Ducati monster

VFRGUBBEN

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2004
Hoj
VFR 750 RC 24
Till någon som har erfarenhet.
Monster 750 vs. 620 ie är det stor skillnad på klipp?
Eller gör insprutningen på 620 ie i kombination med 6 vxl. låda att skillnaden är marginell.

VFRGUBBEN skrev:
Eller gör insprutningen på 620 ie i kombination med 6 vxl. låda att skillnaden är marginell.

Öööh.. Hyffsat ointressant..

Ducati köper man väl bara för att posa vid korvmojen iaf....

Biturbo skrev:

och värsta literhojen köper man för att folk skall tro att man kan köra.

VFRGUBBEN skrev:

Nej det är inte stor skillnad. Skillnaden ligger väl i att 750 kanske har starkare mellanregister. Båda har ca 65 kusar och lika mycket Nm på baktofflan.

Om du vill ha kåpor på hojen är Monster i stort sett en indentisk hoj med Supersport, även om man hänger mer på styret på den senare.

Hojtypen är väldigt lättkörd och lär du dig köra kan du hänga 600cc r4 så länge det är kurvigt!
the_duc_at_the_castle_480.jpg

Min f.d. SS 750 i.e. En underbar hoj o köra!

Biturbo skrev:

Det dräller inte av korvmojar på små slingriga vägar, där, där Duccarna trivs bäst. Har någon kört om dig eller vad är problemet?

750:n är lite råare på mellanvarv, men 620:n har en modernare motor och helt suveräna vägegenskaper.
Har inte kört 750:n så jag vet inte hur de ramarna är, men förmodligen är de också bra.
Kolla här : http://www.moto-one.com.au/performance/620sport.html

Köp s2r mycket ducce-kosmetika för pengarna :tuttar

edit:

Hade en 750 innan lite lite klen och saknar varvräknare !

Last edited:
Ducce 750 ss ie är den ballaste hoj jag ägt.....bra vrid trots låg effekt, gillar det låga varvet i lite högre farter.

Börjar vänja mig vid att inte glömma att lägga i högsta växeln nu, är så van vid att varvet är på yl-nivå på radfyror i högre hastigheter så jag blev alltid like förvånad när jag hittade en växel till :rolleyes:

Bergstadig, inget onödigt skit någonstans som lägger på vikt.....för att inte snacka om ljudet :tummenupp ( har kortade o lagom rensade orginal burkar ) :hihi

Maax skrev:
Ducce 750 ss ie är den ballaste hoj jag ägt.....bra vrid trots låg effekt, gillar det låga varvet i lite högre farter.

Börjar vänja mig vid att inte glömma att lägga i högsta växeln nu, är så van vid att varvet är på yl-nivå på radfyror i högre hastigheter så jag blev alltid like förvånad när jag hittade en växel till :rolleyes:

Bergstadig, inget onödigt skit någonstans som lägger på vikt.....för att inte snacka om ljudet :tummenupp ( har kortade o lagom rensade orginal burkar ) :hihi
Här i Halmstad? Röd SS i.e.? Årsmodell? Köpt på Halmstad Gustav?

/Ny Fiken

VFRGUBBEN skrev:

620 är lite modernare, med sin insprutning, effekten lär vara ganska likvärdig.
6 växlar gör nog att körningen blir lite trevligare vid transportsträckor.

En 750 skiljer sig kanske i försäkring, om det är viktigt?
Om du går för en 620, leta upp en med dubbla skivor vilket inte fanns att få på 750´n om man inte har eftermonterat det.

Och, NEJ, en Ducati är inget för posörerna, det är för dom som vill ha äkta körglädje och som inte tror att hästkrafter är allt...

2002 kom 750 Monster med insprutning (dvs 750 ie), dubbla skivor fram och varvräknare, som en 620 i komponentväg fast med lite mer motor (dock fortfarande 5växlad låda).

(Dark-modellen är gamla varianten med fuggar och sånt...)

Teddan skrev:
2002 kom 750 Monster med insprutning (dvs 750 ie), dubbla skivor fram och varvräknare, som en 620 i komponentväg fast med lite mer motor (dock fortfarande 5växlad låda).

