Domen föll! 1 månads fängelse!!!

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
CHROLO skrev:
Jag tänker inte falla för frestelsen att försvara någon som fällts för misshandel. Både du och jag inser dock säkert att det är lät att bli misstänkt för ett sådant brott. Förhoppningsvis är det något svårare att bli dömd för det. Det ingår i min yrkesroll att ha ensamrätt på våldsanvändning. Jag har inte bara rätten att utöva våld. Det är i vissa lägen min skyldighet. Givetvis måste denna skyldighet tåla granskning, annars lever vi snart i ett samhälle där ingen av oss vågar sig utanför dörren.
Personligen kan jag dock ha viss förståelse för att kollegor i trängda lägen fattar fel beslut. Detta fritar dem inte från ansvar.

Jag kanske uttryckte mig dåligt men inte var det polisvåld vi diskuterade. Det är något helt annat och där ligger min acceptansnivå i många avseenden väsentligt högre än den som poliser idag tvingas arbeta under.

Min poäng var ju att polisen ifråga vittnade falsk, blev fälld men fick behålla jobbet. Något som utgjorde ett exempel till varför jag hävdar att risken för allvarliga konsekvenser till följd av att man som polis far med osanning i rätten är mycket låg. I synnerhet när det gäller trafikförseelser.


/Olzki
 

PastaRacing

Socio #3123
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Rätt båge
bmwjohan skrev:
jag har bara ganska svårt för att förstå det här med killar som äger toksnabba sporthojar men tycker att man ska få fängelse ifall man kör fortare än man får. det går liksom inte ihop. inte för mig i alla fall.

Läste hela tråden när den återupplivades och måste bara få tycka till.

Han skulle nog inte dömas på de bevis som fanns och det blev tydligen inte så heller i HR, det var nog bra för rättsväsendet.

Man blir inte dömd till fängelse för fortkörning och bakhjulsåka. Man blir dömd till fängelse för smitning i kombination med övriga förseelser.

Kör man för fort eller omoget och polisen vill stoppa dig så stanna istället för att sticka. Jag har pratat mig ur många sådana situationer. Polisen har sällan bevis nog att bötfälla, förutom vid laserkontroller eller dylikt.
Sen är det det väl upp till var och en om man erkänner på plats eller vägrar.
I värsta fall hamnar man i rättsalen för en fortkörning men om man hade smitit och inte kommit undan blir det inte lika roligt.

Trafikreglerna finns för att människan inte själv kan bedömma riskerna med ex. hög hastighet.
Det går oftast bra att köra 250km/h men vad händer om något går fel.

Jag kommer nog åka för fort många gånger och åker jag fast så tar jag mitt straff.
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
CHROLO skrev:
Tror du han fick behålla sitt körkort?


hehe... nä... knappast.
men hade jag inte nämnt det utan bara skrivit "Böter" så hade la du anmärkt på att han kanske borde bli av med lappen också. :arsele
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Olzki skrev:
Jag kanske uttryckte mig dåligt men inte var det polisvåld vi diskuterade. Det är något helt annat och där ligger min acceptansnivå i många avseenden väsentligt högre än den som poliser idag tvingas arbeta under.

Min poäng var ju att polisen ifråga vittnade falsk, blev fälld men fick behålla jobbet. Något som utgjorde ett exempel till varför jag hävdar att risken för allvarliga konsekvenser till följd av att man som polis far med osanning i rätten är mycket låg. I synnerhet när det gäller trafikförseelser.


/Olzki

Nädå du uttryckte dig inte oklart, det var jag som spårade ur.
:)
 

snurbo

Gasa tills det rasar!!!!!
Gick med
9 Apr 2004
Ort
Skövde
Hoj
Honda 400TRX
*skrattar*.... Var ju riktigt kul att läsa denna länk.... Va fan.... Alla håller på att tjöta om poliser gör fel hela tiden.... Han har gjort ett brott & det visste han nog om när han satt & njöt på bakhjulet =)..... Så varför ta upp en sån här skit sak.... Han fick ju en månads semseter =)....
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Olzki skrev:
Jag kanske uttryckte mig dåligt men inte var det polisvåld vi diskuterade. Det är något helt annat och där ligger min acceptansnivå i många avseenden väsentligt högre än den som poliser idag tvingas arbeta under.

Min poäng var ju att polisen ifråga vittnade falsk, blev fälld men fick behålla jobbet. Något som utgjorde ett exempel till varför jag hävdar att risken för allvarliga konsekvenser till följd av att man som polis far med osanning i rätten är mycket låg. I synnerhet när det gäller trafikförseelser.


/Olzki

Ett annat märkligt fall:
Misshandelsdömd polis får behålla jobbet
Den polis som både av tings- och hovrätt dömts för misshandel får behålla sitt arbete. Rikspolisstyrelsens ansvarsnämnd, PAN, har lagt ner ärendet. Tidigare under rättsprocessen ansåg nämnden att det mesta talade för att han skulle förlora jobbet vid en fällande dom.

Hela artikeln: http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=119455
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top