natten... ;)

Dr.Bike skrev:
Jag har av någon anledning TVÅ bitar land på Laphroaig så slår vi ihop allas våra bitarså kan vi åka dit och tälta!
Förra gången blev så jobbig när jag fick STÅ upp och sova hela natten... ;)

Vi har lite samma ide´ där ser jag :o)
Hur är plottarna spridda?? Kanske om man ställer en stolpe i varje plot så kan man bygga en liten? stuga på stolparna :hihi

elwe skrev:
Vi har fel bägge två!
Jag kollade inte så noga på x-axeln och tänkte att det var tid på den, inte radianer. Så just det, man får tidsderivera två ggr för att få accelerationen.

Ditt fel var att man inte alls kan se på lyftkurvan hur stora accelerationer som uppstår :)
Lägger man tid på x-axeln så får kurvorna ett annat utseende. Det beror på att vinkelhastigheten inte är konstant över cykeln. Endast en av 4 takter ökar hastigheten på vevaxeln (och alla dit kopplade subsystem som t ex kammen). Efter förbränningen så går det bara saktare och saktare tills nästa förbränningstakt. Har man 5000 rpm på sin varvräknare så är ju det bara ett medeltal som man plockar från tändspolens pulser. Den momentana vinkelhastigheten är något helt annat :tummenupp
Det kommer inte heller att vara självklart när man tittar på hastighetsderivatan om det är en max eller minpunkt så det blir att också ta bizzen på hastigheten för att se om dess nollpunkter är plus eller minus, eller hur? :lol

Ja, våran käre gamle kompis Hertz. Vi måste nog prata om det där med skjuvning ... Det enklaste exemplet är en kula tryckt i ett plan. Man får då en deformationszon som har en radie r. I den cirkel som bildas (diameter 2r) har vi ett maxtryck, p, som verkar i centrum på kontaktcirkeln. Detta maxtryck använder man regelmässigt som "unit of stress". (jfr t ex S. P. Timoshenko's böcker). Max skjuvning uppstår 0.5r under ytan! Storleken på tau blir ca 0.31p. Denna skjuvning uppstår via distribution av trycket ner i materialet och beskrivs t ex av Tresca's teorier. Det är också denna skjuvning som är orsaken till pitting i lager och andra detaljer med högt yttryck.
Den skjuvning som uppstår i ytan pga att två härdade, smorda stålytor gnids mot varandra är helt försumbar. :)

Om vi var "väl teoretiska" innan så blir det väl etter värre nu :biggrin
Men, kära vänner, hade inte teorin funnits, om man hade varit tvungen att luta sig mot empiriska undersökningar hela tiden, då hade nog en sporthoj haft 18.3 hk idag.
Det är tack vare kombinationen teori och försök som vevaxlar och vevstakar för det mesta håller, kuggar inte flyger av kugghjul när man gör en wheelie, kolvar inte smälter och litereffekterna snuddar 200 hk på inregistrerade hojar.
Så e de ...

:D

Satan, det har du ju helt rätt i! Jag tänkte givetvis att det var tiden...
Ok, små skillnader vinkelhastigheten påverkar a. Vet du hu stora skillnaderna är? Måste ju beroende av motorkonfiguration.

ok, jag vet vad skjuvning är, men, nu vill jag inte låta som en besserwisser utan jag frågar, kamprofilen med en rullyftare gör att vi får en större radie vilket ger större area. dessutom, rullar "lyftaren" så blir ju skjuvningen mindre. två härdade ytor mot varandra, visst ingen skjuvning. Men här kommer ju en kraftkomposant som inte ligger vinkelrät mot normalen. Dessutom mindre fördelaktigt ju vassare kam. Och, som du sa innan, mindre friktion med rullare, då måste ju kontakttrycket minskat, uN (iallafall normalkomposanten).
Men, jag har kanske fel! :)

Det jag hittade var, kamprofilen blir mycket annorlunda med rullkontakt. Framförallt ökas radien vid maximalt lyft markant. Detta gör att kontakttrycket minskar och därmed kan högre accelerationer tillåtas.