(Dark-modellen är gamla varianten med fuggar och sånt...)

Du är ju den killen som va med i Bike för inte så länge sedan! Grym båge. :Bugar

Zee skrev:
Du är ju den killen som va med i Bike för inte så länge sedan! Grym båge. :Bugar

Ähhh!!!!!!!!!!
Lite klistermärken och några S N I K fälgar så kommer Niclas o grabbarna springande med kameran i högsta hugg!

*flinar* :hihi :rofl :hihi :rofl :rolleyes: :rolleyes:

Skämt åsido..
Teddan´s hoj är kanonsnygg, med många egna lösningar och mycket byggtid. Tyvärr var väll fokusen i artikeln inte helt riktig och en del av siffrorna tydligen påhittade.. Enligt Teddan själv alltså!

Skillnaden mellan en 750 och en 620 är inte så jättestor. 620 motorn fungerar riktigt bra och ligger helt klart i samma division som den gamla 750 motorn med förgasare om man enbart pratar körmässigt. På pappret så är det lite större skillnad, men i körbarhet "på riktigt" så är skillnaden minre än man tror.

750 med insprut får ytterligare några fördelar jämfört med 620´n, men har även en dyrare försäkring.

Hugget som stucket mellan modellerna, men 750 ger mer vrid och det är oftast det som gör en roligare maskin.

Lite data om effekt mellan de mindre 2v modellerna.

600M = Gul
620Sport = Röd
750SS Fugge = Grön
750SS ie = Blå
620g5.gif

Samt en såkallad "ROADTEST" på dynometer mellan 750 IE och 620 IE
750 IE = Grön
620 IE = Röd
620 IE har lägre utväxling, så skillnaden i hastighet/acceleration är inte så stor som man kan tro.
620g7.gif

KÄLLINFORMATION
http://www.moto-one.com.au/performance/index.html

Last edited:
amullo skrev:
750 med insprut får ytterligare några fördelar jämfört med 620´n, men har även en dyrare försäkring.

Är du säker på det (du pratar Monster nu va?)?

Jag vet att SS 620 ie och SS 750 ie ligger båda i samma försäkringsklass (5:an). För de bolag som har kvar en sådan indelning dåro..

Zee skrev:
Nej det är inte stor skillnad. Skillnaden ligger väl i att 750 kanske har starkare mellanregister. Båda har ca 65 kusar och lika mycket Nm på baktofflan.

Om du vill ha kåpor på hojen är Monster i stort sett en indentisk hoj med Supersport, även om man hänger mer på styret på den senare.

Hojtypen är väldigt lättkörd och lär du dig köra kan du hänga 600cc r4 så länge det är kurvigt!
the_duc_at_the_castle_480.jpg

Min f.d. SS 750 i.e. En underbar hoj o köra!

I stort sett samma hoj? Njaaa.....Annan ram och sving till att börja med :7peta

Zee skrev:
Är du säker på det (du pratar Monster nu va?)?

Jag vet att SS 620 ie och SS 750 ie ligger båda i samma försäkringsklass (5:an). För de bolag som har kvar en sådan indelning dåro..

Jag har hört skillnader på försäkringspriser mellan dessa modeller, men det kan ju lika gärna bero på vem som har hojen och var man bor, men 620´n har oftast legat lägre än 750´n.

Men svära på det skall jag INTE göra, då jag inte kollat det med alla försäkringsbolag. Tydligen skall dock tennant gilla Ducati Monster (enl. uppgift)

Chronic skrev:
I stort sett samma hoj? Njaaa.....Annan ram och sving till att börja med :7peta

Ja, likheterna är ytterst få. Sorry.

amullo skrev:
Jag har hört skillnader på försäkringspriser mellan dessa modeller, men det kan ju lika gärna bero på vem som har hojen och var man bor, men 620´n har oftast legat lägre än 750´n.

Men svära på det skall jag INTE göra, då jag inte kollat det med alla försäkringsbolag. Tydligen skall dock tennant gilla Ducati Monster (enl. uppgift)

Jag vet att 600:an ligger lägre, men jag tror att 620 och 750 badar i samma pool.

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back