Domen föll! 1 månads fängelse!!!

Det är lite kul för det är en mängd indicier som talar emot den nu fällde. Många tillfälligheter som tillsammans talar för att man borde kunna fälla honom men inte många fler i framtiden.
Karaktäristiskt utseende, jobb i den butik som äger hojen, innehav av hojen den aktuella kvällen, lögner om den aktuella kvällen.....

Det vore ju lika märkligt om han inte blev fälld.

Chrille skrev:
Det är lite kul för det är en mängd indicier som talar emot den nu fällde. Många tillfälligheter som tillsammans talar för att man borde kunna fälla honom men inte många fler i framtiden.
Karaktäristiskt utseende, jobb i den butik som äger hojen, innehav av hojen den aktuella kvällen, lögner om den aktuella kvällen.....

Det vore ju lika märkligt om han inte blev fälld.
Givet att det verkligen inte finns mer än vad som sagts här vore det inte alls märkligt om han inte blev fälld. Det beror bara på vilka beviskrav man ställer. I detta fall har de varit osedvanligt låga, även med tingsrättsmått mätt - fortfarande givet att det inte finns mer än nämnts i tråden.

Det är fundamentalt inom västerländsk rättsuppfattning att man vid tveksamhet hellre friar än fäller. I bevisfrågan räcker det inte att ett antal nödvändiga villkor (jobbar i butiken, tillgång till bågen ifråga osv i ditt inlägg ovan) uppfylls, det måste också finnas några tillräckliga.

Ugluk skrev:
Passa på att lära dig något av det här då! Du om någon behöver en liten hästkur sunt förnuft till våren.

Jag tror nog killen är skyldig som synden, och jag skulle isåfall betalat mycket för att se hans min när han delgavs domen.

Tycker du om att gotta dig åt andras olycka? :kocko

Fan, jag gav mig in i den här tråden i tron att det skett något nytt. Det är ju samma tråd som någon lyft utan egentlig anledning?

...

Chrille skrev:
Fan, jag gav mig in i den här tråden i tron att det skett något nytt. Det är ju samma tråd som någon lyft utan egentlig anledning?

...
Anledningen är att det är vinter, folk är griniga och väntar på våren

Bevis börda Chrille, bevis börda. I TR har många blivigt fällda på indicier, vilket inte HR accepterar. Vårt rättväsende är byggt på lagar, lager och regler som i anmäldhet inte uppfattas lika av oss, som det görs av Domare/Jurister/Advokater/Åklagare. Det kan inte bevisas att Mc:n har körts av den åtalade den aktuella dagen, Mc:n var en demo mc, att åtalad arbetar på företaget ställer honom inte till ansvar.

Ja, vi kan nog diskutera detta ett bra tag. Jag har suttit med i så många förhandlingar (Studie syfte) och någon klenare bevisning har jag sällan skådat. Det är möjligt att det finns vittne som intygar att åtalad har utnyttjat mc den aktuella dagen, det låter jag vara osagt, eller det finns andra omständigheter som talar mot den åtalande - måste ha tag i Mål numret så att man kan läsa domen.

Hightuned skrev:
Det är inte att det ska vara straffbart som är frågan utan det onomalt höga straffet, jag blev själv dömd för vårdslöshet i trafik efter en idiotfärd på 50 väg som slutade men an alvarlig olycka. Straffet blev 3mån indraget kort och 6000:- i böter, så hur kan det då komma sig att han ska ha fängelse för en mycket minder förseelse? :confused:

Troligen har dom tröttnat på busåkandet och vill statuera ett exempel, du hade å andra sidan tur, oförsäkrat och vållande av olycka samt fortkörning borde vara mycket grövre än smitning.

Jag fick max straffet när dom tog mig efter 21 års prickfri körning, i mitt fall så va jag ute med gamla gänget och kollade när dom stuntade på en 3 km lång flygraka, polisen gömde sig i slutet av rakan och ingrep inte, dom väntade tills vi körde iväg, då råkade det vara jag som blev filmad, dom andra 20 hojåkarna körde oxå för fort och dessutom på slangen.

Gissa varför jag fick max straff, polisen sa själv till mig att dom va trötta på att ingen brydde sig och ville statuera ett exempel.

147 på 90 väg gav 4 månader utan KK och 2000:- böter som polarna iof betalade åt mig.

Dont do the crime if you cant take the time....

Ugluk

:arsele UGLUK !!!! Hahaa... Att inte du skaffar en snutbricka o jagar "livsfarliga bakhjuls körande mördar idioter" är ju för mig en gåta ... kan ju gissa att du knappt är kompetent få körkortsTillstånd ... :banana ...

Håll dig ute i skogen på din lilla rörken bana,...... lek Tarzan o forstätt spela in dina "instruktionsVideos" Så slipper du få magsår när jag sladdar förbi dig ett hjul i sommar. :yoparty

*sucker*

Ps, har ju sett att du fått många nya goda vänner i den här tråden med... :tummenupp

Rally_KAlle skrev:
:arsele UGLUK !!!! Hahaa... Att inte du skaffar en snutbricka o jagar "livsfarliga bakhjuls körande mördar idioter" är ju för mig en gåta ... kan ju gissa att du knappt är kompetent få körkortsTillstånd ... :banana ...

Håll dig ute i skogen på din lilla rörken bana,...... lek Tarzan o forstätt spela in dina "instruktionsVideos" Så slipper du få magsår när jag sladdar förbi dig ett hjul i sommar. :yoparty

*sucker*

Ps, har ju sett att du fått många nya goda vänner i den här tråden med... :tummenupp
Ugluk är en bra och förnuftig kille.

Last edited:
GSXR1100R skrev:
Jag är säker på att jag talar för alla på forumet när jag säger att jag beundrar ditt manliga förhållningssätt när du tog ditt straff utan att överklaga. Står det i regelboken att försyndelsen kostar fyra månader utan körkort så är det det som gäller. Bara fjollor försöker få tiden förkortad.

Bingo skrev:
Jag är säker på att jag talar för alla på forumet när jag säger att jag beundrar ditt manliga förhållningssätt när du tog ditt straff utan att överklaga. Står det i regelboken att försyndelsen kostar fyra månader utan körkort så är det det som gäller. Bara fjollor försöker få tiden förkortad.
Jag överklagade inte domen, dock skickade jag in gråtbrev med intyg om mitt KK behov i min tjänst innan domen föll, sen så tog jag det som en man (gråtande man).

GSXR1100R skrev:
147 på 90 väg gav 4 månader utan KK och 2000:- böter som polarna iof betalade åt mig.

Men du fick bara för fortkörning, inte vårdslöshet i trafik, vållande fara för annan person osv.

Helt normalt, det finns inga konstigheter - du blev filmad!! och vinkade in dig.

I detta omtalade fall som tråden handlar om är det helt andra förutsättningar, eller hur?

GSXR1100R skrev:
Jag överklagade inte domen, dock skickade jag in gråtbrev med intyg om mitt KK behov i min tjänst innan domen föll, sen så tog jag det som en man (gråtande man).
Du försökte få ner det :fakta :skrämd Jag är otroligt beviken på dig Micke. Otroligt besviken!

Du är inte längre min idol :D

Zilversurfer skrev:
Men du fick bara för fortkörning, inte vårdslöshet i trafik, vållande fara för annan person osv.

Helt normalt, det finns inga konstigheter - du blev filmad!! och vinkade in dig.

I detta omtalade fall som tråden handlar om är det helt andra förutsättningar, eller hur?
Sant men jag jämförde Hightuneds straff med mitt, dock är säkert fallet att dom verkligen vill statuera ett exempel och det ligger ju en viss prestige i detta fallet nu.

Klarar han sig så har lagen förlorat, dom vill sätta dit någon i vilket fall som helst.

Endast föraren själv vet om det va han som körde, eller hur.

GSXR1100R skrev:
Jo, vi vet att du vill ha en KK, men det är inte lätt att ordna med ditt utseende. Varför lät du Ulla sticka? Du kunde väl ha förstärkt golvet?

Bingo skrev:
Du försökte få ner det :fakta :skrämd Jag är otroligt beviken på dig Micke. Otroligt besviken!

Du är inte längre min idol :D
Du gjorde ju samma sak när dom tog dig :kocko

Last edited:
valmers skrev:
Jo, vi vet att du vill ha en KK, men det är inte lätt att ordna med ditt utseende. Varför lät du Ulla sticka? Du kunde väl ha förstärkt golvet?
:felämne Försök att hålla dig till ämnet nu ballmers

GSXR1100R skrev:
Sant men jag jämförde Hightuneds straff med mitt, dock är säkert fallet att dom verkligen vill statuera ett exempel och det ligger ju en viss prestige i detta fallet nu.

Klarar han sig så har lagen förlorat, dom vill sätta dit någon i vilket fall som helst.

Endast föraren själv vet om det va han som körde, eller hur.

Tr/Hr får inte döma bara för att statuera ett exempel, eller har viss prestige inför Polisen. Man dömer på bevis, och inget annat! Lagen vinner oavsett om han blir dömd eller inte, jag har så pass förtroende för Hr att dom dömer efter bevisning. Finns bindande bevis så kommer han att bli skyldig, om minsta tvivel råder blir han frikänd, det är detta som är det fina med lagen. Lagen skall vara lika inför alla i Sverige (dock är den inte alltid det, tyvärr)

EDIT: Förlåt nu, det är inte TR & HR när det gäller trafik förseelser utan Länsrätten, Kammarrätten, Regeringsrätten. Men jag orkar inte ändra alla inlägg.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...