Tomass skrev:
Satan, det har du ju helt rätt i! Jag tänkte givetvis att det var tiden...
Ok, små skillnader vinkelhastigheten påverkar a. Vet du hu stora skillnaderna är? Måste ju beroende av motorkonfiguration.

ok, jag vet vad skjuvning är, men, nu vill jag inte låta som en besserwisser utan jag frågar, kamprofilen med en rullyftare gör att vi får en större radie vilket ger större area. dessutom, rullar "lyftaren" så blir ju skjuvningen mindre. två härdade ytor mot varandra, visst ingen skjuvning. Men här kommer ju en kraftkomposant som inte ligger vinkelrät mot normalen. Dessutom mindre fördelaktigt ju vassare kam. Och, som du sa innan, mindre friktion med rullare, då måste ju kontakttrycket minskat, uN (iallafall normalkomposanten).
Men, jag har kanske fel! :)

Det jag hittade var, kamprofilen blir mycket annorlunda med rullkontakt. Framförallt ökas radien vid maximalt lyft markant. Detta gör att kontakttrycket minskar och därmed kan högre accelerationer tillåtas.

Nja, hur stor variationen i vinkelhastighet blir är beroende av svängmassan. Ju större svängmassa, desto mindre variationer. Å andra sidan svarar inte en motor med stor svängmassa så särskilt bra på gasen och just variationen i vinkelhastighet upplever man inte som ett problem när man kör. Däremot upplever motorn betydligt större pulser och om motorn måste accelerera mycket varje varv så är det inte så snällt mot vevlager, ramlager, osv.
De som räknar för att optimera motorer tar dock hänsyn till dessa fenomen.

Att lyftet blir lite annorlunda med en rullföljare beror på att kontaktpunkten på rullen hela tiden flyttar sig relativt rullens centrum. När linjen mellan vippans lagring och rullens centrum är vinkelrät mot linjen mellan rullens centrum och rullens kontaktpunkt med kammen, då har du maximalt utnyttjande av kammens lyfthöjd. Men eftersom kammens geometri varierar så kommer kontaktpunkten att "flyta" lite fram och tillbaka. Som du vet uppfattar rullen sin kontaktpunkt som en tangent och radien är därför vinkelrätt mot denna. Om rullen har radien r och kontaktpunkten flyttat sig x mm från den optimala punkten så kommer vinkeln till den nya kontaktpunkten att vara arcsin(x/r), ok?
Lyfthöjden från den nya punkten kommer alltså att bli h=r*cos(arcsin(x/r)).
Därför följer inte vippan kammen exakt, men den kan aldrig ÖKA lyfthöjden jämfört med cos(fi)=1 (dvs när x=0) som jag ser det. :)
Gör ett litet kul experiment. Ta 2 enkronor och lägg dem på ett bord så att deras periferier ligger samman. Håll nu fast den ena kronan och låt den andra rotera runt den första. Deras omkrets är ju lika, men hur många varv har den roterande kronan snurrat när den kommit runt ett varv? Varför?? :confused:
Efter en halv flaska gott vin och en liten grogg KAN jag ha fel ... det har jag haft förr, en gång på hösten 1963 och en gång i maj 1987. :tungan

Last edited:
[QUOTE
Tror f-n jag ska skaffa en Guzzi!!![/QUOTE]

Jag rekommenderar varmt LM III.
Fanns faktiskt i silver men ack så ovanlig.

Dr.Bike skrev:
Det här kommer bli bra!

Kanske man hinner en SH pub innan jag drar över pölen

SH pub 18 februari aldrig fel!

För att återgå till trådens ämne.

Största nackdelen med ducce är att man är beroende av sin lokala handlare och det finns ofta bara en på rimligt avstånd. Där är det betydligt enklare med japshojar, fler butiker, bättre fungerande konkurrens och en mer osentimental inställning till att kränga hoj.

Det tycker jag är lite trist på en underbar hoj som ducce.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman