Domen föll! 1 månads fängelse!!!

Zilversurfer skrev:
Tr/Hr får inte döma bara för att statuera ett exempel, eller har viss prestige inför Polisen. Man dömer på bevis, och inget annat! Lagen vinner oavsett om han blir dömd eller inte, jag har så pass förtroende för Hr att dom dömer efter bevisning. Finns bindande bevis så kommer han bli skyldig, om minsta tvivel råder blir han frikänd, det är detta som är det fina med lagen. Lagen skall vara lika inför alla i Sverige ( dock är den inte alltid det, tyvärr)
Då ska jag ta polisens uttalande gentemot oss som ett hot då, dom sa ju till mig när dom plockat in mig i bilen att folk hade tröttnat och nu skulle det statueras ett exempel, begick dom tjänstefel då?

GSXR1100R skrev:
Du gjorde ju samma sak när dom tog dig :kocko
Jo, men jag tillhör inte dem som tycker att man skall acceptera vad som helst, hur som helst, från vilken myndighet som helst. Fast du kanske menar att det bara är andra som utan klagomål ska "stå för vad de gjort"?

GSXR1100R skrev:
Då ska jag ta polisens uttalande gentemot oss som ett hot då, dom sa ju till mig när dom plockat in mig i bilen att folk hade tröttnat och nu skulle det statueras ett exempel, begick dom tjänstefel då?

Polisen kan alltid statuera exempel, men inte TR/HR/LR osv, om det finns bevisning så kan man statuera ett exempel genom att ge den åtalde max straff för sitt brott/förseelse, men att döma utan bevisning för att statuera ett exempel går givetvis inte.

GSXR1100R skrev:
Svårt att fatta vad de menade. Eftersom de agerade på precis samma sätt som de alltid gör när de tog dig är det svårt att se vari statuerandet låg...

Bingo skrev:
Jo, men jag tillhör inte dem som tycker att man skall acceptera vad som helst, hur som helst, från vilken myndighet som helst. Fast du kanske menar att det bara är andra som utan klagomål ska "stå för vad de gjort"?

Jamen Bingo, du körde för fort och polisen tog dig, Länsstyrelssen tog ditt KK.

Vad är orättvist, varför ska du särbehandlas, både du och jag kör för fort dagligen och till slut så tar polisen oss, ingen som tvingar oss till att köra för fort mig veterligen iaf.

Lagen ska gälla för alla oavsett kön, religion eller andra böjelser.

Att sedan man kan ha synpunkter på lagboken är en annan femma, kolla i Danmark, där får man enorma böter men får oftast behålla sitt KK, hade väl passat en sådan kapitalist som dig helt perfekt, seså Bingo packa lådorna och flytta över bron nu.

Zilversurfer skrev:
Polisen kan alltid statuera exempel, men inte TR/HR/LR osv, om det finns bevisning så kan man statuera ett exempel genom att ge den åtalde max straff för sitt brott/förseelse, men att döma utan bevisning för att statuera ett exempel går givetvis inte.
Polisen kan statuera exempel med avseende på vad de anmärker mot. De kan t ex underkänna bågen för miniblinkers, skyltarrangemang/storlek, ljudnivå eller bötfälla om man kör 5 km/h för fort på nittioväg osv - alltså markera sin egen toleransnivå. Men de kan aldrig bestämma påföljden om saken hamnar hos Länsstyrelsen/TR osv. Det har de ju inte med att göra.

GSXR1100R skrev:
Jamen Bingo, du körde för fort och polisen tog dig, Länsstyrelssen tog ditt KK.

Vad är orättvist, varför ska du särbehandlas,
Läs om, läs rätt :fatta!

Bingo skrev:
Polisen kan statuera exempel med avseende på vad de anmärker mot. De kan t ex underkänna bågen för miniblinkers, skyltarrangemang/storlek, ljudnivå eller bötfälla om man kör 5 km/h för fort på nittioväg osv - alltså markera sin egen toleransnivå. Men de kan aldrig bestämma påföljden om saken hamnar hos Länsstyrelsen/TR osv. Det har de ju inte med att göra.

Vänta nu lite....vad det inte ungefär så jag skrev :va iof utelämnade jag, vad polisen kan statuera exempel med.

Bra Bingo :klappar

PS F*n jag har glömt att fråga " Du vet vet vad" , skall göra det snarast DS

[QUOTE Förlåt nu, det är inte TR & HR när det gäller trafik förseelser utan Länsrätten, Kammarrätten, Regeringsrätten. Men jag orkar inte ändra alla inlägg.[/QUOTE]

För att röra till det ännu litet mer :va är det väl dessutom så att Länsstyrelsen och därefter Länsrätten (etc.) bara handlägger själva KK-ärendet - återkallelse eller ej. Fängelsestraff m.m. utdömes av TR/HR. Två parallella kedjor, liksom.

69:an skrev:
För att röra till det ännu litet mer :va är det väl dessutom så att Länsstyrelsen och därefter Länsrätten (etc.) bara handlägger själva KK-ärendet - återkallelse eller ej. Fängelsestraff m.m. utdömes av TR/HR. Två parallella kedjor, liksom.

Du överklagar länstyrelsens beslut till LR, vilket vore praxis, det kostar inget;-) , Länsrätten dömer även hur länge KK skall återkallas.

bikerwoman skrev:
Säger bara en sak.....skyll dig själv ! Du kanske mognar i fängelset, vem vet?
Hoppas att du känner dig ball när du sitter där!

Ååååå vilken moral tant här dök upp nu då....... om du bara vill glida runt med båda hjulen i marken så är det upp till dig.

Jag o flera med mig kör hälst alltid på bakhjulet eller försöker lära oss något annat roligt.... o det är helt upp till oss själva INTE ditt problem.

Många av oss som diskuterar i denna tråd har fått sitt KK indraget en eller flera ggr, dock är fallet som rubriken anger lite speciellt, föraren blev inte identifierad och lagens långa arm försöker sätta fast honom ändå.

Om han är skyldig eller om dom har tagit fel persson det vet endast föraren av fordonet.

GSXR1100R skrev:
Många av oss som diskuterar i denna tråd har fått sitt KK indraget en eller flera ggr, dock är fallet som rubriken anger lite speciellt, föraren blev inte identifierad och lagens långa arm försöker sätta fast honom ändå.

Om han är skyldig eller om dom har tagit fel persson det vet endast föraren av fordonet.

Helt riktigt, du kan du me´om du bara anstränger dig lite :arsele

Det blir andras problem samma dag som ni misslyckas...

Supemote skrev:
Ååååå vilken moral tant här dök upp nu då....... om du bara vill glida runt med båda hjulen i marken så är det upp till dig.

Jag o flera med mig kör hälst alltid på bakhjulet eller försöker lära oss något annat roligt.... o det är helt upp till oss själva INTE ditt problem.

Så här är läget i bevisfrågan.

Bakgrund:
Har nu läst domen från tingsrätten och det enda underlag som rätten har att gå på i sin bedömning är polismannens ord. Denne menar att "Janne" inte bar genomskinligt visir och att han vid tre tillfällen legat jämsides med föraren och då kunnat se hans ansikte. Motparten hävdar dock att han bara använder mörkt visir på sina hjälmar. När polismannen senare uppsökte MC butiken (som var ägare till fordonet) och tyckte sig känna igen mannen som en av försäljarna, uppträdde denna "konstigt" då polismannen (utan att uppge att han var det) frågade vad "Janne" gjort vid en viss tidpunkt ett par dagar tidigare.

Janne i sin tur nekar och hävdar att han var hemma själv den aktuella tidpunkten, något som han tyvärr inte uppgav från början då han initialt i butiken nämnt att han nog var hemma hos en kompis.

Analys:
Således, ord står mot ord och min tolkning är att pga av "Jannes" skadade trovärdighet så väljer rätten att gå på polismannens vittnesmål (som så ofta annars i trafikmål).

Slutsats:
Anledningen till att polismannen kände igen mannen var att denna "lekte" med polisen genom att åka upp jämsides, köra på bakhjulet, vänta in polisen igen osv, trots att denna hela tiden hade blåljus på och signalerade att han skulle stanna. Detta framgår tydligt av domen. Slutsatsen man därför kan dra är att om man nu inte tänker stanna så reta inte upp polisen i onödan, åk bara därifrån och titta inte bakåt förrän du behöver tanka.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT