Diskussionstråden om olyckor

idag uppdaterad med: "Polisen har så här långt upprättat en anmälan om smitning från trafikolycka. Men också om vårdslöshet i trafik och då gäller det mc-föraren. "

Hur ställer man till det själv så att man blir påkörd bakifrån av en lastbil? :confused:
#confusedsmiley
Hur man inte kan stanna som Lastbilschaufför, är för mig jävligt konstigt! Eller inte med alla nötter som kör sina Lastbilar från ja vart då?

Hur man inte kan stanna som Lastbilschaufför, är för mig jävligt konstigt! Eller inte med alla nötter som kör sina Lastbilar från ja vart då?
Inte konstigt för mig, kanske tungt lastad, troligen för kort avstånd och vanligtvis en förare som gör annat bakom ratten. :7peta
Jag har kört motorcykel i 45 år, inget förvånar mig längre... :(

Som rapporterats i olyckstråden. MC kolliderat med buss vid den extremt långa rakan på den populära MC-vägen Romelandavägen mellan Kungälv och Lilla Edet. Att döma av bilderna på Kungälvs-Posten verkar det vara en frontalkollision då bussen är skadad i fronten.

Med tanke på omständigheterna/platsen talar det väl för antingen tekniskt fel på hojen, att den av annan anledning tappat kontrollen (misslyckad wheelie?), alternativt att bussen kommit över på fel sida (vägen är smal).

Hoppas verkligen det slutar väl för MC-föraren.

Som rapporterats i olyckstråden. MC kolliderat med buss vid den extremt långa rakan på den populära MC-vägen Romelandavägen mellan Kungälv och Lilla Edet. Att döma av bilderna på Kungälvs-Posten verkar det vara en frontalkollision då bussen är skadad i fronten.

Med tanke på omständigheterna/platsen talar det väl för antingen tekniskt fel på hojen, att den av annan anledning tappat kontrollen (misslyckad wheelie?), alternativt att bussen kommit över på fel sida (vägen är smal).

Hoppas verkligen det slutar väl för MC-föraren.
Jag funderade också på den olyckan. Hur kolliderar man frontalt med en buss på en spikrak väg. På en raksträcka på ett par kilometer? Misslyckad wheelie, jo visst. En dålig omkörning? Somnat? (tråkig raksträcka, vackert men enahanda) Underligt... Att helikoptern är på plats är inget bra tecken.

Som du skriver, vi får hoppas att det går väl!

Jag funderade också på den olyckan. Hur kolliderar man frontalt med en buss på en spikrak väg. På en raksträcka på ett par kilometer? Misslyckad wheelie, jo visst. En dålig omkörning? Somnat? (tråkig raksträcka, vackert men enahanda) Underligt... Att helikoptern är på plats är inget bra tecken.

Det gick inte bra..... 😢😢 Klipp från Göteborgs-Posten nu ikväll.

1786385284958.png

EDIT: Såg nu att du hann svara innan. Ja, utfallet blev tyvärr det värsta. 😢

Anade att det kunde vara så. Ambulanshelikoptern lyfte tom och föraren fördes till sjukhus i ambulans. Sen fanns ingen info om vad som hänt med föraren. Brukar vara tecken på det värsta då de måste få tag på anhöriga innan de kan rapportera dödsfall till media. Kungälvs-posten tog även bort bilden där man såg att bussen var skadad i fronten.

Last edited:
Fick bekräftat att han körde på bakhjulet rakt in i fronten på bussen. Vet inte hur man vet, men hastigheten skulle ha varit 140 km/h.
Som befarat alltså. Tragiskt för alla inblandade och får hoppas att föraren åtminstone dog lycklig även om det förstås inte på något sätt förringar förlusten för de anhöriga och det trauma som de som bevittnade händelsen blev utsatta för.

Inte konstigt för mig, kanske tungt lastad, troligen för kort avstånd och vanligtvis en förare som gör annat bakom ratten. :7peta
Jag har kört motorcykel i 45 år, inget förvånar mig längre... :(

Jag har kört lastbil i 44 år, och ingenting förvånar mej längre.. :rolleyes:
Samt även sagt flertalet gånger, det där var det dummaste jag sett sen går det typ 5-10 min
kommer en ännu dummare grej.. :cautious:

Som befarat alltså. Tragiskt för alla inblandade och får hoppas att föraren åtminstone dog lycklig även om det förstås inte på något sätt förringar förlusten för de anhöriga och det trauma som de som bevittnade händelsen blev utsatta för.
På tal om anhöriga (?), en kvinnlig motorcyklist skall ha kört bakom på egen hoj och bevittnat slangningen.

Jag råkade själv stå i kö efter olyckan hade hänt och var med i den trafiken som släpptes förbi växelvis efter man had plockat bort det värsta.
Det var 2 kranbrandbilar, en ledningsbrandbil, 2 ambulanser, ambulanshelikopter och kanske runt 3-4 polisbilar (varav en svart civil skåpbil)

Bussen stod bra på sidan och det var väldigt korta bromsspår nästan rak fram. Fronten var väl intryckt för att vara buss.

MC:en (en orange av mer sportslig karaktär, kanske Duke) stod lite efter bussen på sidan av vägen. Oklart om och hur man hade flyttat MC:en. Troligen så att man kunde släppa förbi trafiken och den var redo att bärgas. Bakhjulet helt plat på marken och hela baksidan av MC:en deformerad. Framsidan full med vegetation.

Min första bedömning var ett fordonen måste ha möts frontal. Bussen hade inte avvikat så då undrar man som MC förare hur denna förare kunde ha kommit i denna positionen.

Förhoppning om att föraren hade lyckats ramla från MC:en innan krock så hen själv hade undvikat en krock med buss, men så blevt det inte.

Nu i efterhand, så drog många i kommentarerna den "enkla" slutsatser så att "MC:n har körd för fort".
Såklart måste det inte ske tråkiga saker, bara för att man kör för fort.
En frontalkrock med max laglig hastighet hade inte varit bra heller (buss 70 på MC som kör 70)

Men nu verkar det som att det är vårdslöst körning i kombination med hög hastighet gjorde att föraren tappade kontrollen och krockade frontal. Måste vara extremt plågsamt för bussföraren och den andra MC föraren att bevittna. Även när man bara kör förbi, då skapar det intryck och reflektion över mitt eget körande.

Tråkig utgång och en allvarlig påminnelse för alla som gillar att "leka" på det sättet.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN