Diskussionstråden om olyckor

En tanke slog mig, varför har man inte dimbakljus på mc?
Jag körde hem på autobahn tidigare i veckan och då ca35 mil i riktigt regnväder. Alla som kört vet hur dålig sikten blir av all vattenrök som blir av alla bilar.

Då tänkte jag flera gånger "undra hur mycket jag syns bakifrån" skulle utan tvekan känts bättre med ett starkare bakljus.

Jag körde hem på autobahn tidigare i veckan och då ca35 mil i riktigt regnväder. Alla som kört vet hur dålig sikten blir av all vattenrök som blir av alla bilar.

Då tänkte jag flera gånger "undra hur mycket jag syns bakifrån" skulle utan tvekan känts bättre med ett starkare bakljus.

Regnkläder i varselfärger kan göra den skillnad som behövs.

c35e5291c6ece647f3c34f59f6f3f045.jpg

Någonstans mellan Lyngen och Senja, 2015. En kort solglimt på en färja, resten av dagen regnade det på tvären och sikt ca 100m… men han syntes bra!

Kör snyggt!

hände en mc olycka i morse efter mörövögen ersnäs (min grannby) en 45årig kvinna omkom!.
Någon här som vet något?

Man kunde ju tycka att hojåkare generellt borde vara medvetna om risker i trafiken, men just synligheten verkar vara lågt prioriterad.

Kör snyggt!
Om man tycker att foppatofflor, kortbyxor och linne är ok skydd så tror jag inte synbarhet är hög på prio-listan.
Det är nog 8 -10 som kör förbi här dagligen i sådana kläder och det finns ingen glasskiosk att skylla på och badet är en bra bit bort med otäck väg dit.
Inte konstigt att försäkringen dyr.

En tanke slog mig, varför har man inte dimbakljus på mc?
Tycker man ser fler och fler med olika flerpunktsarrangemang, såväl framåt som bakåt.

Jag vill ha något i nosen på hojen. Något som lyser lite hela tiden och som vid behov kan hjälpa mitt tragiska helljus. Något som ger en asymmetri. Inte haft något bra ljus sen ZRXen, med 2st 80 eller 100W i stora pottor. Kan ha haft båda alternativen. Kan inte komma ihåg allt.

Tycker man ser fler och fler med olika flerpunktsarrangemang, såväl framåt som bakåt.

Jag vill ha något i nosen på hojen. Något som lyser lite hela tiden och som vid behov kan hjälpa mitt tragiska helljus. Något som ger en asymmetri. Inte haft något bra ljus sen ZRXen, med 2st 80 eller 100W i stora pottor. Kan ha haft båda alternativen. Kan inte komma ihåg allt.
Själv undviker jag att köra i mörker - blindstyrena verkar ju inte se en ens dagtid, eller iaf felbedöma hastighet och avstånd trots färgglad hjälm och 2x55W halvljus.

Själv undviker jag att köra i mörker - blindstyrena verkar ju inte se en ens dagtid, eller iaf felbedöma hastighet och avstånd trots färgglad hjälm och 2x55W halvljus.
Gäller inte bara mörker. Vill synas bättre alla tider. I mörker ser de nog ändå ljuskäglan tidigare och i skymning tänker jag att asymmetriskt placerade lampor är så störigt att man därför tar mer notis.
Min klädsel är rätt stealth, något jag klagar på andra om. Nya grejer blir annorlunda. Det är ändå dags.

Jo, mina 4 senaste hojar har och har alla haft uselt lyse. 2 BMW R1200R, 1 monster och nu Bandit. Jag och besiktningsmannen har därtill divergerande uppfattningar om vad som är en ok ljusinställning, men det går att ändra när man kommer hem.

Han tycker man ska göra skyn lite ljusare medan jag vill se om där är något hinder i min väg.

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...